Forfatter Melding

<  Taktikk og lister  ~  Nybegynnerliste for Abyssal dwarfs

InnleggSkrevet: Ons Mar 08, 2017 7:58 pm
GobberInnlegg: 12Registrert: Ons Feb 13, 2013 9:59 pm
Godtfolk!

Etter mye om og men og lurking på forskjellige forum har jeg nå bestemt meg for å begynne på mitt nye prosjekt: Abyssal dwarfs. Vi snakker her om et slow-grow prosjekt som går i tempoet jeg får malt i, hvilket trolig er noe saktegående i begynnelsen. Siden jeg har nylig kommet tilbake til hobbyen etter flere år borte (tidligere spilt 40k, og for lenge siden 5th edition WHFB) har jeg måtte se på de nye systemene, og foreløpig sett meg ut KoW som en mulig inngangsportal inn i maletåka igjen. Da jeg nylig fikk skaffet meg regelbøkene (takk William!) har jeg noe utgangspunkt, men ønsker å be dere om hjelp til å lage en liste jeg kan jobbe mot. I første omgang 1000 points (med mindre man opererer med andre summer i KoW), men forhåpentligvis med enkle «addons» som kan kjøpes inn for å utvide grunnhæren etter hvert. All hjelp mottas med takk!

Noen grunntanker:
- Jeg vil i hovedsak gå for andre modeller enn FW sine, da jeg er vesentlig mer fan av big hats enn hjelmer. Både Titan wargames og Lost Kingdoms er alternativer jeg ser på, samtidig som jeg vil ebaye enkelte big hats. Etter noe testing med greenstuff kan jeg fint lage big hats som jeg er fornøyd med, så det kan fort bli redningen.
- Færre «rank and file» modeller er bedre enn flere. Dette for å holde malemotivasjonen oppe, samtidig som det raskere kan få meg i spill. Multibasing er selvfølgelig en mulighet jeg vurderer å benytte meg av. Dette utelukker på ingen måte store units (eksempelvis hobgoblins), men jeg foretrekker å styre unna de i første omgang.
- K’daai fireborn fra FW er figurer jeg fint kunne tenke meg, da for å representere Lesser obsidian golems.
- War machines er meget fristende, selv om jeg ikkje vet hvilke modeller jeg vil bruke ennå.
- Stil er for meg viktigere enn effektivitet, men selvfølgelig er det praktisk å kunne vinne en kamp i ny og ne også.
- Jeg liker tanken på Ogres som allies, så om du ser noen fancy løsning som involverer dette er vi innenfor.

Mitt første forsøk på liste ser nogenlunde slik ut:

Ironcaster (105) + Surge (15)
Immortal Guard regiment (145)
Decimator troop (120)
Decimator troop (120)
Lesser Obsidian Golem regiment (135)
Katsuchan Rocket Launcher (85)

960 points total, med points to spare på artefacts som jeg dessverre ikkje har kommet så godt inn i ennå. Kanskje en slave driver for mer inspiring, men da må det er regiment til til

Alle innspill og kommentarer mottas med takk

Agandhjin

- Grotz revolutionaries (IG)
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Fre Mar 10, 2017 9:54 am
TrencherInnlegg: 82Bosted: LillestrømRegistrert: Tor Jan 28, 2010 7:32 am
Hei og velkommen :)

Det første jeg vil peke ut er mangelen på Inspiring. Det er greit å allerede fra starten av bli flink til å ha med modeller som gir hæren inspiring. Utrolig surt å miste en enhet på grunn av et heldig/uheldig terning kast på nerve. Spesielt i en hær som Abyssal Dwarfs, med veldig få enheter til å begynne med.

Videre, så er listen veldig defensiv av natur, med fokus på skyting og trege enheter som golems og Immortal Guard. Det er forsåvidt greit nok, da Kings of War handler primært å finne den spillestilen man er mest fortrolig med og liker å spille.

Jeg vil derimot anbefale noen chaff enhter (enheter som er billige og skal bare stå i veien for mostanderen) slik at din hær har bedre muligheter for å kunne skyte og samtidig posisjonere sine trege og dyre elementer bedre. Jeg vil også anbefale Abyssal Halfbreeds og/eller Abyssal Grotesques for å kunne tvinge motstanderen til å tenke seg om når de flytter framover, slik at hæren din ikke blir utmanøvrert så lett.

Som du ser over, så er movement det viktigste elementet i spillet, så husk å ta med elementer i hæren som kan forsere difficult terrain og obstacles (pathfinder og strider, respektivt).

Etter det, mer av det du liker. Regimenter og horder strider kanskje litt imot ditt ønske å holde modelcount lav, men du trenger tross alt bare 11 modeler til et regiment, og 21 til en horde :)

PS: Big hats kan enkelt lages av tacks! (litt lengre ned på siden) http://www.chaos-dwarfs.com/forum/showt ... p?tid=3923

Lykke til :)

Tobias
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Fre Mar 10, 2017 12:52 pm
GhetorixInnlegg: 1959Bosted: OsloRegistrert: Ons Mar 09, 2005 6:13 pm
Hei og velkommen :D

Abyssal Dwarfs er en spennende liste som gjøre det meste på en god måte så du har mange veier å gå. Enten du velger å skyte, surge, slåss, eller ta imot charges med def 6 så har du noe i lista som passer.

Selv spiller jeg mest 2000, men her er mine kommentarer til din liste:

Ironcaster (105) + Surge (15) - En grei caster som bare har inspiring på warmachines, det gjør at det kan være lurt å gi han en inspiring talisman, eller rett og slett oppgratere til en supreme iron-caster på sikt
Immortal Guard regiment (145) - Flotte, men trege dverger. God synergi med healing til ironcaster
Decimator troop (120) - Jeg bruker ikke disse så mye, men jeg tror det kan være veldig bra i en skyteliste som din
Decimator troop (120)
Lesser Obsidian Golem regiment (135) - Veldig god enhet som jeg bruker i horde. Det kan kanskje virke som mindre mobilt, men du kan spare poeng på å sette de i horde, og da kan du også gi de diadem of dragon kind slik at du kan skyte med de. Du kan tilogmed skyte før du surger inn i combat
Katsuchan Rocket Launcher (85) - Billig og god maskin som treffer oftere enn andre warmachines. Kan bli viktige for å plukke bort nerve der du trenger det.

Alt i alt synes jeg du har en skyteliste som kan gjøres enda bedre ved å bruke en horde med golems med breath attack. Problemet da er at du mangler litt combatenheter, men dette kan delvis veies opp for av golems og immortal guards. Jeg tror at hvis du gjør golems til horde så får du også råd til en ASB. Gi han det nye banechant itemet hvis du kan slik at dine enheter kan slå hardt tilbake hvis fienden overlever skytingen din. Om du gjør decimators til regiment så kanskje du får råd til en enhet med slave orcs også, men jeg er usikker på om det er en god nok størrelse for decimators.

Facebook:Kings of War Norway
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Søn Mar 12, 2017 8:51 pm
GobberInnlegg: 12Registrert: Ons Feb 13, 2013 9:59 pm
Takk for gode tips til dere begge. Jeg ser mange ting jeg må planlegge for her framover, men noen ting ser jeg jo klart og tydelig på grunnlag av kommentarene deres samt etter mitt første prøvespill i KoW (som dverger)

- Chaff må til. Dette er units jeg ikkje har sett så mye på fram til nå, så her må jeg finne noen modeller jeg har lyst til å bruke som slave orcs før jeg planlegger for enten bog standard slave orcs m/slave driver eller slave orc gore riders
- Listen slik som den foreligger sliter med mobiliteten som dere påpeker. Hæren jeg fikk låne hadde et regiment med brock riders som jeg virkelig ser fordelen med. I den forbindelse håper jeg dere kan oppklare noe: Abyssal halfbreeds tilsvarer gamle bull centaurs, mens Abyssal Grotesques tilsvarer de nye bull centaur renders? (og dermed med større base)
- Inspiring trenger jeg å få inn flere modeller med, og inspiring talisman på iron-caster ser ut som et godt utgangspunkt for en så liten hær. Eventuelt tenker jeg å droppe en rocket launcher for en hero som kan hjelpe på den fronten.

Archeron: Jeg bruker faktisk alt tacks for mine big hats, men motsatt vei og med mer greenstuff enn de du linket til :D

Takk for hjelpen så langt!

- Grotz revolutionaries (IG)
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Fre Mar 24, 2017 8:56 am
TrencherInnlegg: 82Bosted: LillestrømRegistrert: Tor Jan 28, 2010 7:32 am
Chaff gjør det mye enklere å spille taktisk, og hjelper en del på mobiltett problemene med å lage roadblocks for motstanderen (hjelper ikke at du er kjapp hvis du ikke kommer til!).

Nå er jeg ikke kjent med hva som finnes av chaos dwarf modeller der ute, men ja, halfbreeds er tilsvarende de gamle bull-centaurs. Grotesques kan være så mangt, så lenge det passer på basen og stemmer rimelig overens med stats og regler til enheten.

Heroes er ikke bare en god kilde til inspiring, men de tåler relativt mye, så er ypperlige tanks og flanke støtte til enheter. Win-win. Men de koster ofte like mye som et regiment, så de må brukes fornuftig.

Håper å få spilt mot deg! :)

Tobias
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Mai 15, 2017 11:30 am
TrencherInnlegg: 80Bosted: BergenRegistrert: Man Mar 21, 2005 10:38 pm
Har du sett Russian Alternative sine modeller?

http://www.russian-alternative.com/new_products1/

Om du vil ha få rank-n-file så vil eg anbefale horder av grotesques!

Eg har fire :D

Avlogget Profil

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter:

Tidssone UTC + 1 time
Side 1 av 1
6 innlegg
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Søk etter:
Opprett et nytt emne  Svar på emnet
Gå til forum:  
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet