Forfatter Melding

<  Taktikk og lister  ~  [Taktikk] Listebygging

InnleggSkrevet: Tor Feb 25, 2016 8:52 am
ThornInnlegg: 812Bosted: TrondheimRegistrert: Tir Mar 01, 2005 8:14 pm
Ser folk hiver seg over listeskriving med liv og lyst her. Det er bra.
Siden jeg ikke er kjent med KoW (enda!) håper jeg det er mulig å samle noen tips for hvordan en hær skal bygges opp, på generell basis. Jeg har spilt WFB i 15 år, og vil nødvendigvis ta litt tid å avlære gamle uvaner. Ha tålmodighet :P .

Tenker å kjøre en runde med tråder som diskuterer forskjellige aspekter av spillet, og håper å få meg med dere som har spilt en stund. Vi ser på listebygging nå i første omgang.

Ting jeg syns det er verdt å ta opp til diskusjon:

Helter
- Hvor mange karakterer med Inspiring trengs? 6" hinter mot flere enn en. Jeg har sett foreslått en per 500 pts.
-Hvilke andre roller har helter?

Horder, regimenter, tropper
- Balansen mellom Horder, regimenter og tropper. Jeg ser store fordeler med horder ved første øyekast. De slår hardt, er vanskelige å drepe, og ikke minst, de slår like hardt selv om de har tatt nok skade til å utradere en tropp eller to. Samtidig er det viktig å nok enheter til ikke å bli flanket. Hvor mange horder er fornuftig?

Chaff
Hva er chaff sin rolle i KoW? Hvilke enheter brukes til formålet, og hvor mange?

Magic items
Hvor er Banner of the World Dragon :shock: :cry: :wink: ?
Mer saklig, hva er Magic items sin rolle i spillet? Hvor kan de nyttes best?
Min filosofi fra tidligere har vært å bruke items som påvirker flest mulig tropper. Det ser ut som KoW legger opp til det med Magic items på enheter. Det er flott. Hvordan oppleves det i praksis?

Allies
Allies er en del av spillet. Hva bør en tenke over når en setter sammen en alliert kontingent?

InnleggSkrevet: Tor Feb 25, 2016 9:28 am
TrencherInnlegg: 80Bosted: BergenRegistrert: Man Mar 21, 2005 10:38 pm
Bra insj!

rusty skrev:

Helter
- Hvor mange karakterer med Inspiring trengs? 6" hinter mot flere enn en. Jeg har sett foreslått en per 500 pts.
-Hvilke andre roller har helter?

Eg pleier å bruke to-tre da eg pleier å kjøre to "kampgrupper" der enhetene opererer tett slik at en inspiring per gruppe holde. Dette er dog i under 2000 pts ofte.
Helter kan være bra chaff og/eller war engine hunters. En helt med Fly kan stoppe store skytehorder ved å såre de i nærkamp tidlig i kampen.

rusty skrev:
Horder, regimenter, tropper
- Balansen mellom Horder, regimenter og tropper. Jeg ser store fordeler med horder ved første øyekast. De slår hardt, er vanskelige å drepe, og ikke minst, de slår like hardt selv om de har tatt nok skade til å utradere en tropp eller to. Samtidig er det viktig å nok enheter til ikke å bli flanket. Hvor
mange horder er fornuftig?

Horder er bra, men har sine ulemper. De er prime target for warmachines og er lettere å utmanøvrere. Siden man måler fra midten får de ikke lengre charge range enn andre enheter, men andre kan lettere nå de. Avhengig av hær så tenker eg at en-to horder burde være nok. Elitehærer som alver har gjerne færre, mens goblins, mennesker og orker (smallere front) kan komme unna med fler.

rusty skrev:
Chaff
Hva er chaff sin rolle i KoW? Hvilke enheter brukes til formålet, og hvor mange?

De charger de enhetene du vil bremse eller stoppe fra å skyte. De kan også plukke objectives. Raskt chaff kan drepe warmachines eller trollmenn. Sakte chaff charger, gjør skade pg så blir de counter charget og drept så hovedlinjen din kan få chargen. Å få chargen er VIKTIG i KoW. Og charges i flanke/rear er DØDELIG, selv om det "bare" er fra chaff.

rusty skrev:
Magic items
Hvor er Banner of the World Dragon :shock: :cry: :wink: ?
Mer saklig, hva er Magic items sin rolle i spillet? Hvor kan de nyttes best?
Min filosofi fra tidligere har vært å bruke items som påvirker flest mulig tropper. Det ser ut som KoW legger opp til det med Magic items på enheter. Det er flott. Hvordan oppleves det i praksis?

Eg pleier å bruke en eller to til spesielle formål (bedre manøvribilitet på store hammetenheter, ekstra inspiring på trollmenn, beskyttelse til helter på flygebeist). Ellers bruker eg det stort sett bare til de 5-15 pts eg har til overs. Boys > toys IMHO.

rusty skrev:
Allies
Allies er en del av spillet. Hva bør en tenke over når en setter sammen en alliert kontingent?

Har aldri brukt allies, men en horde ogreskytere er populære har eg hørt :p

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Feb 25, 2016 9:52 am
JuggernautInnlegg: 1394Bosted: OsloRegistrert: Tir Feb 08, 2005 2:22 pm
Kjapp kommentar: Jeg er ikke enig i at chargen er kjempeviktig i KoW. Det skal faktisk en del til for å ta ut en enhet på en runde, og jeg har mange ganger gitt motstanderen chargen og brukt det at jeg da dikterer hans alignment til å flanke ham (jeg er muligens bortskjemt med Basileiske foot guard). Flanking derimot er gull. Å ha færre enheter enn motstanderen kan være livsfarlig fordi han da enkelt kan true flankene dine. De trenger ikke være veldig raske heller.

Vil du spille eller teste Epic: Armageddon i Oslo? PM meg!

Ikke Norges beste Kings of War-spiller
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Feb 25, 2016 10:29 am
TrencherInnlegg: 80Bosted: BergenRegistrert: Man Mar 21, 2005 10:38 pm
Med at chargen er viktig så mener eg i forhold til whfb 8th ed der man uansett slo på initiativ og "alle" var stubborn eller tilsvarende. I et vakum med to enheter mot hverandre vil den som charger først "lede" i antall wounds og sannsynligvis bryte motstanderen først.

Man kan også wavere motstanderen og hindre evt thunderous charge bonuser.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Feb 25, 2016 3:38 pm
GhetorixInnlegg: 1975Bosted: OsloRegistrert: Ons Mar 09, 2005 6:13 pm
Spennende tråd :)

Mine middelmådige tanker:

Helter:
Som det ble nevnt over her er det greit å ha en inspirerende leder per kamp-gruppe. Selv har jeg ofte en senter, en kavaleriflanke, og en flyverflanke. De to flankene kan ofte gå sammen selvfølgelig, men med en inspirerende leder per gruppe synes jeg ikke man sløser med poengene. Selv spiller jeg mest KoM med 9" radius, men jeg tror ikke det har så mye å si i praksis, kanskje med unntak at magikeren i senter kan passe på en litt større gruppe, og at min general på winged beast tør å ta seg noen lengre flyturer...

Jeg liker min flyverhelt veldig godt. Han er ikke akkurat en drage, men med flying slår han hardt hvis han klarer å komme seg i flank/rear på enheter.

Horder/regimenter/tropper:
Dette er litt raseavhengig og jeg støtter det som har blitt sagt over her. Noen raser kommer unna med regimenter (det viktige er å kunne ta imot en charge), mens andre må opp i horde-størrelse for å kunne holde en runde eller to. Jeg skulle gjerne likt å se en hær som baserte seg på mange tropper. Virker spennende, men den relativt høye prisen virker også avskrekkende...

Chaff:
Man må ofre enheter i KoW. Det er veldig vanskelig å ta motstanderen uten selv å miste noe. Og da ønsker man selvfølgelig å bruke chaff. Mine to militatropper i KoM er nok de viktigste enhetene i hæren. De koster 50 poeng hver, men gir meg bedre tid til å takle eliterasene med de forferdelig gjennomsnittlige menneskene. Chaff-kavaleri/flyvere kan i tillegg komme seg bak fiendens linjer, og i KoW blir de da veldig farlige på grunn av at rear/flank er så viktig.

Magic Items:
Det som er dumt med magic items i KoW er at de blir bedre og bedre jo bedre enhet som tar de. Gjennomsnittlige mennesker/goblins etc får rett og slett ikke så mye ut av et magic item som eliteenhetene gjør. Når det er sagt gir magic items deg en unik mulighet til å skreddersy enheter etter dine behov. Dette kan gi flere taktiske muligheter og for meg personlig må jeg si det er en deilig forandring fra warhammer.

Allies:
Jeg bruker ikke disse, men jeg antar at man kan forsøke å minimerer sin hær sine svake sider... Hvorvidt dette er lurt i praksis...? Det er nok det i noen tilfeller. Dverger og goblins hadde nok likt å ha flyers f.eks. Ofte vil man imidlertid ha mulighet til å lage varierte og gode lister innenfor sin egen rase.

Facebook:Kings of War Norway
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Lør Mar 12, 2016 8:42 pm
Her var det mye bra. Har ikke så mye vettugt å komme med selv foreløpig.

Et spørsmål til om chaff sin rolle, som jeg ikke fant i det utmerkede podcastet til William. Er det vanlig å vinkle chaff, med formål å få satt opp en flanke charge fra en annen enhet i sin egen neste runde? Er det i det hele tatt mulig? Dvs får en reform etter charge i KoW?

InnleggSkrevet: Lør Mar 12, 2016 10:06 pm
GhetorixInnlegg: 1975Bosted: OsloRegistrert: Ons Mar 09, 2005 6:13 pm
Du får reform etter å ha drept chaff, men husk at man kan rulle dobbel en og dermed bli stående ille til :) Viktigere er det kanskje at man kan endre litt på vinkelen og endelig plassering på fiendeenheten hvis man roterer chaff. Et siste morsomt punkt som er verdt å nevne er å snu chaff rundt med siden/rear til for å få motstanderen til å rulle flere terninger :P Det er vanlig høflighet å rulle nervetest så fort man vet at det bare er snake eyes som holder, men likevel.

Facebook:Kings of War Norway
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Fre Mar 18, 2016 9:35 am
TrencherInnlegg: 70Bosted: TrondheimRegistrert: Fre Mai 20, 2005 10:25 am
Chaff er bra Tor Erling. Liker personlig gargoyler veldig godt. 80 poeng, flyr dit du vil og ikke minst bra mot undeads for å verne flanker mot surging.

Vil også fremheve individuell flying characters med bra save som Herja i varangur, pharao med fly (da den også kan surge f.eks. wraiths inn i side/rare) og Basusu de vile (som brukes også i flere hærer). Disse charger i 360 grader, kan være med å flytte en kamp i din retning eller tom tanke ting uten å dø. Disse er veldig vanskelig å drepe, og veldig nyttige.

Når det gjelder utstyr så setter jeg nesten aldri opp en hær uten item som gir pathfinding om jeg ikke spiller en hær som er god på det. Spesielt thunderous tropper som cav vil ha det.

Surge. Om du har undead troppene dine enda så se på dette. Spør William om listetips ;) Det du vil ha er robuste enheter kombinert med mulighet til å surge ting i side/rare. Wraiths med ekstra str er ekstremt sterke. Mottar charge, men trenger ofte ikke det heller, flyr over og surges i rear ->36 attacks med 2 str.

Spiller du noen av de to undead hærene vil du ikke ha med allies. bruker det nesten alltid ellers. Stort sett for å forsterke det som er bra i en hær eller gi meg litt mer fleksibilitet. antall drops er fint i KOW, men ikke et absolutt must. Angrer som regel på det om jeg ikke har med scrying gem spesielt når jeg spiller en elitehær.

Drager er sterke, men kan til forskjell fra ind karakterer drepes litt lettere og litt vanskeligere å manøvrere. Men KIN, undead, Elf spesielt er veldig gode.

Omtrent alle hærene i kow kan lage gode lister. Har prøvespilt over halvparten, og satt opp flere lister i alle :) Men så har æ over 100 lister liggende på kow2.easyarmy å da :) Si ifra om du vil ha mer hærspesifikke tips

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Søn Apr 03, 2016 7:53 am
Her var det mye snacks. Characterer som charger 360, bringer tilbake traumer fra 7ed WFB.

Har alle hærene mine nedpakket. Tar de fram så fort vi er ferdig å snekre loftsbod/mancave.

InnleggSkrevet: Søn Apr 03, 2016 8:40 pm
TrencherInnlegg: 70Bosted: TrondheimRegistrert: Fre Mai 20, 2005 10:25 am
Casket har lifeleach 5 om jeg ikke husker feil. Kan fint chargw chaff eller sammen m andre ting of heale seg selv. Den har fly..

Avlogget Profil

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter:

Tidssone UTC + 1 time
Side 1 av 1
10 innlegg
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Søk etter:
Opprett et nytt emne  Svar på emnet
Gå til forum:  
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet