Forfatter Melding

<  Battle reports  ~  Unicorn drar til NM for tredje gang. Kamp 1

InnleggSkrevet: Tir Jan 19, 2016 9:27 pm
Wraith EngineInnlegg: 2229Bosted: KristiansandRegistrert: Tor Jul 21, 2005 5:52 pm
Hei hei alle sammen

Da var tiden inne igjen for enda et NM 1 år og 3 mnd siden sist og jeg gledet meg enormt mye :D Mitt personlige mål måtte være å ta tittelen hjem til Sørlandet for tredje gang på rad.

I motsettning til de 2 forrige NMene så hadde jeg fått inn ganske mange testkamper før NM. Jeg startet ut med orker, før jeg gikk over til Eldar/Marines. Men til slutt endte jeg opp med Eldar/Tau som NM hær. Listen jeg valgte å ta med var

Bilde

Eldar Craftworld Host
Farseer, jetbike
Warlock, jetbike
Vyper
3 Scatter laser bikes
3 Scatter laser bikes
3 Scatter laser bikes

Aspect Host
5 Warp Spiders, exach
5 Warp Spiders, exach
5 Warp Spiders, exach

Aspect Host
5 Warp Spiders, exach
5 Warp Spiders, exach
6 Swooping Hawks, exarch

Riptide Wing
1 Riptide, Twin linked Smart Missile System, early warning override, ion accelarator
1 Riptide, Twin linked Smart Missile System, early warning override, ion accelarator

Listen utviklet seg over tid men sluttresultatet ble den over. Fordelene med listen er at den er ekstremt mobil, skyter veldig hardt og tåler overraskende mye. Det negative er at jeg ikke har noen objective secured units i det hele tatt, og Maelstrom så kan man tape uten. Men i alle testkampene så hadde ikke dette vært noe problem, selv mot Battle Company. Mengden firepower lista har veier opp for objective secured.

Når listene ble publisert så gikk jeg gjennom de for å se hva jeg helst ikke ville møte. Det var ingen lister jeg ville autotape mot regnet jeg med men enkelte kamper ville bli hardere enn andre hvis jeg møtte de. Mariuz sin spider lister ville bli en tight kamp. Drop pod listen med dobbel devestator centurions, Rafael sin screamer liste. Battle Company, necrons og AD mech. Mange harde kamper men jeg hadde virkelig troa på at jeg skulle klare å vinne for tredje år på rad :)

Så på fredagen bar det inn til NM, 3,5 time i bil og rett opp til hallen for å hilse på Ole (arrangør) og andre kjente. Etter å ha hjulpet til noen timer med punching av deltakerliste, oppsett av terreng og prating bar det til leiligheten jeg overnattet i for litt middag og søvn.

Kamp 1:
Første kamp på NM for min del er alltid spennende. Hvem møter jeg, hva spiller de, hvordan kommer det til å gå. Jeg får i hvertfall alltid litt sommerfugler. Min første motstander var Charles Fredrik Webb, og han spilte CSM. Listen han hadde med var:

Charles Fredrik Webb
Chaos Space Marines
HQ
Sorcerer
Lvl3, Sigil of Corruption, Spell Familiar, plasma pistol
Sorcerer
Lvl3, Sigil of Corruption, Spell Familiar

Troops
22 Cultists
9xautoguns, 2x heavy stubber, shotgun
20 CSMs
2x plasma guns, CCWs, power fist, melta bombs, Mark of Slaanesh, Icon of Excess, VotLW, Gift of Mutation

Heavy Support
7 Havocs
4x Autocannons, VotLW

Formations
Helcult
35 Cultists
Autoguns, 2x flamer
35 Cultists
MoS, 3x flamer
Dreadnought
Missile launcher, Reaper autocannon

Fortifications:
Aegis Defence Line
Quad Gun

Mitt Warlord trait ble forward planning mens han fikk at 3 av mine units måtte ta en pinning test (passed)

Hans Psycik Powers ble fra Telepathy 2,3 og 4 på Warlord, mens han han andre fikk 4,5 og 6 fra telephaty. Så han hadde invisebilety, shrouding og 2 psycik shrieks som jeg var mest redd for.

Vi skulle spille mission 1 av maelstrom missionsa. Da trekker man opp til 3 kort hver runde. Han valgte side og startet å deploye. Det ble ikke night fight.

Motstanderen min
Bilde

Bordet før Deployment:
Bilde

Hans Deployment:
Bilde

Min Deployment:
Bilde

Tanker før kampen:

Det er ikke ofte det skjer men av og til møter man en liste man føler jeg nesten 100 % sikker på å slå, og jeg fikk den følelsen når jeg så hæren på motsatt side. Hæren var veldig kul og tematisert med masse kultister ledet av en stor enhet med CSM. Men den hadde nesten ingenting den kunne true listen min med. Fikk jeg drept havocs og dreadnaughten så hadde han ingen skytevåpen igjen i hæren og måtte inn i nærkamp for å drepe meg. Greit, hæren hans har 120+ modeller men de ville dø som fluer til all skytingen min regnet jeg med. Men alle planer må overleve møte med motstanderen så inn i kampen gikk vi.

Jeg klarte ikke å seize så han startet.

Hans tur 1

Han flytter 3 cultisenheter fremover og sprer seg ut på bordet. CSM enheten klumper seg sammen med havocs. I psycik får han av invisebilety på den store enheten med cultister, får peril i prosessen og mister 1 wound samt 1 spell. Warlorden kaster shrouding og dekker nå alle CSM og Havocks bar defence line. Så de sitter på fine 2+ cover og feel no pain.

I skytefasen mister 1 riptide ett wound etter å ha blitt skutt på av dreadnaughten. Han forsøker å skyte spiders med havocs men de hopper ut av LOS. H

an scorer 4 poeng i runde 1. Han fikk å holde 1 objectiv han sto på og å holde minst 2, og dobbelt av meg. jeg hadde 0 så da fikk han rulle d3 og fikk 3

Min runde 1

Bilde

Siden den store cultistenheten som løp mot meg hadde invisebilety så valgte jeg å bare overse den og heller skyte på cultistene uten cover først, og de i cover men utenfor shrouding. Jeg klarer 2 av 3 nova tester og velger å skyte med smart missile system (SMS) 2 ganger. Jeg flytter meg for å lage firelines og vekk slik at cultistene ikke kan charge. Swooping Hawks hopper inn i ongoing reserve.

I psycikfasen så får jeg av shrouding på warlock og farseer, mens resten blir denied eller failed to cast. I skytefasen fyrer jeg løs på kultistene og dreper 27 cultister fra den store enheten på flanken, samt 7 cultister bak aegis linen. Dreadnaghten klarer sin spesielle 3+ save og er med på å drepe cultister.

Dreadnaughten fikk en 3+ coversave mot all skyting så lenge den hadde cultister fra sin formasjon innenfor 3 tommer av seg, men for hver save den klarte så drepte den en cultist.

Bilde

Ingen Assault og jeg hopper vekk og rundt på bordet. Jeg får 2 maelstrom poeng.

Bilde

Hans runde 2

Bilde

Han flytter den store enheten med cultister fremover (han satser på invis igjen) mens cultistenheten som hadde tatt stor skade forrige runde løper inn og tar 1 obj. Jeg hadde glemt han skulle ha det, ellers hadde jeg latt en enhet stå der for å denide han.

Bilde

Bilde

I psycik så denier jeg invis men han får av shrouding. I skytefasen løper den store cultistenheen bakover nå som de ikke har inv, men bare 3 tommer. Så skyter dreaden på den skadde riptiden og tar enda 1 wound. Så skyter havocks på samme riptide og jeg klarer å faile 4 av 7 2+ saves og riptiden dør og han får first blood.... :shock: det var en strek i regningen men jeg satset likevel på seier.

Ingen Assault og han scorer 2 poeng for å holde 2 objectiver.

Bilde

Min runde 2

Bilde

Bilde

Bilde

Mitt store mål denne runden var å drepe den store cultisenheten som hadde invis forrige runde, samt den skadde cultistenheten og dreaden. Jeg klarte begge nova testene mine og valgte å skyte med SMS 2 ganger. Jeg flytter rundt og mot han for å få av mest mulig skudd og for å ta objectiver. Hawks kommer ned og dreper 6 cultister med grenade packen sin.

I psycik får jeg av fortune på fremste spiders, shroudning og guide på bikes. I den påfølgende skytefasen så dreper jeg den store cultisenheten med sorcerer, dreaden, den litte cultistenheten og noen flere cultister bak aegis.

Han er nå bokset inne med kun 3 enheter igjen og jeg har omringet han og bruker terrenget for å holde meg utenfor LOS.

Ingen Assault men jeg hopper rundt i assaultfasen. Jeg får 3 poeng.

Bilde

Bilde

Han runde 3

Bilde

Han flytter minimalt, holder seg bak aegis. Han har bare som mål og overleve. I psyckic denier jeg eller han failer å kaste, skytingen gjør ingenting og han får 0 poeng.

Min runde 3

Bilde

Jeg hopper frem for å skyte. Kaster noen psycik Powers og i skytefasen dreper jeg de siste cultistene og havoks. Hopper i retur i assaultfasen og scorer 3 poeng.

Bilde

Hans og mine runder 4-5

Bilde

Bilde

De 2 siste rundene går bare med til meg som hopper og skyter ned den siste enheten hans. De tåler mye skyting med shroudning og feel no pain men mengden skudd som kom dere vei gjør at de går ned i runde 5 og han er tablet.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg vinner 29-7 i maelstrom totalt.

Tanker om kampen

Det gikk vel omtrent som forventet egentlig. Charles var en veldig hyggelig fyr og vi hadde en munter tone gjennom hele kampen men hæren hans var ikke designet for å kunne ta en liste slik som min.

Med 1 seier i lomma var det bare å vente på neste pairing og håpe på det beste :)

Join the Invasion
www.Invasion.no
Avlogget Profil Nettside
InnleggSkrevet: Ons Jan 20, 2016 10:04 am
GobberInnlegg: 16Registrert: Tor Mai 28, 2015 1:00 pm
Hei hei, takk for kampen!

Da jeg så listen din var jeg nesten 100% sikker på tap, men håpet jeg i det minste kunne score noen poeng og unngå å bli tablet! Som du nevner, listen min er ikke optimal, og jeg har fortsatt mye å lære, spesielt mtp. på hva motstanderens enheter kan gjøre.

Min første feil ble begått allerede under deployment - jeg burde satt Sorcereren med Invisibility i CSM-enheten og prøvd å få dem frem. CSM-enheten burde stått hvor CCW Cultist-enheten stod (helt til venstre), med autogun-Cultister som Havoc-støtte. CCW-Cultistene burde stått helt til høyre for å ta de objektivene der og dra litt nytte av cover. Jeg skylder på at jeg malte til halv tre kvelden før ;) Disse feilene ble ikke gjentatt i senere spill, og jeg ungikk ellers å bli tablet! Neste år blir det nok 30k liste på meg!

Avlogget Profil

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter:

Tidssone UTC + 1 time
Side 1 av 1
2 innlegg
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Søk etter:
Opprett et nytt emne  Svar på emnet
Gå til forum:  
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet