Forfatter Melding

<  Generell diskusjon  ~  Er 2000 for mange poeng til turneringer?

InnleggSkrevet: Ons Feb 21, 2018 12:53 pm
TrencherInnlegg: 50Registrert: Tor Jan 17, 2013 4:33 pm
God dag mine herrer,

Etter å ha deltatt på noen turneringer vil jeg ta til ordet for å senke poengsummer på turneringer til 1500 eller 1750.

Jeg er på ingen måte en "slow player" og spiller sjelden horde armies, men opplever ofte at turneringer avsluttes lenge før runde 5, 6 eller 7.

Den siste turneringen ble spilt med 2000p og 3 timer til hver runde. Mange av slagene fikk en brå slutt da det ble praktisert "hard dice down" etter 3:00 timer.

Hva tenker dere om å spille turneringer med mindre poeng? Tanken er at slagene vil utløpe seg annerledes om det spilles 5 -7 fulle runder og det vil åpne for "horde armies" uten å bekymring for at 130 orks ikke rekker mer enn gameturn 3....

Så langt er jeg veldig positiv til en turnering med 1750 eller til og med 1500 poeng, hva med dere?

Are

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Feb 22, 2018 12:09 pm
Battle BoarInnlegg: 741Registrert: Man Des 07, 2009 5:06 pm
1500

2013 etc 40k Captain Tyranids
2012 etc 40k Captein Space marines
2011 etc 40k Space marins player
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Søn Feb 25, 2018 6:38 pm
Jeg prøvde å lufte dette på noen internasjonale forum og fikk svært blandet respons.

Argumentene mot å senke til 1500 poeng baserte seg stor sett på:

A - Folk med "elite hærer" sliter med å fielde kompetitive builds (nok CP) med 1500.
B- Man sparer ikke noe tid på å droppe ned til 1500.

Jeg er uenig med argumentene presentert. Ja, marines sliter med å stille en brigade med 1500 poeng, men man MÅ ikke ha brigades.

Mindre units= mindre variabler= mindre ting å tenke gjennom.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tir Feb 27, 2018 4:56 pm
GobberInnlegg: 23Bosted: osloRegistrert: Tir Sep 10, 2013 3:33 pm
side man ikke kan lage en turnering eklusivt for elite hærer og en eklusivt for horde hærer så kan ikke comps være under 2000p. ikke bare på grunn av mangel på CP for elites men også mangel av elementære units.

for og ta ett enkelt eksempel:
500p custodes = 1 hq, 2x3 man med spear.
500p IG = 3x10 man med special og heavy wep, 1 hq on foot, 1 leman russ hq og 1 psyker.
aka custodes spilleren må opp til 1000p for og få units som kan fikse en leman russ.

senere i år kommer codexen for imperial knights, åssen skal det gå ann og spille den hæren under 2000p?

det man må begynne med for og få unna kamper er og ikke kaste bort tid på diskusjoner, unødvendig millimeter presisjons flytting av modeller, ikke tabletop relaterte ting, generell bortkasted tid og memorisere regler.

alle uenigheter løses med en d6. kun den første modellen i en unit skal flyttes nøyaktig, resten flyttes/kastes inntill. alle må kunne basis reglene uten og slå dem opp.(a5 referanse ark/digital note for tabeller) all stat info om hæren din skrives ned på ett ark, codexen ligger hjemme.
mobilen skal IKKE tukles med under kampen.

og sist men ikke minst; ta med nok terninger!
hvis uniten din generer 50 angrep in best case cenario og du tar med 20 stk 16mm terninger så tar det ekstra lang tid bare og få rullet de 50 angrepene skulle best case cenario slå til.
da er det bedre att du tar med deg 70 stk 12mm terninger og får rullet alt på en gang.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Søn Mar 04, 2018 10:05 am
Ja det er stor forskjell på hva de forskjellige hærene får for 1500/1750/1850 og 2000 poeng.

En sjakkklokke kan løse en del av det, men for mange "casual" turneringsspillere blir det bare stress (tror jeg). folk som ha tid og ambisjoner kan alltids trene eller øve seg på fastplay.

Men det med movement er utrolig viktig. Jeg ville vært svært nøye med posisjonen til enkeltminiatyrer særlig når det er snakk om movement som ender i charge range, en fraksjon av en tomme vil avgjøre svært mye med pile-in og consolidate. Vil den uniten kunne charge flere enn en unit? Vil du kunne flytte chargers slik at du kan consolidate inn i andre units? Det har utrolig mye å si.

En annen løsning er å øke tiden tilgjengelig per slag.

Hele agendaen med diskusjonen er å få flere turneringskamper til å nå turn 5. Alle sinnspill er velkommen.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Mar 05, 2018 11:55 am
Battle BoarInnlegg: 670Registrert: Man Apr 24, 2006 5:43 pm
Vet ikke om en sjakklokke er noen god løsning (funker for Warmahordes, men det er jo et ganske annerledes spill). Tenk deg en Custodeshær vs en orkhorde for eksempel, orkespilleren vil utvilsomt bruke mye lenger tid hver runde.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Mar 05, 2018 4:29 pm
GobberInnlegg: 23Bosted: osloRegistrert: Tir Sep 10, 2013 3:33 pm
Are Verlo skrev:

Men det med movement er utrolig viktig. Jeg ville vært svært nøye med posisjonen til enkeltminiatyrer særlig når det er snakk om movement som ender i charge range, en fraksjon av en tomme vil avgjøre svært mye med pile-in og consolidate. Vil den uniten kunne charge flere enn en unit? Vil du kunne flytte chargers slik at du kan consolidate inn i andre units? Det har utrolig mye å si.

mulig det, men pirking på movment er en av de største tidstyvene for horde spillere.
sjakk klokke passer ikke da det vil kraftig favorisere elite hærer. (egentlig passer det ikke noe av GW sine spill)

beste alternativet er som du sier lengere tid per kamp men da må også antall deltagere reduseres, eller turnering gjøres over 2 dager/2 helger.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tir Mar 06, 2018 10:50 am
GobberInnlegg: 22Registrert: Tor Mai 28, 2015 1:00 pm
Jeg tror et av problemene er at mange tror 8th går raskere enn 7th. Det kan ha vært tilfellet før stratagems, relics, psychic powers, og flust av abilities og subfaction traits, men det er ikke tilfellet lenger. Sjakklokker, så vidt jeg vet, har vært diskutert og brukt siden 5th i enkelte turneringer.

Det som har blitt luftet er sjakklokker på toppbordene. Jeg tror egentlig sjakklokker er en god idé på alle bord, men da kanskje mer i kompetitive turneringer. 1500pt tror jeg funker bedre for mer avslappede turneringer. Man ender enten opp med å straffe man hordespillere eller elitespillere. Selv tror jeg som hordespiller (du spilte mot min Renegade Guard på NM i 2017) at mange hordespillere trenger å "git gud" i mere konkurranseorienterte settinger. Hordespillere burde kunne reglene sine [sensur] godt, kunne flytte modellene raskt og for all del ha med et brett med tydelig adskilte squads får å være klar i forkant av hver kamp, sånn at deployment går raskt.

Jeg forstår virkelig folk som stiller med en normal model count som irriterer seg over hordespilleren som sier "jeg bare er her for å ha det gøy og kaste terninger. Oi, kom vi oss bare til slutten av tur 2? Det var leit, nå får du veldig få VPer."

Thorek the Immortal skrev:
Vet ikke om en sjakklokke er noen god løsning (funker for Warmahordes, men det er jo et ganske annerledes spill). Tenk deg en Custodeshær vs en orkhorde for eksempel, orkespilleren vil utvilsomt bruke mye lenger tid hver runde.

Selvfølgelig, men det er også urettferdig for elitespilleren. Det mest rettferdige er at begge spillere får like lang tid.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tir Mar 06, 2018 9:29 pm
ThornInnlegg: 777Bosted: RaufossRegistrert: Man Feb 12, 2007 4:48 pm
Thorek the Immortal skrev:

Warmahordes har også tilsvarende lister til elitehærer og hordehærer. Spiller du hordeliste så er du nødt til å kunne lista godt nok til å spille den raskt. Gjør du ikke det, så synd for deg.
Elitehærer har færre modeller, men disse spillerene er nødt til å bruke tiden for å få mest value ut av de få modellene han har.

Jeg forstår at det er vanskelig å sammenligne systemer da de har mange ulikheter, men det bunner ut i det samme for begge spillene. En må kunne lista si godt nok, og uten noe form for å regulere tidsbruken per spiller så føles det innmari kjipt å sitte i 1,5t å se på en motstander som klør seg i hodet uten at det skal få noen konsekvenser. I warmahordes kan du ha spilt en kjempebra tur 2 som tvinger motstander til å virkelig tenke seg om. At han nå bruker lang tid for å løse dette bør jo ikke slå negativt tilbake på deg som akkurat har spilt taktisk bra. Det samme vil jeg tro at de fleste kompetative 40k spillere også tenker.

Når det gjelder movement og presisjon her, så er ikke målebånd egentlig så veldig nøyaktig. Grunnen til det er at du sjelden kan legge målebåndet helt inntil en base i den ene enden og så si helt inntil en base i andre enden. Og hvis du holder målebåndet i lufta og måler på skrå ned mot et punkt så vil avstanden du måler alltid være litt kortere pga vinkelen på målebåndet. Det er bedre, og lettere, med ulike measuringsticks. Særlig for moves mellom 1 og 12’’. Alt over det er målebånd tingen. Kanskje en måte å slippe unødvendig pirking på movement.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Mar 12, 2018 1:21 pm
Holy ZealotInnlegg: 26Registrert: Man Aug 27, 2012 11:12 am
1500. Er såpass mange kamper som ikke blir spilt helt ut. 8th er enklere regelmessig, men mye mer logistikk (deployment, strats, re-rolls, deep strike, splitfire, høyere volum av skudd, større behov for screens osv.)

At games ikke blir fullført favoriserer også mange factions, de fleste bøker klarer å få til grei liste mtp allies osv.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Mar 14, 2018 12:31 pm
TrencherInnlegg: 83Registrert: Tir Nov 27, 2012 10:56 am
Syns 2000pts er helt ok.

Jeg tror samme problemer vil vedvare med 1500pts. Det er få spillere i miljøet som er slow players med vilje, men de fleste som reiser på turneringer er der mer for å ha det gøy å prate hobby. Derfor tror jeg det vil gå lang tid om en spiller 1500pts og 2000pts.

Imo eneste måten å få ned tiden på er å presse hverandre til å spille kjappere.

Jeg er imot sjakk klokker, men det er mer pga det er så mange hobby spillere som ikke vil like det, samt det er litt stor invistering for turneringene.

Men jeg kjøper ikke argumentet "Orks vs Custodes". Dere har normalt 2,5 til 3t til rådighet, uansett hvilken armee du spiller så er det ditt ansvar å spille like kjapt som motstandarden. Velger du å spille flere figurer er det ditt ansvar å spille kjapt.

InnleggSkrevet: Ons Apr 11, 2018 11:04 am
ElectromancerInnlegg: 171Registrert: Tir Jul 02, 2013 11:58 pm
1500 points, til nøds 1750. Når startet i midten av 6th edition, var 1850 vanlig, så skulle vi plutselig ha 2000 pts og mange nekter å gå tilbake siden da. Knights syns jeg ikke skal være med i diskusjonen, de er en sær elite index army som kun er tildels effektive som allierte. Jeg eier 4 vanlige knights og 4 baby-knights - så jeg er ikke akkurat imot knights.

Som Remtek sa, så er 8th treigere enn 7th edition, annenhver unit deployment, mange strategems/relics/traits osv å fortelle, forklare og minne på under en kamp.

Sjakk-klokker kan brukes på lederbordene fra runde 3/4 eventuelt - for å redusere investeringsprisen til klubben/arrangørreren av turneringen.

Avlogget Profil

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter:

Tidssone UTC + 1 time
Side 1 av 1
12 innlegg
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester
Søk etter:
Opprett et nytt emne  Svar på emnet
Gå til forum:  
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet