Forfatter Melding

<  Generell diskusjon  ~  Nytt forslag til NM i 40k

InnleggSkrevet: Man Mai 15, 2017 9:39 am
Wraith EngineInnlegg: 2263Bosted: KristiansandRegistrert: Tor Jul 21, 2005 5:52 pm
Hei igjen alle sammen. Det ble ikke så mye respons på det nye forslaget til NM i 40k i den andre tråden, så vi prøver oss med en ny tråd så det er enklere å se :)

Det er tydelig at å få i stand en NM som en invitasjonsturnering vil være vanskelig å gjennomføre. Vi hadde sett oss ut å arrangere NM i juni fordi da var det i utgangspunktet ingen andre turneringer som ble arrangert. Men Espen ønsker å arrangere sin Hardcore 40k i juni i årene fremover. Tabletop battle skal arrangere sin turnering i oktober og vi ønsker alle nye 40k turneringer velkommne. Men dette resulterer også i at det blir liten tid igjen på kalenderen til å arrangere en NM turnering.

Så, T.O. gruppen vi vil heller foreslå at en allerede eksisterende turnering vil få NM status. Ikke en fast turnering, men at NM rullerer fra år til år. Et år så er det Oslo GT som avholder NM i 40k, et annet år er det Armacon, osv. Det kan kun være 1 NM turnering hvert år.

På denne måten vil NM enkelt kunne gå på rundgang fra by til by siden turneringene allerede er etablert. Det negative kan være at NM kan havne tett på hverandre. Hvis NM blir arrangert på Armacon i november i 2018, og det er bestemt at NM i 2019 skal avholdes på Oslo GT i januar så blir det kort tid fra ett NM til det neste, men det burde være mulig å regulere når det blir bestemt hvilken turnering som skal være NM.

Vi ønsker fremdeles at det skal være samme FAQ (forhåpentligvis gjør GW en god jobb med 8 ed) og samme scoringsapp. Poengsum kan være litt verre når det ikke er en form for liga, men mye mulig likevel.

Hva synes folk om dette?

Vi har også kastet rundt forskjellige ideer for å oppfordre og gi insentiver til spillere slik at flere reiser rundt for å besøke forskjellige turneringer. Noe vi har vært innom er seeding til NM, at dine 3 beste resultat fra turneringer før NM teller, med tanke på seeding på NM. De som gjør det bra på turneringer frem til NM får inngangsrabbat til NM, blant annet

Men vi er ikke veldig fornøyd med noen av forslagene i grunn, alle har plusser og minuser, men siden flere hoder tenker bedre enn noen få, så ville vi spørre dere.

Hva ville vært et insentiv eller en god ordning for å prøve å få flere til å reise rundt og besøke flere turneringer?

Vi håper på mange tilbakemeldinger :)

Join the Invasion
www.Invasion.no
Avlogget Profil Nettside
InnleggSkrevet: Lør Mai 20, 2017 8:37 am
Holy ZealotInnlegg: 37Registrert: Tor Jan 17, 2013 4:33 pm
Jeg kan bare svare for meg sjøl.
Det som begrenser min deltagelse er forpliktelser i privatlivet og økonomi.
Som småbarnsfar/familiemann har jeg sjelden mulighet til å sette av en langhelg++ til å reise sørover. Pris blir også en side ved saken som påvirker det hele.
En tur fra Tromsø til øst-/vest- eller sørlandet koster raskt over 5000kr og for min del er det uaktuelt å bruke 15-20K på turneringer i året.

Derfor blir det lettere å delta lokalt. Troms er mye lettere tilgjengelig for min del.
Utfordringen med flere turneringer nordpå er store avstander og et spredt miljø. Vi har ikke like stor spillerbase å rekruttere fra og det fører til turneringer med lavere deltagelse enn de sørpå.

De få gangene jeg deltar på turneringer i resten av landet velges turneringa i stor grad ut fra andre forhold en regelsett og turneringspakke (dog jeg vet sistnevnte er viktig for mange)

Are V.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Mai 22, 2017 1:30 pm
GremlinInnlegg: 9Registrert: Man Sep 28, 2015 6:46 pm
Lite tips som jeg vet noen andre "aktiviteter" bruker for å gjøre det litt lettere for folk å reise til andre deler av landet for å være med på samlinger er å gi dem rabatt eller halv pris for å delta/inngangsbillett. Selv om det ikke er snakk om så store beløp så vil det hjelpe litt og gjøre det litt enklere for folk å delta. Da tenker jeg ikke bare på de som har vunnet tidligere osv, men alle rett og slett for å trekke flest mulig folk.

InnleggSkrevet: Man Mai 22, 2017 6:41 pm
Wraith EngineInnlegg: 2263Bosted: KristiansandRegistrert: Tor Jul 21, 2005 5:52 pm
Bare å fortsette å komme med innspill

Men hva synes folk om at en eksisterende turnering får NM status?

Join the Invasion
www.Invasion.no
Avlogget Profil Nettside
InnleggSkrevet: Tir Mai 23, 2017 8:31 am
Holy ZealotInnlegg: 37Registrert: Tor Jan 17, 2013 4:33 pm
Det kan jeg leve med. Så lenge det er litt variasjon hvor i landet NM avholdes er det godt som gull.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tir Jun 27, 2017 8:00 am
ArchangelInnlegg: 3084Bosted: OsloRegistrert: Man Nov 14, 2005 2:39 pm
edit: har nå lest meg opp litt.

Er det virkelig behov for et "NM" da?
Det er ingen mening i å vinne kun 1 event, og bli "best i landet" - det er vanskeligere å plassere jevnt høyt gjennom flere events.
Det er vel allerede stas å vinne en stor turnering, og det blir lagt merke til. Om den turneringen var "NM på rotasjon" det året gir vel ingen særlig ekstra cred.
Om turneringen er stor nok, så er det cred å vinne.

Forslag: lag et rankingsystem som gir poeng for plassering gjennom året, alle som er interesserte vil se hvem som ligger på #1. Jo flere deltakere på turneringen, jo flere poeng for å plassere høyt. Vedkommende som ligger på #1 etter sesongens siste event kan få et trofe på første store turneringen i den nye sesongen? (kickstarte ny sesong ved å utrope vinneren av forrige)
Da får turneringene incentiver for å "konkurrere" om å bli kulest og størst mulige UTEN at noen noen claimer NM status over de andre, og spillerne får incentiver for å delta pga det er flere poeng på rankingen på de større turneringene. Win win.

Spillere som ikke klarer å reise så mye for å delta, kan heller ikke forvente å bli norgesmester via ranking - men de kan prøve å reise til den/de største turneringen i året, som vil gi masse cred å vinne, uavhengig av hvor man ender på rankingen det året. Det blir et slags parallellt løp med turneringene i seg selv på den ene siden, og rankingen som ligger litt "usynlig" i bakgrunnen på den andre siden. Noen vil kun bry seg om turneringene, andre vil bry seg mest om rankingen.

Upcoming events for Kings of War : www.kowoslo.no
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tir Jun 27, 2017 1:39 pm
ArchangelInnlegg: 3084Bosted: OsloRegistrert: Man Nov 14, 2005 2:39 pm
Alt dere trenger er 1 person som er interessert nok til å holde en ranking oppdatert, enten på en nettside eller kun her inne på forumet, og TO's som gidder å sende inn scores.

Upcoming events for Kings of War : www.kowoslo.no
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Søn Jul 16, 2017 10:07 pm
TrencherInnlegg: 70Registrert: Man Mar 21, 2011 8:51 pm
Syns forslaget om å bruke eksisterende turneringer er helt fantastisk :) det gir flere folk som kanskje ikke har mulighet til å reise rundt kjangsen til å delta.

ranking system over flere turneringer syns jeg blir helt feil, da er man nødt til å bruke en del penger på reising og tid borte fra familie, som kanskje ikke alle har mulighet til å gjøre.

InnleggSkrevet: Ons Aug 09, 2017 11:26 am
TrencherInnlegg: 50Registrert: Man Okt 28, 2013 10:45 pm
Liker forslaget om å ikke spille NM faktisk, men prioritere et ranking-system for landet som helhet. I Scotland/England gir turneringer poeng ut ifra ant. deltakere og plassering man har i turneringen. I tillegg vet jeg at ETC-laget oppererer med at de tre beste poengsummene er det som teller, noe som gjær det lett for alle å få noe poeng, men vanskelig å få toppscore.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Aug 09, 2017 12:32 pm
Enigma FoundryInnlegg: 407Registrert: Lør Mai 21, 2011 7:58 pm
Ranking brukes i andre systemer som warmahordes, basert på tidligere turneringer. Den norske er her: viewtopic.php?f=70&t=18719

40k kan sikkert skaffe seg programmet/exelarket fra disse.

De svenske 40k spillerne opererer også med en ranking. Den er bla. delvis grunnlag for uttak av deres etc-lag : http://www.svenska40k.se/rank.php

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Lør Aug 12, 2017 1:05 pm
TrencherInnlegg: 50Registrert: Man Okt 28, 2013 10:45 pm
Er det kanskje mulig å få i gang en rangering som kan brukes av alle turneringer fra og med nå i Januar med Oslo GT? Hvis vi starter en sesong da kan det være med å danne grunnlaget til uttak av et ETC-lag allerede til neste år.

Kan det innføres, og i så fall med hvilket ranking-system?

Avlogget Profil

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter:

Tidssone UTC + 1 time
Side 1 av 1
11 innlegg
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester
Søk etter:
Opprett et nytt emne  Svar på emnet
Gå til forum:  
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet