Forfatter Melding

<  Generell diskusjon  ~  Kyrres Battle(b)log 9th age

InnleggSkrevet: Ons Des 30, 2015 9:29 pm
ElectromancerInnlegg: 184Bosted: Out in the badland of OsloRegistrert: Man Sep 02, 2013 10:09 pm
Håller helt med deg om Greater deamon med lvl4. Samma med Ancient Treeman lvl4. De får stå og gjemma seg hela spelet för att ikke bli drept av war machines.

Din lista er bra mot alver og höy toughness, men hva har du emot en demi-griffon arme med support av full plated knights? Även chaos, med bra armour blir vel vanskilgt?

InnleggSkrevet: Ons Des 30, 2015 10:35 pm
JuggernautInnlegg: 1366Registrert: Tir Feb 15, 2011 4:05 pm
Har ikke gjort matematikken, men fiends som gir -3 på armour tror jeg pløyer gjennom både 2+ demis og 1+ knights rimelig greit. Og husk at jeg har tre bølger fiends som kan skylle over de stakkars menneskene :)

Warriors er tøffere, men de er færre i antall, kan lettere outdeployes/ignoreres, kan fokusere på svake punkter i linja og combocharge der. Det er i alle fall planen... Men har ikke testet mot mye rustning ennå, litt tilfeldigheter har ført til det så langt.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Des 31, 2015 3:28 pm
ElectromancerInnlegg: 184Bosted: Out in the badland of OsloRegistrert: Man Sep 02, 2013 10:09 pm
Okey, jag såg bara lite snabbt på fiends då såg det ut som de bara hade -1. Kan ikke laget, men -3 recker långt:)

Vilken by bor du i förresten?

InnleggSkrevet: Tor Des 31, 2015 10:43 pm
Bergen, baby!

Ja, fiends er styrke 4, har armour piercing fordi de er lust (slaanesh) og kan kjøpe double armour piercing fordi jeg spiller mono god liste. Så de er brutalt gode, lista mi er jo egentlig en fiends-liste med litt attåt. Er fiends som skal ta poeng, resten skal unngå å dø og kapre scenario.

Godt nyttår!

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2016 12:47 pm
Har tweaket litt til på lista:

Harbinger of lust, general, level 2, path of shadow, clawed caress, barbed claws, seventh seal 200
Harbinger of lust, level 1, path of shadow, dance of death, barbed claws, token of the Dark gods, skull of cacophrax 230
37 sirens, full command, clawed caress, add. wpns, gleaming icon 405
10 sirens, standard bearer, musician, clawed caress 110
Siren chariot, clawed caress 100
Siren chariot 95
Siren chariot 95
6 clawed fiends, clawed caress, barbed claws 372
6 clawed fiends, barbed claws 348
6 clawed fiends, clawed caress, add. wpns 354
5 furies, mark of lust 80
Total: 2494

"Oppdaget" at greater aspect på Harbinger overføres til uniten. +1 to hit vil jeg selvsagt ha på store blokka Sirens! Et viktig prinsipp for lista at svært lite har lyst til å slåss mot dem. For å få poengene til det, måtte jeg ta ut enten en chariot eller en unit furies. Velger å prøve med kun 5 furies nå i første omgang. Fikk poeng nok til å få inn bound itemet frenzied hysteriske som jeg tror er veldig bra både på Sirens eller motstanders lettere enheter for å fremtvinge frenzy check/unability to flee. Dermed har jeg 5 spells: frenzied hysteria, dobbel miasma og to Shadow spells til. Det bør være en bra set up i alle faser av spillet, tror jeg. Tweaket også litt på fiends for å få inn 3 fulle units. Har spesialisert litt i oppsettet av dem slik at de er gode mot litt forskjellige ting: en unit med extra piercing og +1 to wound (bra mot monstrous cav), en med +1 to wound (bra mot høy toughness med lav armour save) og en med add.wpns og extra piercing (bra mot alle alver). Ellers mener jeg jo at fiends nesten uansett oppsett er bra mot det meste :)

Får to testslag i kveld, begge mot ogrer, slik det ser ut.

TBC

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Jan 07, 2016 12:50 pm
GobberInnlegg: 20Registrert: Tor Jul 16, 2015 1:06 pm
Hvordan gikk ogre kampen?

Og hva tenker du angående monster/ridden monster profile helter nå som cannons ikke lengre er laser cannons og istedenfor går på BS to hit? De får jo eventuelt reroll med engineer som nesten garanterer treff men multiple wounds er D3+1 og D3+2 mot flying.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Jan 07, 2016 6:45 pm
Det gikk bra mot ogrene, 7-3 og 10-0, kommer med noen kjappe rapporter snart.

Angående ridden monsters er jeg litt todelt. Jeg tror vi ser LITT færre kanoner på brettet enn før. Blir færre ogrelister med ironblaster, og færre daemonlister med skullcannon. Men det er ikke bare kanoner som er trøbbel for ridden monsters, det er også katapulter. Og det er så mange raser som har tilgang til kanoner og eller katapulter: dverger, chaosdverger, empire, brets, Skaven, orcs n goblins, tomb kings.

Og i et ETC-environment tror jeg vi kommer til å få se nesten like mange kanoner som før. Problemet med å ta med drage i en lagturnering med pairing, er at den må hensynstas så mye i pairing. For kommer man mot lister med dobbel kanon og/eller katapult, må man gjemme seg store deler av spillet, hvis man ikke skal ta unødig stor risiko. Det kan fort bli en hemsko for laget. Men mot lister uten kanon, kan en ridden monster by på skikkelig utfordringer. Derfor tror jeg kanskje tiden monsters er best i single tournaments med mer random motstander, også fordi folk vanligvis spiller mer aggressive lister med mindre skyting i single turneringer.

Og så kommer det selvsagt inn på ridden monsteret, og muligheten for save. For eksempel er en chaos manti lord med 1+ armour save og 3+ward knallhard, og veldig vrien for mange å ta ut. Tilsvarende Dark Elf manti lord/hero med cloak of twilight for 3+ mot ranged. Og står dragon har 7wounds,com muligheter for å heale opp.

Oppsummert så tror jeg ridder monsters kan funke i casual gaming/single tournaments, mens det vil være mer en byrde enn en fordel i lagturneringer, slik kanonene treffer nå. En ting er hvis det var D6 skudd som møtte hytte og wounde, og som kunne ward saves (slik det var en stund). Nå, med ett skudd, engineer-BS, no save for lange monsters, 3-5 wounds.... Det er bare FOR risky for min smak.

En siste ting er at det å spille med en så dyr og - i noen tilfeller - skjør modell, krever mer skills enn å dytte rundt på en flatere liste, konsekvensen av feil og/eller uflaks blir så vanvittig mye større....

Mvh

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Fre Jan 08, 2016 11:26 pm
Kamp mot Alexander Nygård, spiller fra Bergen som er i bruttotroppen til ETC. Alexander har record the 7th edition som en meget sterk spiller, men er ganske ny i 9th foreløpig. Han stilte en litt "whacky" ogreliste, omtrent slik:

Fighty lord med stuff
Level 2 fire med hellheart
Level 2 butchery med scroll
BSB med stuff
MSU tribesmen på 3 x 3 (uten banner)
10-ish tribesmen
10-ish ironguts
2x1 sabretusks
Scraplauncher
2 mournfangs (uten banner)
3 maneaters med ITP og thunderous charge
1 giant

Så, for første gang blir har demonene mine potensial til å bli skikkelig outdeployet. Vi ruller breakthrough som scenario. Og i det Alex deployer store gruppen tribesmen (litt for tidlig) har han egentlig satt seg selv i sjakk matt uten helt å vite det. Fordi han har bare de to store blokkene som scoring units. Jeg deployer nå resten fordi planen er klar, og jeg kan claime første runde: små Siren units på hver flanke (bak hver sin fiend unit). Han har ingen måte å hindre en av dem å komme fram på. Han kan demme opp for en av dem med ironguts, og selv ta scenario, men da er han fullstendig offside med den eneste uniten som knekker meg i nærkamp, og jeg kan fokusere på å drepe resten av hæren hans uforstyrret. Alex velger istedet å deploye ironguts sentral (godt valg gitt omstendighetene).

Dermed er planen klar: greier jeg å stoppe de to blokkene hans fra å komme i min sone, har jeg 7-3 i lomma. Så planene er å holde senter med stor Siren blokk, 1 gruppe fiends, chariots og furies. Mens 2 grupper fiends jobber selvstendig på hver sin flanke og plukker poeng, og rydder vei for små sirens til å ta scenario. Bruker mye tid på denne delen av kampen fordi den er så viktig slik reglene for scenario er i 9th. Lista mi er bygd for å kapre et tidlig overtak på scenario. Deretter kan jeg spille på lav risiko, og utnytte feil hos motstander/sjanser som byr seg til potensielt stort oppsving, som sagt med lav risiko.

På flankene skjer det omtrent som planlagt, fiends lager vei i vellinga, selv om de fluffer fullstendig 1 runde mot 3 ogrer (får bare in 1 wound!) så jobber de inn poeng etter poeng.

I midten skjer det mye spennende. Alex avanserer med de store blokkene. Jeg får inn store daemonettes i front på tribesmen og dobbel chariot i flanke, mens jeg diverter ironguts. Men gjør det feil med divertingen. Hadde ike trengt å bruke opp furies der, da jeg uansett breaker tribesmen lett og løper forbi. Skulle gjerne hatt det furies på lur til senere.... For plutselig står store sirens i en meget sårbar posisjon: kan bli charget at mournfangs + giant samtidig som ironguts kan reforme mot meg. Jeg må løpe ut av uniten med begge harbingers (level 2 fire sto i tribesmen og er død, så ingen range threats) og nærmest ofre store Siren blokka som altså står kinkig plassert. Den dør av nevnte trusler. Jeg bestemmer meg for å stressteste lista og charger så ironguts med bsb og level 2 butchery med 6 fiends + begge harbingers. Han har brukt scroll og MÅ stoppe toughness her hver runde. Det betyr at jeg får inn minst en miasma, som igjen betyr at han treffer fiends på 5ere og harbingers på 6ere. Vi står og grinder på hverandre i flere runder, jeg har 6 fiends til på vei som sikter mot rear på ironguts og skal redde dagen. Men Alex spiller godt, kaster både scraplauncher og etterhvert giant i veien for å hindre dem i å komme fram, og lykkes akkurat. Men det er dyre diverters...

Til slutt popper begge harbingers og siste fiend, men jeg rekker akkurat å drepe nok ogrer til at standard bearer forsvinner. Dermed kan han ikke ta scenario. Et meget b,odig slag ender uavgjort på poeng (Alex var ca. 80 foran) men jeg sikret meg som sagt scenario i teorien allerede i deploymentfasen, og i praksis ved å eliminere ogreblokkene.

Resultat: seier 7-3

Lærerikt slag på mange måter. Først og fremst at man må tenke mange steg fram. Selv om sirens tok tribesmen greit, havnet både de og chariots i sårbare posisjoner, og blødde poeng etterpå. Kjipt å bare ha den ene uniten furies, skule veldig gjerne hatt to, men chariots er også bra, tok ut sabretusks som var veldig viktig også...

Veldig fornøyd med magioppsettet. Hadde dobbel miasma, pit of shades og toughness-hex samt frenzy spell. Det er to-tre gode trusler i alle runder. Pit trakk ut scrollen første runde, og gjorde det langt tryggere å gå i nærkamp. Dessuten: Med dobbel miasma er pit er trussel for alle, også alver. Perfekt å ha pit + en bra combat spell og dobbel miasma.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Jan 18, 2016 10:55 pm
Spilte mot Kristoffers Ogrer. Han hadde sånn ca:

Level 4 heavens med stuff
Naken BSB
Gutstar
Liten unit med bulls
To katter
2x5 mournfangs, en med dragonhide banner
Scraplauncher

Scenario ble king of the hill, classic deployment.

Vi var litt i tidsnød begge to, så dette ble en meget rask kamp. En slags hurtigsjakk. Vi deployet ganske sentralt og som speilbilde av hverandre. Jeg med stor Siren blokk med de små rett bak, chariots + fiends på ene flanken og 6+6 fiends på andre flanken. Han med gutstar i midten og mournfangs og en katt på hver flanke. Når ham har comitted dropper jeg alt så jeg får første runde.

Fiends vs. 5 mournfangs er en interessant duell. Den som charger, vinner trolig. Planen min er å få av charge på mournfangs. Så på den flanken jeg har to units fiends, pusher jeg aggressivt med ytterste fiends, og flytter andre litt opp. Resten flytter også litt opp. Kristoffer manøvrerer seg også litt fremover, og bruker kattene som roadblocks. Runde 2 pusher jeg ytterste fiends helt opp og rundt, så de har en nydelig 3. Runde flankecharge på mournfangs. Mener selv jeg har fanget de og brukt katten hans mot ham selv, men glemmer at mournfangs kan charge de andre 6 fiends på samme flanke hvis også katten charger. Det gjør han selvsagt, alternativet er å ta imot fiend charge neste runde. Impact hits er noe mine fiends liker dårlig. Og dette er selvsagt uniten med dragonhide banner, så han før breath weapon. Men lady luck smiler til demonene. Først ruller han snake eyes på breath weapon. Og så ruller jeg snakke eyes på break testen (tapte vel med 7-8 så hadde fort poppet). Så ikke bare holder fiends, men jeg kan nå kontre med store Siren blokka i flanken hans, og kjøre to vogner inn i ironguts. Det blir game breaking. Sirens slakter mournfangs, og reformer mot ironguts. Vognene dreper 3 modeller ironguts. Dermed er de så få at de får trøbbel både mot sirens og fiends one to one. Men det vi snakker om her en combo charges, og da ligger ironguts syltynt an. Han kan charge sirens og kanskje drepe både dem og characters, men jeg vil da drepe nye 3 ironguts siden jeg slør først, og jeg har tre units fiends som da kan gå inn etterpåog spise restene. Samtidig som jeg har scoring units i de to små siren units som kan gå inn og ta scenario. Vi spiller ikke ferdig kampen etter det, men blir enige om at demonene trolig ville vunnet 10-0.

Som sagt ble det en litt rar kamp fordi vi spilte superkjapt. Er jo krise at jeg lar ham charge mourfangs inn i fiends, men har stang inn. Hadde jeg vært litt mer tålmodig er det jeg som får inn den chargen, fordi jeg har 3 units mot hans 2 og kan rulle opp den ene flanken deg jeg har to units.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Lør Jan 23, 2016 7:54 pm
Kamp mot Thomas Småge. Godt fornøyd med å få lokket ham tilbake til en fantasykamp etter at han derserterte til Kings of war i høst. Thomas hadde sånn ca:

Seasoned General til fots med 1+ reroll og Great weapon
Arch lector på war altar
Level 4 light med ekstra spell
Level 2 light med scroll
Naken BSB til fots
2x 50-ish spydmenn
3x10 skirmish militia med pistoler
18 crossbowmen
Hurricanum
Steam tank

Vi rullet skrå deployment og scenario med to markers. Thomas fikk velge side og satte markøren sentralt. Jeg satte min markør på høyre flanke.

Thomas deployer tidlig for å få første runde. Brettet er litt "delt" med en bygning i midten. Thomas setter alter og hurricanum i midten, spydblokk på hver flanke, crossbowmen i midten rett bak bygning, chaff spredd rundt. Men han gjør et stor bommert etter min mening ved å sette steam tanken på venstre flanke, og ikke høyre der jeg har lagt scenario-marker. Det gjør at jeg kan overloade høyre flanke. Planen er å rushe spydhorden hans på høyreflanken der også level 4 og general står. I så fall får jeg de poengene pluss noen skirmish militia og scenario, da jeg har planer om å la mine 2x10 sirens holde seg tilbake før de løper inn i midten og tar marker i midten siste runde. Det bør holde til 7-3 eller 8-2. Men så var det dette med teori og praksis da ;-)

Thomas har litt stang ut med skyting og magiske missiler to første runder, så når jeg starter min runde 2, declarer jeg charge mot nevnte spydblokk med 2x6 fiends og 3xchariot. Men så starter motgangen, jeg fluffer 3 av 5 charge rolls og kommer kun inn med 6 fiends og 1 chariot, noe som langt i fra er nok mot en mengde returangrep med +1 to hit fra hurricanum, hatred fra alter og holy attacks fra lore attribute. Jeg forvolder en del skade og dreper hans level 4, men utslettes tilbake, og spydblokka hans kan dermed charge sirenblokka påfølgende runde. Jeg er ikke så bekymret for det, har satt opp så jeg kan kontre med 6 fiends i hver flanke. Trodde jeg... For ene gruppa fiends har akkurat slåss mot militia, og feilet ld-test på restrain (drepte 9 av 10) og måtte pursue av bordet. Det skal allikevel holde med 6 fiends inn i flanken på spydblokka. Eneste problemet er at stanken starter runden 14.5 inch unna. Thomas ruller .... Trommehvirvel.... 6,5 og 4! Dermed stanken inn i flanken på fiends som ikke får kontret spydblokka. Både fiends og sirens grinder ned og får en langsom død. Jeg smelter rett og slett bort, de siste rundene har imperiet en enkel jobb med å rydde opp bordet. Jeg avslutter runde seks med 1 Siren igjen, alt annet er utslettet.

Resultat: tap 0-10.

La det være sagt med en gang: denne kampen hadde jeg griseuflaks. Når 10 sirens tapte combat mot 10 militia, må man jo bare le av det. Dessuten klarer vel Thomas å 1-dice 20 spells på rad uten å rulle 1 eller 2, noe som gjør at battle prayers, shems og banishment fra alter bare gjør livet miserable for meg. Men det er en viktigere lærdom å ta med seg, lista mi har et virkelig svakt punkt: path of light. Missilene svir noe så inn helvete med xtra D6 hits, og combat buffs til motstanderen (WS og I 10, holy attacks, -1 to hit for meg) rammer akkurat de tingene jeg trenger for å gjøre det bra i combat. Så path of light er rett og slett krise. Jeg har kun tapt to ganger stort med demonene mine, og begge gangene var mot path of light. Må rett og slett se an hvor vanlig light blir å ta for folk, om lista mi fortsatt har livets rett eller ikke.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Søn Jan 24, 2016 1:51 pm
GhetorixInnlegg: 1971Registrert: Man Feb 27, 2012 8:13 pm
Lys og store volum med angrep treffer åpenbart der det svir ja. Lysmagi er jo per nå såpass billig å kaste at jeg tror det er et temmelig vanlig å møte det. Vanligere enn feks Heavens som nå er helt latterlig overpriset :roll:

Du får ta en rematch og så åssen det går - ikke no grunn til å slakte lista ennå :)Men ellers er det jo godt med muligheter uten å gå for monogod også..

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Feb 03, 2016 11:33 pm
Så fant jeg ut at demonene kan ta et item som gir motstander -2 to cast light magic! Det er nice. Puttet inn den isteden for bound spell Frenzied hysterical (samme cost 25p) og testet mot en light liste. Lars Mortens Bretonnia.

2500 Pts - Kingdom of Equitaine

Duke 1+ 4+ 295 pts
General; Questing Oath; Hand Weapon; Bastard Sword; Heavy Armour; Jousting; Oath of Fealty; The Blessing Barded Warhorse[35]
Monstrous Ranks; Mount's Protection (5+); Swiftstride; Trample
Ogre Sword 1 Type: Hand Weapon. Attacks made with this weapon gain +2 Strength. [40]
Harden Shield 1 Type: Shield. Adds an additional +1 to bearer's Armour Save (for a total of +2). [5] Talisman of Supreme Shielding 1 Grants a 4+ Ward Save. [50]
Potion of Swiftness 1 One use only. May be activated at the start of any Phase. For the duration of the Player Turn, the bearer has +3 Initiative.[5]
Virtue of Valour 1 The bearer will always issue a challenge if possible. This challenge must be accepted (if possible). The Character may reroll all missed to hit and to wound rolls in a challenge. [40]

Grail Damsel 290 pts

Level 3 Wizard Master; Magic Resistance (2); Hand Weapon; Beloved; Insignificant; The Blessing
Barded Warhorse [40]
Tome of Arcane Lore 1 The bearer knows one additional spell. [25]
Talisman of Roland 1 No unit may use the Stand and Shoot reaction when charged by a character (or its unit) with this item. Furthermore, the bearer and its unit gain +1 to their Ward Saves against any non-magical Ranged Attacks to a maximum of 3+.[15]
Path of Light

Paladin 248 pts 1+ 4+
Battle Standard Bearer ; Grail Oath; Hand Weapon; Lance; Heavy Armour; Shield; Jousting; Oath of Fealty; The Blessing
Barded Warhorse [25]
Banner of Speed 1 The bearer's unit has +1 Movement. [25]
Dragon helm 6+ armour and 2+ ward vs flaming. [10]
Virtue of Piety 1 The model’s Ward Save is increased by +1, to a maximum of 4+. This bonus is conferred to the non-character models of any unit it joins. The model may only join cavalry or infantry units. [75]

Damsel 125 pts
Level 1 Wizard Apprentice; Hand Weapon; Beloved; Insignificant; The Blessing
Barded Warhorse [25]
Dispel Scroll 1 One use only. Instead of making a Dispel roll, you can use the scroll. The spell is automatically Dispelled. [35] Path of Wilderness

Knights Aspirant (7 , 167 pts)
Standard Bearer ; Hand Weapon; Lance; Heavy Armour; Shield; Devastating Charge (Knights only); Impetuous; The Blessing Barded Warhorse Monstrous Ranks; Mount's Protection (5+); Swiftstride; Trample

Knights Aspirant (7 , 167 pts)
Standard Bearer ; Hand Weapon; Lance; Heavy Armour; Shield; Devastating Charge (Knights only); Impetuous; The Blessing Barded Warhorse Monstrous Ranks; Mount's Protection (5+); Swiftstride; Trample

Knights of the Realm (12 , 298 pts)
Standard Bearer ; Hand Weapon; Lance; Heavy Armour; Shield; Oath of Fealty; The Blessing Barded Warhorse Monstrous Ranks; Mount's Protection (5+); Swiftstride; Trample

Yeoman Outriders (5 , 55 pts)
Hand Weapon; Light Lance; Throwing Weapons; Fast Cavalry; Insignificant; Multiple Shots (2); Quick to Fire Horse; Mount's Protection (6+); Swiftstride

Hand Weapon; Light Lance; Throwing Weapons; Fast Cavalry; Insignificant; Multiple Shots (2); Quick to Fire Horse; Mount's Protection (6+); Swiftstride

Pegasus Knights (3 , 160 pts)
Vanguard; Hand Weapon; Lance; Heavy Armour; Shield; Oath of Fealty; The Blessing
Young Pegasus Fly (9); Mount's Protection (6+); Stomp (1)

Knights of the Grail (10 , 425 pts)
Champion ; Musician ; Standard Bearer ; Grail Oath; Lance; Heavy Armour; Shield; Jousting; Monstrous Support; Oath of Fealty; The Blessing Grail Oath; Lance; Heavy Armour; Shield; Jousting; Monstrous Support; Oath of Fealty; The Blessing
Barded Warhorse Monstrous Ranks; Mount's Protection (5+); Swiftstride; Trample
Flaming Standard 1 At the start of each player’s Shooting and Combat Phase the banner may be activated. If it is, the bearer's unit makes a non-special Close Combat and Shooting attacks have the Flaming Attacks special rule for the duration
of the phase. [20]

Siege War Machine (4 , 80 pts)
Catapult Hand Weapon; Insignificant

Siege War Machine (4 , 80 pts)
Catapult Hand Weapon; Insignificant

Total Cost: 2500

Vi rullet classic deployment og scenario med to markers. Lars Morten setter marker i midten. Jeg setter min i et av hans hjørner. Deployment så driter Lars Morten i å be og tar første runde. Jeg kan derfor skreddersy deploy ganske bra. Hovedblokka litt off center (motsatt av grail knights). Lars Morten setter 7 knights på marker jeg har lagt i hjørnet alene. Jeg kan dermed sette 6 fiends mot dem, 10 sirens rett bak, fiends rydder vei og sirens tar marker og kan stå i skjul fra treebucheter. Jeg er dermed garantert minst uavgjort. Planen er å spille defensivt, blø minst mulig, ta ut først mulig av hans bannere og bruke fordelen det er å ha siste runde til å få hovedblokka + 10 sirens innenfor sentral marker så jeg vinner scenario.

Lars Morten spiller offensivt med yeomen og pegasus knights. Vanguard + første runde er ganske nasty og vanskelig å kontrollere movement, et problem jeg sjelden har med denne lista.

Greia er egentlig at alle fiend units klarer seg bra bortsett fra mot grail knights, der også alle karakterer står. Samtidig liker selv ikke grail knights combo charge fra 2 fiend units og en chariot eller to, så Lars Morten må også være forsiktig. Det blir en veldig kul kamp med mye tenking og mange små combats.

Pegasus knights klarer med vanguard og første runde å komme seg i flanken på ene gruppa fiends. Der står de lenge, tar tid får jeg greier å snu med med ld 7, men pegasusene går ned til slutt. Lars Morten hadde muligheten til å kjøre knights of the realm for å hjelpe, var litt glad for at han ikke gjorde det. Istedet truet de sentralt sammen med grails, som er veldig sultne på å knaske store Siren blokka.

Jeg gjør derimot en god jobb med å holde grail knights fra livet. Bruker furies godt, og gjør et par bra moves. Blant annet flanker chariot en gruppe knights og overrunner i en ny enhet som står rett foran grails slik at de blir låst ned en runde. Dessuten svir light på langt nær så mye med -2 to cast. Konser på å stoppe banishment, men det glipper inn wounds her og der fra treebuchets og shems, chariotene går ned etterhvert.

Det ser ganske drawish ut lenge før avgjørelsen egentlig faller når en gruppe fiends failer en march block test sentralt. Eller kanskje var det failed net test, husker ikke helt. Men der planen var å løpe forbi knights og the realm og sope opp bakrekka med trebuchets, blir jeg altså stående og må to i mot en charge fra realm istedenfor. Jeg setter da opp en counter med fiends i flanken hans. Du tar meg, jeg tar deg osv. Dessverre inntreffer nå to ulykksalige ting: først rallyer han en gruppe fleeing yeomen som kan blokkere counteren min. Og så ruller han helt utrolig, og jeg helt elendig. 12 knights of the ream wiper 6 fiends på charge. Prøv å trygg litt på den matematikken. Men det blir et slags hell i uhell for meg, for nå blokkerer ikke yeomen counter charge fra fiends i flanke på realm lenger. Men det blir Lars Morten som til slutt får hell i uhell: knektene kan flee i trygghet selv gjennom units fordi unitene våre står akkurat slik de gjør. Griseflaks! Så han er noen poeng opp der. I tillegg roter jeg det til med Heralds. Løper ut av hovedblokka for å assistere minste gruppa sirens med noen smågrupper knights, bak hill i skjul fra trebuchets. Men glemmer helt at yeomen at throwing weapons, og det liker mine nakne T3 jenter dårlig... Så generalen min går ned 230+100 poeng. Andre Herald hopper ned i hullet på en 5-dice miscast.

Så før min siste runde ser Lars Morten ut til å vinne 7-3 på poeng og scenario mot draw. Jeg kan charge 37 sirens i front på grail knights, mens 6 fiends må ha 11 for å komme inn i flanken. Klarer jeg å pull this one off vinner jeg 9-1 fordi jeg også tar scenario. Og hva er det verste som kan skje? Han må fjerne 28 sirens for å få halve poengene for dem, det er siste runde. Dessverre klarer ikke fiends charge. Og sirens dreper null - 0 - Grail knights!! De er beinharde nå, 2A, T4, I5, 4++ men han drepe ikke nok tilbake til å få noen flere poeng.

Resultat: tap 3-7.

Kul kamp. Thinking game. Uvant å møte en så mobil liste uten klare targets for meg. Og sikkert Vice versa for Lars Morten. Det blir viktig å i alle fall ikke tape scenario, helst vinne. Lars Morten spilte godt, hadd elite steng inn da det gjaldt og vant fortjent.

Det mest betryggende var å erfare at lore of light i stor grad ble nøytralisert av itemet jeg puttet inn. For da er jeg egentlig ikke redd for noe lenger, føler jeg kan spille jevnt med det aller, aller meste. Og dermed er slaanesh demonene back in the game etter at jeg mistet litt troen sist.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Feb 04, 2016 11:47 pm
....men muligheten til revansje skulle by seg ganske raskt, faktisk allerede i går. Jeg følte meg veldig truet av grail knight bus sist, og unnslapp bare såvidt med hovedblokka. Jeg ønsket derfor å prøve ytterligere 1 redirectors så byttet en chariot i 5 furies og spilte dette:

Harbinger of lust, general, level 2, path of shadow, clawed caress, barbed claws, seventh seal, weaver's eye 210
Harbinger of lust, level 1, path of shadow, dance of death, barbed claws, black orb, skull of cacophrax 230
37 sirens, full command, clawed caress, add. wpns, gleaming icon 405
6 clawed fiends, clawed caress, barbed claws 372
6 clawed fiends, barbed claws 348
6 clawed fiends, clawed caress, add. wpns 354

Lars Morten byttet 2x7 knights i 3x5 knights og byttet pegasus knights i en ekstra paladin.

Vi ruller classic deployment og king of the hill. Det er scenarioet som passer meg minst bra fordi grail knights er nær untouchables i denne kampen.

Planen er å drawe scenario og vinne litt på poeng.

Vi setter ut litt uvesentlige units før Lars Morten dropper alt for å få starte. Grail knights står off center til venstre. Jeg setter hovedblokka med Heralds off center til høyre. En vesentlig endring fra forrige kamp er at det er en bygning ganske sentralt. Den kan jeg bruke til min fordel. Dersom jeg har en unit furies i live kan hovedblokka løpe inn i bygningen hvis grail knights truer, redirecte med furies, og så gå ut av bygningen i sikkerhet. Er ikke sikker på om Lars Morten ser dette, for han pusher i hvertfall med grails mor hovedblokka.

Han ofrer en mengde units på å redirecte fiends. Litt for mange etter min smak, men jeg takker og bukker. Hovedblokka smetter unna som planlagt, og grails sliter med å finne meningsfylt nærkamp.

Gjør en tabbe når jeg en runde glemmer å flytte 10 sirens som var delvis bak en hill sentralt og ment for å conteste scenario. De charges av store gruppa med aspiranter og slaktes. Men jeg klarer allikevel å utnytte det til min fordel: aspiranter blokkerer for grails, og eneste aspiranter kan charge er hovedblokka som går ut av bygningen og som jeg bruker som bait. Store aspiranter charger hovedblokka, så kan grails charge siste 10-er sirens. Men det er helt ok, for ved å ta ut stor aspiranter ødelegger jeg sjansen hans til å få to units innfor king of the hill. Bare grails holder ikke for scenario, for jeg har hovedblokka som danser inn og ut av bygning. Vi drawer scenario, og jeg er opp rundt 600 poeng.

Resultat: 6-4 seier.

Jeg spiller trygt og godt, og deployer fiends bedre enn i forrige slag.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Fre Feb 05, 2016 11:27 am
Kamp mot Thomas Bjørkelands highborn Elves. Han hadde sånn ca:

General loremaster til fots med Great weapon, 3+ rustning og 3+ ward mot magiske angrep
BSB of the high warden med Great weapon
Level 1 light med scroll
5 lancers uten banner
5 lancers uten banner
5 reavers
25-ish seaguards med flammebanner
30-ish white Lions med war banner of ryma
16 Queens med banner
3 boltere
Frost phoenix

Vi ruller skrå deployment og scenario der man skal løpe inn i fiendens sone med banner. Begge deler passer meg utmerket. Jeg får velge side også. Alt det, sammen med at jeg outdeployer alvene lett, gjør at jeg omtrent har vunnet scenario før kampen har begynt.

High Elves er en veldig bra match up for meg. Sirenblokka koser seg mot white Lions siden jeg slår først, så lenge frost ikke er i nærheten. Så Sirenblokka bar egentlig ingenting å frykte.

For Thomas har frost og Queens på venstre flanke. Jeg kontrer med 6 fiends + 10 sirens rett bak som bare skal løpe inn i sonen hans etter at fiends har ryddet vei.

I midten, langt bak, har han white Lions og 5 lancers. Her setter jeg store Siren blokka.

På høyre flanken skal det meste av action foregå. Thomas har seaguards med level 1, alle boltere, 5 lancers og 5 reavers. Jeg kontrer med 6+6 fiends, begge chariots, begge furies og 10 sirens som bare skal løpe bak fiends og ta scenario.

På ventreflanken går det omtrent som planlagt, men fiends bruker lenger tid enn antatt. Fluff på charge roll koster meg 1 runde. Tygger litt lenger på frost enn antatt, så kommer ikke inn i Queens før i min runde 5. Ikke før i siste runde brekker jeg steadfast (har tatt skade fra skyting, frost og magi, kun 2 fiends igjen), men da klarer han en lav ld test og blir stående med 4 Queens igjen. Jaja, fikk for halvparten av dem + frost og ga ikke bort noe.

I midten blir Siren blokka sinket av 5 lancers, som først fleer fra charge og slipper unna, slik at jeg må bruke ENDA en runde på å komme forbi dem. Det igjen fører til at sirens kommer for sent inn i white Lions til å ta dem ut, siden de er stubborn, og generalen nær udødelig mot mine magiske angrep. Vi grinder hverandre ned med rundt 8 modeller i runden, og når jeg starter med flere modeller enn ham er det en fin Trade off for meg, dessuten har jeg planer om å få hjelp av fiends i flanken....

.... Men det skjer ikke. Fiends på venstreflanken bruker som sagt for lang tid mot Queens. Og på høyreflanken får jeg mer trøbbel enn ventet. Han konsentrerer skyting og magi der, og det svir bra med fireballs og piler. Reduserte fiends kommer inn 4 stk i front mot sesguards, og neste gruppe fiends plasserer seg for å hjelpe i flanken neste runde. Men så får han en vanvittig magifase der jeg selv med scroll må slippe gjennom blizzard (stopper regen og miasma). Men håndvåpen og skjold og -1 to hit treffer fiends på 5-ere. Så han vinner kampen, og fiends er nede i 2 modeller. Så istedenfor å komme i flanken med siste gruppa fiends, velger jeg heller å ta ut 5 lancers og reforme for å biljardpløye gjennom bolterne som står på rekke. Får tett ut to, men dessverre dreper seaguards siste fiend i min runde, slik at han kan reforme mot siste gruppe fiends, og de grindes ned gjennom noen runder.

Poengmessig er vi da ganske likt, vi telte ikke da jeg hadde det veldig travelt, men jeg vant scenario.

Resultat: seier 7-3.

En kamp der jeg egentlig spilte ganske trygt, og der jeg med litt stang inn fort kunne tatt 10-0. Men det gikk litt stang ut isteden, og måtte nøye meg med scenarioseier.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Fre Feb 05, 2016 1:09 pm
Finns det noe som fungerar mot Fiends? De kjenns veldigt OP.
Får alltid slå først (iprincip) Woundar minst på 5+ mot allt -3AP og kommer i close combat på turn 2 så att skjuta på dem fungerar dåligt.

Kommer en updatering i Mars hoppas de har balanserat bettre då.

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter:

Tidssone UTC + 1 time
Side 2 av 3
39 innlegg
Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Søk etter:
Opprett et nytt emne  Svar på emnet
Gå til forum:  
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet