Forfatter Melding

<  Generell diskusjon  ~  Initiativ

InnleggSkrevet: Søn Jan 21, 2018 7:12 pm
Greylord OutriderInnlegg: 206Registrert: Man Nov 15, 2010 11:52 am
Med 2 sterke armeer mot hverandre, hvor viktig vil du si at det er å vinne initiativet? Avgjør det matsjen, eller?

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Jan 22, 2018 2:53 pm
TrencherInnlegg: 59Bosted: OsloRegistrert: Tir Mar 18, 2014 1:55 am
kommer litt ann på listene. Men mange kompetitive lister har en ekstremt bra alpha-strike og vil derfor ofte vinne hvis de får første turn. Det er også derfor den kompetitive metaen akkurat nå inneholder veldig mye billige troops og scouts osv. fordi de hindrer units med infiltrate og deep strike. Samtidig så gjør det også at mengden terreng som hindrer line of sight er veldig viktig også (dette gjør at Basiliskene til Astra Militarum er veldig kompetitive akkurat nå). Dette er også en del av grunnen til at Raven Guard og Alpha Legion sine Chapter Tactics/Legion Traits er så gode akkurat nå, siden de automatisk reduserer skaden de tar fra skyting i turn 1.

En del turneringer prøver å lage missions hvor dette motvirkes til en viss grad.

Så svaret på spørsmålet ditt er at det som regel er veldig viktig, og at det KAN avgjøre matchen. Greia er jo da at for å lage en skikkelig sterk liste idag så må du prøve å lage en liste som kan tåle å tape dette terningkastet.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Jan 22, 2018 3:11 pm
GobberInnlegg: 22Registrert: Tor Mai 28, 2015 1:00 pm
Som Ickz er inne på, avhenger det av listene, deployment, spillerne, missionet og spesielt terreng. Lister kan ha mye å si; to av toppspillerne i ITC tok kun to kast på NOVA før han ene kapitulerte pga. listene hvis jeg husker riktig; det var hvem som gikk først og Seize the Initiative. Dette var tidlig i 8th, så usikker på hvor mye terreng de hadde. Min liste kan f. eks. nekte Deep Strike på 60-70% av brettet hvis jeg vil, men jeg er avhengig av LoS-blokkere for ikke å miste enkelte enheter i første runde.

Hvis du MÅ ha tur 1 (dvs. du spiller uten screens og gjør porten vid og døren høy for Deep Strike o.l.), så ville jeg sagt at listen ikke er så sterk i utgangspunktet, gitt mye LoS-blokkere og god deployment. F. eks. dårlig deployment fra IGs side kan bli stygt.

Mtp. missions, så er ofte GW-oppdrag enklere for den som går først. Hvis du tror det er oppdraget, kan det være ITC Champions Missions er noe å se på. De nyere ITC-missions er mindre sensitive til hvem som går først kontra GW-missions (tror personen som går først kun vinner 45% av gangene i ITC).

Man kan også ha flaks; hvis IG går som #2 mot nærkampsnids, men Nidsene feiler nok charges, så er er det xenos corpses über alles.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Jan 22, 2018 3:37 pm
GremlinInnlegg: 4Registrert: Tir Aug 09, 2016 9:53 am
Ser mange gode poeng i innleggene fra ickz og Chaz Sexington.Tror det er veldig viktig å bygge lister som tåler å "miste" første tur. Det er jo slik spillet er, en av spillerene får ikke gå først, så man må forberede seg på det. Personlig ser jeg ingen sammenheng mellom kamper jeg har tapt og kamper der jeg ikke har fått første tur.

Når det er sagt ønsker jeg å legge til en poeng til. Hvis du ikke går først betyr det at du har tapt et terningkast. Det kan virke som om veldig mye avgjøres på dette kastet, men jeg tror det er kun et av mange terningkast som er veldig viktig. D6 skade på en model du er nødt til å få ned er kritisk, D3 victory points på et Malstrøm kort er kritisk, om spillet slutter etter runde 5 kan være kritisk. En change som ikke går av og gjør at motstanderens nærkamps monster før charge deg, og slå først neste runde kan avgjøre spillet.
Poenget mitt er at et spill består 1000 terningkast. kanskje 20-30 av disse er veldig kritiske for hvordan det går. Slik jeg ser det er kastet om første tur ikke viktigere enn andre kast.

Men det viktigste er kanskje som sagt at du lager en liste som tåler å miste første tur, akkurat som du må lage en liste som tåler å miste warlorden, eller tåler å miste flyeren i runde 1.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Jan 24, 2018 3:37 pm
TrencherInnlegg: 53Registrert: Tor Jan 17, 2013 4:33 pm
Jeg vil kaste meg med i "enig med siste taler-style"

Godt med LoS-blockers beskytter delvis mot alpha-strike basert på skyting turn 1 fra langt hold. Det skal svært mye LoS blockers til for å stanse "deep strike" 12" rapidfire plasma, obliterators, osv.

Det vil derimot nesten være umulig å bruke LoS block mot infiltrate alpha legion berzerkers og andre lignende units. Dog det å charge inn i mange terrengtyper gir -2" på charge move. Og det kan jo gi positivt utfall for den som blir charged (nå og da, rerolls finnes jo).

Derfor har mange gode hærer masse screens. De beste er de som kan deploye (flott verb) utenfor din DZ og hindre deep strike/reserves, infiltrate og scout moves. Nurglings og SM scouts gjør dette bra. Om du setter dine SM scouts foran IG sentinels kan de ikke flytte frem for å hindre deg å utnytte dine reserves. Derfor er scouts/nurglings og andre fallguys med den evnen verdt sine poeng.

Ande hærer baserer seg på å sette sine viktige units i reserves. Feks kan man sette 3x3 oblits i reserves og det er lite som kan skade dem når de dukker opp. Enkelte armies har "intercept stratagems" men de vil ikke ha noen realistisk sjanse til å ta ut 9 obliterators.

Her kan billige transports hjelpe til og enkelte hærer har også units som får skyte/slå når de dør.

Oppsummering: første turn er viktig, men det er mange muligheter for begge spillere til å redusere utfallet av hvem som får turn 1, ved å lage hærer som ikke trenger turn 1 eller en hær som tåler å ikke ha turn 1.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Fre Jan 26, 2018 1:54 am
Greylord OutriderInnlegg: 206Registrert: Man Nov 15, 2010 11:52 am
Ok. Her var det mye til ettertanke.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Apr 11, 2018 11:08 am
ElectromancerInnlegg: 171Registrert: Tir Jul 02, 2013 11:58 pm
Hvis en spiller mission fra boka, så er det å gå først ganske avgjørende for å vinne. Størrelse og mengden av «line-of-sight blocking terrain» har mye å si, men dette varier så sterkt at det er vanskelig å si noe teoretisk på det. Rent praktisk kan «deployment type» ødelegge plasseringen av «LoS-block» terreng - og da har man kommet like langt.

Frontline gaming gjengen i USA fant ut at med deres regelsett (ITC champion) så var det best å ikke begynne. Så regelsettet har også veldig mye å si.

Avlogget Profil

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter:

Tidssone UTC + 1 time
Side 1 av 1
7 innlegg
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester
Søk etter:
Opprett et nytt emne  Svar på emnet
Gå til forum:  
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet