Forfatter Melding

<  Blogger  ~  Åsmunds Årcer og alviske ambisjoner

InnleggSkrevet: Man Jul 31, 2017 7:54 am
FennbladeInnlegg: 107Registrert: Tir Mai 12, 2015 1:48 pm
Skal du spille med charioten på torsdag ? :)

Å lagge til basen har så mye å si for heilheten til modelen, det er viktig å prøve nye ting og se hva som fungerer.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Jul 31, 2017 12:12 pm
Holy ZealotInnlegg: 46Bosted: OsloRegistrert: Man Mai 15, 2017 10:48 am
Tenkte det ja. Få testen den ut litt. Fikk spilt en kamp mot Samir på søndag som jeg skal skrive rapport fra. Fikk prøvd general på løvevogn for første gang, men trenger mer testing.

Basene på mad gits er de første jeg har gjort på mange år. Skal prøve meg litt frem, det er pirkete arbeid og noe satans griseri med sand og static grass som blåser over alt :P

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Aug 09, 2017 11:15 am
Slaktet i skogen

For ikke så alt for lenge siden spiltre jeg en kamp mot Samir og hans Sylvian Elves. Rent poengmessig ble det dårlige greier for min del, men kampen var anderledes enn de andre jeg har spilt i det siste.

Jeg stilte med:

Prince (general) på Lion Chariot med bluffers helm og talisman of supreme shielding.

Commander BSB med Spear of Blazing dawn, dragon mantle.

20 Citizen Archers + M

30 Citizen Spears + full command + war banner

2 x Sea Guard Reaper bolt throwers

5 x Highborn Lancers + C

25 x Flame Wardens + Full command + rending banner

5 x Knights of Ryma + M

1 x Giant Egale

1 x Flame Phoenix

Samir hadde

2 x store treemen

1 stor blokk med dryader/små tremenn

1 liten blokk med spydalver

1 magiker på giant eagle

5 kentaurer

En unit med skrimishers

tre middels tremenn

seks middels tremenn

Vi spilte et scenario der brettet deles diagonalt. Jeg stilte opp med Fire phoenix, giant eagle og en bolt thower på min venstre flanke. Spydalvene og bueskytterne i midten. Flame Wardens, geenral og highborn Lancers, knighst of Ryma på høyre flanke.

Tanken var å satse mye på min høyre flanke der Samir hadde sin store blokk med dryader og en stor tremann. Med general, flame wardens og kavaleri var planen og combocharge og breake hans store blokk og så rulle opp resten av flanken og inn mot sentrum om mulig.

Bilde

Bilde

Planen fungerte litt. Jeg fikk combocharga den store blokken og vant combat. De stakk av men mine alver hadde dårlig kondis og fikk ikke tatt dem igjen.

Kampen ble vanskelig fordi motstanderen hadde mange units med høy toughness og som gjorde mye skade. Strengt 3 toughness 3 alver kom til kort. Min liste var ikek så godt komponert for å møte den type motstand.

Bilde

Min fire phoenix fikk også bare gjort skuffende lite ut av seg mot Samirs middels tremenn, selv om de er flamable.. Hjalp heller ikke at jeg tok en sjangse på en long charge med føniksen istdene for en trygg charge på noen få skritt rett i ryggen på hans spydalver. Så mye for "den som intet våger, intet vinner".

På min venstre flanke hadde hans middels tremenn lite trøbbel med å valse over min bolt thrower og marsjere opp bak bueskytterne mine som omgrupperte og møtte dem i nærkamp.
Bilde

Bilde

Bilde

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Aug 09, 2017 6:33 pm
GhetorixInnlegg: 1943Registrert: Man Feb 27, 2012 8:13 pm
Heisann Aus_lo! Legger du ut noe av dette på T9A forumet også eller?
Har du et nick på T9A?

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Aug 10, 2017 7:00 am
Kult at du fikk en kamp mot Samir, han er en god spiller. Fikk du brukt blokker med høy strength mot han?

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Aug 10, 2017 8:12 am
Vestlandsfanden skrev:
Heisann Aus_lo! Legger du ut noe av dette på T9A forumet også eller?
Har du et nick på T9A?

Hei, jeg har ikke lagt ut noe fra denne bloggen på T9A forumet enda, men kan jop forsåvdt begynne å gjøre det :)

Har samme nick på T9A, altså aus_lo, som her på 2D6

Sitat:
Kult at du fikk en kamp mot Samir, han er en god spiller. Fikk du brukt blokker med høy strength mot han?

Nja, jeg hadde en blokk med Flame Wardens og de har bare strength 4 + AP, så det ble litt tynt. Hjalp ikke så mye mot en farlig kombo av høy T og ward saves. Burde nok hatt Lion Guards som har S6 og extra wounds mot monster. Hadde jo generalen på Lion Chariot men begrenset hva den kan gjøre.

Monsterous Infantery synes jeg er vanskelig å møte. Høy T gjør at jeg ikke kan skyte dem ned og ikke har så mye å stille opp med i nærkamp heller. De kan bare rykke frem uforstyrret og mose alt jeg har med XD6 eller XD3 impact hits.

Må kanskje investere tungt i magi og pyromancy for å brenne jævelskapen ned neste gang jeg spiller mot skogalver. :twisted:

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Aug 10, 2017 8:41 am
Men du gjør jo bra med great weapons og du slår jo alltid først!

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Nov 01, 2017 10:35 pm
The Empire Strikes Back

Ny kamp mot Tim, som denne gangen stiller med Empire of sonnsthal(?), en hær jeg ikke har spilt mot siden min aller første kamp.

Vanligvis har Tim spilt med Beast Heards så jeg var forberedt på en stor hordeblokk av geiter, totems og svære monstre. Den gang ei. Imperiet ble en ganske annet mostander med en halv million fotsoldater, griffon knights, artilleri og en steam tank.

Jeg har følgende

Lord på Lion Chariot med 4+ war, bluffers helm og multiple wounds 2 mot monstre.
Commander BSB som også er wizard apprentice (4 spells druidism).

5 Elein Reavers
2 grupper med 15 archers i hver + musiker.
En blokk med 30 spydalver + offiserer.

29 Lion guards
3 bolt throwers
1 Fire Phoenix

Vi ruller for scenario og får banner varianter de vi nominerer tre fiendlige units som er scoring. Tar vi ut disse blir det bonuspoeng.

Tim vinner sidevalget. Han deployer (fra min venstre):

Griff'knights, steam tank, flagellanter, skirmishers, tre blokker med fotsoldater med karakterer inni og skirmishers foran, en lang buss med fotsoldater, flagellanter og skirmishers. Helt på høyre flanke har han 3 griff'knigts til. En mortar plasserer han i skogen midt i sin deployment zone, mens kanonen sin setter han helt opp i høyre hjørne.

Bilde

Bilde

I første runde er vi begge defensive med våre store infanteriblokker. Tim rykker frem på flankene med sine griff'knights. Mine Eilein reavers er helt på høyre flanke og etter vanguard før kampstart får de inn en charge på griffon knights. Til tross for å kunn være bevepnet med skarpe pinner gjør de overraskende mye skade.

Bilde

Jeg har flaks og kanonen til steam tanken får en misfire på første forsøk. Resten av kampen får den ikke skyte.

Mine tre boltrhowers plukker wounds av griffon knighstene på begge flanker, men 2 to-wound kast med 1 på terningene etter hverandre gjør at jeg ikke får utløst noen panikktest før de når frem til bolt throwerne.

Mortaren til Tim skyter greit jevn over og gjør en del skade på mine blokker med infanteri. Hans regulære kanon derimot har satt på et så lurt sted at han aldri får skikkelig line of sight (halleluja).

Magi: Tim har pyromancy, jeg har druidism. Dessverre får jeg ikke summers growth, men magi som øker toughness med 2 eller 3 kan jo være nyttig for veike alver.

Tim får av noen runder med immolation som gjør at jeg ikke kan få manøvrert frem blokken min med lion gurads skikkelig. Samtidig er han frempå med skrimishers som perprer alvene med skudd.

Bilde

På in venstre flanke prøver jeg å true litt med fire phoenix og lokke flagellantene til en charge siden de har frenzy. Men steam tanken gir gass og når frem.. bye bye birdy.

Generalen min har campet med Lion Guard bak flammesøyla til Tim, men i tur tre eller fire får jeg ham frem og charger en gjeng ed flagellanter. Hadde jeg ikke rullet en amatørmessig 1'er på impact hits hadde jeg klart å knekke hele gjengen og reforme for en potensiell flank charge neste runde, evt angrepet mortaren. Den gang ei. To av flagellantene står igjen og generalen må selv ta en charge i flanken. Gjennom dueller får han slåss litt, men da han ikke klarer en leadership 9 test med reroll er løpet kjørt.

Bilde

På flankene har steam tank og griffon knights rullet opp det meste. I sentrum har mine spydalver sltt godt fra seg. De havner i kamp med den store bussen med infantery. En av mine bueskytterlag rykker frem og får inn en flank charge på bussen, men i combat mister jeg akkurat en modell for mye slik at jeg ikke klarer å bryte steadfast.

Bilde

Lion Gurad blokken sliter med å komme seg fremover på brettet og taper mange modeller til skyting og magi under veis.

Alt i alt var det en artig kamp og forfriskende å spille mot en annen arme enn beast herds.

Det jeg synes fungerte best for meg var reavers med vanguard, max antall bolt throwers (3) som vangligvis traff på 4+ og gjorde D3 wounds på 2+.

Det som fungerte dårlig var lite taktisk bruk av fire phoenix, dårlig manuvrering av Lion Guard og generalen.

Bilde

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Fre Nov 03, 2017 8:41 am
Battle BoarInnlegg: 680Registrert: Fre Sep 12, 2008 12:56 pm
Bra dere fikk en kamp!

Jeg kan nevne at fra et statistisk ståsted lønner det seg nesten aldri å skyte singel bolt. I nesten samtlige tilfeller så gjør du i snitt mer skade med multishot.

InnleggSkrevet: Fre Nov 03, 2017 11:08 am
Ugrush skrev:
Bra dere fikk en kamp!

Jeg kan nevne at fra et statistisk ståsted lønner det seg nesten aldri å skyte singel bolt. I nesten samtlige tilfeller så gjør du i snitt mer skade med multishot.

Selv om mål som har høyere Toughnes og høy armour save? Syntes jeg fikk grei uttelling mot ridderne på griffer siden det var lett å wounde med singel bolt pluss D3 wounds. Men mot store blokker med infanteri var singel bolt ikke var så imponerende når bare ett treff har styrke høyere enn 3.

Har vanligsvis skutt med multishot i tidligere kamper, med varierende resultater.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Nov 06, 2017 8:45 am
Battle BoarInnlegg: 680Registrert: Fre Sep 12, 2008 12:56 pm
For å være helt eksakt, her har du tallene:

Singel bolt mot T6 gjør i snitt 0,5W med en negtive modifier to hit, feks long range.
Multishot mot T6 3+ AS gjør i snitt 0,35W med en negative modifier to hit, feks long range.

Som du ser så er singel bolt bedre mot T6 gitt at du ruller 3+ på D3W. Den er mer sårbar for svingninger i tegningkast, selvsagt i både positiv og negativ retning.
Multishot vi nesten alltid levere det samme resultatet pga flere terninger å jevne ut varians over og foretrekkes derfor i det fleste situasjoner.

La oss se på skudd i flanken på 3x Griffon Knight:
Singel bolt gjør 1,77W, uten negative to hit modifiers.
Multishot gjør 1,35W, uten negative to hit modifiers.

Det er ikke store forskjeller og singel bolt er helt avhengig av 3+ på D3W for "slå" multishot.

OBS: Husk at D3W kun er på 1 av woundene når du skyter singel bolt.

InnleggSkrevet: Tir Nov 07, 2017 9:46 am
Ugrush skrev:
For å være helt eksakt, her har du tallene:

Singel bolt mot T6 gjør i snitt 0,5W med en negtive modifier to hit, feks long range.
Multishot mot T6 3+ AS gjør i snitt 0,35W med en negative modifier to hit, feks long range.

Som du ser så er singel bolt bedre mot T6 gitt at du ruller 3+ på D3W. Den er mer sårbar for svingninger i tegningkast, selvsagt i både positiv og negativ retning.
Multishot vi nesten alltid levere det samme resultatet pga flere terninger å jevne ut varians over og foretrekkes derfor i det fleste situasjoner.

La oss se på skudd i flanken på 3x Griffon Knight:
Singel bolt gjør 1,77W, uten negative to hit modifiers.
Multishot gjør 1,35W, uten negative to hit modifiers.

Det er ikke store forskjeller og singel bolt er helt avhengig av 3+ på D3W for "slå" multishot.

OBS: Husk at D3W kun er på 1 av woundene når du skyter singel bolt.

Takk for gjennomgangen :) Da blir det nok multishots neste gang.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tir Nov 07, 2017 10:00 am
Har fått malt litt igjen og bestemte meg for å gjøre ferdig 20 Cave Goblins.

Fargevalgene ble ganske tradisjonelle og ikke så veldig spennende. Malte kjortlene i mørk lilla (Naggaroth night), vasket over med Druchi Violet og la på highlights med Xereus Purple. Resultatet ble litt mørkere ut enn jeg hadde håper på. I dårlig lys ser det nesten sort ut.

Bilde

Bilde

Bilde

Modellene i dette settet til GW har svært like posititurer så jeg prøver å skape litt variasjon med forskjellige farger. Rødt/gult, metall/bronse og spydene i forskjellige trefarger.

Bilde

Nå gjenstår det bare noen detaljer. Toppen av fanebærer, gongongen til musiker og ansiktssdetaljer på hele gjengen. Ellers er de klare til dyst.

Bilde

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tir Nov 07, 2017 2:05 pm
Vi hadde en bra kamp sammen, undervurderte kraftig spyd alvene ;). Ser ut som de gobline ser bra ut, gleder meg til å møte de!

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Fre Nov 10, 2017 2:08 pm
!MISSFIRE!

Torsdag spilte jeg mot Iwan. Det ble en morsom kamp der mye rart skjedde. Begge spilte med nye hærer for første gang, jeg med Orcs & Goblins, Iwan med Vermin Swarm. Underveis måtte vi slå opp mange ting i regelbøkene så vi rakk ikke å spille ferdig siste runde før Outland skulle stenge og de kastet oss ut.

Iwan stilte med ca dette:

Plauge Prophet på Plauge Pendolum dyttet av 40 plauge brotherhood.
49 x slaves
49 x slaves
20 x Rat at arms
Chief med BSB
Machinist
Assassin
1 x katapult
1 x Dreadmill
2 X poison wind launchers
1 x rotary gun
10 x footpads
8 x grenadiers
8 x grenadiers
10 x Gutterblades

Jeg stilte med:

Common orc warlord på chariot med bluffers helm, great weapon, talisman of supreme shielding og waaaaaaagh.
Common orc shaman, wizard master, charm of cursed iron, 4 x spells pyromancy.
Iron orc chief med BSB, War banner, hardened shield, axe of battle.

20 x Common goblins, musician, bows/shields
35 x cave goblins, full command, spear/shield, nets, 2 mad gits.
30 x orcs, full command, spear/shield.
10 x Goblin wolf riders
20 x Iron orcs
Git launcher
Splatterer
1 x Giant
5 x cave trolls
Scenariet vi rullet ble vanlig frontlines clash med breakthrough som secondary objectives.
Iwan velger side.
I min deployment setter jeg wold riders på venstre flanke, så orcs, git launcher og trolls inn mot mditen. Bak hillen i midten av min sone gjemmer jeg iron orcs og gerenalen på chariot. Mot høyre fra midten setter jeg shaman i common goblin bunker, bussen med cave goblins, splatterer og giant helt ute til høyre.
Bilde
Bilde

Iwan deployer sine regimenter I en defensive, og litt klumpete, formasjon midt I sin sone med grenadiers på hver flanke og dreadmill delvis på min venstre flanke.

Bilde
Bilde

Jeg blir først ferdig med deployment og velger å ha første tur. Den største trusselen vurderer jeg å være pendolum med brotherhood-gjengen. Derfor peprer jeg den blokken med alt jeg har av skyting og magi. I første runde er jeg heldig å får inn en fulltreffer med splatter-katapulten som gjør stor skade mot T3 rotter uten noen save. Shamanen får også inn noen flamme-spells og fireball attribute som tynner rekken ytterligere. Ellers flytter jeg oppover det meste jeg har. Wolf Riders har vanguarded og marsjerer opp på flanken av grenadiers. På høyre flanke masjerer kjempen frem mot den andre grenadier-gruppen som gjemmer seg bak en hill.

Rottene bruker sin første tur til å skyte tilbake mot mine Iron Orcs, ellers blir de stående ganske likt. Kampen går sakte fremover. Jeg skyter ned stadig flere av plauge brotherhood, rottene skyter ned mange iron orcs. På venstre flanke vinner til slutt wolf riders kampen mot grenadiers og løper dem ned når de flykter, men er redusert til bare 2 goblins. På Høyre flanke får kjempen has på de andre grenadiers men mister 3 wounds underveis.

Bilde

Bilde

I tredje runde erklærer jeg waaaagh og erklærer charges med orcene, trolls, Irn Orcs, generalen og cave goblins. Ambisjonen var å charge pendolum med Iron Orcs og Generalen. Dessverre er generalen min en slapp jævel og feiler chargen mens Iron Orcs kommer inn. Trollene klarer på side sin charge mot footpads som flykter og blir løpt ned. Men siden generalen min fortsatt står igjen i startgropa må trollene klare seg med sin egen leadership på 4 resten av kampen.

Bilde

Iwan har hatt sin gutterblades med assassin i ambush og de kommer på bak generalen. Først tar de ut min git launcher før de går etter egeneralen min. Assasin får av en bound spell som dobler styrken og får inn 2 wounds… Så ruller ha høyt på 2 D3 wounds og generalen må tusle av brettet.

Bilde

Shamanen min får av immolation som jeg plasserer mellom pendolumregimentet og slave-regimentet ved siden av, mest for å hindre at en posion wind mortar får flytte opp og komme på bedre skuddhold.

Bilde

På høyre side har Iwan forsøkt å sende sin dreadmill på en flankemanøver forbi orcene med spyd. Han ruller litt fr lavt på terningene og strander innenfor charge arcen. Runden etter blir han combocharget av orcene og de to gjenværende ulverytterne. Rottecrewet tar ut en ulverytter før dreamill taper kampen og løper. Den siste ulverytteren tar ham igjen.

Uten generalen får de skadeskutte Iron Orcs ikke utrettet så mye og blir utradert i andre rudne med close combat. Penolum med plauge brotherhood flytter så fremover og wheeler litt for å sikte seg inn på min resterende regiment med orcer.
Så begynner moroa

Iwan gambler og ruller 3 terninger når rottary gun skal skyte. Det blir en misfire! Resultatet blir at gønnærn pivoter litt og får penolum og plauge brotherhood rett i siktet. Så fyrer han av 27 skudd og vipps så var det ingen kuttekledde rotter igjen og pendolumet kan ikke bevege seg lenger.

Bilde

På høyre flanke failet cave goblins først en long bomb charge mot slaves, men neste runde marcher de opp og sender ut 2 mad gits. Begge går igjennom og havner i immolation-flammene som fortsatt står der. Den ene brenner opp, men den andre spinner videre. Kjempen min prøver en charge på de samme slavene som ikke klarer sin terrortest fordi generalen er for langt borte. Slavene flykter vekk fra kjempen… og inn i den overlevende mad git og immolation. Til slutt er de bare et par slaver igjen av hele regimentet på 49 stykk.

Bilde

Kampen må avsluttes før vi er helt ferdige, så vi får ikke gjort opp noen "final score".

Det var gøy å spille Orcs & Goblins, men merket at troppene var sårbare utenfor boblen til generalen og BSB. Rottary gun'en til Iwan snudde kampen litt med sin missfire, det var morsomt. Alt i alt en god kamp :mrgreen:

Avlogget Profil

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter:

Tidssone UTC + 1 time
Side 4 av 4
60 innlegg
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Søk etter:
Opprett et nytt emne  Svar på emnet
Gå til forum:  
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet