Forfatter Melding

<  Invasion  ~  40k ris og ros

InnleggSkrevet: Man Sep 18, 2017 8:34 am
Wraith EngineInnlegg: 2267Bosted: KristiansandRegistrert: Tor Jul 21, 2005 5:52 pm
Hei alle sammen og takk for en fantastisk helg med 40k i kr sand

Jeg vil gjerne ha ris og ros til 40k arrangemanget da jeg alltid ønsker å forbedre meg.

Ting som allerede er notert til neste år er:

- Lenger tid til kampene
- Klarere regler for poeng ved tabling

Fyr løs

Mvh
Christopher

Join the Invasion
www.Invasion.no
Avlogget Profil Nettside
InnleggSkrevet: Man Sep 18, 2017 9:50 am
Holy ZealotInnlegg: 31Registrert: Søn Jan 18, 2015 4:20 pm
Heisann og takk for sist.
Regardless of Ris og Ros. Takker så meget for at du og dine medarrangører gidder/orker/vil arrangere dette. Det står det stor respekt av og jeg er veldig takknemlig for det. Min tredje Invasion og jeg skal tilbake neste år så jeg er åpenbart fornøyd:)

Ris:
- Varme og luftkvalitet i lokalet er en plage. Er dette virkelig det klimaet skolen normalt driftes i? Det må være mange sovende elever der oppe:) Joda, vi er mange i lokalet men det virker ikke som det er noe aircondition som jobber for å få ned temp.

- Selvstendige bord med bedre plass til modeller på siden. En ting er plass til modellene sine før kampen og slikt men det er (i min verden) et problem å spille Hammer and Anvil når man ikke kan gå fritt rundt bordene, let alone faktisk stå på kortsiden. Nå vet ikke jeg om dette er mulig å gjøre noe med plassmessig men det er for trangt slik det er nå. Heller færre spillere og bedre plass synes jeg da...
Hvis ikke man kan ha bedre plass, drop Hammer and Anvil fra rotasjonen.
Nå er det også sinnsykt mye ekstra med butikken og bitz barn. Må alt det være i det samme lokalet? Det hadde gitt bedre plass til spillingen (som er hvorfor de fleste er der in the first place i imagine)

- Objective plassering. Oki, sikkert brannfakkel men here is what I think. Jeg liker litt random i 40k så lenge det er på de riktige tingene. Jeg kunne tenkt meg litt tilbake til 7th (HERESY!) på den måten at man setter ut objektivene uten å vite hvilken deployeringsmetode (jada, vet at det aldri var random i turneringer) eller hvilken "side" du ender opp med. Det gir et mye mer spennende og åpent spill mener jeg. Slik det ble nå så vet man både deployeringstypen og hvilken side nan har før man skal plassere ut. Gee... wonder where I will put my objectives... Bak line of sight blokkere med noe chaff eller firebase som holder dem. Motstander kan bli deepstrike denied med god margin og kan dermed nesten aldri få tak i objektivet uten å dedikere enorme ressurser for et lusent malstroem poeng. Bare 2, cents. Det var jo likt for alle.

- Tid. Du nevner det selv men for å være kreativ... 1500 poeng? Det fungerer meget fint det. 3 timers kamper.... Starte registering 0800 og 1. kamp 0830 på lørdag og søndag. Jada, fint å starte "litt" sent for oss som vil ta seg et glass men om det starter 0830 eller 0930 har ikke så mye å si hvis man allikevel er litt "påvirket" fra dagen før. Evt. kan man spille 4 kamper med 2500 poeng? Masse muligheter men vi kan ikke fortsette slik som nå i alle fall. Jeg spiller ikke tregt og jeg kan hæren min. Jeg kom aldri til turn 5. Valgte progressive ene kampen som endte på turn 3. På grunn av at jeg ikke hadde mer enn 2 turns å score på så endte jeg på 2 poeng primary. Motstander valgte end game og fikk 3 poeng på primary. Hadde jeg valgt end game hadde jeg hatt 9 poeng (!) bare fordi jeg sto bra etter turn 3. 40k er minimum 5 turns og alt er gearet opp mot det...

- Random game length. I narrative spill, kjør på. I turnering? Jeg mener nei. 5 turns og that`s it tenker jeg. Mindre komplisert.

- Tror jeg har nevnt det før også men best painted... Liker slik det er satt opp nå men hvis det er mulig å få på plass resultatlister der også? Skal ærlig innrømme at det er kun ut av mitt eget "feed the ego" men hvis jeg stiller en modell i best painted så er det gått med kanskje 30+ timer med hobby på det som jeg deltar med. Det er verdt noe for meg å se om modellen kom på 2. plass eller siste plass selv om den ikke vinner. For ikke å snakke om man får nominasjon til best painted. Det burde jo vært premie i seg selv (altså en diplom eller noe) bare for å bli nominert. De som blir nominert har kanskje lagt inn tresifret+ antall timer i dette. De fortjener å se hva folk synes om hæren sin. Anyways, litt hjertesukk fra meg i forhold til annerkjennelse på hobby. Det er jo et paradoks at vi ofte maler og hobbyerer prosentvis mye mer enn vi faktisk "trener" mot turneringen (gjelder naturligvis ikke alle:))

Ros:
- Kiosk! Awesome både priser og service.
- TO; tilgjengelig med humør og kjempegod og stor kapasitet.
- Toalett: God hygene og god standard til tross for mange besøkende. Godt jobbet til oss brukere!
- Terreng, stor fremgang! + for masse LOS blokkere! Det virker veldig bra. Kunne selvsagt ønsket meg musematte kvalitet men det gikk helt fint:)
- Turneringspakke. Tidlig ute og veldig lett oppsett som var meget lett å følge.
- Missions var lette å forstå.
- Flott at misson pack var tilgjengelig i lokalet!
- Utdeling av scoresheet pr match:)
- Tid mellom kampene var akkurat passe.
- Sted for sosial samling:) Gode priser.
- Bitz barn. Flott å ha muligheten men som sagt, må ikke være i hoved spillelokalet hvis det kan gi bedre plass.
- Gutta fra Midtgard. Kjempehyggelige karer og sinnsykt bra at de kommer. At de orker å bære opp alle varene er jo vilt! Jeg kjøpte litt men for min del burde de hatt eget lokale for butikken sin. Heller hatt butikk/bitz barn og pause lokale i på samme plass kanskje. Anyways, tipp topp at de er der og strålende priser.

Folk! Satan så mye hyggelige og positive mennesker. 100% derfor jeg kommer tilbake og egentlig driter en lang marsj i om noe av det jeg riser for blir tatt til etterretning:)

Takk for en flott helg folkens.
- Brigt

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Sep 18, 2017 11:37 am
TrencherInnlegg: 79Registrert: Tir Nov 27, 2012 10:56 am
Takk for en gøy turnering som normalt!

Ros:
- Kiosken er kjempebra.
- Mye bedre terreng i år med blos skal ha ros for det arbeidet som har blitt lagt ned der.
- Bra med informasjon, alt er veldig oversiktelig.
- Syns faktisk 2,5time gikk helt ok for min del.
- Slag av miniatyrer. bitsbarn osv.

Ris:
- Oppdragspakken men der har vi vel hatt et par diskusjoner, og jeg trenger ikke utdype så mye mer, men kan ta det på chat om du vil ha mer utdypning
- Jeg syns pausene er litt lange

Stortsett kjempe arrangemang!

InnleggSkrevet: Man Sep 18, 2017 2:24 pm
Holy ZealotInnlegg: 41Registrert: Tor Jan 17, 2013 4:33 pm
Her kommer ris og ros fra en som deltok på invasion for første gang.

Ros: Terrenget var veldig bra med hensyn på LoS blokking. Og det virker som de fleste borda var ganske rettferdig satt opp (mener da at ingen bord er heelt åpne, mens andre er cityfight i 20 etasjer).

Serveringa var bra, kaka du bakte var godkjent +1

Bitzbasar og butikk i lokalet var flott. Jeg kjøpte flere ting jeg ikke trengte :-D

Missionpack får både ris og ros. Det var mye som fungerte bra og enkelte ting som har forbedringspotensiale. Personlig liker jeg at det er så stor variasjon i deployment maps som brukes. "Nova konseptet" med at du velger hvordan din hær scorer er i utgangspunktet kult.
MEN jeg skulle ønske vektinga var litt annerledes. Særlig når mange slag ble avslutta så tidlig.

Og om slaget faktisk rekker å gå hele sine 5+ runder synts jeg det var lettere å få poeng på progressive scoring enn end of game. i 8th ed dør ting så raskt, manga av games´a har svært lite igjen på bordet i turn 5 eller 6. Kanskje det kunne gitt litt mer poeng for end of game scoringa?

Og maelstrom vs tabling. Jeg opplevde det som litt tilfeldig hvor mange poeng man fikk ved en tabling. Særlig om en spiller gir seg i runnde 2 eller 3. Det er ikke gøy for noen å tvinge han til å spille ut 4 runder med 1 eller 2 figurer, mens den andre spillern flyr rundt for å sanke poeng og velger aktivt å ikke skyte/choppe de to siste gubbene motstanderen har. Tabling burde imo vært en fixed sum.

Men min største grief er avviket mellom regler på 2d6.no/invasion.no og facebook.
Det er kjedelig å ikke få med seg at det spilles med boots on the ground (flyer battlefield role kan ikke holde objectives), når dette bare står på facebook og ikke på 2d6.no
Jeg deltar ikke på facebook og ble gjort oppmerksom på dette i lokalet :-/

Alt i alt syntes jeg det var en super helg med bra folk og god underholdning. Det var verdt turen fra Tromsø. Vi ser på det som ikke var optimalt som forbedringspotensiale og jeg kommer nedover ved en senere anledning.

Are Verlo

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Sep 18, 2017 3:46 pm
Holy ZealotInnlegg: 31Registrert: Søn Mai 25, 2014 9:46 pm
Ros:
Terreng! Helt annen spillopplevelse i år enn tidligere. Bra LOS-block hadde alt å si for utfallet av kampene mine (spesielt da jeg fikk first turn en eneste gang og ble da seized på :))

Lett tilgjengelige mission packs og scoresheets. Gjevnlig opproping av hvor mye tid som er igjen var en fin ting.

Kiosken var som alltids super.

Kveldsopplegget på lørdag var fint. Etter en del år har jeg innsett at det ikke finnes noe sted i Kristiansand med fornuftige priser på øl, så at vi får et bra tilbud der er supert.

Hyggelige folk og god stemning. Hele helgen så jeg bare smil og positive holdninger, gjennom både seiere og tap. Så vidt jeg fikk med meg var det ingen hete debatter om regelspørsmål eller lignende.

PR og tilstedeværelse på sosiale medier/internett. At det aktivt blir lagt ut informasjon og datoer i god tid, oppdateringer og promotering viser at det er engasjerte arrangører som står bak, noe som jeg tror er viktig for folk som reiser fra andre byer og bruker en del penger på å gjøre dette. At det var noe rot rundt ObSec denne gang kan tilgis med en så ny edition og GWs stadige "patches".

Ris:
Varmen er et vedvarende problem, selv om det ikke var like krise i år som tidligere når air condition ikke har fungert i det hele tatt. Jeg blir ikke overrasket om flere imiterer min klesdrakt til neste år, for jeg hadde det faktisk ganske fint på lørdagen :D :D

Maelstrom. Vi innså ganske tidlig under trening til Invasion at Maelstrom og 8th ikke er venner i en competitive setting. Når ting dør så fort er det ganske lett at en spiller sanker inn en masse poeng de første rundene og det nesten er umulig for motstander å hente seg inn igjen, og alt er basert på flaks. Tenk å våkne og trekke et kort om at man må jobbe i Lofoten eller Drammen i dag :cry: (ikke noe galt med de stedene for øvrig, de er bare langt unna meg) Flakselementet er alltid til stede i et terningspill, men det er forskjell på om man failer en 3 inch charge eller trekker dårlige kort i 5-6 runder.

Nøytralt:
Jeg selv hadde ikke noe problem med tid. Ingen av mine kamper ble avsluttet før turn 5, og siste kamp gikk helt til turn 7. Fast antall runder hadde vært OK i min bok.

Enig med Brigt om at rankings på best painted sikkert hadde vært kult for de som reiser for å stille ut figurer.

Det hadde vært fint om det var tilgjengelige brett til å bære figurer på, det er litt stress å dra med serveringsfat o.l i kofferten.

En grense på max power level-figurer en kan ta med kan vurderes? Jeg reiser ikke på turneringer uten ForgeWorld, men de største 35+pl unitene kan være litt kjipe å spille mot utenfor Apocalypse.

Alt i alt var det en flott opplevelse som alltids :) Mange takk til Christopher som ordner en bra turnering år etter år. Kommer selvsagt igjen neste år (så lenge jeg får FW og ØL) og skal da klare å ta tilbake førsteplassen ;)

/Henrik

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Sep 18, 2017 9:10 pm
ElectromancerInnlegg: 167Registrert: Tir Jul 02, 2013 11:58 pm
Sitat:
enig med det meste Henrik sa

Terrenget var virkelig kult, det gjorde turneringen for min del.

Eneste ris jeg vil legge til er at all forandring og oppdatering av turneringspakken bør være i selve turneringenspakken. Så type ha 1 dato hvor du annonserer første utkast til oss alle(nettside, FB, 2d6 osv), deretter legg til forandring på nettsiden med turneringspakke med markering av endring og en endelig dato av endring. Ikke alle bruker FB, og ikke alle får med seg alt. I det minste kan da folk sjekke dagen før siste dato for listeinnlevering og se hvordan turneringen blir og lage listen deretter ;)

Ellers var det en veldig god Invasion.

Amir

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Sep 18, 2017 9:46 pm
GremlinInnlegg: 6Registrert: Man Des 19, 2011 10:28 am
min første invasion, først og fremst utrolig fornøyd! kjempe opplegg og jeg kommer garantert tilbake!

ros: bra terreng, gode lokaler, kjempe kiosk. kansje best var den god ølprisen på lørdagskvelden ;)

ris: litt rusk i regelpakken, er ikke fan av maelstrøm, i tillegg til at jeg mener tabling burde i maks poeng på maelstrøm. jeg fikk kun 15 poeng etter en tabling, noe som var den 4 minste scoren jeg fikk.

nøytralt: 2,5t går egentlig greit så lenge alle er innstillt på at man er fokusert på å spille. enig med bjørn helge at pausene ble fort ganske lange.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tir Sep 19, 2017 5:20 pm
Battle BoarInnlegg: 738Registrert: Man Des 07, 2009 5:06 pm
Turneringen var bra vel organisert og god stemning. Super bra oppgradering av terreng.

Et par ting jeg synes kan forbedres til neste gang (detaljer i det store og hele):

Misson packen var unødvendig komplisert. Gjør oppdragene mer strøm linje formede og enkle og forstå.
Synes også at det er en uting og variere ting fra regelboken. Dette er sannsynligvis super forvirrende for nye spillere. (tenker på 18" objektiv og at oppstart sekvensen er forandret fra regelboken)
Forge world: Det er synd at man kan ødelegge balansen GW prøver å få til ved å velge forge world. Håper Forge World enten strammer seg opp eller at vi slutter å bruke det på turneringer.
2,5 timer per kamp er litt snaut. Håper en kan kutte poengsum eller øke tiden til neste gang.

Turneringen som helet vil jeg gi 6'er. Mye bra som skjer i Kristiansand.

2013 etc 40k Captain Tyranids
2012 etc 40k Captein Space marines
2011 etc 40k Space marins player
Avlogget Profil

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter:

Tidssone UTC + 1 time
Side 1 av 1
8 innlegg
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Søk etter:
Opprett et nytt emne  Svar på emnet
Gå til forum: