Hjelp til å starte KoW

Informasjon og diskusjon om Kings of War

Moderator: Frederique

Deng_Ham
Juggernaut

Hjelp til å starte KoW

Post by Deng_Ham » Sun Nov 06, 2016 10:45 pm

Hei.

Jeg har snust litt på Kings of War og er klar til å ta neste skritt. Nemlig å prøve det ut. Jeg ønsker å bruke mine Warploque halflings (http://www.warploqueminiatures.com/the- ... obbleshire) i spillet. Første spørsmål da blir hvilken armeliste bør jeg bruke. Har lurt på enten empires of men eller dwarfs, med tanke på at de passer best i forhold til figurene. Jeg har også en gammel wood elf arme som jeg kunne tenke meg å bruke, både alvene og dryader/tremen.

EDIT: har gjort litt research og funnet ut at halflings er league of Rhordia, wood elf blir alver og treespirits blir forced of nature.

Det neste spørsmålet er hvordan units bør jeg satse på i starten. Kanskje først of fremst med tanke på enhets størrelsene. Skal jeg gå for legioner eller små regimenter? ønsker tips for både Halflings, wood elf og treespirits armene.

All input taes imot med takk...
Remember your weakness,
_________your enemy will. . . . . . . . .
Bli med i Norsk Blodball Mesterskap på FUMBBL.com

NotoriousGorilla
Stannis Brocker

Post by NotoriousGorilla » Mon Nov 07, 2016 7:15 am

Hei og velkommen :)

Spørsmålet om store eler små enheter er litt smak og behag, men det er veldig vanlig å ha en mix. Altså en blanding av troops, regimenter og horder (+ legioner, monstre, warmachines og karakterer selvfølgelig).

Mange velger å multibase sine figurer og da dukker selvfølgelig spørsmålet opp om man vil "låse seg" til f.eks. en horde eller skal man multibase på troop- eller regimentbaser slik at man kan sette de mindre delene sammen (eller splitte opp) til en større enhet om man finner ut senere at man vil bytte ut to regimenter med en horde f.eks.

Bor du i nærheten av Oslo (og er villig til å reise dit) så burde det ihvertfall ikke være vanskelig å få seg prøvekamper. Det er gode muligheter for å låne hærer også.

Edit: ser nå at det står Stavanger på location

TheNotoriousGorilla
Last edited by NotoriousGorilla on Mon Nov 07, 2016 9:02 am, edited 1 time in total.
Fokk me, I´m a Dwarf!!

Kings of War

"epicdwarf's map pack randomizer" (beta): www.epicdwarf.com!

Mine KoW-turneringer 2017:
Spring of War 4.Mars
Fall of Kings Oktober 2017
Twitter: @mangapolis
My comic at www.mangapolis.com

Dalek
Battle Boar

Post by Dalek » Mon Nov 07, 2016 8:17 am

Det å multibase til den minste størrelsen enheten kan ha, er ofte fornuftig. Med alver med bue kan man da lage fire troops så du kan veksle mellom 4 troops, 2 regimenter eller 1 horde.

Fordelen med multibasing er at det ser bedre ut, det er lettere å deploye og flytte, og du kan bruke 7-8 modeller for å representere 10. (Og det ser bedre ut)

severus
Ghetorix

Post by severus » Mon Nov 07, 2016 10:37 am

Heisann

Gøy å se på halflingene dine.

Det er jo en gullalder for å finne halflingmodeller rundt omkring på nettet nå. Alt fra halfling villagers til cock-riders :)

+1 til det de andre har sagt her
MEN
ville bare legge til at du kan spille alver og forrest spirits med alvelista. Du kan ha treekin som forest shamblers, og dryads som hunters of the wild (du må bare sette de på en multibase for 20mm infanteri ;))
KoW-boy

Facebook:Kings of War Norway

Deng_Ham
Juggernaut

Post by Deng_Ham » Mon Nov 07, 2016 9:32 pm

Takk for gode tilbakemeldinger.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har tenkt å legge inn en bestilling på unit baser med slots som passer til de runde basene 30mm basene jeg har på halflingene mine. Og derfor vil jeg vite hvor mange sånne unit trays jeg trenger og i hvilke størrelser. Jeg kan jo selfølgelig gå for en sånn løsning som @Dalek foreslår. Men basene kostet kun 10kr stykket så jeg tror heller jeg går for ferdige baser som passer til den enhetstårrelsen jeg vil ha. Men jeg vet jo ikke hva jeg vil ha, derfor spør jeg om hva som er vanlig å ha med og eventuelt hvor mye bør jeg ha av hver størrelse (gjerne oppgi de i mm mål for hele enheten).

@Notoriousgorilla.
Jeg kommer ikke til å multibase, da jeg ønsker å bruke figurene til andre spill systemer fortsatt. Jeg har lyst å spille warhammer med alvene fortsatt og Halflingene kommer jeg primært til å spille Arcworlde med. Men vil ha de på faste store unit trays sånn at de blir lette å spille med. Skulle gjerne kommet til Oslo for å spille, var der jeg virkelig fikk dyrket hobbyen min. Men som du sier så bor jeg langt unna, selv om jeg må få endret det til Ålesund 8)

@severus
Takk. trives veldig godt med å male opp de halflingene, har jo en blogg gående inne i maleforumet her på 2D6. viewtopic.php?f=14&t=9580 Har akkurat lagt inn en bestilling på noen "knights of the ram" som jeg tror blir kjempe tøffe. Får se litt nærmere på mulighetene for å kombinere alver og forestspirits.
Remember your weakness,

NotoriousGorilla
Stannis Brocker

Post by NotoriousGorilla » Fri Nov 11, 2016 2:14 pm

Deng_Ham wrote:
@Notoriousgorilla.
Jeg kommer ikke til å multibase, da jeg ønsker å bruke figurene til andre spill systemer fortsatt. Jeg har lyst å spille warhammer med alvene fortsatt og Halflingene kommer jeg primært til å spille Arcworlde med. Men vil ha de på faste store unit trays sånn at de blir lette å spille med.
Det er en legitim måte å gjøre det på :)
Fokk me, I´m a Dwarf!!

Kings of War

"epicdwarf's map pack randomizer" (beta): www.epicdwarf.com!

Mine KoW-turneringer 2017:
Spring of War 4.Mars
Fall of Kings Oktober 2017
Twitter: @mangapolis
My comic at www.mangapolis.com

Deng_Ham
Juggernaut

Post by Deng_Ham » Tue Nov 15, 2016 8:33 pm

Ingen som har ett overslag på hvor mange og hvor store enheter en trenger for å spille KoW?
Remember your weakness,

Jalle
Trencher

Post by Jalle » Tue Nov 15, 2016 8:57 pm

Det kommer vel an på hvilke modeller du har og hvordan du liker å spille. Det spørs vel også litt hvor du er på casual/kompetitiv-skalaen. Hvis du sier litt om hva du har av modeller er det lettere å hjelpe deg med tips til hvilke baser du skal handle inn.

Deng_Ham
Juggernaut

Post by Deng_Ham » Tue Nov 15, 2016 9:05 pm

Jeg har alltid tatt funksjon og effektivitet på enhetene framfor hva jeg har og hvordan det ser ut. Så jeg er nok mer i gruppen konkurangse spiller. Brettene koster ikke mer enn £1.5 stykket så jeg har tenkt å bestille inn mer en jeg trenger. Så om jeg vet at det er vanlig med f.eks maks 2 horder, eller maks 6 units så er det mer enn godt nok for meg.

I første posten sier jeg at jeg har Halflings og wood elf (warhammer) både trespirits of alver. Selv om jeg ikke har nok figurer til å fylle enhetene så kommer jeg nok til å fylle på etter som jeg ser hva jeg liker å spille med.
Remember your weakness,

Jalle
Trencher

Post by Jalle » Tue Nov 15, 2016 9:16 pm

Basestørrelsene er slik (kun de relevante for League of Rhordia):

Infanteri:

Troop - 100 x 40 mm
Regiment - 100 x 80 mm
Horde - 200 x 80 mm

Kavaleri:

Troop - 125 x 50 mm
Regiment - 125 x 100 mm

Large cavalry:

Regiment - 150 x 50 mm
Horde - 150 x 100 mm

Annet:

War Engine - 50 x 50 mm
Monster - 50 x 50 mm (ikke inkludert Battle Shrine og Iron Beast, som er 100 x 50 mm)
Infanterihelt - 20 x 20 mm
Kavalerihelt - 50 x 25 mm
Helt på large cav - 50 x 50 mm

Som du ser avhenger det litt av hvilke figurer du har å velge i.

Skulle jeg sagt noe helt ut av det blå og sørget for at du hadde litt av alt ville jeg sagt 2 infanterihorder, 4 infanteriregimenter, 4 infanteritroops, 2 kavaleritroops, 2 kavaleriregimenter, en large cav horde, to 100 x 50 monsterbaser, fire 50x50 monsterbaser, to kavaleriheltbaser.

Men merk at dette kun blir teori! Når prisen er såpass lav er det vel kanskje ikke noe å lure på.

Dalek
Battle Boar

Post by Dalek » Tue Nov 15, 2016 9:19 pm

Prøv å lag noen lister utifra det du har, så kan vi diskutere de her?

Da har vi noe konkret å forholde oss til, og du får konkrete tips før du kjøper inn baser :)

Og det er gøy :mrgreen:

Deng_Ham
Juggernaut

Post by Deng_Ham » Tue Nov 15, 2016 9:22 pm

supert. Dette var litt det jeg var på jakt etter. Sånn jeg forstår det så er det ikke vanlig med flere troops enn regimenter. Det ville jeg trodd at de små var mer vanlig. Men har jo aldri spilt KoW.

Hvordan er det med basestørrelse for wood elf?
Remember your weakness,

Deng_Ham
Juggernaut

Post by Deng_Ham » Tue Nov 15, 2016 9:26 pm

Dalek wrote:Prøv å lag noen lister utifra det du har, så kan vi diskutere de her?

Da har vi noe konkret å forholde oss til, og du får konkrete tips før du kjøper inn baser :)

Og det er gøy :mrgreen:

Litt av problemet mitt, er at jeg må gripe det ann fra den andre kanten. Kjøpe unit trays først og så spille. Delvis fordi jeg spiller så lite og så skjeldent at jeg ikke har fåått testet spillet enda og delvis fordi jeg har lagt sånne unit trays i julegaveøsnkelisten min. ;-)
Remember your weakness,

Thomarsar
Thorn

Post by Thomarsar » Tue Nov 15, 2016 11:02 pm

En Wood elf er 20x20 (HE og WE samles btw til Elvesi KoW).

Troop: 20x100
Regiment: 40x100
Horde: 40x200

Large infantry (treemen) er 40x40 per.

Basestørrelsene er nesten alltid lik GW's.

-T
KoWboy og Cog of Cyriss

William
Enigma Foundry

Post by William » Wed Nov 16, 2016 8:31 am

Thomarsar wrote:En Wood elf er 20x20 (HE og WE samles btw til Elvesi KoW).

Troop: 20x100
Regiment: 40x100
Horde: 40x200

Large infantry (treemen) er 40x40 per.

Basestørrelsene er nesten alltid lik GW's.

-T
Litt korreksjon her:

Troop 40x100
Regiment 80x100
Horde 120x200

Infanteri vel å merke!

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”