Forfatter Melding

<  Battle reports  ~  Unicorn drar til NM for tredje gang. Kamp 5

InnleggSkrevet: Man Jan 25, 2016 1:59 pm
Wraith EngineInnlegg: 2315Bosted: KristiansandRegistrert: Tor Jul 21, 2005 5:52 pm
Dette er kamp 5 av de jeg hadde på NM i 2016. Har du ikke lest de forrige så vil jeg anbefale deg å lese de først før du leser denne.

Etter tap i forrige runde mot Rafael så kunne jeg ikke dra hjem min tredje NM tittel på rad. Men jeg hadde fremdeles sjanse til å komme på pallen. Men for å klare det måtte jeg nok vinne stort i siste kamp. Når pairingen kom opp så skulle jeg spille mot Pål Nilsgård. For de av dere som leste rapportene mine for forrige NM så husker kanskje noen at jeg spilte mot Pål i runde 3 forrige NM. Pål hadde også i år tatt med seg sin fantastisk malte Tau hær. For de som ikke har sett denne hæren så vil jeg anbefalle å ta en ekstra titt neste gang du får muligheten. Den ser utrolig bra ut og har masse convesions :)

Men Tau da. Det er en hær jeg ikke har hatt noen testkampen mot opp mot NM, men for å ta poeng i maelstorm så må man fremover på brettet, og da kommer min hær i sitt ess. Warpspiders burde også kunne gjøre det bra her spesielt med tanke på at Tau bare skyter. Men listen Pål hadde tatt med seg var ganske nasty så jeg måtte bare håpe på det beste.

Min liste var som følger:

Bilde

Eldar Craftworld Host
Farseer, jetbike
Warlock, jetbike
Vyper
3 Scatter laser bikes
3 Scatter laser bikes
3 Scatter laser bikes

Aspect Host
5 Warp Spiders, exach
5 Warp Spiders, exach
5 Warp Spiders, exach

Aspect Host
5 Warp Spiders, exach
5 Warp Spiders, exach
6 Swooping Hawks, exarch

Riptide Wing
1 Riptide, Twin linked Smart Missile System, early warning override, ion accelarator
1 Riptide, Twin linked Smart Missile System, early warning override, ion accelarator

Pål Nilsgård

• Farsight Enclaves CAD
HQ:
- Commander, 2 missile pods (30), drone controller (8), early warning override (5)
- Commander, 2 missile pods (30), drone controller (8), early warning override (5)
TROOPS:
- Crisis, bonding knife (1), twin-linked missile pod (20)
- Crisis, bonding knife (1), twin-linked missile pod (20)
- 10 Kroot. Kroot hound (5)
LOW:
- Stormsurge, pulse driver cannon (15), cluster rocket system, twin-linked smart missile system, 4 destroyer missiles, twin-linked airbursting fragmentation projector (5), advanced targeting system (3), early warning override (5)

• Riptide Wing
- Riptide, Ion Accelerator (5), twin-linked smart missile system, early warning override (5), advanced targeting aystem (3)
- Riptide, Ion Accelerator (5), twin-linked smart missile system, early warning override (5), advanced targeting system (3)
- Riptide, heavy burst cannon, twin-linked smart missile system, early warning override (5), advanced targeting system (3)

• Drone-Net VX1-0
- 6 Marker drones
- 6 Marker drones
- 4 Marker drones
- 4 Marker drones

Mitt Warlord trait husker jeg ikke, så hadde nok ikke innvirkning på kamåen. Pål fikk at han kunne discaredet og trekke nye kort i runde 1. Noe som passet fint siden vi startet med 6 kort og trekker færre etter hvert som kampen går.

Min warlock fikk executioner/renewer og conseal. Ikke spells som er veldig gode i denne kampen i det hele tatt men men. Farseere fikk 0,4,5 og 6. Guide, fortune, mind war og eltrich storm. Jeg kan bruke disse, men hadde gjerne byttet ut eltrich storm med doom med tanke på alle modellene hans med høy toughness. Ellers håpet jeg å bruke mind war til god effekt.

Vi skulle spille mission 6 av maelstrom missionsa. Man starter med 6 kort i runde 1 og trekker opp til 5 i runde 2, 4 i runde 3 osv.

Ingen night fight

Jeg vant kastet for å velge side og gav Pål siden med minst cover. Så han måtte enten sette opp bak elle ri byggningen eller inn the open. Jeg var også veldig heldig og rullet høyest for å starte :) Noe som jeg tippet ville gjøre veldig vondt for Pål siden han hadde så liten plass å gjemme seg på og ikke kunne hoppe inn i noe nytt cover før jeg begynte å skyte

Bordet før Deployment
Bilde

Bilde

Min Deployment:
Bilde

Hans Deployment:
Bilde

Han holder kroot i outflank og 2 single suits i deep strike

Tanker før kampen:
Jeg stilte opp aggressivt med spiders og riptides. Bikes holdt jeg litt mer tilbake i tilfelle seize. Jeg likte utgangspunktet mitt. Pål hadde stilt opp 2 enheter med droner, 1 på hver sin flanke som burde garantere meg first blood. Ellers hadde han gjemt hæren sin bak og i byggningen. Men med så mange vinduer hadde jeg uansett mulighet til å skyte på ting.

Her var det bare å skyte hardt og håpe på det beste. Vi har enormt mye firepower på begge sider. Min har litt kortere range i form av spiders, men når jeg evt får hele hæren inn for å skyte burde jeg ta ned ting fort. Så måtte jeg bare håpe på at modellene mine ikke dør på vei inn i fireing positions.

Han klarer ikke å seize

Min tur 1

Jeg hopper fremover med spiders og får bikes inn i skytestillinger. Riptides klarer alle nova og går for 3+ inv save. Jeg velger å stå stille med riptides i tilfelle jeg vil skyte 2 ganger. Hawks hopper inn i ongoing reserve. I psycik får jeg av fortune og guide.

I skytefasen så dreper jeg begge enhetene med droner på hver sin flanke for first blood. Den ene commanderen inne i huset kommer også under fire og må til slutt ta go to ground. Han mister alle 6 dronene han er sammen med og 2 wounds selv men lever. Jeg avfyrte blast fra riptides for å instankille han men han savet. Jeg valgte å ikke skyte 2 ganger med riptides.

I Assault så hopper spiders tilbake og rundt forbi.

Bilde

Jeg har vært veldig heldig med kortene mine og klarer 5 av 6 kort. Blant annet 2 med d3 poeng på, men jeg ruller dårlig og får 7 poeng i runde 1.

Castle formation

Bilde

Hans runde 2

Bilde

Bilde

Han flytter ut stormsurgen (den modellen var fantastisk fin convertet. Jeg liker ikke GW sin stormsurge, men hadde GW laget den slik som Pål hadde gjort hadde jeg kjøpt den. Kanskje jeg må stjele ideen) samt den ene comanderen. Stormsurgeb deployer ankeret. Riptides står stille for å skyte 2 ganger. Han klarer alle nova testene og Riptiden med heavt burst går for nova versjonen og de andre 2 skyter dobbelt med SMS.

I skytefasen skyter han bort 2 spiders fra den fremste uniten da de ikke klarer å hoppe inn i cover på første hopp. Men de kommer inn etter andre hopp. Markerlights blir avfyrt på riptides og destroyer missiler blir gjort om til styrke D. Men heldigvis for meg ruller han ikke 6 på to wound og jeg saver med 3+ inv save.

Vyperen min blir skutt ned av commanderen, 2 riptides mister 1 wound hver etter god saving fra meg og 1 jetbike blir skutt ned.

Bilde

Bilde

Spiders inn i cover
Bilde

Pål har også fått ganske gode kort og klarer 4 poeng denne runden.

Min tur 2
Bilde

Jeg flytter igjen agresivt frem, og jeg sikter meg inn på stormsurgen. Med ankeret deployed så måtte jeg prøve å ta den ned denne runden. Jeg klarer 2 av 3 nova tester og går for 3+ inv save igjen. Hawks kommer ned og lander i hans motsatte hjørnet for å gi meg linebreaker poeng på kort. Warlocken turbobooster også opp slik at jeg får 3 enheter inn og dermed d3 (1 enhet med spiders skulle også hjelpe til med dette). Ellers hopper modeller inn i fireing positions

I psycik får jeg av conseal, fortune og guide for d3 poeng med 3 psycik Powers.

Bilde

I skytefasen så er stormsurgen prioritet nr 1. Jeg har hele tiden ment at stormsurgen tåler ganske lite med bare tougness 6 og 3+ save. Og når jeg begynner å skyte på den så blir dette bekreftet for min del. Spiders plinger av wounds sammen med jetbikes før den dør til riptides som skyter dobbelt denne runden 8) Den gikk ned til den første riptiden så de 2 andre dreper commanderen som hadde tatt gone to ground i forrige runde samt 2 marker drones som er sammen med warlorden. Resten av enhetene mine som kan skyte targetter warlorden (jeg hadde drep warlorden som kort) og jeg får drept resten av markerdronsa utenom 1 og lorden mister 2 wounds. En riptide mister også 1 wound.

Bilde

I Assault hopper jeg rundt for å ta objectives og for å hoppe inn eller i nærheten av cover.

Bilde

Bilde

Jeg har trukket gode kort denne runden også, blant annet å kontrollere alle obj for d3+3 poeng og sammen med poeng for stormsurge får jeg 9 poeng denne runden. Jeg rullet igjen lavt på d3 resultatene mine.

Hans runde 2

Bilde

Pål begynner å gå tom for modeller men han flytter rundt for å skyte. Han får inn begge single suits som sikter seg inn på obj 2 (som han hadde på kort) i min deploymentzone. Den første scatrer ut in the open men den andre lander der han vil ha den, bak cover og utenfor LOS. Når han har flyttet ferdig dreper jeg suiten in the open med SMS fra 1 riptide. Han savet bare 2 av 3 på 3+ save og da gikk suiten ned. Han får av alle nova testen sine og går for nova versjonen av Heavy burst og dobbelt med SMS.

Bilde

I min fase hopet jeg frem med 3 spiders for å ta obj rett under nesa på han, og disse blir skutt bort av SMS skudd. En riptide mister 2 wounds til Heavy burst cannon og en bike blir skutt ned. Det skal sies at jeg har rullet fantastik på save frem til nå. Stort sett alt som har kommet min vei har jeg savet eller hoppet unna. Han hopper rundt med sine modeller i assaultfasen

Bilde

Pål får 3 poeng denne runden.

Min runde 3

Bilde

Dette går veldig min vei og jeg flytter frem for å skyte med det jeg har og for å ta objectives. Jeg får av guide og fortune. I skytefasen skyter jeg bort den ene riptiden som hadde holdt obj 3 for Pål samt jeg en annen riptide mister 4 wounds. Warlorden blir drept av jetbikes. Den single suiten mister 1 wound til skyting fra farseeren min før han charger inn og dreper den i nærkamp.

Bilde

Bilde

jeg får 6 poeng denne runden

Hans tur 3

Kroot kommer ikke inn. Han hopper opp med riptides på taket for å se bedre, klarer begge nova og går for dobbel SMS. Han skyter ned 2 jetbikes og 2 spiders før han hopper tilbake igjen lenger ned i byggningen.

Han får 1 poeng

Resten av kampen tur 4-6

Bilde

Bilde

I min neste runde dreper jeg de 2 gjenværende riptidene. I hans runde kommer kroot inn og disse overser jeg bare for å score flere poeng før jeg til slutt dreper de uten problem.

Jeg vinner kampen 40 poeng mot 8

Tanker om kampen og NM

Jeg fikk fantastike kort gjennom stort sett hele kampen, og når jeg i tillegg fikk velge side og starte så var nesten kampen avgjort allerede der. Hæren min er så utrolig mye mer bevegelig enn Pål sin og da får jeg fort kontroll på stort sett alt av objectives og kampen er enda mer over før han har flyttet eller gjort noe. Så gjorde hæren min rett og slett raskere og mer skade enn han gjorde på meg og da ble det fort seier til meg

Til slutt endte jeg opp på 3 plass :D , 1 maelstorm poeng bak Espen på 2 plass :| Rafael slo Espen i siste kamp på finalebordet og vant NM totalt sett med 5 av 5 seiere. Jeg vil si tusen takk til alle mine motstandere og jeg håper å se dere alle, også de jeg ikke spilte mot på Invasion eller andre turneringer.

Takk for at du leste :)

Join the Invasion
www.Invasion.no
Avlogget Profil Nettside
InnleggSkrevet: Tir Jan 26, 2016 9:00 am
GobberInnlegg: 22Registrert: Fre Okt 17, 2014 7:39 am
Takk for kampen! Selv om det raskt ble ensporet så var det hyggelig. Håper vi møtes igjen neste gang. Terningene mine skal gjennom en beintøff treningsleir først. ;)

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tir Jan 26, 2016 9:30 am
Wraith EngineInnlegg: 2315Bosted: KristiansandRegistrert: Tor Jul 21, 2005 5:52 pm
Armada skrev:
Takk for kampen! Selv om det raskt ble ensporet så var det hyggelig. Håper vi møtes igjen neste gang. Terningene mine skal gjennom en beintøff treningsleir først. ;)

Veldig hyggelig :) håper jeg ser deg på turneringer senere i år :)

Join the Invasion
www.Invasion.no
Avlogget Profil Nettside

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter:

Tidssone UTC + 1 time
Side 1 av 1
3 innlegg
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Søk etter:
Opprett et nytt emne  Svar på emnet
Gå til forum:  
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet