KOW i turneringsformat

Informasjon og diskusjon om Kings of War

Moderator: Frederique

Robgor
Trencher

KOW i turneringsformat

Post by Robgor » Mon Oct 03, 2016 9:49 am

Ja jeg vet at en del kanskje kommer til å synes dette er strengt, men jeg har noen ønsker.
Ikke alle bor i Oslo, og kjenner hva som praktiseres der, men vi liker å reise og spille KOW :) Det hadde vært fint om regler er tydelig i forkant/evt kommuniseres tydelig også til oss tilreisende. Gjelder sikkert for andre steder enn Oslo også :)
for sist turnering sto det ingen steder at det var andre regler for om man f.eks. gikk ut på tid. Så for noen var det noe som ble praktisert fra runde 2/3, når man fikk vite det.
Samme med endring av bygningsstørrelse. Tidligere praktisert med 4(?)

1. Clash of kings tournamentpack. Det står der at man skal ha basestørrelse som er angitt av KOW. Ja jeg vet at enkelte modeller er vanskelig å fitte på små baser, men det gir store fordeler å spille med drage på 75x75 base. Det gir for eksempel 1.25 tomme ekstra move om man bare turner en gang og hele 2.5 ekstra tommer move om man turner 2 ganger (og det er faktisk 25% ekstra). I løpet av et spill eller en turnerig gir det ganske masse ekstra move/boardcontroll). Drager ender ofte med å forsøke å kontrollere hverandre, og en slik forskjell er veldig avgjørende i mange slag.
b)En annen fordel er at dersom man charger inn to 50mm monstre i front og drage charger tilbake og ingen knekker (sannsynlig med høy nerve) så får man plutselig ikke side med en av de to på 50 noen man charger i runde to, noe man ville fått om drage var mountet på normal 50mm base. Frode tapte trolig ett slag på dette. Prinsippielt synes jeg man skal få bare ulempene og ingen fordeler om man tar med en modell på en base som egentlig er for stor. Selv har jeg flere slike modeller, og de er veldig fint malte, men da jeg er prinsippielt uenig i at man i turneringsformat skal få lov til å bruke annen basestørrelse enn angitt av Mantic.
Håper på en noe strengere praktisering av basestørrelser på turneringer(friendlygames er noe annet, men håper f.eks NM og andre turneringer tenker igjennom dette i forkant)..

LeadBelcher
Battle Boar

Post by LeadBelcher » Mon Oct 03, 2016 10:46 am

@ robgor Mycket bra här.
Jag stod över fall of Kings pga av

Minor Comp: Regelen "Double One - Hold Your Ground!" kan ignoreres i alle var på Fall of Kings 2016. Med andre ord, dobbel 1 er ikke auto-steady på nerve rolls. Merk at "Double Six - We are doomed" fortsatt er i effekt. Den var annonserad i förkant.

Men är också väldigt glad för att jag stod över, då jag nu förstår att man mixtrat med tidsregeln. Något som jag hörde prat om på podcasten men tänkte att detta kan ju aldrig tillåtas....

Som jag upplever KoW så är den starkt Oslo baserad med ett fåtal drivande. De är entusiastiska och gör ett väldigt bra jobb....Men som jag också upplever det. Finns det ingen vilja från de drivande, att lyssna på kritik mot regeländringar typ av scenarion mm.

Kanske är tiden kommen för att få en national regelkomite. Den ser jag gärna består av folk från flera delar av landet.
Håkan.

severus
Ghetorix

Post by severus » Mon Oct 03, 2016 10:53 am

Hei Robert.

På NM er terreng allerede angitt og det kommer en egen regelpakke hvor all info skal stå.

Hva gjelder dragestørrelse så er det noe som heter exeptional base sizes på side 49 i regelboka. Er den ikke dekkende? Eller har den blitt overflødig i forhold til en FAQ/eratta eller lignende?
KoW-boy

Facebook:Kings of War Norway

severus
Ghetorix

Post by severus » Mon Oct 03, 2016 11:20 am

@Håkan
Jeg er veldig for at de som arrangerer også bestemmer reglene. Slike endringer bør da i såfall informeres om i god tid. Det som skjedde på FoK var nok at man til en viss grad antok at folk, i større grad enn det som var reelt, var godt kjent med en diskurs og tankegang som i høyeste grad skjer i KoW-kretser, men som den vanlig KoWer ikke har (og ikke burde) satt seg inn i. Bortsett fra dette vil jeg si at så lenge folk er villig til å arrangere så har jeg lyst til å delta.

Jeg er også veldig for at man gjerne kan velge å stemme med føttene (velge å ikke delta) hvis man er sterkt uenige i en regel eller flere. Det er enhver spillers rett (og tap)
Det jeg ikke forstår av posten din er at et Oslo-miljø har manglende evne til å lytte. Det kan godt hende du har rett, men her trenger jeg mer konkret informasjon om hvilke regler og scenarioer du mener? Som NM-arrangør vil jeg sette veldig pris på tips/råd/forslag, men samtidig vil jeg gjøre NM til noe som jeg kan stå for. Forøvrig hadde det bare vært koselig med en medarrangør ;)
KoW-boy

Facebook:Kings of War Norway

Thomarsar
Thorn

Post by Thomarsar » Mon Oct 03, 2016 11:35 am

@Robgor:
Enig at Ting som terrenghøyde og andre regler burde avklares tydelig på forhånd. Er lett å glemme at ting som er "åpenbart" for oss som er i det, ikke er like lett å vite for andre. Husker faktisk ikke selv om jeg spilte med høyde 3 eller 4 hus :D
Ang basestørrelser har du fått et svar av Vidar; større baser er legit, om det ikke er mulig å plassere modellen på mindre base. Ett eller annet sted, husker ikke hvor så har jeg lest noe om at maxfrontagen på en warmachine er 50mm, uansett basestørrelsen (slik at du ikke får større FOV av å ha større base). Klarer ikke finne dette igjen dog. Om vi kjører samme regler på alle enheter med "Exeptional bases", så vil det i alle fall fjerne det ene problemet med Counter-charge ->unngå flank.

@Leadbelcher:
Det var klart på forhånd at dobbel 1 forandringen var omdiskutert. Regelendringer ift. scenarios/flyers/etc. er fra Clash of Kings Tournament pack tror jeg, som er laget av Mantic selv. (Derfor har vel heller ikke mange stillt spørsmål til disse endringene). Regelendring med klokka var litt ny for meg også, men det var greit å prøve.
Og slik så jeg også på Fall of Kings, en turnering for å prøve nye ting: Ja, de vet at de gjør noen utradisjonelle regelendringer som ikke alle liker, men spillet er enda så ungt at det må være lov å playteste noen endringer, først i friendly og så i en turnering.
At du er så i mot dette at du velger å ikke komme på turneringen er en fin tilbakemelding, på lik linje med de som sier de er fornøyde med endringene. Nå må vi se hvordan dette tas videre. Så vidt jeg vet så gjelder fortsatt dobbel 1 steady på NM, så det er ingen som har bestemt at dobbel 1 skal fjernes for all fremtid i Oslo.

Generelt så er jeg enig at det er en god ide at miljøet i hele landet kan enes om en regelpakke for de aller fleste ting, men at de som organiserer står fritt til å gjøre noen små varianter. På den måten får vi et variert spill, og ting som er upopulært vil fort merkes ved lavt oppmøte.
KoWboy og Cog of Cyriss

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Mon Oct 03, 2016 2:24 pm

Robert, det er delvis min feil at vi ikke skrev all info i turneringstråden.
Jeg er så "inne" i det at jeg ofte instantly adopterer regelforslag som jeg hører RC (Rules Commitee) vurderer (altså ikke er offiselle enda) slik at jeg kan bidra med playtesting og gi feedback.
KOW miljøet er såpass lite/dynamisk at selv feedback fra oss i lille Norge kan påvirke hva RC velger å gå for. Den "nye" tidsregelen er en av disse. Det er Nick Williams selv som sier han vil gå for en mindre streng Timeout regel i framtiden, og det var hans forslag vi spilte med. Problemet er at nå jeg er såpass rask i svingene, at jeg kan glemme å holde alle omgivelsene mine oppdatert... f.eks i 2d6 forumtråden for turneringen. :oops:
Til Invasion skrev jeg en veldig detaljert og omfattende regelpakke, men jeg "slappet litt av" igjen til FoK siden det egentlig er Lars som arrangerer. Problemet er kanskje at jeg lener meg litt på Lars og vice versa, og så blir informasjonen "less than perfect"

Noen felles pakke tror jeg ikke blir snakk om, jeg er veldig fan av at arrangør bestemmer regler og så får heller folk unngå å møte opp (vote with your feet) - men såklart er det en fordel om man har et felles fundament som de bygger på, og at man kommuniserer klart og tydelig eventuelle endringer.

Faktisk driver jeg å mekker på en webside, en slags "infoside/portal" om hva som er neste turnering/pågående liga i Oslo - og der tenkte jeg lage en egen side hvor jeg samler alle løse tråder ang regler; dvs jeg skriver inn nyeste FAQ fra Mantic, samt ekstraregler som har blitt brukt eller planlegges brukt.
(det burde ikke erstatte regelpakke per turnering, men som en oversikt)
Frederick B

join Kings of War Norway (facebook)

Robgor
Trencher

Post by Robgor » Mon Oct 03, 2016 2:53 pm

Angående basestørrelse..
Ja, d står i regelboka at d er legit at man bruker større base..
Men.. Det er faktisk ikke lov med større base når man bruker clash of kings regelsettet. Og jeg mener d ikke under noen omstendigheter er noe som er en fordel for den som bruker det og en ulempe for andre(motstander), hvilket d i praksis blir så derfor vil jeg ha en prinsippiell diskusjon på d.
Og nei aldri sagt at oslofolk ikke er villige til å diskutere, da hadde jeg ikke orket å lage denne posten.

Når d er sagt. Jeg liker at noen arrangerer, setter stor pris på det. Og jeg likte at man tok bort dobbel en regelen og, unødig overlevelse fra warhammer, som gjør spillet mindre forutsigbart og mer basert på flaks..

NotoriousGorilla
Stannis Brocker

Post by NotoriousGorilla » Mon Oct 03, 2016 3:55 pm

Robgor wrote: Og nei aldri sagt at oslofolk ikke er villige til å diskutere, da hadde jeg ikke orket å lage denne posten.
Tror det siktes til LeadBelcher sitt innlegg:
LeadBelcher wrote:Finns det ingen vilja från de drivande, att lyssna på kritik mot regeländringar typ av scenarion mm.
Eneste kritikk jeg kan huske fra LeadBelcher var et enkelt svar på dobbel 1 på Facebook som igjen fikk opp til flere svar, men det kom aldri noe motsvar fra LeadBelcher bortsett fra å melde seg av Fall of Kings (et svar(/kritikk?) det er vanskelig å ta seriøst og vanskelig å lytte til). Så usikker på hvilken kritikk han sikter til.
Robgor wrote: Og jeg likte at man tok bort dobbel en regelen og, unødig overlevelse fra warhammer, som gjør spillet mindre forutsigbart og mer basert på flaks..
Kan da med glede annonsere med en gang at dobbel 1 trolig IKKE kommer tilbake på Fall of Kings eller Spring of War i fremtiden :)

Edit: Takk for et bra innlegg Robgor! Det er en slik meningsutveksling vi burde sikte mot i miljøet. Fred har sagt det som er sannheten, vi gikk litt raskt i svingene og kommuniserte dårlig oss imellom og jeg tar selvkritikk for at jeg burde ha vært tydeligere på en del ting. Jeg skal prøve å bli bedre! :)

TheNotoriousGorilla
Last edited by NotoriousGorilla on Mon Oct 03, 2016 4:08 pm, edited 1 time in total.
Fokk me, I´m a Dwarf!!

Kings of War

"epicdwarf's map pack randomizer" (beta): www.epicdwarf.com!

Mine KoW-turneringer 2017:
Spring of War 4.Mars
Fall of Kings Oktober 2017
Twitter: @mangapolis
My comic at www.mangapolis.com

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Mon Oct 03, 2016 3:57 pm

LeadBelcher wrote:Men är också väldigt glad för att jag stod över, då jag nu förstår att man mixtrat med tidsregeln. Något som jag hörde prat om på podcasten men tänkte att detta kan ju aldrig tillåtas....
Den nye tidsregelen er jo Nick Williams i rules commitee som har foreslått. Er ikke jeg som bare har funnet på egne ting liksom.
Frederick B

Eldamir
Holy Zealot

Post by Eldamir » Mon Oct 03, 2016 4:42 pm

Hva var konsekvensen av å gå ut på tid? At alle troppene ble routed?

LeadBelcher
Battle Boar

Post by LeadBelcher » Mon Oct 03, 2016 6:11 pm

Ang double 1. Ert argument för att ta bort regeln var att det baserades på flax och att det var " game breaking" och att det sker i stort sett var kamp.

Anledningen till att jag vill ha den kvar är. Det är prof folk som skriver regler. Och att dessa är speltestade.
Enig i att det är flax när den går igenom eller oflax beroende på vilken sida av bordet man står.
Men det är mängder av tärningskast innan du kommer till att du eventuellt står på double 1

Du kan flax/oflax från förta tärningskast. ( en del av dem kan vara game breaking också)
Är det flax...
när du får den sida du önskar...
När du behöver mist 4 stk 4+ på sex stk tärningar för surge och får det...
Vann spelet för att det blev sju rundor....
Två av tre kanoner träffade......
Osv osv .....

Ang tid så har jag satt mig allt för lite in i det. Det lilla jag hörde var alltför lite genom tänkt för att tas med i en turnering.

Men varför då ha klocka i utgångspunkt om du ändå får fullfölja spelet...?

Jag är väl inte den som skriker högst i skogen men tillbaka meldiger ang scenarion har ni fått.
Håkan.

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Mon Oct 03, 2016 6:13 pm

Eldamir: Det er den opprinnelige regelen. Alt tas av bordet.
Forslaget fra Nick koker ned til at ingenting tas av bordet men du får ikke rulle en eneste terning i tiden/rundene du har igjen. (Men du kan pivote units i din movement fase)
Mye mer skånsom enn den opprinnelige regelen med andre ord.
Frederick B

Paradox
Praetorian Ferox

Post by Paradox » Mon Oct 03, 2016 6:14 pm

Ser det er en del myntet på meg her. :)
Robgor wrote: Ja jeg vet at enkelte modeller er vanskelig å fitte på små baser,
Ja, av og til helt umulig.
Robgor wrote: men det gir store fordeler å spille med drage på 75x75 base. Det gir for eksempel 1.25 tomme ekstra move om man bare turner en gang og hele 2.5 ekstra tommer move om man turner 2 ganger (og det er faktisk 25% ekstra).
Hvordan får jeg til det? Basen er kvadratisk, så fronten kommer ikke lenger fram enn siden var etter en 90 grader turn.
Robgor wrote: b)En annen fordel er at dersom man charger inn to 50mm monstre i front og drage charger tilbake og ingen knekker (sannsynlig med høy nerve) så får man plutselig ikke side med en av de to på 50 noen man charger i runde to, noe man ville fått om drage var mountet på normal 50mm base.
Her har du et godt poeng.
Ved nærmere ettertanke så tror jeg at en god løsning ville vært å bli enige om at man i et slikt tilfelle fikk lov til å hoppe rundt på flanken. Men, man må være enige på forhånd. Kanskje skrive det i tournament pack? F.eks:
"To determine if an attacking unit is in the flank or rear zone of a unit on an oversized base, use the original base size (imagine the original base size being there, with the center in the same place as for the actual base)"

Hvis det hadde vært sånn (at man fikk hoppe rundt på flanken), så hadde nok dragen i den situasjonen den var i vurdert å gå sakte bakover uten å charge. Husker ikke om jeg hadde noen andre enheter i nærheten som kunne støttet opp slik at jeg kunne gått på offansiven.
Robgor wrote: Frode tapte trolig ett slag på dette.
Nei (dvs: det var et par andre ting som skjedde som var verre for han), men det hadde definitivt hjulpet han kraftig hvis han kunne charget noe annet enn dragen med sin egen drageting.
Robgor wrote: Prinsippielt synes jeg man skal få bare ulempene og ingen fordeler om man tar med en modell på en base som egentlig er for stor.
Problemet er vel at i møte med 50 mm frontage modeller så er fordelen mye større enn ulempen.
Mot mange andre hærer så merkes ikke forskjellen på 50 og 75 mm i det hele tatt.
En KoW-spiller!

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Mon Oct 03, 2016 6:33 pm

Håkan, det argumentet brukes jo av den andre siden av debatten også. Det er så mange terningkast som pga sin random natur kan svinge kampen i en retning eller en annen.
Forskjellen på debattantene er at mens "behold" siden sier noe sånt som "når alt annet er random så kan vi like godt beholde dette random kastet også"
Mens "forkast" siden sier noe sånt som: " siden alle andre rull som leder frem til en nerve test er random, så trenger vi ikke den siste "gatekeeperen" som er dobbel 1" (siden utfallet like godt kan avgjøres av at man ruller fire enere to wound på sine fire angrep, og dermed ikke kommer til nerve kastet engang)

Forskjellen er at alle kast som leder frem til en nerve check er så random at det finnes mange forskjellige utfall (bomme på alle hits, treffe på 1/2/3 hits osv) mens dobbel 1 står der på slutten av løpebanen som en litt feit og kjedelig dørvakt og sier "uansett hva du har rullet i den uendelige mengden av muligheter - hvis du ruller dobbel 1 her så kommer du ikke inn " . Det er en "flat" patch oppå et vanligvis dynamisk system IMO.

Jeg er forresten ikke fan av å fjerne den på alle turneringer, men hver arrangør får velge selv. De fleste vil nok ta "the safe choice" som er å beholde den. Noen nasjonal standard er jeg ikke fan av. Det blir litt vel stivt IMO.
Frederick B

LeadBelcher
Battle Boar

Post by LeadBelcher » Mon Oct 03, 2016 6:55 pm

Förstår att double 1 diskussion är fastkörd.

Frederique wrote:Eldamir: Det er den opprinnelige regelen. Alt tas av bordet.
Forslaget fra Nick koker ned til at ingenting tas av bordet men du får ikke rulle en eneste terning i tiden/rundene du har igjen. (Men du kan pivote units i din movement fase)
Mye mer skånsom enn den opprinnelige regelen med andre ord.

Detta var värre än det jag kom ihåg från podcasten.
Först klockar motståndaren ut och så skall du stå och vänta på att motståndaren värderar diverse pivoteringar. Hur lång tid har man på sig? Vems tid används?.

Var det inte lite av poänget med klocka att du inte skulle behöva vänta på motståndaren då du råder över egen tid....
Last edited by LeadBelcher on Tue Oct 04, 2016 5:26 pm, edited 1 time in total.
Håkan.

Locked

Return to “Generell diskusjon”