Forfatter Melding

<  Generell diskusjon  ~  Scenarioer på KoW-turneringer

InnleggSkrevet: Tir Okt 04, 2016 7:35 pm
GhetorixInnlegg: 1978Bosted: OsloRegistrert: Ons Mar 09, 2005 6:13 pm
Hvilke scenarioer ønsker folk å spille på turneringer?

Kill!
Invade!
Dominate!
Pillage!
Loot!
Kill and Pillage!
Push!
Controll!
Pinata!
Something else!

Egner noen seg bedre enn andre?
Er noen ubalanserte?
Bør det legges til nye varianter?
Hva med sekundære objektiver?
Hva med vanilla Kill-scenarioer eller Kill med ekstra "oppdrag"?

Facebook:Kings of War Norway
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tir Okt 04, 2016 8:44 pm
ThornInnlegg: 854Bosted: OsloRegistrert: Lør Des 03, 2011 8:28 pm
Jeg regner med at playtesting av RC har fjernet det meste av ubalanse i scenarioene, men jeg sitter også med en følelse av at første tur er grei å ha i flere av dem. På den annen side er det også veldig greit å ha første tur om man spiller med eller mot en all out skyteliste i Kill. Vi ser også at William gjerne havner på toppen av lista uansett, regner med at han ikke alltid starter.
Om noen hærer har mer fordel av div scenarier enn andre vet jeg ikke, men jeg regner med at blant annet regel om nerfing av flyers som plukker opp loot counters var et resultat av en slik oppdaget ubalanse. Det er også vanskelig hvis en rase gjør det bedre enn andre å si noe om det er rasen eller scenariene som er ubalanserte.
På Arcon lagde jeg egne scenarier/tillegg og det virket som om det ble tatt godt imot av alle som testet dette.
Min opplevelse er at det er stort sett taktikk og terning trilling underveis i slaget som avgjør hvem som vinner.

Oppsummert: Min mening er at alle scenarier i boken fungerer bra som de er, og det er artig med egne vrier en gang i blant.

InnleggSkrevet: Tir Okt 04, 2016 9:50 pm
ArchangelInnlegg: 3153Bosted: OsloRegistrert: Man Nov 14, 2005 2:39 pm
Mange turneringer i USA kjører bare Kill varianter med noen secondary scenarios.
Vi kunne gjort noe liknende en og annen gang, hvis vi fant noen gode eksempler.
Problemet er såklart at det er alltid noen som klager i etterkant av disse turneringene på at det var store flaws i de egenlagde scenarioene, de blir fort broken eller skjeve. At de kommer unna med "less than perfect" scenarioer gang på gang forstår jeg ikke... tydelig at folk er veldig runde i kantene der borte.

join Kings of War Norway (facebook)
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Okt 05, 2016 7:51 am
Min personlige mening er at alle scenarioene listet over her er relativt balanserte. De kan selvfølgelig påvirkes av første tur, rase, hærbygging (og taktikk/deployment), men slik vil det alltid være. Både i Invade og Loot kan man gå på kraftige smeller hvis man ikke får første tur , har en hær som er treg, eller ikke står plassert på en god måte. Helt enig med Thomas som peker på at nerfing av enheter (og særlig flyers) som plukker opp en loot!-counter er med på å gjøre Loot mer rettferdig. Når det er sagt tror jeg også de nye scenarioene Push! og Controll! kanskje er enda bedre.

Det er selvfølgelig viktig at scenarioene som spilles blir annonsert i forkant (og her synes jeg turneringene jeg har deltatt på har gjort en god jobb). Dessuten er det lurt at scenarioene randomiseres på dagen. Alt dette gjør at man kan planlegge en hær som er god på de aktuelle scenariene, samtidig som man ikke vet når og mot hvem man skal spille det aktuelle scenariet. Skal man spille Kill and Pillage? Ta med en horde (som kan holde to markers). Skal man spille et scenario hvor individuals har mindre å si (Loot!/Dominate f.eks)? Ta mindre av disse.

Kill!-scenariet er ingen natursituasjon (som i warhammer), men et likestilt scenario sammen med de andre. Kill er av samme grunn derfor en scenario som bør dukke opp av og til. På grunn av attrition-points så dukker det på en måte opp i hver eneste kamp, men jeg forstår at noen kan ha behov for å spille ren Kill! av og til. Kanskje blir det større muligheter for å få til dette nå når vi har prøvd ut de nye scenarioene og 4 kampers dagsturneringer kan være på vei inn ;)

Selv synes jeg det er spennende om Kill! i såfall hadde et tilleggselement som assassination (dobbel VP for helter og monstre?) eller messenger-scenariet fra DSK (eskorter dine budbringere over på andre siden av bordet for ekstra VP)

Helt til sist så mener jeg at turneringsarrangør gjerne må lytte til feedback fra spillmiljøet, men samtidig står helt fritt til å velge scenarioer (og husregler). Dette er folk som setter av fritid (kanskje også jobbtid?). ressurser og hardt arbeid for å gi flest mulig deltagere en best mulig spillopplevelse. Det er viktig at de da får mulighet til å iverksette ideer de brenner for. Noen ganger fungerer det, andre ganger ikke, men det er jaggu tusen ganger mer spennende enn å aldri oppleve og erfare noe nytt.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Okt 05, 2016 7:56 am
Enigma FoundryInnlegg: 426Registrert: Ons Okt 14, 2015 3:55 pm
Jeg er økonom så det sier trolig ikke stort, men jeg kunne ikke sagt dette bedre Vidar! +1 på denne :)

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Okt 05, 2016 10:02 am
JuggernautInnlegg: 1394Bosted: OsloRegistrert: Tir Feb 08, 2005 2:22 pm
severus skrev:
Kill!-scenariet er ingen natursituasjon (som i warhammer), men et likestilt scenario sammen med de andre. Kill er av samme grunn derfor en scenario som bør dukke opp av og til. På grunn av attrition-points så dukker det på en måte opp i hver eneste kamp, men jeg forstår at noen kan ha behov for å spille ren Kill! av og til. Kanskje blir det større muligheter for å få til dette nå når vi har prøvd ut de nye scenarioene og 4 kampers dagsturneringer kan være på vei inn ;)

Min mening er at når attrition går rett på poeng er Kill en del av hvert eneste scenario. Selve Kill-scenariet blir da en mindre interessant variasjon av de andre scenariene, og bør unngås.

Jeg kan akseptere at noen av en eller annen grunn liker et enkelt scenario, men jeg ville ikke deltatt på en turnering hvor mer enn en kamp er Kill.

Når man snakker skikkelige scenarier (altså ikke Kill) liker jeg stort sett alle og synes det viktigste er variasjon. Unntaket er på en måte Kill & Pillage som er bare litt bedre enn Kill.

Vil du spille eller teste Epic: Armageddon i Oslo? PM meg!

Ikke Norges beste Kings of War-spiller
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Okt 05, 2016 4:20 pm
Battle BoarInnlegg: 640Registrert: Man Okt 19, 2009 11:49 am
KILL

Loot/pillage scenarer är oaktuella i turneringar. Det ger bara en större seger.
Alltså man kan ha spelat 10-10 i "kill points" men pga av de extra poäng
man får i loot/ pillage
Kan det fort bli en ganska fin seger på 14-6
Alltså en spännande jämn kamp har blivit till ett surt tap

Kan inte se att det skulle bli fler "Gun lines" lister med enbart "kill". Dessa listor är ju redan här idag.

InnleggSkrevet: Ons Okt 05, 2016 7:42 pm
Stannis BrockerInnlegg: 322Bosted: SandefjordRegistrert: Fre Aug 19, 2011 11:33 am
Jeg helder selv mest til siden om at Kill! er overflødig når attrition telles med i samtlige scenarier. Du får med andre ord uttelling for hvor flink du er til å drepe ting uavhengig hvor taktisk flink du er ift objektivene.

Attrition gir bedre spredning i resultatene, så jeg skjønner at det er med, men da føles det feil når det fx ikke gjør noen forskjell om du kapret 0 eller 1 tokens, når motstanderen din fik 2 - så jeg føler det burde arbeides inn i poengene på lik linje med "kill points".

- -

Jeg ser at Leadbelcher helst spiller uden objectives og det skjønner jeg filosofien bak - spillet blir jo mer "clean" på den måten. Personlig er det det motsatte av hva jeg har lyst på - men nå spiller jeg jo heller ikke nok til å bry meg om premier og rankings og slikt.

Jeg har også veldig lyst på hjemmestrikkede scenarier. Når jeg hører podcasts diskutere fx Alamo GT som har bare crazy scenarier som involverer dynamitt og hjemmebrent høres det altid kjempegøy ut.

- -

Tenker det er veldig greit at det er litt forskjellige turneringer. Jeg er selv mest keen på den amerikanske model med soft scores så det er litt mer vekt på hobby og hygge, og så sitter jeg nok over på den britiske modell med ren battle points og postevann ;)

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Okt 06, 2016 7:14 am
LeadBelcher skrev:
KILL

Loot/pillage scenarer är oaktuella i turneringar. Det ger bara en större seger.
Alltså man kan ha spelat 10-10 i "kill points" men pga av de extra poäng
man får i loot/ pillage
Kan det fort bli en ganska fin seger på 14-6
Alltså en spännande jämn kamp har blivit till ett surt tap

Men det var jo ikke en jevn kamp - en spiller klarte å gjøre det han skulle, den andre klarte det ikke. Derfor vant den første spilleren fortjent!

At man har spilt 10-10 "poeng"er da knekkende likegyldig for om det var jevnt eller ikke.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Okt 06, 2016 4:02 pm
Leadbelchers slemme internett-tvillingbror "iHakan" gjør det litt vanskelig for meg å svare rasjonelt, men nå skal jeg gjøre et forsøk. :wink: (om iHakan med vilje fremstår som en bastant og caps lock/bold letters versjon av seg selv eller om dette er uintensjonellt vites ikke, men jeg velger å la tvilen komme til gode. Han er jo så koselig i real life ) :D

La oss anta at Loot har en stor fordel av å gå først (og dermed ikke egner seg for turnering) - har folk prøvd Push? Det likner veldig på Loot men er IMO bedre, fordi begge spillere starter med likt antall counters allerede fra start på sine egne units, så det føles som man "starter på 10-10". (det ligger fremdeles 1 på midten da, men det er litt balansert med at tokens er verdt forskjellig avhengig av hvor langt mar får de)
Jeg tror dermed at jeg også ville foretrukket Push fremfor Loot på turnering. :mrgreen:

Når det er sagt, så fungerer de færreste scenarioene som noen "10-10" situasjoner, de er tross alt laget for å tippe over 15-5 i en spillers favør, og da må spillet behandles mer som en win/loss situasjon antar jeg?
(edit: 15-5 kom faktisk senere - by the book så heter det bare win-draw-loss. som er grunnen til at vi kjørte vår aller første turnering med sjakkscoring. med 15-5 systemet som kom senere, fikk Kill points mer å si i hver eneste kamp, som Ulrik var inne på)

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Okt 06, 2016 4:15 pm
Vil forresten legge til at mange miljøer i USA og de jeg vet om i Russland (vet ikke om noen flere) spiller hovedsaklig kill-baserte scenarioer som standard.
Det kan diskuteres om det kanskje bare er en krampetrekning fra Whfb eller en genius move fra deres side. Personlig heller jeg mer mot den første.... at de er såpass vant til et 20-0 system hvor man kan "omtrent drawe" / tape smått, og slike graderinger, så de ser ikke poenget i et spill som slår litt hardere ut som win/loss.

Vi finner sikkert tid og sted til å ta en turnering / spilldag med kun Kill baserte scenarier, why not? Da blir sikkert iHakan glad også. Og hvem vet, kanskje det er moro på sin egen måte det også.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Okt 06, 2016 7:05 pm
Battle BoarInnlegg: 571Bosted: OsloRegistrert: Tor Okt 07, 2010 6:03 pm
Jeg syns loot blir uheldig i turneringer, selv om jeg da med mange av mine lister ligger veeeldig godt an bare ved å få første tur.

Men poenget mitt var egentlig at jeg digger push, det er krevende, men føles fair for alle raser, om ikke nødvendigvis alle lister.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Fre Okt 07, 2016 10:10 am
Litt mer angående første tur vs siste tur:

En del scenarier favoriserer det å gå siste, mener jeg, f.eks. Dominate (du kan tasse inn i sonen og ha god sjanse for at motstanderen ikke kan reagere). Loot blir ofte nevnt som et scenario man vil starte på, men det stemmer ikke med min erfaring - du kommer først fram, men du får ikke stukket av med looten så enkelt. Motstanderen kommer og kan true de som har tatt opp loot.

I Invade er det derimot kritisk å ha første tur - spiller 1 løper opp i full fart, men hvis spiller 2 prøver på det samme gir han bort masse charges. Enden på visa er at slaget foregår på spiller 2s halvdel (stor fordel spiller 1).

Det er nå min erfaring, men skal innrømme at hæren min ikke er den raskeste.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Søn Okt 09, 2016 3:15 pm
Hva synes folk om Kill! med litt krydder i form av små spesialoppdrag som er verdt noen ekstra poeng eller gir en ekstra bonus til hæren?

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Søn Okt 09, 2016 3:47 pm
ThornInnlegg: 854Bosted: OsloRegistrert: Lør Des 03, 2011 8:28 pm
@severus: Høres gøy ut det og :)

-T

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter:

Tidssone UTC + 1 time
Side 1 av 2
18 innlegg
Gå til side 1, 2  Neste
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest