Forfatter Melding

<  Generell diskusjon  ~  Nytt forslag til NM (på side 2)

InnleggSkrevet: Fre Apr 21, 2017 7:42 pm
TrencherInnlegg: 50Registrert: Man Okt 28, 2013 10:45 pm
Det vil ikke bli en ITC-faq, Espen. Det ble foreslått, men ble lagt ned veto imot. Ideen ble da forkastet til fordel for et samarbeid, hvor vi på dette tidspunktet spiller rett ut av boka. Ønsket vårt er vel å påvirke spillet så lite som mulig. Alt avhenger uansett av 8th og det er ikke noe vi kan gjøre med det akkurat nå.

Og la oss ikke bestemme oss for å være uenige, når vi egentlig er enige her folkens:
1. Det blir ikke en ITC-faq.
2. Invitational NM har sine utfordringer: hvem blir invitert og hvordan skal dette bestemmes? - uvisst/ingen fasit. Diskuter.

Rolig påpeker helt riktig noen skjevheter ved modellen og kommer med gode poeng. Og som Nico påpeker har de ingenting med samarbeidet vårt å gjøre, så det står ikke i fare, men det handler heller med hvordan en slik invitational vil fungere. Problemet er hvordan å gjøre en slik invitational fair for alle som deltar, både lokale helter, og korsfarere. Som Espen nevner er det helt klart mest lukrativt å dukke opp på den siste turneringen før NM om målet ditt er å kvalifisere seg - da vil alle de beste fra tidligere turneringer allerede være kvalifisert.

Jeg syntes kravet om 2 turneringer er et bra forslag, men da er jeg igjen redd for at pengeelementet blir en greie hvor de med best råd er de som blir med i NM - ikke nødvendigvis de beste spillerne.

Noen andre som har noen innspill? :)

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Fre Apr 21, 2017 8:14 pm
Wraith EngineInnlegg: 2267Bosted: KristiansandRegistrert: Tor Jul 21, 2005 5:52 pm
Jeg er heller ikke noe fan av Itc faqen nettopp av den grunnen at de endrer reglene som faktisk står i regelboken.

Espen kommer med et bra forslag, men som Adam (Mighty seagul) sier kan det også by på problemer, men uansett noe vi vil diskutere :-)

Veldig bra folk diskuterer, fortsett med det :-)

Join the Invasion
www.Invasion.no
Avlogget Profil Nettside
InnleggSkrevet: Fre Apr 21, 2017 9:09 pm
Holy ZealotInnlegg: 31Registrert: Søn Jan 18, 2015 4:20 pm
Hva med at man ikke "gir" fra seg plassen når man allerede har kvalet? Man må altså kvale som normalt på turneringene. Da vil jo NM selvfølgelig bli mye mindre men de som er der skal presumtivt være både likesinnede og være de beste 40k spillerene (ergo en "true" vinner:)) Man har 6 sjangser til å komme seg høyt nok opp. Da unngår man at den siste turneringen blir "walkover" til NM og det blir bare de aller beste som kvaler.

Kan jo gi en helg med masse moro for de som er gode nok til å komme dit? Kanskje kombinere dette med en narrative event eller en runners up turnering på siden for å trekke flere folk til arrangementet? Altså for dem som ikke kvalifiserte seg. Passe på at alt annet er ferdig til finalen og deretter lage tribune eller lignende for å se finalekampen? Øl, kommentator, applaus osv... Jeg hadde reist dit for å si det sånn;)
Kanskje kombinere med en hobby/male workshop, loppemarked osv? Masse gode ideer her i gården:)

Nipo

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Fre Apr 21, 2017 9:22 pm
GhetorixInnlegg: 1523Bosted: MossRegistrert: Tir Sep 06, 2005 11:30 am
Vil legge til noen tanker fra en som har spillt 40k turneringer i snart 20 år.

Vi har ett lite miljø, og kan OVERHODET ikke gjøre noe som vil risikere å sette ut noen utvalgte til " Eliten" og si at bare dere kan dra på NM, og med det utelukke andre grupper.

Tanken bak å stømlinjeforme turneringene er jeg sterkt imot, det er variasjon og forskjellige løsninger som heter inn forskjellige typer spillere, med å strømlinje forme ting vil man finne en type spillere og flere andre vil føle seg / bli utenfor "gruppa"

Når det gjelder ITC / comp og generelt har jeg aldri vært fan av NOE som endrer basisen på ett spill eller endrer på reglene , ITC er ren ondskap og noe vi bør holde oss for gode til, går vi den veien ender det opp på samme måte som wfb, kompet til krampa tar deg og stort sett alle hærer er endret på en eller annen måte .

Når det gjelder ett NM generelt.
Jeg liker å konkurrere , jeg liker ikke at en gruppe skal sitte og si at en spiller er bedre enn noen andre. spillere kan ha dårlige dager, gode dager og tilsvarende turneringer.
Mitt forslag, Bruk ett poengsystem for ALLE spillere, og kun turneringer der de deltar teller, gi de med høyest sum muligheten til å takke ja til X avsatte plasser på ett NM , og åpne resten av plassene til NM for allemheten. er spillerne som har fått best sum iløpet av året gode nok, skal det etter en ferdigspilt NM være en trend i hvem som står øverst.

Jeg har ikke deltatt i 40k på mange år pga skeivheter i spillet, komp ( og litt fordi andre ting kom i veien) men for min del vil ikke det foreslåtte systemet være en innbydelse på noen som helst måte for å bli med på 40k turneringer fremover heller.

InnleggSkrevet: Fre Apr 21, 2017 10:51 pm
Hva er en strømlinjeforming av turneringer?
For et par av dere er dette ikke ønskelig, jeg forstår ikke hva dere mener og ergo hvorfor dere ikke vil ha det?
Jeg skjønner at dette ikke er sjakk (og det er fint:)) men hva er galt med å ha de samme rammene for spillet hver turnering? Er det ikke hærene, terrenget, folkene, spillelokalene, premieringen, det sosiale osv som skal gi mangfold og originalitet?

Er det virkelig forskjellig faq eller poengstørrelse som lokker folk til turneringene? Er ikke folk der for å spille 40k da? Er det det spennende NOVA regelsettet som trekker folk til Armacon eller 3 timers kamper til Oslo GT? Er det lovnaden om "pure rulebook heaven" som får blodet til å bruse når man vil til winter war?

Når det gjelder å være i mot et elite blikk på et NM så er jo det absolutt et valid poeng. Men i dag er det altså ca 5-6 "større" turneringer i Norge (kanskje flere også). Det skal det vel være med denne løsningen også, NM kommer jo i tillegg. Det vil si at alle de usual suspects kan spille de samme 40k turneringene de spiller i dag. NM skal jo kåre den beste spilleren. Hvis man går for en elite tankegang (bare samle de beste) så må det jo være andre ting som allikevel trekker folk dit hvis det er ønskelig.

Jeg bare minner om noe av retorikken som har gått i forumene her inne med tanke på fluff vs powergaming (ved mangel av et bedre uttrykk) der noen nevner at en turnering for dem først begynner etter 1-2 spill når de endelig møter likesinnede... Kanskje et NM skal være litt for disse likesinnede. Av med hanskene, ta med det tøffeste regelboken tillater og kjemp for å vinne! Det er vel disse kampene som uansett forekommer i NM fra kvartfinalene og utover...

Det er jo også et lite paradoks at alle erkjenner at vi har et lite miljø men man er skeptisk mot endringer.

Sikkert mange som er irritert på at en noob som meg stiller spørsmål og er med i diskusjonen men jeg ønsker virkelig å forstå dere. Det er så sinnsykt mye mellom linjene som jeg ikke catcher her inne. Det er ikke ment å provosere men å få folk til å skrive ut om meningene sine, forklare dem, sikkert flere som lurker her inne som også lurer litt:)

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Lør Apr 22, 2017 12:12 am
ElectromancerInnlegg: 194Registrert: Man Nov 15, 2010 11:52 am
Jeg liker utkastet. At det er samme faq og poengsum på alle de større turneringene i Norge vil gjøre de mer tilgjengelig for både veteraner og nye spillere.

Vil også være inteeressant å følge turneringene i 'nyhetene' og se hvem som har kvalifisert seg videre.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Lør Apr 22, 2017 1:36 am
Holy ZealotInnlegg: 25Registrert: Man Aug 27, 2012 11:12 am
Bra tiltak dette!

FAQ
Er veldig for en samkjøring av FAQ, om vi ikke blir enig i hvilken stemmer jeg for å rulle d6! Så lenge alle turneringer kjører samme bør vi overleve flisespikkere som folk er uenig i.

Missionpakke:
Variasjon i missionpakker er helt ok. Likte godt Nova missions på Armacon, virket som kampene gikk fortere, og tid/fullføring har vært ett problem lenge.

Samkjøring av poeng
Er det nødvendig? Variasjon av poeng er noe av det enklere å forholde seg til.

Invitational
Liker ideen, men miljøet er såpass lite her i landet at det kan bli kronglete å gjennomføre. Først skal X antall kvalles, så er det veldig tilfeldig hvor mange som gidder å reise osv.

Hva med å trekke ut de 2 eller 3 beste resulatene til alle spillere ila. ett år. Den med høyest score blir kåret til mester? Det skaper insentiv til å delta i så mange turneringer som mulig. Selv om du har en 1, 6 og 7 plass, så kan du dra inn en ny 1 plass hvis det går på enda en turnering.

Ulempen er det kan bli urettferdig for de som ikke har mulighet til å reise mye. Rangeringen de bruker i usa er vel noe tilsvarende. Kan jo ta med småturneringer i scoring og (1 plass i en 8 manns turnering vil naturiligvis være mindre værdt enn i en større event. Det kan motivere folk til å sette i gang mer 1 dags turneringer f.eks for å jage poeng.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Lør Apr 22, 2017 8:02 am
TrencherInnlegg: 50Registrert: Man Okt 28, 2013 10:45 pm
Nipo_5 skrev:
Hva er en strømlinjeforming av turneringer?
For et par av dere er dette ikke ønskelig, jeg forstår ikke hva dere mener og ergo hvorfor dere ikke vil ha det?
Jeg skjønner at dette ikke er sjakk (og det er fint:)) men hva er galt med å ha de samme rammene for spillet hver turnering? Er det ikke hærene, terrenget, folkene, spillelokalene, premieringen, det sosiale osv som skal gi mangfold og originalitet?

Gode spørsmål, Nico. Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan. :)

En strømlinjeforming av turneringene vil si at grunnreglene er like på alle turneringene (ikke nødvendigvis missionformat: NOVA, ITC, ETC osv.). De fleste har et problem hvis de ikke liker et visst regelsett (la oss kalle det en tukling med regler aka. faq) og da hvis alle turneringer plutselig skal følge det regelsettet er jo det kjipt for den enkelte. I ITC f.eks spiller de med en mildere form for D-Våpen og de har såpass mange diverse andre inngripen i GW's regler at enkelte føler det blir for mye - kanskje til og med de fleste her i Norge føler det.

Nipo_5 skrev:
Er det virkelig forskjellig faq eller poengstørrelse som lokker folk til turneringene? Er ikke folk der for å spille 40k da? Er det det spennende NOVA regelsettet som trekker folk til Armacon eller 3 timers kamper til Oslo GT? Er det lovnaden om "pure rulebook heaven" som får blodet til å bruse når man vil til winter war?

For min egen del har poengstørrelse mye å si. Jeg liker ikke å spille mindre enn 1850 og ville f.eks ikke reist til Stavanger for en 1750 pts turnering om ikke det også var NM. Da ville jeg heller prioritert å reise til Sandnes/Kristiansand. Faq har også noe å si, siden jeg føler mange faq'er prøver å balansere spillet, men setter det heller mer i ubalanse. En ting jeg øfte hører er å kutte ned på detachments for å forhindre Deathstars - som om ikke de kan lages med bare 2 detachments. I realiteten så ødelegger dette bare for de som vil spille andre ting, skjønner du hva jeg mener? :p

Slike ting irriterer meg, men alle har sin beef. Enkelte liker ikke Gargantuan Creatures, andre hater D-våpen. Noen sverger til at formasjoner ødelegger spillet osv. Du vil alltid ha noen som ikke vil spille 40k om faq'en ikke er "riktig." Forhåpentligvis fjerner 8th ed. disse uenighetene.

Nipo_5 skrev:
Når det gjelder å være i mot et elite blikk på et NM så er jo det absolutt et valid poeng. Men i dag er det altså ca 5-6 "større" turneringer i Norge (kanskje flere også). Det skal det vel være med denne løsningen også, NM kommer jo i tillegg. Det vil si at alle de usual suspects kan spille de samme 40k turneringene de spiller i dag. NM skal jo kåre den beste spilleren. Hvis man går for en elite tankegang (bare samle de beste) så må det jo være andre ting som allikevel trekker folk dit hvis det er ønskelig.

Jeg bare minner om noe av retorikken som har gått i forumene her inne med tanke på fluff vs powergaming (ved mangel av et bedre uttrykk) der noen nevner at en turnering for dem først begynner etter 1-2 spill når de endelig møter likesinnede... Kanskje et NM skal være litt for disse likesinnede. Av med hanskene, ta med det tøffeste regelboken tillater og kjemp for å vinne! Det er vel disse kampene som uansett forekommer i NM fra kvartfinalene og utover...

Det er jo også et lite paradoks at alle erkjenner at vi har et lite miljø men man er skeptisk mot endringer.

Sikkert mange som er irritert på at en noob som meg stiller spørsmål og er med i diskusjonen men jeg ønsker virkelig å forstå dere. Det er så sinnsykt mye mellom linjene som jeg ikke catcher her inne. Det er ikke ment å provosere men å få folk til å skrive ut om meningene sine, forklare dem, sikkert flere som lurker her inne som også lurer litt:)

Absolutt. Av alle turneringer så burde NM være den hardeste av de, hvis ikke blir det ikke et NM. Helt enig. Og ja, vi må innse at vi som community er litt gammeldagse. Vi vil alle ha det på vår måte ellers så vil vi ikke spille. Vi trenger et kompromiss slik som dette forslaget, hvor alle ofrer litt, for at vi skal begynne å spille med hverandre igjen. Bare tenk på miljøet vi kan skape med et slikt samarbeid.

Jeg synes det er bra du stiller kritiske spørsmål, og alle har rett til det. :)

Sist endret av Mighty Seagull den Lør Apr 22, 2017 1:18 pm, endret 2 ganger.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Lør Apr 22, 2017 8:30 am
Battle BoarInnlegg: 738Registrert: Man Des 07, 2009 5:06 pm
Nipo_5 skrev:

Skal prøve å være saklig

Jeg har brukt 6 år på å bygge opp ETC miljøe i Norge og på den tiden har vi gått fra og være uakseptable powergamere som ingen liker til å bli nesten stuerene. Føler også vi urettmessig får mye kritikk for alt som er feil med 40k miljøet. Nå har jeg nådd mitt mål om å lage et ETC miljø som klarer seg uten meg og Adam har fått stafett pinnen og vil ta ETC inn i en ny retning. Han gjør en kjempe jobb!

Så har jeg en lang historikk med å være sterkt uenig med Stavanger og Kristiansand om hvordan turneringer bør organiseres. Siden de er en stor del av TO gruppen har jeg ingen tro på at de plutselig skal bli enig med meg, derfor er jeg sterkt kritisk til dette. (jeg er kritisk men ønsker dere lykke til med å få til noe)

Når det gjelder turneringene på listen så har jeg hatt ansvaret for reglene på Oslo GT og Winter War i år. Jeg har blitt spurt om å gjøre det samme for GT til neste år og tenkte å tilby Chris (som måtte ta over WW i siste liten da Kristoffer ikke leverte) å hjelpe til der og. Jeg mener derfor jeg har stor innflytelse på 2 av 6 turneringer på listen og ser ikke hvordan dere skal få til dette om jeg slår meg vrang. Da har vi 2 alternativer. Enten må TO gruppen steppe opp og hjelpe til med GT eller WW i mitt fravær eller så er det en fare for at disse turneringene ikke følger kriteriene som er stipulert i første posten, noe som vil undergrave hele NM arrangementet.

Så sier du at poeng størrelse, FAQ og app ikke er så viktig. Hvorfor er det en del av kriteriene da? Jeg er f.eks. stor tilhenger av å spille 1650 eller 1500 i 7th viss standard poengstørrelse for NM kvalikk turneringer blir 1850 er jeg automatisk ekskludert fra kombaja klubben.

Jeg tror forøvrig at miljøet er så stort at det er rom for spesial turneringer. Jeg vil arrangere 40k Hardcore turneringen 24-25-juni i samarbeid med Grim og OMSK. Her håper jeg vi som liker kopetitivt spill kan få boltre oss uten og tråkke fluff gamere på tærne. Som du også ser skjer dette i juni, noe som vil krasje med NM. Da vil jeg og NM konkurrere om de "beste" spillerne.

Jeg bør stoppe her... men som du ser, dette blir ikke lett.

2013 etc 40k Captain Tyranids
2012 etc 40k Captein Space marines
2011 etc 40k Space marins player
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Lør Apr 22, 2017 8:51 am
Setter stor pris på utbroderingen karer. Ikke lett for utenforstående å vite all gjøren og laden i 40k miljøet :D
Synes jo Rolig gjør dette veldig ryddig. Ikke happy med noe, lag sitt eget. De som vil være med, bli med. Det frie marked fungerer jo til tide;)
Som konsument forholder jeg meg til det som blir lagt frem for meg og prøver å bidra der det ønskes.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Lør Apr 22, 2017 9:57 am
TrencherInnlegg: 58Bosted: OsloRegistrert: Tir Mar 18, 2014 1:55 am
Nå er ikke jeg en av de som reiser rundt på flere turneringer, ikke enda hvertfall, har stort sett bare vært med på en del av de som har vært organisert i Oslo. Tenkte likevel ta med mine tanker her da det sikkert kan være nyttig å høre fra de som er som meg også, da jeg regner med at vi gjerne ønsker flere tilreisende til turneringene.

Felles FAQ er jeg veldig for. Det synes jeg stort sett bare gjør ting enklere. Felles poengsum er i min mening ikke like viktig, skal komme tilbake til det litt senere. Felles scoringsystem er heller ikke så viktig i min mening, men det kan vel forenkle et par ting og er vel heller ikke en ulempe for noen.

Nå vet vi jo dessverre ikke så mye om hva som skjer i 8th enda, så jeg vil dele mine tanker som om vi fortsatt hadde spilt 7th her. Det er ikke nevnt så mye om dette, men jeg personlig ville helst sett at de forskjellige turneringene forblir forskjellige når det kommer til regler for listebygging hvertfall. Altså at noen turneringer kanskje er mer strikte (f.eks bare tillater CAD+Allied Detachment) mens noen er mer åpne. Jeg synes det er slik variasjon som kan gjøre at visse spillere føler seg lokket til å dra et sted i landet for en turnering, mens kanskje ikke til en annen turnering. F.eks en Imperial Guard spiller kanskje kan se sine sjanser som større i en turnering enn en annen og det gjør det morsommere for han/hun. Så jeg håper ikke dette blir alt for standardisert, da de som ikke liker det standardiserte systemet nesten ikke har noen turnering i det hele tatt å dra til. Poengsum kan også være en del av dette, men ikke like betydelig.

Ang NM. I forslaget fra første post så må jeg si meg litt enig med Rolig i at det fort kan bli problemer i hvem som dukker opp i hvilke turneringer basert på når de har størst sjanse for å gå videre til NM, samt at f.eks en "midt-på-treet"-spiller lett kan kvalifisere seg i årets siste turnering, men ikke ha sjans i årets første, noe som gir en ulempe for de som bor i Kristiansand og veldig gjerne vil til NM, men ikke spiller en super-kompetitiv liste og ikke kan reise til en senere turnering.

Rolig sitt forslag løser hvertfall sistnevnte problem. Men dette forslaget kan fort føre til veldig lav deltagelse på NM, da det kanskje ikke er så mange som reiser til flere turneringer. Men det kanskje er dette vi ønsker? en mindre turnering kun for de beste, isånnefall er dette helt ok for min del, det bør bare tenkes på.

Et forslag jeg selv kan komme på her, selv om det kanskje heller ikke nødvendigvis er det beste, men kan være greit å tenke litt på hvertfall. Er å ha et overordna poengsystem (førsteplass får x poeng, andreplass får y poeng osv) på turneringene. Hvis det da blir bestemt at NM f.eks har plass til 25 spillere så begynner man med å invitere de 25 personene med høyest poengsum totalt fra alle de tidligere turneringene (dermed vil de som reiser mye fortsatt ha førsteprioritet) og etterhvert som noen melder at de ikke kan eller vil være med så åpnes plassene for de lenger ned på listen. Tilslutt hvis det er plasser igjen etter en gitt frist (fordi folk ikke har svart eller ikke kan) så gis de siste plassene ut til hvem som helst. For noen kanskje det kan føles litt feil ut at noen som ikke engang har vært på noen tidligere turneringer da kan vinne tittelen NM, men samtidig så må jo de som faktisk reiser fordi de vil vinne klare å slå en ny tilfeldig motstander også hvis de skal kunne kalle seg norgesmester.

Yes, lang post, men det var mine tanker hvertfall.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Ons Mai 03, 2017 9:25 am
Wraith EngineInnlegg: 2267Bosted: KristiansandRegistrert: Tor Jul 21, 2005 5:52 pm
Hei igjen alle sammen. Har vært stille på denne fronten, men på tide å få i gang diskusjonene igjen :)

Det er tydelig at å få i stand en NM som en invitasjonsturnering vil være vanskelig å gjennomføre. Vi hadde sett oss ut å arrangere NM i juni fordi da var det i utgangspunktet ingen andre turneringer som ble arrangert. Men Espen ønsker å arrangere sin Hardcore 40k i juni i årene fremover, og vi ønsker alle flere 40k turneringer velkommen. Samme med Tabletop battle. De ønsker også å arrangere en 40k turnering, tidspunkt ikke satt ennå, og da blir det lite til ingen plass å arrangere en NM turnering.

Så, vi vil heller foreslå at en allerede eksisterende turnering vil få NM status. Ikke fast, men rullerende fra år til år. Et år så er det Oslo GT som avholder NM i 40k, et annet år er det Armacon, osv. Det kan kun være en NM turnering hvert år.

På denne måten vil NM enkelt kunne gå på rundgang fra by til by siden turneringene allerede er etablert. Det negative kan være at NM kan havne tett på hverandre. Hvis NM blir arrangert på Armacon i november i 2018, og det er bestemt at NM i 2019 skal avholdes på Oslo GT i januar så blir det kort tid fra ett NM til det neste, men det burde være mulig å regulere når det blir bestemt hvilken turnering som skal være NM.

Vi ønsker fremdeles at det skal være samme FAQ (forhåpentligvis gjør GW en god jobb med 8 ed) og samme scoringsapp. Poengsum kan være litt verre når det ikke er en form for liga, men mye mulig likevel.

Hva synes folk om dette?

Vi har også kastet rundt forskjellige ideer for å oppfordre og gi insentiver til spillere slik at flere reiser rundt for å besøke forskjellige turneringer. Noe vi har vært innom er seeding til NM, at dine 3 beste resultat fra turneringer før NM teller, med tanke på seeding på NM. De som gjør det bra på turneringer frem til NM får inngangsrabbat til NM, blant annet

Men vi er ikke veldig fornøyd med noen av forslagene i grunn, alle har plusser og minuser, men siden flere hoder tenker bedre enn noen få, så ville vi spørre dere.

Hva ville vært et insentiv eller en god ordning for å prøve å få flere til å reise rundt og besøke flere turneringer?

Vi håper på mange tilbakemeldinger :)

Join the Invasion
www.Invasion.no
Avlogget Profil Nettside
InnleggSkrevet: Tor Mai 04, 2017 12:58 pm
Holy ZealotInnlegg: 41Registrert: Tor Jan 17, 2013 4:33 pm
Det er alltid bra at TO´er prater sammen og prøver å komme til enighet. Målet må vel være å trekke flere folk til turneringer og ikke ekskludere noen grupper?

Personlig vil regelsett være en av faktorene som påvirker hvilke turneringer jeg deltar på, men praktiske faktorer som økonomi og logistikk vil telle tyngre.

En reise fra Tromsø til Oslo eller Bergen kan bli svært hektisk med flyavgang etter jobb på fredag, spilling tidlig lørdag & søndag og så fly heim etter spillinga på søndag. Og det er ikke gratis heller. NM kosta litt i overkant av 5000kr så det begrenser seg selv litt hvor ofte jeg kan rettferdiggjøre å bruke den summen på hobbyer.

Hvis vi skal se på hva som påvirker deltagelse på turneringa i Troms tror jeg økonomi/logistikk vil gi større utslag enn selve regelsettet for mange spillere sørfra.

Jeg har ingen quickfix på hvordan man skal gjøre det letter, men det å basere seg på flere turneringer kan raskt ekskludere meg som ikke kommer til å bruke 15.000 kr på å reise til 3+ turneringer per år. (Nå er ikke NM tittel det som trekker meg. Dette er en hobby og det er godt å komme seg litt ut av huset for å spille. Turneringer er jo ofte gøy)

TL:DR Regelsett er viktig, logistikk er minst like viktig for oss nordfra.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Mai 04, 2017 2:13 pm
JuggernautInnlegg: 1287Bosted: Stavanger/JørpelandRegistrert: Fre Sep 03, 2010 6:17 am
Tenkte jeg som fantasy spiller skal droppe mine 2 cents på temaet, da jeg føler at dette er ikke et rendyrket 40k spørsmål.
Dette med FAQ og diverse greier legger jeg meg ikke oppi, det kommer alltid til å være folk som mener noe den ene eller den andre veien så dette er ikke for meg å bestemme.
Forhåpentligvis så ordner GW alt med sin nye edition når den ser dagens lys i sin helhet.

Jeg mener at den logiske slutninger er å både ha et åpent mesterskap som kan være NM, men også en Masters event hvor kun de beste blir inviterte eller kvalifiserer seg.
Tenker at f.eks man kan ta alle vinnerne fra de forskjellige turneringene har automatisk mulighet for å kvalifisere seg, men også at de som f.eks har 2-3 plasser kan score poeng på dette.

Eksempelvis så bør det være få problemer med å sette opp poeng for hvor mye en turnering er verdt:

Oslo GT-
1. Automatisk kvalifikasjon til masters
2. 90 poeng.
3. 75 poeng.
Øvre halvdel 50 poeng.
Alle nedre halvdel får ingen poeng.
Får du over 150 poeng så er du kvalifisert.
For eksempel. Sikkert en bedre eller lurere måte å gjøre det på, men da kreves det at det norske 40k miljøet faktisk får seg et fungerende styreorgan og ikke bare flere TO-er som snakker sammen.
Det burde heller bli startet opp en organisasjon/gruppe som bør ordne dette hvor alle som er intereserte i 40k turneringsmiljøet enten som powergamer eller fluffbunny er medlem hvor man velger et styre som dikterer og setter opp turneringskalenderen med de store "offisielle turneringene" i Norge i samabeid med TO-ene.
Ideelt sett burde man kanskje ha 1 representatn fra Vest, en fra Sør, en fra Øst og en fra Nord. (Igjen hvilken løsning man velger her er ikke så veldig viktig, men at man faktisk får styr på dtte).

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.
Team Norge - Orcs & Goblins
Ny kanal for kamprapporter.
https://www.youtube.com/channel/UCvnfmG6pYRFChFyeuwApAJg
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Mai 04, 2017 6:51 pm
ElectromancerInnlegg: 194Registrert: Man Nov 15, 2010 11:52 am
Are Verlo skrev:
Det er alltid bra at TO´er prater sammen og prøver å komme til enighet. Målet må vel være å trekke flere folk til turneringer og ikke ekskludere noen grupper?

Personlig vil regelsett være en av faktorene som påvirker hvilke turneringer jeg deltar på, men praktiske faktorer som økonomi og logistikk vil telle tyngre.

En reise fra Tromsø til Oslo eller Bergen kan bli svært hektisk med flyavgang etter jobb på fredag, spilling tidlig lørdag & søndag og så fly heim etter spillinga på søndag. Og det er ikke gratis heller. NM kosta litt i overkant av 5000kr så det begrenser seg selv litt hvor ofte jeg kan rettferdiggjøre å bruke den summen på hobbyer.

Hvis vi skal se på hva som påvirker deltagelse på turneringa i Troms tror jeg økonomi/logistikk vil gi større utslag enn selve regelsettet for mange spillere sørfra.

Jeg har ingen quickfix på hvordan man skal gjøre det letter, men det å basere seg på flere turneringer kan raskt ekskludere meg som ikke kommer til å bruke 15.000 kr på å reise til 3+ turneringer per år. (Nå er ikke NM tittel det som trekker meg. Dette er en hobby og det er godt å komme seg litt ut av huset for å spille. Turneringer er jo ofte gøy)

TL:DR Regelsett er viktig, logistikk er minst like viktig for oss nordfra.

NM kom på 6000 for meg, alt i alt.

Da er ikke modellene som måtte handles inn for tune army-listen min ift til nye/spesifike regler som bare gjaldt den ene turneringen regnet inn.

Viljen til å reise er stor, men skulle ønske det var større enighet om hva 40k er og hvordan det spilles kompetativt i vårt lille land. Kanskje det er nok at man har plassert i beste halvdel i minst en av de 6 store turneringene som er nevnt tidligere i posten? Virket ikke som om det var helt fullbooket de siste to årene på NM uansett.

Avlogget Profil

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter:

Tidssone UTC + 1 time
Side 2 av 2
30 innlegg
Gå til side Forrige  1, 2
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Søk etter:
Opprett et nytt emne  Svar på emnet
Gå til forum:  
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet