[Liste] 2000 - Koselige Alver

Råd om listebygging, taktiske genistreker og skitne triks

Moderator: Frederique

Omnichron
Thorn

[Liste] 2000 - Koselige Alver

Post by Omnichron » Fri Nov 25, 2016 2:01 pm

Tenkte jeg kunne slenge ut listen jeg kom frem til etter endel testing og så brukte i Kings Cup.

I starten, da jeg fikk lært meg KoW og begynte å gjøre meg kjent med enhetene som alvene har, prøvde jeg meg på litt mer MSU varianter av alvene, samt en del av de gamle "go to" valgene man hadde i warhammer fantasy 8th edition.

På de få slagene jeg gjorde før Kings cup, kom jeg frem til følgende liste:

Kindred Archers, Horde(40) 250
+ Fire-Oil 5

Kindred Tallspears, Horde(40) 230

Stormwind Cavalry, Regiment(10) 215
+ Maccwar’s Potion of the Caterpillar 20

Drakon Riders, Horde(6) 270
+ Blade of Slashing 5
Drakon Riders, Horde(6) 270
+ Mace of Crushing 5

Bolt Thrower 90
Bolt Thrower 90
Bolt Thrower 90

Elven Mage 75
+ Bane Chant(2) 15
Elven Mage 75
+ Bane Chant(2) 15

Elven King 120
+ Mounted on horse 20

Elven King 120
+ Mounted on horse 20

Total: 2000

Tanken med listen, er at man har en slags reaksjonsliste, som egentlig vil bruke distanse på å skyte med bolt throwers og archers (som stort sett alltid vil kunne få ekstra piercing takket være banechant). Med en gang motstander begynner å nærme seg, er det nok slagkraft i de 3 kavaleri enhetene (som har veldig god charge range) til å ta ut veldig mange farer. I tillegg har vi da spydenheten som har massivt med angrep og tåler litt bank.

Alt i alt skal listen tåle en del trykk, og siden alvene har så stor mobilitet, har man sjansen til å bestemme hvor slagene skal stå. Selvsagt så vil det være utfordringer når det gjelder endel missions... f.eks. Loot er en utfordring siden det er stort sett bare bueskytterne og spydalvene som har lyst til å gå tregt. Derimot så handler også endel av spillet om denial for fiendene, og med såpass stor rekkevidde både i charge og skyting, vil man kunne svekke motstandere som pusher, og så wipe dem helt ut med en god charge.

Heltene er også nøklene til denne listen. Selv om alvekongene nesten ikke er oppgradert og wizards bare har banechant, er disse 4 stykkene ikke bare der for inspiration og buffs... men for å kunne gjøre blokkeringer med en gang fienden kommer nært i svakere områder. Ved å kunne offre disse uten å miste altfor mye poeng eller slagkraft i hæren, er det også lettere å gjøre taktiske valg underveis som gir deg en fordel posisjoneringsmessig og at man får gjort skade først... eventuelt bare blokkerer fienden med en alvekonge, mens alle skytterne/bolt throwers står og pumper skudd inn i enheten.
"Rock is fine, Scissors are overpowered" - Paper

Omnichron
Thorn

Post by Omnichron » Fri Nov 25, 2016 2:01 pm

Kings Cup slagene:

I første kamp møtte jeg Julians dverger (og det var mitt første slag mot dverger). Siden jeg har alltid vært allergisk mot dvergisk skjegg og synes damene deres er litt vel matcho for min smak, satte jeg opp en klassisk "All skyting på en flanke og all mobilt kavaleri på andre flanken" for å kunne gjøre litt sneaky tricks.

Første runde begynte med at jeg raskt skjøt ut en horde med dvergeberserkere og gjorde ett supert utmanøvrerings... manøver som fikk mine Drakon Riders opp helt på siden av dvergehæren på venstre flanke! Min smarte manøver ville gjøre at jeg kunne kjøre charge på baksiden av dvergehæren med hele 54 angrep som stort sett ville være 3+ to hit og 3+ wound... eller bedre.

Min glede ble veldig kort da jeg ble minnet på at jordelementer kunne surges, og dermed ble min egen Drakonenhet flankecharged av banechanted jordklatter.

Dette gjorde at slaget ble veldig jevnt, ettersom jeg skjøt bort mye dverger som truet mine skyttere, mens min venstre flanke kunne ikke angripe (Fordi det var for mange dverger der), og jeg feilberegnet når jeg skulle kjøre en siste charge med min siste drakon rider enhet, noe som gjorde at begge forsvant uten å få gjort noe som helst.

Selv om flere dverger døde i dette slaget, var det ikke de viktigste dvergene, og dermed vant de på poeng (150-200 poeng favør til dvergene).

TAP og ute av hovedcup'en

I det andre slaget møtte jeg Øglemesteren Christian Berthelsen (første slag mot firfisler i KoW). Og siden jeg er allergisk mot øgler og finner deres damer litt... øgly, tok jeg en klassisk "All skyting på en flanke og all mobilt kavaleri på andre flanken" for å kunne gjøre litt sneaky tricks... utenom at archer enhet var litt mer på midten av brettet denne gangen da.

Igjen var det mye skade som ble utført på motstanderen, men Christian innså faren og kjørte veldig hardt på med full movement opp mot mine skyttelinjer. Den raske bevegelsen førte til at jeg måtte snu to av mine tre kavaleri rundt for å kjempe om slaget i midten, og mine bolt throwers skjøt løs så hardt de kunne (den ene med mine to counters på seg).

Det ble raskt en hard kamp på brettet, hvor en av mine konger måtte ta imot en horde av øgler face to face... mens mine bolt throwers hamret løs på enheten og klarte å ta den ut. En av mine drakon riders enheter ble låst av en pterodactyl med rytter oppå og kom dermed aldri frem til kampen i midten av slaget (siden flere småøgler kom til og ødela mer).

Heldigvis viste det seg at eliten av alver klarte å ta ned mer enn masser av øgler, og da dragen ble opptatt med å slite seg gjennom skytterne mine, ble han forsinket til å kunne hjelpe, noe som gjorde at alvene klarte å ta ut det meste av øgler og fikk de flest counters.

Seier!

I det tredje slaget var det atter engang skjeggete damer å møte med Lars Hemmingby som hærfører. Mine alviske soldater fant ut at det var påtide å slappe av med litt vin og sang og stod godt tilbake mens de feite dvergene sleit med å komme seg frem til slag, dermed ble det en "All skyting på en flanke og all mobilt kavaleri på andre flanken" for å kunne gjøre litt sneaky tricks (dere begynner å se trenden nå kanskje).

En god del skyting ble gjort fra alvisk side, men på grunn av hvordan brettet var satt opp, ble det lite å skyte på siden det stod mye rart i veien, og jeg begynte å avansere med mine skyttere på høyre flanke for å kunne ta områder der, mens en drakon enhet fant ut at det var bra å mose ut helt på venstreflanken for å true rommet der. Da mye av dvergene stod stille og snudde seg rundt for å håndtere disse, stakk mine drakon riders tilbake til trygge linjer og drakk litt mer vin igjen.

Kampen var veldig rask, hvor siste runde ble en charge fra min kavaleri som ikke knakk dvergene... men mine skyttere var derimot på andre siden av brettet med mye poeng i seg, noe som gjorde (sammen med feiltolking av regler) at jeg holdt mer poeng til slutt uten noe særlig tap av dverger eller alver.

Seier!!

Siste kamp var mot Thomas sine "hellige" krigere (Første gang jeg møtte dem også)... mye bevegelse der altså med snobbete "nobilitet" sittende på hest (men ikke sittende så lenge at de er blitt like runde som dvergene... enda). Dermed ble det en "All skyting på en flanke og all mobilt kavaleri på andre flanken" for å kunne gjøre litt sneaky tricks (vel, den ene vanlige kavaleri enheten min var på høyre flanke og skytterne var på midt... mens drakon riders var på venstreflanken).

Siden jeg hadde lært at surge var noe dritt, og det var vannelementer som kunne surges på venstre flanke, valgte jeg å ha en foreløpig stillingskrig der (med mine truende drakon riders), mens mine spydalver var klar til å kunne støtte der eller midten av brettet etter hva som skjedde på midt. Der kom derimot det meste av snobberiet (knights av forskjellige typer), mens hans pegasus ryttere var ute etter å ta ut min ene bolt thrower og holde mine andre knights opptatt på høyreflanken. I tillegg var det en viss Svein som gjorde det vanskelig for mine bolt throwers i midt, som trakk seg tilbake etter å ha fått litt bank.

Det ble en manøvreringskrig, hvor mine archers fikk (i andre runde) en enslig kongelig snobb inn i fronten (med defense 6 og regeneration) som oppholdt dem, og kunne egentlig ikke bli tatt ut så lett. I tillegg hadde Thomas sine supersnobber regeneration også, som gjorde at min skyting ikke gjorde så veldig mye. Dermed ble det mye nærkamp for mine skyttere (som såvidt klarte med banechant å ta ut snobberiet... sammen med en alvisk konge). På venstre flanke ble det ett hardt oppgjør hvor min ene drakon rider enhet fikk inn en charge på elementer, samt mine spydmenn fikk det etter en liten glipp av movement hukommelse av Thomas, noe som førte til at... jeg ikke tok ut noen av enhetene og ble stående slik at hans vannelementer kunne vaske bort 40 spydmenn neste runde (de trengte en vask etter så mye blod de hadde på seg i forrige kamper)

Mot slutten knakk mine skyttere da de fikk denne regenereringskavaleriet inn i seg (noe som førte til at de bevegde seg ut av sonen), mens min drakon rider enhet på venstreflanken fikk tatt ut elementene og på slutten flydd inn i sonen sammen med den andre drakonenheten min som hadde spist seg mette på diverse kavaleri rask.

På slutten sprang mine wizards i veien slik at den store metallregenereringssnobberikavaleri ikke kunne gå inn i sonen, og dermed ble det en...

Seier!!!

Alt i alt en bra tilbakekomst etter første tap... but there is no submarine.
"Rock is fine, Scissors are overpowered" - Paper

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Tue Nov 29, 2016 12:28 pm

Omnichron wrote:øgly
:lol:
Frederick B

join Kings of War Norway (facebook)

Post Reply

Return to “Taktikk og lister”