Forfatter Melding

<  Flames of War  ~  Ny(e) versjon(er) av reglene IGJEN

InnleggSkrevet: Man Des 19, 2016 3:17 am
FennbladeInnlegg: 117Bosted: OsloRegistrert: Tir Mai 24, 2011 4:50 pm
Ser ut som Battlefront er på god vei til å ta en "Age of Sigmar"...

http://www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=5409

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Des 19, 2016 7:23 pm
Wraith EngineInnlegg: 2166Bosted: Kristiansand verdens navle.Registrert: Søn Feb 12, 2006 10:19 pm
Virker som det blir ganske likt team yankee. Syns det ser ganske bra ut. Jeg liker team yankee i hvert fall. :D

Hope is the beginning of unhappines
Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Des 19, 2016 9:10 pm
Problemet er jo ikke at reglene endres som sådan, men at 30+ bøker og alle eksisterende armelister ikke lenger har særlig nytte. Alle våpen og kjøretøyer har fått endrede stats og poengverdier, og for å finne disse trenger man kort som kun selges i nye bokser (trolig for å forhindre at man bruker konkurrerende figurer).

Alle lister må lages på nytt (nå er det 100 poeng som gjelder), støttevåpen har blitt mye dyrere, mens man kan ha flere kompanier (noe som kun er lovlig med bøker, ikke frittstående PDFer).

I tillegg forsvinner en hel rekke baser fra spillet, slik som command og staff fra artilleri etc. Særlig britisk artilleri blir vingeklippet med kun én observatør, noe som er fullstendig uhistorisk.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Des 19, 2016 9:43 pm
Wraith EngineInnlegg: 2166Bosted: Kristiansand verdens navle.Registrert: Søn Feb 12, 2006 10:19 pm
Nå har jeg ikke fått med meg alle detaljene, men tror ikke man trenger å ta alle sorgene på forskudd.

Meg bekjent skal vel ikke late war inn i 100 poengs formatet heller. Bøkene for å kunne spille versjon 4 får du vel gratis hvis du eier versjon 3 boka.
Det vil jo selvsagt komme lister og bøker som ikke av avhengige av kort, mange har allerede figurer og det vet battlefront.
I team yankee hvor du får kort med, er de bare ekstra, alt finnes i bøkene og kortene skal bare være en kjappere referanse.

Når det gjelder å fjerne staff fra artilleri er det like greit, i mine øyne skulle artilleri helst ikke vært på bordet i det hele tatt, og heller brukt reglene fra Vietnam eller air support.

Generelt så har dem renska regelboken til ca halvparten, tatt ut en haug med regler som nesten aldri ble brukt. slik at spillet blir mer om hvem som er best til å manøvrere, taktikk og strategi. og ikke den som kan reglene best og vet å utnytte hit allocation, osv.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Søn Des 25, 2016 5:48 am
JuggernautInnlegg: 1094Registrert: Tir Okt 20, 2009 10:45 am
Nå vet vi ikke spesielt mye enda, men som kaldCB sier er det bare mid war som skal inn i 100 poengs formatet, og får med det nye modeller etc.
Av de regler jeg har sett virker ikke v4 så galt, spesielt movement reglene synes jeg er en forbedring, men vi får jo vente å se når vi får hele bildet :)
Jeg har ikke sett noe som tilsier at alle bøkene blir ubrukelige enda.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Lør Jan 14, 2017 3:52 am
JuggernautInnlegg: 1094Registrert: Tir Okt 20, 2009 10:45 am
http://www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=5450

Om man har regelboka får man 2 Nye regelbøker for EW og LW gratis. De inkluderer alt man trenger for å bruke de eksisterende bøkene I V4, samt hovedreglene. Eneste forskjellen er at de reffererer til bøkene istedenfor unit cards, som de kommer til å operere med I MW :)

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Jan 23, 2017 7:17 pm
Enigma FoundryInnlegg: 441Bosted: OsloRegistrert: Søn Jul 09, 2006 5:41 pm
Etter å ha opplevd 4-5 utgaver av Warhammer de siste 20 årene er ikke regelbøkenes videre levetid noe jeg tar for gitt. Har kanskje resignert litt og kjøper så lite bøker som mulig. Til FoW har det blitt med regelboka som kom med Open Fire.

Har sikkelig sansen for systemet, så håper v4 blir bra og ikke Age of Sigmar. Maler tyskere om dagen, og har gått på en smell og handlet de nye plastsettene til Tiger og M10C selv om jeg spiller for lite og det er ting som ikke har sett brettet enda.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Man Jan 23, 2017 7:34 pm
Selv maler jeg japanere om dagen, regner med det ikke kommer store omveltninger der med det første...

Når det gjelder å ta sorgene på forskudd var det vel heller ingen som gjorde det da de kjøpte Turning Tide, Earth and Steel, Festung Europa, Afrika eller første versjon av Red Bear/Grey Wolf. Alle Late War-bøkene ble jo gjort obsolete da v.3 kom, og det bør vel ikke overraske noen om samme vil skje med v.4 etterhvert.

Ellers har jeg forsåvidt ikke så mye mot at man endrer regelbøker, men det er jo armebøkene som koster penger. Det har tross alt ikke skjedd særlig endringer i order of battle siden 1945, så det burde være fullt mulig å lage lister som overlever i mer enn én generasjon regler.

Forøvrig regner jeg med de fleste har fått med seg podcastene?

http://www.wwpd.net/search/label/Why%20We%20Fight

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tir Feb 21, 2017 12:02 pm
Breaktroughassault sin vurdering av nye v4 regler for latewar.
Som gjettet blir det ganske likt team yankee og alle de gamle bøkene skal fortsettes å brukes. En så lenge uten noen faq på poengsummer, så hva som blir bra denne edition vil nok endre seg en del.

Blir et litt mer mobilt spill hvor man ikke straffes like hardt for move at the double samt det er mye lettere å drepe dug in infanteri.

http://www.breakthroughassault.co.uk/v4 ... -the-king/

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tir Feb 21, 2017 5:04 pm
kaldCB skrev:
Som gjettet blir det ganske likt team yankee og alle de gamle bøkene skal fortsettes å brukes.

Så lenge det ikke kommer regler for konvertering av MW er jo det beviselig feil. Begge mine favorittbøker – North Africa og Eastern Front – er nå ugyldige, istedet har vi fått to bøker for hhv Afrika Korps og 8. Arme som inneholder kun en brøkdel av styrkene som fantes tidligere. Halvparten av figurene jeg har bygd opp gjennom mange år er nå ubrukelige, det være seg motorsyklister, SdKfz 250 og til og med Shermans. Igjen sitter man igjen med to infanterihærer som er tilnærmet like og tre pansrede, hvorav de fleste tyskere vil ha en udødelig Tiger. Ytterligere styrker sies det kan komme etterhvert (inkl. italienere, amerikanere og russere), men Phil Yates sier det kan ta lang tid.

Når det gjelder EW og LW kan jo dagens bøker fortsatt brukes med konvertering – så lenge det varer. Man skal være temmelig naiv for å tro at BF har innført et nytt poengsystem som kun skal gjelde for MW i lengden. Normal levetid for en FoW-bok har pleid å ligge på ca 3 år, jeg vil banne på at dagens bøker vil være ugyldige innen den tid.

Og for de som ennå ikke har forstått tegninga: Hele bakgrunnen for omleggingen til V4 skyldes at BF mister markedsandeler på figurfronten. Gjennom snart 20 år har de bygd opp en enormt bred produktportefølje, hvor alt som ikke er i plast gir relativt liten inntjening per enhet, er dyrt å holde i produksjon og vanskelig for butikker å lagerføre. I tillegg er ingen av produktene konkurransedyktige med tilsvarende plastfigurer fra andre produsenter.

Derfor jobber de nå med å gå over til plast så fort som mulig, men det er høye oppstartskostnader for hver ny modell sammenliknet med resin/metall. Dermed vil produktporteføljen måtte slankes, noe som vil gjenspeiles i armelistene, som kun vil oppdateres når BF utvider sortimentet, noe som vil skje i langt saktere grad enn før. De som ønsker å spille historiske armeer bør nå finne seg andre regler, FoW vil heretter kun være et spill som handler om det subsettet av WWII som BF til enhver tid har på lager.

Så ja, Flames of Sigmar er en passende betegnelse, om ikke i regelendringer så i at spilluniverset vil bli kraftig innskrenket. Hvilket jo er så sin sak i et fantasyspill, men noe helt annet når det er snakk om historien.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Feb 23, 2017 11:44 am
FennbladeInnlegg: 146Registrert: Ons Aug 13, 2008 7:26 am
Bra skrevet geira, stiller meg bak din post.

I tillegg må det jo nevnes BFs uforklarlig dårlige produksjons-/logistikksystem som aldri har klart å levere det kundene ønsker av miniatyrer - har ventet i flere år nå på å få tak i Motostrelkovy with Panzerfaust, den nye 203mm howitzeren fra Berlinboka (både fra Special Orders men også helt kurante blisters), og utifra forumet til BF så er det ikke få spillere som er i samme situasjon.

Forenklingen av V4-listene med at stafff teams og command teams forsvinner skyldes nok at BF innser hvor dårlige de er på å tilfredstille etterspørsel.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Feb 23, 2017 3:25 pm
Og der kom det også en omtale av reglene for MW. Anbefaler alle å lese denne, det var noen overraskelser her, noen punkter i all hast:

• reglene i MW-boken er vesentlg forskjellige fra EW/LW; de som ønsker å spille v.4 for alle perioder må i prinsippet lære seg to nye regelsett
  • EW virker adskillig mer "dumbed down" enn hva "overgangsreglene" for EW/LW synes å være
  • De som har eksisterende MW-hærer (som jeg) virker mer eller mindre screwed, nå skal man kjøpe enorme mengder nye plastfigurer (49 Stuarts og ikke noe annet er en liste som anbefales)
  • De som lager en MW-liste for Afrika kan få problemer med å spille mot en MW-hær fra østfronten
  • De eksisterende figurene for ørkenkrigen ser ut til å være borte fra sortimentet, nye erstatninger i plast vil komme sakte og kun i slipp sammen med bøker som bruker disse (mange ikke i hele tatt)
  • Mine antagelser om at "overgangsreglene" for EW/LW kun er midlertidige deles også av anmelderen; det gir ingen mening at BF skal ha to vesentlig forskjellige regelsystemer på sikt, og det som nå skjer med MW kommer helt sikkert til å skje med EW/LW om noen år

Mulig de som spiller LW kommer til å trives en stund fremover. For min del, som likte MD best er dette spikeren i kista.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Tor Feb 23, 2017 5:26 pm
Nå skal det sies at jeg tok utgangspunkt i Latewar, da det er det jeg spiller, og har spilt aktivt i turneringer de siste årene. har aldri spilt midwar eller bygget noe modeller til det.
Jeg håper det dukker opp flere kompanier til tyskerne og britene i midwar, da det er alltid synd å sitte med modeller man ikke får brukt.

Er og klar over at EW og LW skal over i 100 poeng systemet på sikt, gir jo ikke mening å ha 2 veldig forskjellige systemer.

Hvis team yeankee sin realease er noe å gå ut ifra, så vil jeg anta at usa og italienere dukker opp iløpet av året.

Grunnen til at battlefront velger å trimme litt fett for å ikke ha 1000 produktkoder er jo åpenbar, har selv opplevd leveringsproblemer å husker jeg måtte vente 8+ måneder på vietnam stuff.

Føler man ikke må glemme at BF faktisk må tjene penger, ellers går dem konk å man har ikke noe fow lenger. det er vel tydelig at måten de har drevet på ikke er så lønnsom, de har også fått en del klager på leveringsproblemer som heller ikke er noe bra rykte å ha på seg.

må jo si at hvis det største problemet til midwar og nytt regelsett er at man ikke kan bruke motorsykler, command teams, staff teams osv, så ser jeg veldig lyst på det. :D

Kankje bare meg, men etter 20 år med div spill, 40k, fantasy, warmachine, fow, og flere nye editions og armybøker en jeg kan huske, virker denne overgangen som en av de mindre smertefulle.
tror vi rett å slett må bare være enige om å være uenige.

Avlogget Profil
InnleggSkrevet: Fre Feb 24, 2017 12:15 am
For de som er vokst opp med Games Workshop er sikkert dette udramatisk. Der er man jo vant til at hele hærer blir borte over natten, og tusenvis av kroner bokstavelig talt går opp i røyk. Men det er jo deres eget univers, som de kan omskrive så mye de vil. FoW påberoper seg å være et historisk basert spill, og historien kan man ikke omskrive slik det passer den til enhver tid gjeldende forretningsplan. Motorsykler borte fra spillet? Kanskje noen mener at det gjør spillmekanikken bedre. Likevel fantes de der da de historiske slagene ble utkjempet.

Joda, Battlefront skal tjene penger. Det samme skal PSC, Old Glory, Skytrex, Peter Pig og en drøss andre firma som selger historiske figurer. De som lager det beste produktet til den beste prisen vil alltid overleve så lenge det finnes etterspørsel. 15mm WWI miniatyrspill har eksistert siden tidlig 90-tall, og i andre skalaer helt siden 50-tallet. Jeg begynte å kjøpe slike i 1996, og vi hadde store hærer med bl.a. Battlefront-figurer flere år for FoW ble lansert. At det var FoW som gjorde BF til markedsleder er nok riktig, men da de startet firmaet var det for å lage figurer til andres regler. Derfor kan de vanskelig klage over konkurranse fra andre produsenter av figurer til FoW.

Man kan si mye om figurene til BF, men at de hadde de beste kjøretøyene før markedet gikk over til plast er det liten tvil om. Hva infanteri gjelder foretrekker jeg fortsatt Ood Glory eller Peter Pig, men uansett er det ingen andre firma som har et like stort utvalg. At dette nå ser ut til å bli borte synes jeg er tragisk – ikke fordi de ikke lenger kan brukes i FoW, men fordi det nå blir umulig å sette opp historiske styrker uansett regelsystem. Jeg kan alltids leve med å gå tilbake til Command Decision regler (som har mye mer interessante og historiske armelister), men hvis man ikke lenger får kjøpt figurene blir det umulig å sette opp historiske slag.

Så med det beste utvalget og i stor grad de beste figurene, hvorfor skulle ikke BF greie å tjene penger? Plastsettene deres koster halvannen gang så mye som PSC. Deres resinkjøretøyer koster det samme som andres av metall, men er langt billigere å produsere. Hvor blir det av all overheaden? PSC selges også i vanlige butikker, så det er ikke bare snakk om distribusjonskostnader. Har så mange innen hobbyen gått over til 20mm eller (grøss) 28mm – skalaer som etter min mening er fullstendig ubrukelige til WWII annet enn på skirmishnivå med infanteri?

Å utgi regelsett og lage historiske figurer er to forskjellige ting, som egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre enn at det kan gi synergieffekt på salget. Dersom man har et fantasyspill hvor man eier copyright på figurer og univers kan man prøve å lage en kunstig kobling mellom disse for å låse spillere til seg og hindre konkurranse, men slikt funker ikke i historiske spill hvor ingen har monopol på virkeligheten. Derfor blir det litt søkt når folk sier man bør kjøpe BF-figurer "for å støtte spillet". Men spillet heter 2. verdenskrigs miniatyrspill, og man bruker de reglene som funker best. Slik er det overalt i alle andre historiske perioder man spiller med figurer, og Warlord Games greier utmerket å utgi armelister som inneholder enheter de selv ikke produserer.

Skal BF være størst som figurprodusent bør de lage best og flest figurer. Skal de være markedsledende regelutgiver bør de lage bedre regler enn de andre. Slik det ser ut nå greier de ikke noen av delene fordi strategiene for hvert marked ødelegger for det andre. De lager regler som er uhistoriske fordi de ikke kan produsere figurer til disse fort nok, og de får ikke laget nye figurer uten hele tiden å lage nye armebøker som kan booste salget av disse ... gjerne ved å gi de kunstige overtak i spillet uten noe belegg i virkeligheten.

FoW har den tvilsomme æren å både være det mest kompliserte (i antall sider med regler) og minst realistiske miniatyrspillet for WWII jeg har spilt, og da snakker vi sikkert om et dusin. Selv Advanced Squad Leader (som jeg kjørte turneringer og miniatyrdemospill i på 80-tallet) greide seg med under 100 sider regler. Så at man forenkler reglene for bedre spillbarhet har jeg ingenting imot – det kan umulig gå ut over realismen uansett! Men at man fjerner mesteparten av utstyret som fantes historisk fordi det ikke passer inn i utgivelsesplanen blir for dumt. Da er det ikke lenger et historisk spill, men Warhammer 1,945 – et fantasyspill med meeples som ser ut som historiske kjøretøyer.

Joda, det er lov å være uenig. Det er også lov å mene at BF skal kunne gjøre hva de vil med sitt eget spill, og/eller at vi skal åpne lommeboka uansett hva de finner på bare for å støtte "the Flames of War hobby". Men jeg vil tro sjansen er at man da egentlig er en fantasy gamer som liker å spille FoW, ikke en gamer som elsker historie og ønsker å spille noe som gjenskaper denne i så mange perioder som mulig. Heldigvis er hobbyen stor nok til at det er plass for begge parter, det er nesten som to separate miljøer uten annet til felles enn at man maler figurer og flytter de rundt på et bord. Da er det jo bare naturlig at man vil tolke situasjonen fra hvert sitt ståsted. Problemet for BattleFront er at de umulig kan greie å tilfredsstille begge, men heller ikke har greid å velge én av partene. Kanskje det er den egentlige meningen med v.4? Uansett må jeg si at Fow nå minner meg mer lite om 2. verdenskrig og mer om dette.

Avlogget Profil

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter:

Tidssone UTC + 1 time
Side 1 av 1
14 innlegg
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester
Søk etter:
Opprett et nytt emne  Svar på emnet
Gå til forum:  
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet