Forfatter Melding

<  Taktikk og lister  ~  Multiple Small Units i en hordehær

InnleggSkrevet: Tir Jun 28, 2016 8:43 am
TrencherInnlegg: 80Bosted: BergenRegistrert: Man Mar 21, 2005 10:38 pm
Heisann!

Eg spilte tidligere bl.a. Skaven i WHFB og har etter vi avsluttet kampanjen vår her i Bergen lyst til å gå tilbake til rottemennene (og kvinnene?) mine.

Eg har ikkje fått inn så mange kamper enda (en live og to på UB), men eg har likevel planer om å ta de med til Invasion i Kristiansand.

Min første liste besto av to Brutes horder og to Blight horder støttet av masse weapon teams. Eg kom på det før eg hørte om Thomas sin liste på Konger og Krig, lover! ;)

Men så kom eg til å tenke på at horder er ganske umanøvrerbare og saftige mål for war enginges o.l. Med tanke på at utflanking er så farlig i KoW, ville eg prøve en mer MSU-aktig variant. Ratkin får som kjent Rally +1 (opp til 2) for hver horde innenfor 6". Men det finnes også en hero som heter Enforcer som også gir +1 rally.

En horde + en enforcer gir altså det samme Rally bonusen som to horder til en veldig gunstigere pris.

Den første listen eg laget som er lovlig på CoK er følgende:

Warrior regiment x2
Blight regiment x2
Shocktroop regiment x2
Brute horde x2, en med caterpillar
Weapon team m/storm of lead x3
Death enginge m/ Vile sorcery
Enforcer x1
Warlock m/ bane chant x3
Swarm crier m/scrying gem x1

So far so good. Men hvordan skal jeg bruke dette i praksis?

Bilde

Vel, deployment ser omtrent ut som på bildet (med unntak av Death Engine, som med nærmere ettertanke kan erstatte en Enforcer). Hver eneste enhet er dekket av inspiring og +2 Rally. Hver eneste av de fremste enhetene er støttet av minst en annen enhet om de blir charget. Flyere kommer til å få et kjempeproblem med å finne et bra sted å lande pga doble linjer + skytere gjemt innimellom enhetene. Om jeg deler hæren opp i to store kampgrupper og i tillegg får plass til scrying gem er det 9+ drops før motstanderen vet noe mer enn hvor denne gruppa skal stå.

Er det noen åpenbare svakheter med dette bortsett fra at hver kampgruppe tar stor plass og vil kunne sette seg fast i terreng?

Et problem som eg må ha i mente når eg flytter, er å passe på at de bakre enhetene er i stand til å charge når jeg ønsker det. Det innebærer kanskje å sette de litt på skrå for å neste runde kunne charge med en pivot.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Jun 29, 2016 7:53 am
ArchangelInnlegg: 3153Bosted: OsloRegistrert: Man Nov 14, 2005 2:39 pm
Regimenter som er nærmere en "square" klarer også lettere supporting flank charges selv i en trang situasjon, og vil nesten aldri være blokkert fra å gjøre en countercharge til siden. Sånn sett har de noen store fordeler over de mer rektangulære troop/horde formasjonene.

Du trenger nok ikke å pivote units i andre rekke litt på skrå for å kunne combo charge. Så lenge du også sender inn din friendly unit som står litt "i veien" så vil den shuffle sideveis etter den treffer fienden for å gjøre plass til din unit som kommer fra andre rekke. Det er ikke alltid det blir plass likevel, men med litt spredning sideveis så burde det funke.

join Kings of War Norway (facebook)
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Jun 29, 2016 8:05 am
Første kamp på UB med hæren: Jeg glemte å ta bilder etter første tur, så eg kommer til å gå kort igjennom rundene.

Slik så bordet ut etter første runde (han fikk første runde av meg)

Bilde

En kjapp gjennomgang av hva som skjedde ila kampen:

-Elohi-horden satt ute på flanken og ventet i to-tre runder og oppholdt brute horden og blight regimentet. Eg burde ha satt blightene på min side av skogen og bare kjørt brutene framover bak skogen så elohi horden ikke kunne se de. De ble tilslutt dobbel-charget av elohi + berserkere og eg mistet både brutes og blight.

-Hans Hero med pendant of retribution blokket det ene shocktroop regimentet, så bare ett shocktroop regiment fikk charget pole arm horden hans.

-Ur-Elohi til høyre fikk en charge på weapon team fordi eg prioriterte å beskytte brutes. Motstanderen min mente at det var en feilbedømmelse og at han var mer redd for weapon teams enn brutes. Eg mistet alt på den flanken.

-Mistet nesten warlockene mine hver runde fra lightning bolts, men han trilte langt flere snake eyes på nerve enn han burde (3+).

-Skytingen min var dårlig første runde, så det gav veldig lite uttelling.

-Eg lærte at weapon teams ikke kan marsjere fordi de er war enginges. The more you know!

Kampen endte med at eg hadde en shocktroop enhet og et par karakterer igjen i femte runde. Da gav eg meg.

Learning pts:
- sette enhetene tett nok så evt chargere ikke kommer inn i dødvinkelen deres
- pass på at alt er innenfor Inspiring! Kanskje eg trenger en til kilde?
- fikk et tips av motstanderen min om å ikke sette for mye greier i andre bølgen, for å presentere flere trusler
- han mente også at brutes kan ta en charge takket være Fury og Regen. Jeg burde passe bedre på weapon teams istedet.
- samle sammen weapon teams på et sted så de utgjør en større trussel
- motstanderen min foralte at det han var mest redd for å miste fra skyting er light cav enhetene, deretter insp-kilder. Sistnevnte fungerer også bra som chaff viser det seg!

Skal prøve å få tatt flere bilder neste gang.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Jun 29, 2016 12:44 pm
Ooh, such technology! :)

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Jul 04, 2016 9:45 pm
Battle report time!

Gonna write this in english so I can crosspost it elsewhere.

From a game on UB today. This time with pictures of each turn!

My list (from Quartermaster):

Warlock: Inspiring Talisman; Bane-chant (3) 130
Warlock: Myrddin’s Amulet of the Fire-heart; Bane-chant (3) 120
Warlock: Bane-chant (3) 110
Swarm-Crier 45
Enforcer: Fleabag 60

Blight 205
Brutes 185
Brutes 185

Warriors 90
Warriors 90
Warriors 90
Shock Troops 135
Shock Troops 135

Weapon Team: Storm of Lead 80
Shredder 90
Shredder 90

2 000 points

My opponent had a mix of nature and elves. This is what I remember of the list:
Two chariot regiments
Standard on steed
Mage on steed w/Banechant
Two regiments of earth elementals
Two beasts of nature, both with breath attacks and +2 Att and vicious
Druid on foot with surge
Two regiments of flying cav (talon something?). One with +1 to wound on shooting, one with Elite
Druid with wings and banechant

He rolls highest for side and picks the bottom. He finishes almost his entire army before I am finished with my main battle group. I can then deploy my second battle group when he can no longer reply with counter-deployments.

My plan:
I deploy my main battle group with the warlocks and weapon teams in the middle. Two hordes provides +2 Nerve to everyone in the group. My plan is to advance and place my Blight between the closest two objectives, shoot to death anything that comes close and charge the survivors. Meanwhile my right battle group will slowly and surely (don't call me Shirley!) advance and threaten his flanks and the rightmost objective. I've abandoned the left flank and hope that my guns and the terrain will keep his chariots of my back for as long as I need.

My goal for this match is to not try anything fancy with the movement, but make sure that my units support each other with Banechant and Rally. I want to present a strong centre and attack the two rightmost objectives to secure four objectives in total.

End of turn 1
Bilde
His shooting didn't do much. My warlocks fried some birds. My leftmost cannon took some wounds of one chariot unit. I'm hoping he'll spend too much time on that to reach me on time. I slowly plod along to keep my battle line intact (weapon teams can't march anyway, so I don't mind the difficult terrain). On the right flank, I make sure that neither of his bird hordes can fly over my unit and land or have room to charge anything other than my front warrior units.

End of turn 2
Bilde

He fails to focus fire and again does little shooting damage. Only five wounds on another warrior unit and five on the cannon which makes its Nerve check. Yay! I fry the bird unit to death. My army slowly advances.

End of turn 3
Bilde

Wyrmriders charge the warriors, kill them and then explode in a hail of lead from three Banechanted weapon teams. Those things are terrifying! I'm glad I have them on my side! His shooting from the Beasts of Nature (10 Breath attacks per monster) does a lot of damage on my Blight. Def 3 hurts when I can't rely on Stealthy! His Earth elementals didn't Surge far enough to stop my Blight from charging his Wyrmriders, but they died to shooting anyway. His chariots finally start advancing in earnest, but I'm confident that my weapon teams will keep him at bay.

End of turn 4
Bilde

His Earth elementals charged and destroyed my Blight and was counter-charged and routed by Brutes + Shock troops. My Shock + warriors on the right charges his birds, but they survive. Chariots are Wavered by weapon teams.

End of turn 5
Bilde

Both his Beasts of Nature charge my Shock troops and rout them. I kill the birds, and pivot my brutes to head for the rightmost objective. I realize I might not have enough units to contest the objectives!

End of 6th and last turn
Bilde

The weapon teams blow up the chariots. The brutes waver the nature beast so won't be able to turn around in case I get a 7th turn to run for the objective.

The game ends in a tie for objectives, but I win on victory points for a total of 12-8 to me.

Learning points and post match musings:
- Banechanted weapon teams are hot shit!
- Keeping in formation and keeping flyers at an arms length is really useful. I can imagine that'd be pretty frustrating not to be able to use their movement to the fullest.

Deployment and objectives:
I'm pretty happy with my deployment, but I'm not as happy with my placement of the objectives. I placed two close to each other, but too far on my side of the board. My weapon teams have a short range, so I need to get to the middle of the board, that meant I had to abandon objectives and hope I'd make it back in time. I didn't and therefore didn't win. Next time I'll deploy them more towards the middle.

I think he made a mistake by spreading out too much and being too aggressive. He had four objectives on his half, I had only three. And my weapon teams are very short range, so I need to get to him to cause damage. He could've sat back, forced me to go to him and then surround my battle group with flyers and chariots.

I like my list, but I don't feel its really that MSU-ey. It has a lot of drops, but its not really that many battle line units compared to "support" like weapon teams and characters. Next time I've planned to take more Troops instead of Regiments and drop the cannons for more chaff. I'll have enough units for a third battle group, more possibilities for screening my main units and to capture objectives.

Hope you enjoyed the read!

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tir Jul 05, 2016 5:52 pm
Moro at du lager rapport! :D
Var det standard Pillage eller Kill & Pillage?
Satt dere ut counters før eller etter dere valgte side?
Enig i at det er litt tricky med plasseringen av de, føler at det finnes noen brilliante måter å sette de, avhengig av motstanders hær, men har ikke helt knekt koden enda selv. (de ender ofte opp i hvert sitt hjørne, og en på midten, eller noe slikt) :lol:

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tir Jul 05, 2016 6:07 pm
Rein Pillage :)

Vi satte ut counters først, deretter valgte side (som det skal gjøres?). Hvis motstanderen har lang rekkevidde eller er treig (insentiv til å være statisk) er det bedre å sette det mot midten. I mitt tilfelle er det også bra at de er mot midten fordi eg har kort rekkevidde.

Avlogget Profil

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter:

Tidssone UTC + 1 time
Side 1 av 1
7 innlegg
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Søk etter:
Opprett et nytt emne  Svar på emnet
Gå til forum:  
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet