Forfatter Melding

<  Armélister  ~  Mulig newcomer med Ogre khans (hjelp med 1000p-liste)

InnleggSkrevet: Ons Feb 22, 2017 5:59 pm
GobberInnlegg: 12Registrert: Ons Feb 13, 2013 9:59 pm
Hei,

Jeg er en gjenkommer på forumet sånn rundt hvert tredje år når interessen for hobbyen blomstrer opp igjen. Tidligere har det vært 40k som gjaldt (sikkert noen gamle poster i loggen min), men nå har jeg sett meg ut fantasy som det nye jeg ønsker å prøve. Der begynte utfordringen, ettersom jeg plutselig oppdager at WHFB plutselig ikkje fantes lengre. Etter å ha lest litt på alternativene (AoS, KoW) har jeg foreløpig falt på 9th som et system jeg kan begynne å bygge lister rundt. Man må jo tross alt ha et mål å jobbe mot skal en gjøre noe mer enn å modellere.

Jeg har fått lest en del på både regler og lister, og selv om jeg trolig har noen store hull i kunnskapen har jeg sett meg ut Ogre Khans (med Ogre kingdoms fra GW som modeller) som min nye drug of choice. Fordelene synes å være flere:

1. «Større modeller» for de av oss som ikkje er så flinke på smådetaljene.
2. Stilig lore fra WHFB
3. Mulighet for å kjøre de sammen med Infernal/Chaos dwarves om jeg til slutt skulle gå den veien.

En siste fordel, og her håper jeg noen mer erfarne kan komme med råd, er at det ser ut til å kreve ganske få modeller for å komme i gang. Som tidligere Imperial Guard-spiller er dette et meget appellerende prospekt. Mitt første forsøk på en liste, basert på hvilke modeller jeg har lyst til å jobbe med samt med et mål om å få 1000 poeng i første omgang, synes å inkludere kun 13 modeller.

Mitt første forsøk på liste (basert på army rules v.1.3.4 – 27 January 2017):

Characters – 280p
Pyromancy shaman (240) w/fire blessing (40) – GW firebelly model

Core – 480p
Tribesmen [3 models] (160) – GW ogors models
Tribesmen [3 models] (160)
Tribesmen [3 models] (160)

Powder keg – 220p
Bombadiers [3 models] (220) – GW Leadbelchers models

Total models: 13
Total points – 980p

Så vidt jeg kan se har jeg holdt meg innenfor rammene for prosenter og slikt fra de forskjellige kategoriene. Hvorvidt den er kompetativ eller ikkje er ikkje umiddelbart det viktigste, men det hadde jo også vært litt greit om noen av dere mer erfarne har noen råd å komme med.

Cheers,
Agandhjin

- Grotz revolutionaries (IG)
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Feb 22, 2017 11:57 pm
JuggernautInnlegg: 1318Registrert: Tir Feb 15, 2011 4:05 pm
Hei!

Kult med nye folk til 9th age! Det liker vi.

Hvis du vil starte med litt få modeller, er nok ogrene et godt valg.

Har lang erfaring med listebygging, men ikke på 1000 poeng. Dog er ogrene sårbare for panic, særlig uten BSB, så ville kanskje slått sammen to units og kjørt 6+3 fremfor 3+3+3. Og aldri la det være 20 poeng hvis det er noen magic items å kjøpe :)

Standard hærstørrelse er 4500 poeng. Ser det skal være en gig i Oslo på 3000 poeng : viewtopic.php?f=35&t=19229 vet ikke om du bor i nærheten av hovedstaden, men det kunne sikkert vært en bra introduksjon for deg enten som tilskuer eller spiller, og du treffer folk. Har du 1000 poeng kan du lett proxye eller låne litt og være med.

Mvh bergens-veteran

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Feb 23, 2017 8:20 am
Battle BoarInnlegg: 667Registrert: Fre Sep 12, 2008 12:56 pm
Hei, fint med nye fjes!

Uten å vite din lokasjon, så finnes det spilleklubber i følgende byer i Norge som jeg vet om: Oslo, Kongsberg, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim, Gjøvik, Bodø, Troms, Ålesund (sikkert flere også, men det er de jeg mener å huske i farta)

Lurt om Grayfox sier, Ogrer har ikke noen rasende bra leadership og hellfist er meget populæt om dagen. Table-wide BSB er verdt å ta med seg, men du må nesten teste litt. Hellfist er nok ikke verdt poengene sine på så små skalaer.

PS: Jeg har hauger av ferdigmalte Ogrer til salgs hvis det skulle være av interesse.

InnleggSkrevet: Fre Feb 24, 2017 6:25 pm
GobberInnlegg: 12Registrert: Ons Feb 13, 2013 9:59 pm
@Grayfox;

Takk for tilbakemeldingen, da skal vi se om ikkje en BSB kan komme seg inn i listen. Dette er jo som nevnt bare et førsteutkast, og siden miniatyrene ikkje er handlet inn ennå er vi fortsatt tidlig i prosjektet

Dette med standard størrelser på 3000+ poeng gjør meg litt tilbakeholden derimot. Jeg skjønner at det ikkje er noe galt i å avtale spill for lavere poengsummer, men vil det da si at spillet "fungerer best" på de høyere summene?

@Ugrush:

Takk for tipset til deg og. Jeg er lokalisert i Oslo, så har planer om å stikke innom litt forskjellige steder etterhvert som jeg får modeller og slikt på plass.

Sender deg PM om ogres :)

Cheers,
Agandhjin

- Grotz revolutionaries (IG)
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Lør Feb 25, 2017 9:27 am
Battle BoarInnlegg: 667Registrert: Fre Sep 12, 2008 12:56 pm
Jeg kan begynne med å nevne at 4500p i dette systemet er tilsvarende 2250p GW sin siste versjon. (2500p var standard i GW sitt system når de pakket sakene)

Spillet er best balansert for 4500p per nå. Det fungerer helt fint på lavere nivåer, men da har man færre verktøy i kasse og kan oppleve litt mer av stein, saks, papir syndromet. Feks at motstanderen din har ting i hæren sin som du ikke har noe svar på.

Hvis du spiller 3000p eller mindre, så er alle duplikat limits halvert og hvis man spiller 6000+ så kan man ha med seg dobbelt så mye av alle limits.

Fint du bor i Oslo, det er et miljø på OMSK som spiller på torsdager. For 2 uker siden hadde vi en en dags nybegynner "turnering" med 3 kamper. Det vil være en slik dag igjen 22. april. 3 kamper med 3000p. Det er ikke krav om malte modeller og nybegynnere kan proxy. Hvis du vil kan du få låne ogrer av meg den dagen for å prøve deg. (Med mindre du har fått fikset modeller ennå sjøl)

PS: Søk opp Ninth Age Oslo på Face hvis ikke du allerede har gjort det.

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter:

Tidssone UTC + 1 time
Side 1 av 1
5 innlegg
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Søk etter:
Opprett et nytt emne  Svar på emnet
Gå til forum:  
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet