[Slow-Grow] William bygger 2000 poeng med dverger

Maling, battlereports og selvpromotering

Moderator: Frederique

William
Enigma Foundry

[Slow-Grow] William bygger 2000 poeng med dverger

Post by William » Sun Jan 24, 2016 10:22 pm

Heisann!

Før jul hadde Thomas (Dalek) og jeg en samtale der vi kom frem til at vi begge var kjempegira på å bygge en ny all-mantic army etter NM2016. Vi hadde lyst til å starte opp et prosjekt som både sørget for at vi malte jevnt og trutt, samt fikk playtestet army'ene mens de vokste.
Resultatet ble en slow-grow liga der alle som måtte ønske kunne bli med :)

Vi maler 500 poeng hver måned.
Hver søndag oppdaterer vi våre individuelle blogger med posts om vi hvor langt vi har kommet og med battle reports fra evt playtesting.
Hver 28 dag må 500 poeng være ferdig og man presenterer det endelige resultatet, samt hva de neste 500 poengene er planlagt å være.

21 februar: 500 pts
20 mars: 1000 pts
17 april: 1500 pts
15 mai: 2000 pts hurra!

Her kan du følge min fremgang når jeg bygger min nye hær: dverger! :)

William
Enigma Foundry

Post by William » Sun Jan 24, 2016 11:07 pm

Først litt tanker om hvordan jeg ser for meg at den endelige 2000-poeng hæren blir:

Så lenge jeg har spilt Warhammer/Kings of War, har jeg samlet utelukkende på en hær: Undead/Vampire Counts. Og foruten en Screaming Scull Catapult som så sine glansdager sent på 90-tallet har jeg derfor aldri hatt noe som helst med skyting i listene mine.
Med det i baktankene hadde jeg følgende kriterier når jeg skulle velge ny hær:

1.) Ha en fluffbakgrunn som gjør det naturlig å inkludere flere units med skyting.
2.) Etter år med vekking av de døde vil jeg prøve en hær som har good alignment.
3.) Fete Mantic-modeller

Valget falt som kjent på dverger, og etter å ha åpnet en mega army-box kjente jeg at jeg hadde truffet innertieren! Jeg skal greie å lage en hel 2000p hær pluss litt til med kun denne box'en pluss en dwarf king blister som jeg allerede har (fordelen av å ha importert ca 50kg med Manticfigurer :D )

Slik jeg ser for meg den endelige hæren så ønsker jeg å fokusere på at den generelle dvergen er en tøff kar og velger derfor å gå bort i fra character-heavy liste som jeg har kjørt med Undead. Planen er å fylle battlefielden så godt jeg kan med regimenter av slagkraftige, stutte dvergkrigere supplert med en og annen krigsmaskin og riflemen.

Så her er mine første 500 poeng som skal være klar til 21. februar:

1 regiment med Bulwarkers 150 pts
1 regiment med Ironclads 110 pts
1 regiment med Ironwatch Riflemen 155 pts
1 Ironbelcher Organ Gun 85 pts
Totalt: 500 pts

William
Enigma Foundry

Post by William » Sun Jan 24, 2016 11:28 pm

Jeg startet allerede mandagen etter NM med å åpne dwarf-boxen min og tenkte at det var bare å komme igang med å sette sammen figurer da det ikke er mindre enn ca 130 infanteri og 10 brock riders!

Image

Brukt et par timer hver kveld før helgen og har fått limt sammen alt til mine 500 første poeng:

Image
Regiment med Bulwarkers

Image
Organ Gun. Har eksperimentert med den flokken jeg har, men ønsker å kjøpe inn en type som gir mer inntrykk av siv og busk.

Image
Regiment med Ironwatch Riflemen. Planen er å bygge opp basen slik at unit leader står og peker utover hill edgen og at flankene beskyttes av et par nærkamps-dverger.

Image
The bread'n'butter of the dwarf army: Regiment med Ironclads

I tillegg har jeg fått limt sammen en del av de resterende figurene om ikke alle helt fullstendig.

Image

Planen for neste uke:
Grunne samtlige av de første 500 poengene.
Male et par testmodeller.
Eksperimentere videre med schemet for basene.
Forhåpentligvis få startet på selve malingen.

Dersom noen har noe forslag eller eventuelle tilbakemeldinger så lytter jeg mer enn gjerne øre :) Jeg lurte for eksempel på om folk synes det blir seende noe tynt med 11/12 modeller i et regiment?

severus
Ghetorix

Post by severus » Mon Jan 25, 2016 8:55 am

Hei William

Dette ble mange enheter. Tvler ikke på at du kommer til å gjøre det bra i 500poengs-kamper :)

Bulwarkes er helt klart den kuleste enheten etter min mening. Selv ville jeg valgt å ha med pikes også til de i front, og hatt de tettere på basen. Tenk SPARTA!

Når det gjelder modeller i et regiment så synes jeg det blir trist hvis man skal spekulere i å ha minst mulig modeller. Mantics PMC (ikke MMC) sier 14 modeller, og jeg er enig (Det er forøvrig helt tilfeldig at jeg skal ha 14 i mitt regiment med Abyssal Berserkers). Det kommer selvfølgelig også ann på hva man fyller basene med, men regimenter på 11 og horder på 21 virker på meg som stusselig å se på, og dermed LITT kjedeligere å spille mot. Dette er selvfølgelig bare min mening. 8)
KoW-boy

Facebook:Kings of War Norway

Dalek
Battle Boar

Post by Dalek » Mon Jan 25, 2016 10:15 am

I første omgang så ser det ut som at de dekker ganske godt likevel, men det er litt vanskelig å få helt overblikk utifra bildet.

500 poengshæren din ser veldig stødig ut så langt da, tror du gir mine 10 modeller deng :lol:

William
Enigma Foundry

Post by William » Mon Jan 25, 2016 1:59 pm

Takk for feedback!
Bulwarkes er helt klart den kuleste enheten etter min mening. Selv ville jeg valgt å ha med pikes også til de i front, og hatt de tettere på basen.
Enig. De er meget kule :) Planen med å ha close combat-dudes i fronten var for å slippe å ha spyd stikkende ut slik at det hadde blitt vanskeligere å aligne flush i fronten. Men skal se om jeg ikke får til å lage et fett spydalternativ hvor man unngår dette.
Når det gjelder modeller i et regiment så synes jeg det blir trist hvis man skal spekulere i å ha minst mulig modeller.
Igjen enig. Og dette er heller ikke målet. Jeg opplever bare dvergene som såpass chunky (in lack of a better word) at det blir et helvete å få mange på basen, men skal strekke meg etter 14! :)

severus
Ghetorix

Post by severus » Mon Jan 25, 2016 2:36 pm

@William. Husk alt du multibaser så du kan trekke pike-dvergene laaaangt tilbake på basen slik at pikes ikke ødelegger. Da får du også samlet de til en kul blokk (på 14+modeller :wink: )
KoW-boy

Facebook:Kings of War Norway

William
Enigma Foundry

Post by William » Tue Feb 02, 2016 12:23 am

Søndagsoppdateringen ble en dag (strengt tatt to) for sen, men unnskyldningen får være at jeg er ufattelig treig til å male :)

Denne uken har jeg brukt på å lime ferdig figurene til første 500 poeng, primet de svart og utrolig nok faktisk fått malt et regiment med riflemen.

Image

Jeg kommer aldri til å få høy standard, men på god nok avstand så funker det :)

Image

Må si at det var veldig gøy å male noe annet enn døde karer, artig med litt hudfarge :)

Jeg fikk faktisk prøvd en kamp med dvergene mine, på 2d6-klubben, mot en kamerat som aldri har prøvd tabletop wargaming. Jeg kunne vel ikke ha deployed no særlig dårligere, og jeg hadde ingen anelse hva jeg drev med, så merker at det trengs litt testing :) Men kampen var veldig kul :)

Denne uken blir busy på privaten så jeg skal slite med å få malt stort, men jeg har et lite håp om å få til en organ gun. Rosinen i pølsa er jo SUPER-LØRDAG til helgen! :) Skal bli gøy å få noen kamper igjen på OMSK. Jeg hadde et urealistisk håp om å stille med dvergene, men jeg ser ikke for meg at jeg skal klare å lime opp det som måtte trengs. I tillegg er jeg mer fan av å stille med ferdigmalt hær, kontra ett unit + gråplastikk. Så det blir Undead. Planen er å bygge en litt mindre elitehær så jeg ikke får tyn fra Vidar :) Men jeg tror det blir 2x Pharaoh, så mission = failed :p

bjønn
Trencher

Post by bjønn » Tue Feb 02, 2016 10:27 am

Dette ser lovende ut, gleder meg til å gølge utviklingen!
Håper også vi får til en KoW-variant av War of the Beard, oss alver og dverger imellom :)

Dalek
Battle Boar

Post by Dalek » Tue Feb 02, 2016 10:32 am

De ble veldig bra de der! Morsomt med litt hudfarge ja De fikk personlighet hele gjengen!

Hva er planen for basen?

William
Enigma Foundry

Post by William » Tue Feb 02, 2016 2:24 pm

Thanks boys! Moro å bygge ny hær og male litt igjen.
Dalek wrote:
Hva er planen for basen?
Jeg synes basene til "A Brush with the past" (sjekk facebook-page) var utrolig flotte, så tar inspirasjon fra dem. Men er nok nødt til å få tak i en bedre type flock og tufts/gress. Har du fått leveringen fra Warbases enda? :) Hypp på å se hvordan de tufts'ene funker.

Dalek
Battle Boar

Post by Dalek » Tue Feb 02, 2016 3:03 pm

ikke fått de enda, men tar med på lørdag om det er kommet frem innen da!

Edit: Fikk de i dag! Tar med på lørdag, kanskje ordne en base til da og.

William
Enigma Foundry

Post by William » Mon Feb 08, 2016 10:59 pm

Nok en søndag gikk forbi uten at jeg rakk å oppdatere, men her kommer noen ord og bilder:

I uken som gikk fikk jeg ikke gjort like mye som foregående uke hobbymessig, men fikk spilt masse kingZ!:) Rakk et dobbeltslag på klubben på onsdag (kan ikke få skrytt nok av de nye lokalene, og hvor digg det er å deploye rett fra skapet :). I tillegg ble det 3 meget kule slag på OMSK under Super-Lørdag! :)

Jeg greide allikevel å få malt en organ gun og ett crew:

Image

I tillegg har jeg fått lagt ned ett coat med maling på alle kappene til bulwarker-regimentet, så jeg er foreløpig i rute til å klare 500p innen første frist som er søndag om snaue 2 uker.

I løpet av uken som kommer er planen å få malt ferdig det påbegynte regimentet. Noe som vil etterlate meg med ett regiment med Ironclads å få på plass i løpet av den siste uken av første runde. I tillegg har Thomas OR og jeg avtalt å spille på klubben på onsdag, hvor vi prøver å få inn noen raske 500-poengslag med slow-grow, i tillegg til kanskje et større slag. Alle andre slow-grow'ere er selvfølgelig velkommen til å bli med, faktisk oppfordret! :p

Må si jeg gleder meg til å prøve ut dvergene og bli kjent med styrker og svakheter. Som tidligere nevnt er planen å ha en balansert hær, uten særlig items og med multiple small units. De siste listene jeg har kjørt med Undead i turnering har hatt elitepreg (særlig NM-listen) så det blir spennende å se om jeg kan få til noe med en hær som trolig er enda mer avhengig av god posisjonering. Det er jo blitt en kjent sak at jeg, TimeLord, alltid er i en sekundstrid med klokken. Så det å øke antall drops og terningkasting er vel neppe lurt, men forhåpentligvis lærerikt :)

'til next time!

W

William
Enigma Foundry

Post by William » Sun Feb 21, 2016 10:32 pm

Da har søndagen kommet og første frist er her!

Jeg skulle male:
Regiment med Ironwatch Riflemen
Regiment med Bulwarkers
Regiment med Ironclads
Organ gun med crew

I failed miserably :\

Det hele startet flott med et ferdigmalt regiment første uken, men jeg merket fort at det krever sitt å holde det gående jevnt og trutt en hel måned. Til slutt endte jeg opp med å greie 2 regimenter og en organ gun. Så det gjenstår ett regiment med ironclads, som jeg må få på plass snarest.

Siden sist oppdatering har tiden blitt brukt til å få ferdigstilt regimentet med bulwarkers

Image

Image

Image

Det endelige resultatet for første runde med slow-grow ble seende slik ut:

Image

Image

Image

Kommer forhåpentligvis tilbake innen kort tid med det siste regimentet og planen for mine neste 500 poeng :)

Fristen er allerede 20. mars for runde 2. Jeg har dårlig tid allerede! :p

William
Enigma Foundry

Post by William » Fri Mar 11, 2016 11:03 pm

Dette tok myyye lenger enn jeg hadde sett for meg! Det er trist å innrømme at jeg fortsatt ikke er i mål med første 500p, og neste frist er om en snau uke..

Heldigvis har jeg fullført mine to første tropper (valgte å splitte regiment med riflemen i to tropper) idag, og det ga virkelig mersmak på å jobbe videre med prosjektet :)

Image
Image
Image
Image
Image

Videre har jeg samlet sammen det jeg har jobbet med frem mot første frist, og lagt på noe ekstra til en 1000p-hær som jeg skal prøve å få slengt sammen i løpet av påsken:

Regiment med Bulwarkers 150p
Regiment med Ironclads 110p
Tropp med Ironwatch Riflemen 115p
Tropp med Ironwatch Riflemen 115p
Tropp med Shieldbreakers 90p
Regiment med Berserker Brock Riders 210p
Organ Gun 85p
Organ Gun 85p
Army Standard Bearer 50p
Totalt 1010p

Så får vi se hvor lang tid det tar :)

Post Reply