Kyrres kamper

Maling, battlereports og selvpromotering

Moderators:zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

Grayfox
Juggernaut
Kyrres kamper

Post by Grayfox » Sun May 28, 2017 4:32 pm

Hei, tar oppfordringen fra Karl-Erik her: viewtopic.php?f=4&t=19537 og har bestemt meg for å prøve å dele litt mer hva jeg driver med på 9th age-fronten.

De fleste som leser her på forumet vet nok at jeg er kaptein på Norges ETC-lag (les mer om ETC her: viewtopic.php?f=4&t=18525). Det en svært tidkrevende rolle fordi jeg følger nøye med på hva som rører seg ute i spill-Europa, og fordi jeg kommuniserer med svært mange om hvilke lister de norske spillerne skal gå for, og det gjør at jeg nok har måttet nedprioritere både kamper for egen del og i alle fall tid til å skrive battle reports det siste halve året. Men nå begynner de fleste bitene å falle på plass mtp laget, roller og lister, så jeg kan intensivere mitt eget spill inn mot oppgaven som venter i Salamanca i august.

Litt om veien min dit: jeg har siden i høst spilt svært mye forskjellig. Opprinnelig skulle jeg spille utsettliste i Capture flagg, det vil si en liste som ALLTID skal spille akkurat det scenarioet. Vi har en lagstrategi om å bygge 4 utsettlister skreddersydd for de 4 scenarioene, og 4 kontrelister som må kunne spille alle scenarioes. Jeg spilte en typisk Capture flag-slite med EoS i fjor med hell, og derfor skulle jeg prøve det igjen. Prøvde først ID en del, siden vi tidlig hadde en ide om at de kunne egne seg godt i Capture flagg med solid skyting, magi og hth-punch. Med ok resultater, men ville se om noe kunne være enda bedre. Prøvde derfor HE litt, men med svært dårlig hell. Prøvde så VS, med brukbart hell, men anså de som veldig swingy og risky. Deretter ble det litt rokeringer på laget som gjorde at Lars Morten la ridderne på hylla og gikk inn i rollen som utsettliste i Capture flag, og han gikk all in på ID. Planen så var at jeg skulle være kontreliste, altså kunne møte det meste og takle alle scenarioes. Prøvde både VC og SA her, begge ga gode svar. Men så kom det nye rokeringer/endringer på laget som gjorde at jeg igjen måtte snu meg om. Plutselig trengte vi en som kunne spille utsettliste i Hold ground.

Og der er vi nå, at jeg skal spille VC i denne rollen. Fordi vi tror VC har strenger å spille på som gjør dem velegnet til akkurat dette scenarioet. Har kun spilt 1 kamp med dem foreløpig, men håper å få inn mange flere rimelig snart, og vil dessuten spille dem på Indian Summer på Gjøvik.

Neste post vil dreie seg om lista per nå, som selvsagt er dynamisk all den tid jeg holder på å jobbe den inn.

Mvh

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Sun May 28, 2017 5:09 pm

Lista per dags dato er denne:

Vampire count: general, the dread arise, wizard apprentice, brotherhood of the dragon bloodline, path of occultism, 1 spell, eternal duelist, shield, Jack's pickaxe, dragon mantle, dusk stone, potion of swiftness, 660
Barrow king: BSB, tullius' teeth, 310
Necromancer: 1 spell, path of evocation, 160
Necromancer: 1 spell, path of evocation, 160
Necromancer: wizard master, 1 spell, path of evocation, ring of fire, 280
54 skeletons: full command, war standard, 590
20 zombies: musician, standard bearer, 150
32 zombies: musician, 202
39 barrow guards: great weapons, full command, banner of the barrows king, 1068
2 Great bats: 80
Cadaver wagon: endless horde, 240
3 vampire spawns: 220
3 vampire spawns: 220
Total: 4500

Scenarioet hold ground er litt spesielt i den forstand at det ofte handler om å ha den største, seigeste og tøffeste dødsstjerna. Overført til fotball-metaforer trenger man en liste som i god Chelsea-ånd kan "parkere bussen" på objektivet og være så skremmende at motstanderen ikke tør å angripe. Da vinner man i størrelsesorden 13-7 fordi scenario er verd 3 poeng, og da er egentlig jobben gjort. Hvis motstanderen angriper, har man sjansen til å vinne mer, hvis de feiler. Målet er jo å ha en liste som har svært få kryptonitt-steiner der ute, som gjør at motstander enten ikke tør røre bussen jeg parkerer på scenarioet, og HVIS de gjør det, så er målet at oddsen skal være på min side for at jeg vinner snarere enn å gå ned.

Og bussen er altså en barrow guard stjerne. Great weapons rett og slett for å gi de maks punch. Cadaver wagon for å kunne raise de mest mulig (7-9 modeller per evocation), og samtidig gi de lightning reflexes slik at de slår på I3. Dette er viktig for å kunne slå før thunderstomp, og før andres Great weapons, og i alle fall ikke etter dverger av alle slag. BSB med tullius sikrer barrow-beskyttelse nesten på linje med håndvåpen og skjold, samtidig som man får styrkebonusen fra Great weapons.

Vampyrer er der for to grunner: ene er stabil ld (9 med reroll). Men det viktigste er å ha et svar på noe av de få tingene barrow guards ikke liker: store ting, type monstere generelt og bloodthirster/ancient dragon spesielt. Men oppsettet mitt har vampyren oddsen på sin side mot alle store, ekle ting i spillet. Han går også head to head med alle superhelter til fots/hest også, pga reroll to hit og to wound i challenges + super armoursave, og S6 er jo uansett nok mot det aller, aller meste.

Eneste minuset med brotherhood bloodline er jo at man ikke kan ta evocation. Må derfor ha 3 necromancers for å få trippel raise, som man "må" ha. Oppgraderer en til master for å ha +2 på all Dispel, dessuten kjekt å ha en necromancer som kan singel dice raise på 1 unit med 66,66 prosent suksessrate, fremfor 50-50 som er tilfellet med kun apprentice. Channeling på 3+ = supernice.

Core oppsett: skjeletter med skjold og håndvåpen rett og slett for å tåle mest mulig deng. Og om barrow guards ikke trenger vampyr i uniten for å være største fisken på bordet, står vampyr veldig fint i skjeletter. Med deres parry, steadfast og anti-crumbling via BSB og necromancer aura + vampyrens grinding power, er det ikke mye som har lyst til å kjøre seg fast der. 20 zombies med command vil som oftest stå like bak barrow guards så de ikke kan engages i front. Her vil som regel cadaver wagon og necromancers parkeres, før de sammen med barrow guards og skjeletter går oppover mot objektivet og sørger for å stå innenfor 6 tommer innen runde 6.

Great bats er viktig. En av få ting barrow stjerna ikke liker, er multi charges fra mange monstere, chariots og killy units fra flere fronter. Bats er forsikringen mot det. Hvis motstander har lainet opp en slik multi charge, og jeg kan blokkere 1 eller 2 units med bats, synker sjansen hans til å crumble barrow guards med impact hits/thunderstomp betraktelig. Særlig hvis unitene hans må rulle høyt for å klare charge. Tvinger jeg frem slike situasjoner, og motstander bare kommer inn med 2 av 3 units for eksempel,clan det være forskjellen på seier og tap.

Vampire swawns er veldig fleksible units. Om jeg ikke tror de trengs i midten, kan de storme ned en svak flanke og spise mindre units/war machines. Men som oftest vil de trenges for å beskytte flankene til barrow guards. De er også super nice mot ambush, som jeg må belage meg en del på, både fra BH, warriors og OK. Da deployer jeg infanteriet mitt slik at det ikke er plass bak dem til at motstander kan ambushe bak de, mens vampire spawns står tett inntil hver sin infanteri-vegg og ser hver sin vei, så de kan true eventuelle ambushers som truer flanken til zombies/skeletons.

En idiotsikker plan på papiret: oh yes. Om det funker i praksis, eller om justeringer trengs? Time will show :)

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Sun May 28, 2017 5:56 pm

Første testkamp var mot Thomas Småges warriors. Det passet egentlig veldig bra fordi han spiller en type liste som kan gi meg trøbbel: multi threats og ambush å passe på. Vi ble enige om å spille hold ground fordi det er det jeg trener på. For lista til Thomas var nok uansett det hans beste scenario. Han hadde sånn ca:

Lord i chariot med blessed sword og 1+ 4++
Wizard master shamanism i chariot med 1+ 4++
50 barbarians flail mark of lust
50 barbarians flail mark of wrath
Alter med break the sprit spell
Elder dragon centaur med paired weapons
Elder dragon centaur med paired weapons
Ambush fallen beast

Jeg prøvde taktikken jeg ofte vil bruke: dropper alt, men gir motstander første runde. Dette fordi jeg da har siste runde til å flytte inn nok enheter til å vinne objektiv. Og hvis motstander har ambisjon om å vinne/drawe objektiv, må han ha scoring units nær midten av bordet. Det vil ofte gi barrow guards en mulighet for runde 6 charge samtidig som de holder seg innenfor objektivet.

I "vanlige" kamper med random scenarioes, vil jeg sjelden droppe alt fordi jeg anser det å deploye ut i fra motstanderne som en større fordel enn å starte/avslutte. Men akkurat i hold ground når jeg vet hvor slaget vil stå og hvor jeg må deploye har VC sjelden så mye å tape på å droppe alt.

Jeg satte barrow guard i horde rett ovenfor objektivet, skjelettene med vampyren i buss tett ved, begge zombies bak barrows, og helt bak for å kunne hindre ambush der, mens vampire spawns passet på hver sin infanteri flanke for å gjøre ambush der lite attraktivt også. Bats på tynn stripe mellom barrows og skeletons for å hele tiden kunne være tilgjengelig.

Planen her er ganske enkel: bruke første par runder på å bare gå forsiktig fram, ikke nok til at han kan ambushe/summene bak meg, men nok fram til at jeg kan raise et par rekker zombies/skeletons bak meg. Problemet er at hans ambush ikke kommer inn før i runde 5, og jeg må bruke unødig mye tid på å bare stå i ro og passe på egen rear/flanke. Dessuten vekter Thomas ene flanken ekstremt, alle kjerrene og monsterne kommer på siden skjelettene ikke står, og vil true barrow guards fra front og flanke. Jeg flytter vampyr over i barrow guards, og vi swift reformer/danser noen runder og skuler på hverandre.

Problemet er at EDC er så kjappe og manøvrerbare at de også truer vampire spawns, som jeg bruker til å beskytte meg selv mot ambush/summon totemic beast. I et forsøk på å gjøre dette samtidig som de er ute av line of sight for EDC, feilposisjonerer jeg spawns noe. Dette gir lord på chariot mulighet til å charge spawns i flanken, og overrunne utenfor line of sight til barrow guards. Dette blir starten på en lang rekke kjedereaksjoner, klassisk warhammer :)

Lorden hans smekker ned spawns, står nå bak barrow guards, og reformer mot deres flanke. Jeg har en fin front charge på wrath barbarians, men risikerer counter charge av lust barbarians + chariot lord. Tenker jeg må teste hvor hard uniten min er, og kjører på. Blokkerer EDCs med bats. Jeg breaker barbarians, men 50 S5 barbarians med +1 to hit svir også i retur. Barbarene løper, men dreper vel 15-ish barrow guards i retur. Neste runde kommer neste bølge barbarians + chariot lord. Nye barrow guards dør, combat ender draw-ish. Neste runde kommer vampire spawns i flanken på barbarians, og jeg raiser opp barrow guards to ganger. Det gjør susen. Chariot lord breaker og løper av bordet fordi jeg var forutseende nok til å reforme og flytte opp zombies slik at han ikke hadde noe sted å "lande" (kampen taktiske høydepunkt for min del) mens vampire spawns løper ned barbarians. Da ser ting bra ut. Men Thomas gutser så maks, dobbel EDC, alter og mage lord inn i barrow guards, som nå er ca 20 stk + BSB og general. Og alt kommer inn. I tillegg rallyer hans fleeing wrath barbarians på lav ld uten reroll. Dobbel impact hits og dobbel Thunder stomp svir nok til at han crumbler barrow guards på charge, mens characters mine overlever. Dessverre står nå BSB i kontakt med EDC, og har blir spist opp over de neste rundene, mens vampyr er i kontakt med andre EDC og chariot mage. Som har attribut oppe fra shamanism. Kombiner dette med 1+ 4++ og du har en supertanky helt. Uten static combat res klarer jeg ikke breake ham, og på grunn av challenge kan jeg ikke slå på EDC. Vampyr lever fint, men de står og slåss uten resultat de siste rundene.

Imens har ambush/summoned beast charget zombies og skeletons i flanken, og holder de på plass så de ikke får kommet seg på objektivet. I hans siste runde slår ene zombies seg fri, og jeg har muligheten til å få de innenfor 6 av objektivet. Kjører et sleipt, men legitimt triks: reformer de fra 5 til 3 brei, og snur de vel fra objektivet. På den måten vil raise av dem gjøre at de bygger på seg fra rear rank, og mot objektivet. På den måten kan man raskt komme seg innenfor 6 tommer. Jeg har 1 magifase og må få av 2 av 3 evocations for å raise nok zombies for å vinne objektivet nå som barrow guards er borte Thomas vet han må stoppe 2 av 3. Er vel 50-50 hvem av oss som skal lykkes, og det bikker thomas' vei. Får ikke raidet nok zombies, scenario ender uavgjort, og jeg vinner 11-9 på rene poeng.

Veldig nyttig test mot en liste som kan gi meg problemer. Lærte et par ting, som å ikke svi av bats for tidlig (hadde jeg beholdt 1 for å kunne stoppe av av de 4 chargene som knakk barrow guards kunne det sett helt anneleredes ut). Dessuten må jeg kaste riase dread oftere. De kan også brukes som chaff på et vis. Jeg hadde null nytte av de tre evocations jeg fikk gjennom i kampens første runder, skulle heller brukt de på raise dead/snipe. Ellers så ødela det jo at hans ambush aldri klarte å komme inn før runde 5, så jeg måtte sløse bort mye tid på å vokte på dem....

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Mon Jun 05, 2017 7:07 pm

Testkamp mot Hallvard med Whacky mørkalver:

Sorceress master general med 4 spells cosmology
BSB alter nabh stalkers standard
50 spearmen med flammebanner
10 corsairs
5x10 executioners
5x10 dancers of yema

Visste allerede før kampen at dette ville bli tøft. Killy alver er noe av det verre jeg kan møte. Men ok å få stresstestet lista. Hovedproblemet her er at unitene hans bare kommer i bølger. Får raiset nok til å stå imot en del, men tilslutt kommer det en bølge som skyller helt over meg....

Vi ruller counterthrust og kartet fra indian summer, som passer meg rimelig dårlig. I alle fall når Hallvard får velge side, tar selvsagt det med vannet, så jeg får siden med stor ruin i midten. Så hver eneste gang mine barrow guards skal charge/overrunne en liten alveunit, må jeg ta dangerous terrain test.....

Hovedproblemet mitt er at executioners gruser både vampyr og BSB. Ergo kan de ikke stå i barrow guards når det drar seg til. Ergo mister barrow guards parry, noe de egentlig trenger for å stå imot bølgene av alver. Catch 22. Og jeg har kun en flammering til å smelte vekk danserne før de kommer i nærkamp og får nytte av wardsavet sitt.

Jeg deployer ganske symmetrisk. Alle bat units helt foran på linja for å presse ham så langt tilbake som mulig. Barrow guards i midten bak der. Minste zombies med vogna rett bak der igjen. En stor zombies og skellies på hver side av barrow guards. Vampire spawns på hver sin side utenfor der igjen for å passe på flanker. Alle characters starter i barrow guards, for så å flytte seg rundt når han kommer nærme nok. Planlegger å spille avventende og tight, respondere på Hallvards moves.

Counterthrust betyr kun 18 inch mellom hærene. Alvene kommer fort, litt for fort. I runde 2 charger tre units dancers barrow guards i front. Han gjør 9 wounds, jeg seks. Counter charger med skellies, healer opp barrows og står nå ganske solid i midten synes jeg, danserne knekker i tur og orden, men dessverre har de noen wounds igjen, rallyer, sparer poeng, noen av dem i hvertfall.

På stor zombie flanke klarer jeg også å stå i mot. Med litt chaffing og hjelp fra Vampyrlorden og vampire spawns tror jeg at jeg at jeg "vinner" den flanken med litt, og hindrer ham i å komme gjennom til bunkeren. Tror jeg drepte 3 av 5 dancers units og 2 av 5 executioners til slutt.

Problemet at på motsatt flanke går det ille. Han har satt spydmennene sine der, som dytter mot flanken til skellies. Tror jeg har kontroll, men viser seg at han har en lang charge mulighet. Som han tar. Og klarer. Og en unit vampire swawns har overrunnet i en kjedelig posisjon. Executioners kan charge de i front, overrunne inn i skellies, og få slåss igjen fordi han klarte den lange chargen fra spydmenn i flanken. Sammen grinder de ned skellies i løpet av tre combat runder. Det gjør igjen at jeg må ta en håpløs risky manøver med zombieblokka med vogn, BSB og alle necros. Som mislykkes, og de dør til spyd.

Og i midten går det som jeg fryktet: det blir for seigt for barrow guards in the end. Han får av spellen som gir S3 hit til alle i uniten og dreper 8 barrows (!), jeg må charge og overrunne en del gjennom ruin, og i siste runde får han en uunngåelig combo charge fra flere retninger som poffer barrow guards. Men de slåss heroisk, Hallvard må vel fysisk ha drept rundt 80 barrows. Healingen fungerte vanvittig bra, og nesten nok til å stå imot, med gates of the netherworld og vogna raiser jeg 8-10 stk 27 poengs modeller per evocation. Det er rimelig sinnsykt.

Men slaget ender med braktap, det eneste jeg har igjen er vel vampyrlorden. Nyttig test. Må bare unngå DE i Salamanca, så skal der gå bra det her :)

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Thu Jun 15, 2017 3:25 pm

Prøver å endre litt i core-oppsettet. prøver en blokk med spydskjeletter for å kunne ha en unit til som kan deale skade. I tillegg vil den uniten få veldig nytte av BSB som gir parry til uniten, de gangene Barrow guards ikke trenger den benefiten. Spyd-skjeletter med parry, vampyr og BSB kan gå på det aller meste, tror jeg.

Så prøver følgende liste i helgen på turnering i Gjøvik:

Vampire count: general, 1 spell + the dread arise, shield, Jack's pickaxe, dragon mantle, dusk stone, potion of swiftness, wizard apprentice, brotherhood of the dragon bloodline, eternal duelist, path of occultism - 660
Barrow king, BSB, tullius' teeth - 310
Necromancer, 1 spell, path of evocation - 160
Necromancer, 1 spell, ring of fire, wizard master, path of evocation - 280
36x skeletons, M, C, S, war standard - 410
36x skeletons, spears, M, C, S - 380
20x zombies, M, S - 150
39x barrow guards, great weapons, M, C, S, banner of the barrows king - 1068
2x Great bats - 80
2x Great bats - 80
2x Great bats - 80
Cadaver wagon, endless horde, 240
3x vampire spawns - 220
3x vampire spawns - 220
4498

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Mon Jul 03, 2017 10:44 am

På tide å skrive litt om Indian Summer-turneringen før det går i glemmeboka!

Jeg brukte turneringen til å drille inn ETC-lista mi fremfor å gå for noe toppresultat. Det medførte at jeg sto dårlig i en del scenarios, men det visste jeg på forhånd, og det ble avgjørende i første kamp, der jeg møtte Ole Jakobs SE i breakthrough. Han hadde sånn ca etter hukommelsen:

Treeman ancient general med 4 druidsm spells
Thicket Shepard BSB
Matriarch med hatred
30 dryads
3x8 dryads
6 thicket beasts med entwined roots updrade
6 thicket beasts
Treefather
Treefather

En veldig kul liste ganske likt en treemonic liste jeg har selv. Men en veldig vrien kamp for meg i breakthrough. Ole Jakob deployer godt, små dryads på hver flanke, og jeg har egentlig ingen måte stoppe de fra å komme inn i min sone, foruten å true de med flanke charge fra vampire spawn. Og det gjør jeg stort sett hele kampen, vi danser litt rundt hverandre men jeg klarer bare hindre en av flankene, så jeg ser tidlig at scenario er omtrent gone.

I midten er det stillingskrig og millimetermålinger. Jeg vet at så lenge han ikke får combo charget barrow guards, bør de håndtere det alle meste. Så vi flytter litt fram, tilbake, skuler på hverandre, og jeg venter egentlig bare på at han skal gjøre en feil jeg kan utnytte. Jeg får en åpning i runde 4: vampyren min kan charge ut, og enten charge hatred-blokka hans, for å ta bort hatred (vampyten min ler av S4) for så gå inne med resten av blokkene for breake de. Det hadde vært det smarte og safe valget. Men jeg følte meg litt dristig og heldig, så charget i steden hans treefather. Statistisk sett dreper jeg ham i hans runde, kan reforme mot generalen hans, og kjøre samme prosess. Det var planen. Men det innebærer også en risiko: for treefather har crush attack. Han må treffe på 4+, så wounde på 2+, så må han rulle 3+ for multiple wounds for å drepe meg. Det er 28 prosent sjanse for død vampyr, og 72 prosent for levende vampyr. Men såklart smekker tremannen meg rett ned, og ting ser stygt ut....

Men det er langt ifra over. Entwined roots beasts charger alene inn i barrow guards, jeg breaker de og løper de ned. Og kan så charge videre inn i dryad blokka. Dessverre har vi brukt litt for lang tid, så må gi oss en runde før slutt. Tror jeg hadde knekt de om vi hadde fått fullført 6 runder.

Det står omtrent likt i poeng, Ole Jakob tar scenario. Dermed ender det med tap 7-13.

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Sun Jul 09, 2017 7:54 am

Kamp 2 var mot Lars Morten i capture flag. Typisk at jeg skulle møte han i akkurat dette scenariet som han har skreddersydd en etc-hær for. Men nå er lista mi ganske ok i flagg også. Lars Morten hadde:

Team Norway
Lars Morten «Zuhlmatul» Thu - Infernal Dwarves
Overlord, General, shield, Onyx hammer, Dragon mantle, Spout of rebirth, Potion of swiftness - 536
Prophet, Wizard master, 4 spells, Hardened shield, Essence of a free mind, Ring of desiccation, Ring of fire, path of alchemy/pyromancy - 640
30x Citadel guard, M, C, S, Gleaming icon - 740
32x Hobgoblins, M - 280
32x Hobgoblins, M - 280
5x Hobgoblin wolf riders, Shields - 140
5x Hobgoblin wolf riders, Shields - 140
Infernal artillery, rocket battery - 190
Infernal artillery, rocket battery - 190
6x Kadim incarnates, C - 680
6x Kadim incarnates - 660
4496

Lars fikk et hus på sin side som han castler rundt. Jeg føler jeg ser en åpning på ene flanken, dropper heltene i skellies med spyd og necromancers og vogn rett bak og har planer om å rushe.

Men jeg gjør en kjempefeil i runde 2 som tillater han å charge over skellieblokka og inn i zombies og necros med 6 kadimer. Rett og slett en brainfart av meg. Så jeg avbryter push, snur skellie blokka for å ta ut kadimene in return.

Dessverre skjer det så syke ting i midten. Stor Flaming swords går av, begge katapulter treffer barrow guards og lager havoc. Og 2x30 buer wounder som om de har S5. Resultatet er at barrows går fra 39 til ca 7 på en runde, og necromancers spises opp av kadimer så jeg får ikke healet. Barrow blokka forsvinner, det gjør også scenario og poengene.

Resultat: tap 1-19. Så vet jeg med meg selv at dette er en kamp jeg kan stå rolig bak ganske safe og ta 10-10. Men jeg prøvde, gjorde feil og ble straffet hardt

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Thu Jul 13, 2017 9:42 am

Kamp 3 mot Alexander Brinchmann-Hansen i frontline clash, secure target. Han spilte VS, sånn ca:

"Naken" tyrant på war litter med dark shard brew
"Naken" BSB
Pendulum med cauldron of blight, armlet of power, blade of The swarm
50-ish clanrats med spyd
30-ish vermin guards
25-ish plague brootherhood
2 thunder hulks
2 doomwheels
2 ratling guns
Hellpit
Plague catapult

Endelig et scenario jeg kunne føle meg hjemme i: secure target spilles for min del ganske likt hold ground, velger ett av markerne og jobbe derfra.

Han bruker ikke overraskende hjul og hellpit på flankene. Jeg bruker vampire spawns til å beskytte meg, og vi trader wounds/poeng ganske likt, litt opp for meg når en velrettet pyroclastic flow tar knekken på en woundet hellpit. I midten er det mye stillingskrig. Jeg spiller safe og venter på motstanders feil, prøver noen lange charges som vil være game breaking, men lykkes ikke. Må være obs på å ikke tillate combo charges, bruker bats til å blokkere pendulum.

Så gjør Alex en feil: pendulum charger bats og må overrunne i sårbar posisjon. Nå kan barrow guards charge pendulum i flanken, mens stor spydblokk kan løpe opp og låse ned vermin guards, som ikke kommer innenfor 6 av objektivet.

Så gjør jeg en feil: er litt overivrig siden vi er bakpå på tid, og jeg vet at nå ruller jeg gjennom, så vil spille ferdig rundene. Challenger med generalen fremfor barrow Champion og glemmer at pendulum har oppe både scarification og armlet of power. Jeg har fortsatt en bra sjanse for å smekke ham ned med doble wounds, men klarer det ikke. Tilbake slår 7 S8 angrep med hatred = død vampyr. Surt, men min egen feil.

Barrow guards tygger dog greit gjennom pendulum, dreper på hans runde og kan i min siste runde charge clanrats + general. Dreper tyrant, breaker clanrats og vinner scenario på det.

Resultat: seier ca. 15-5 (husker ikke helt)

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Thu Jul 13, 2017 1:20 pm

Kamp 4 mot Kenneth i Hold ground, refused flank. Han hadde sånn ca:

Runesmith general med destroy spell Rune
Engineer
Anvil
Seeker-helt med stuff, D3 wounds
30 greybeards med throwing weapons
20 common core dwarf
2x10 miners med pistols
13-ish skirmish Seekers
2xorgan gun, en med +1 to wound

Er på hjemmebane her i Hold ground men HATER refused flank-kartet med en impassable som gjør at en av partene sliter veldig med å komme til objektivet. Og Kenneth vinner det viktigste terningkastet når han får velge side.

Forsiktige første runder, jeg bare raiser, står på long range for organ guns og begynner å gå fremover først i runde 3. Får en åpning til å avgjøre scenario: vampyr lord har en 67 prosent charge sjanse til å nå hovedblokka hans med general. Om det lykkes, vil han stå der å grinde resten av spillet, drepe runesmith og sørge for at hovedblokka aldri kan conteste scenario. Videre kan jeg swift reforme og gå med skellies slik at de er innenfor 6 av midten, så kan slayers charge alt de vil, med bra healing står de de siste rundene de trenger.

Men så var det det å klare vampyr chargen da... Han ruller snake eyes... Så ikke bare failer han charge, han cock blocker også skellies fra å gå fram og ta grep om scenario. Neste runde gjør organ guns nøyaktig 3 wounds på vampyr, som for tredje gang på rad i det jeg vil beskrive som nokså uheldige omstendigheter.

Det ser ut til å ende med tap, men Kenneth gjør en tabbe med miners som gjør at jeg får charget fri barrow guards, og samtidig får plass med skellie blokk 2 til å conteste scenario. Jeg plukker mye poeng de siste rundene, og klarer også å få manøvrert slik at jeg vinner scenario. Det er rimelig likt på battle points, jeg vinner på scenario.

Resultat: seier 13-7.

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Thu Jul 13, 2017 9:11 pm

Kamp 5 mot Ivan med SA i secure target frontline clash. Han hadde ca:

Firstborn General på alpha carnosaur med vanlig stuff
Skink BSB på stegadon
Skink mage på palanquin, druidism
30-ish jaguar sauruser
2x5 skink (special choice)
2x3 ramphadon riders
1 Salamander
2x2 snake swarms, 1 med scout
1 stk monster med uvisst navn

Ivan har er stort problem her med kun 1 scoring unit. Jeg venter ham ut i deployment med mine flying drops. Der han setter saurus blokka kontrer jeg med barrow guards, spydskellies og zombies rett bak. Og så setter jeg skjoldskellies opp mot det andre objektivet.

Ivan får nå et dilemma. Enten må han sende 1,2 eller 3 monstre for å ta ut skjoldskellies langt utpå flanken. Men da risikerer han å bli smadret i midten. Eller så kan han kjempe om midten, og håpe å drawe scenario - men løpe stor risiko for å tape det også. Win-win for meg.

Ivan velger å sende alle monsterne etter skjoldskellies. Fair enough. Long story short: monsterne hans spiser dene ene blokka mi, men jeg avanserer i midten, breaker og løper ned saurus+skink palanquin og tar scenario. Bruker bats mot slutten til å redirecte alpha carnosaur slik at han aldri kan charge mer enn to monstre inn i barrow blokka, og det tør han ikke. Summa summarum: grei seier på poeng + scenario.

Resultat: seier 15-5

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Thu Jul 13, 2017 9:16 pm

Så, etter Indian summer justerte jeg litt på lista. Isteden for to medum size skellies ville jeg prøve 1 stor, av to grunner. For det første synes jeg start size 36 blir for lite, de smelter bort mot for mye. For det andre opplevde jeg litt problemer med boble kontroll med dobbel skellies. Endret derfor til dette, som også ble lista jeg leverte til etc:

Vampire count: general, 1 spell + the dread arise, shield, Jack's pickaxe, dragon mantle, dusk stone, potion of swiftness, wizard apprentice, brotherhood of the dragon bloodline, eternal duelist, path of occultism - 660
Barrow king, BSB, tullius' teeth - 310
Necromancer, 1 spell, ring of fire, wizard master, path of evocation - 280
59x skeletons, spears, M, C, S, war standard - 640
20x zombies, M, S - 150
20x zombies, M, S - 150
39x barrow guards, great weapons, M, C, S, banner of the barrows king - 1068
2x Great bats - 80
2x Great bats - 80
2x Great bats - 80
Cadaver wagon, endless horde - 240
3x vampire spawns - 220
3x vampire spawns - 220
4498

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Thu Jul 13, 2017 10:09 pm

Treningskamp mot Lars, jeg ba ham om å kaste det noe ille i trynet på meg i hold ground, og han ville teste litt opp mot sommerens store single turnering, ESC. Lars valgte OnG, sånn ca:

General på wyvern med stuff og billig scroll
BSB på wyvern med stuff
3x helt på Gnasher dasher
2x store goblin units med spyd og trippel shaky git
2x5 boar boyz
6 Gnasher dashers
Maxa iron orcs med mikinok's totem
2x wrecking team

Jævla ekkel den iron orc uniten som negater magic items... Klarer å få deployet skjeletter rett overfor dem og ikke barrow guards fordi Lars er litt hissig på deployment-grøten, noe han nok angrer litt på.

Ekle er også de flying characters, kjedelig å få de inn i bunkeren, og ikke så lett å hindre heller. Men har planlagt et triks jeg får brukt: general på wyvern truer min vognbunker, men jeg har plassert 3 vampire spawns slik at han må vise de flanke. Charger wyvern i flanken, og reformer/sling shotter samtidig min general slik at han kan charge neste runde igjen. Wyvern går ned. Det, kombinert med at jeg klarer å jage en stor goblinunit av bordet, og klarer å ta scenario, holder så vidt til seier. For blør generelt sett mye poeng, iron orcs grinder ned skellies assistert av wyvern-BSB i flanken.

Resultat: seier 11-9. Supersvett og litt stang inn at jeg vinner og ikke drawer scenario

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Thu Jul 13, 2017 10:21 pm

Ny treningskamp mot Lars i hold ground, han justerte litt på lista, og denne gang har jeg den nøyaktig:

Iron orc warboss, gen, gw, pw, bluffer helm, divine icon, sprout of rebirth 660
Feral orc chief, wvyvern, gw, pw, shield, bronze breast plate, lucky charm, crown of scorn, 425
Feral orc chief, wvyvern, gw, pw, shield, plate of tuktek, 410
Common goblin bsb, pan of protection pinchin, war standard, 180
Cave goblin chief, cave gnasher, shield lance 122
57x common goblin fcg, banner of disicpline, 3x sneaky git.
5x feral orcs boar riders, shield , m 180
2x5 common orc boar riders, shield, lance, m 200
35x iron orc fcg mikanoks standard, 990
2x1 gnasher wrecking crew 140
3x1 scrap wagon 90
4498

Vi ruller refused flank og får helvetet med impassable nær ene midten. Men i motsetning til mot Kenneth på Geilo er det jeg som ruller 4+ i terningkastet, og får dra fordel av det. En nøytral kamp blir til fordel meg ved å knipse i fingrene, er derfor jeg hater dette kartet, er helt random. Men det skal spilles på etc, så må bare være forberedt.

Jeg spiller kløkt og safe, går forsiktig opp, raiser, agerer på hans påfunn. Klok av skade er Lars mye mer forsiktig med wyverns nå. Det gjør også at han kommer litt for sent inn i de nå veldig store zombie blokkene til å gjøre nok skade, særlig fordi jeg før evakuert ut magikerne, da han ikke har noen avstandstrusler.

Impassable gjør det vrient for iron orcs å manøvrere, og jeg kan fore de bats også. Lang historie kort så tar jeg scenario, ikkeno verdens Lars kan gjøre for å hindre det, selv om han er ganske nære med er par lange combo charge forsøk på slutten. Vi trader ganske likt med poeng, ganske blodfattig slag egentlig, mye posisjonering og finmåling.

Resultat: seier 13-7.

Etter en kjip start på Indian summer er det godt å avslutte etc-oppkjøringen med 5 strake seiere. Nå er det ferietid, neste slag blir når alvoret starter i salamanca, Spania fredag 4. august.

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Wed Aug 09, 2017 3:36 pm

Da er tiden inne for å skrive litt om mine kamper på ETC 2017. Det blir ingen lystig affære. De som følger med litt, har vel fått med seg at det gikk skikkelig på ratata for meg. Faktisk helt sjokkerende dårlig. Så får bruke denne bloggen til litt selvransakelse og katarsis for å prøve å finne ut litt hva som gikk galt, men viktigere: lære av det, finne tilbake til spillegleden og komme meg tilbake til internasjonalt nivå.

Men nå er det ikke slik at jeg tror at jeg har blitt en så utrolig mye dårligere spiller siden jeg tok flest poeng for Norge i ETC 2016. Problemet i år er veldig sammensatt, og kan best forklares slik:

1. Lista var feil/for dårlig. Det er det helt umulig å nekte for. Jeg trodde jeg hadde laget en god liste for hold ground. Jeg tok grundig feil. Jeg trodde den største stjerna skulle vinne. I stedet ble jeg utmanøvrert av mange små scoring units.

2. For dårlig oppkjøring. Fikk inn akseptabelt antall kamper med lista før avreise, men ikke nok. Lista ble banket for sent. Rollen jeg skulle ha på laget ble bestemt for sent. Dette henger sammen med at det var en del andre som også slet med å bestemme seg for hva de skulle spille. Men som kaptein er det til syvende og sist mitt ansvar.

3. Kvaliteten på motspillerne. Jeg møtte mye bedre spillere i 2017 enn i 2016, da jeg synes nivået var langt mer ujevnt.

4. Feil i pairing. Flere ganger valgte vi/jeg rett og slett feil motstander. For raske på avtrekkeren. For dårlig magefølelse.

5. Uflaks. Jeg taper ikke kampene på grunn av uflaks. Men uflaks er grunnen til at flere av tapene blir så store. Kan vel med hånden på hjertet si at jeg ikke hadde tur i en eneste kamp, og at jeg kjempet om seieren i 4-5 av dem helt til siste runde.

6. Dårlig spill. Selvsagt gjør jeg feil jeg angrer på. Ikke til å nekte for. Men synes jeg blir straffet i overkant hardt for dem - det gjør jeg.

Mange bekker små osv.... alle disse faktorene bidrar til at ting går som det går.

TBC

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Wed Aug 09, 2017 4:25 pm

Kamp 1 - Mexico

Carlos “Charly” Romero - Vampire Covent
1 Necromancer, General, Wizard Apprentice, 1 Spell, Scepter of Power, The Dead Arise, Evocation - 210
pts
1 Necromancer, Wizard Apprentice, 1 Spell, Dispel Scroll, Evocation - 260pts
1 Necromancer, Wizard Apprentice, 1 Spell, Evocation - 210 pts
1 Necromancer, Wizard Apprentice, 1 Spell, Cadaver Wagon, Endless Horde, Evocation - 350 pts
38 Skeletons,Spears, M,S,C - 400pts
37 Skeletons, Spears , M, S - 370pts
21 Zombies , M - 136 pts
2 Great Bats - 80 pts
2 Great Bats - 80 pts
1 Altar of Undeath, Dark Tome - 460 pts
1 Altar of Undeath - 400 pts
4 Winged Reapers, Paired Weapons - 704 pts
35 Barrow Guard, Halberds, C,M,S, Banner of the Barrow King - 890pts
4500 pts

Her gjør jeg/vi en bommert i pairingen. Mexico tar oss skikkelig på senga. Vi var bombesikre på at de skulle sette ut vampyrene sine i hold ground. I stedet satte de ut ID, og kontret meg med VC og DL. Hadde overhodet ikke sett for meg at jeg skulle spille mirror match. Kvelden før hadde jeg kikket på demonene, tygd litt på dem. Lust demoner med Courtesan og fluer. Litt swingy for meg, kan godt gå, kan gå gale. Så på dette tidspunktet, altså i pairingen, anså jeg vampyrene som et tryggere valg, selv om jeg var betenkt mtp winged reapers. Men hvor galt kan det gå, liksom? Ganske galt, skulle det vise seg....

Etter deployment synes jeg egentlig det ser ganske bra ut. Vi spiller refused flank hold grund. Heldigvis ikke på kartet med impassable nær midten, men med vann nær midten. Han får velge side og gir meg den med vann. Jeg synes han har deployet altfor langt off center, og reapers nesten helt på flanken. Jeg ser at han vil slite med å få noe særlig mer enn barrow guards nær objektivet. Så jeg setter 20 zombies + barrow guards mot hans - der slaget om objektivet vil stå og jeg føler jeg har 2 mot 1 - og skjeletter mot hans skjeletter/winged reapers. Hvis jeg bare klarer å holde i nærkamp, skal dette gå. Men jeg er fortsatt bekymret for reapers....

Klarer å holde skjelettene mine slik at de har front både til reapers og hans skjeletter. Da tror jeg ikke han tør gå inn. Bruker de første rundene til å få dem opp i over 100 modeller.

Men det som avgjør kampen er følgende: Runde 3 charge fra hans Barrows på mine. Han står i horde, jeg står 5 brei. Jeg klarer ikke stoppe reroll to hit. Han ruller godt. Han vinner kampen med mye. Jeg står i vann. Ikke ideelt, men vrient å unngå slik kartet/deploymenten ble, så jeg får ikke nytte av BSB. Men jeg har satt opp vampire spawns i konter mot hans flanke, og kan raise tilbake i min magifase. Men neida. Først feiler vampire spawns charge, klarer ikke å få 5 på terningene med swiftstride. Det får dominoeffekten at hans reapers kan flanke dem, knuse dem, og så overrunne der mine skjeletter ikke kan se dem. I tillegg har han scroll, og selv med kun wizard Apprentice klarer han å nulle hele min 9-6-fase. Jeg raiser ikke en eneste Barrow guard. I løpet av de to neste combat rundene crumbler de. Han kan rydde opp zombier og necromancers de siste rundene slik en rutinert lommetjuv rapper sukkertøy fra småunger. Det eneste jeg har igjen etter kampen, er gigablokken med skjeletter med general og BSB, som har en mexican stand off (pun intended) mot hans to skjelettblokker. Han tar selvsagt scenario.

Resultat: 1-19.

Min frykt for reapers var velbegrunnet. Skjelettene, general og BSB måtte bruke all energi på å holde dem i front, mens alt rundt meg kollapset. I tillegg hadde han bedre raising enn meg, og scroll. Skulle absolutt ikke valgt denne match upen, men så det dessverre for sent. Charly var en meget god spiller, nølte aldri, gjorde alltid de rette valgene, helt tydelig godt innkjørt i lista si. Han hadde vurdert kampen til 15-5 i sin favør etter pairing, og han har nok rett i det. Og så var han en superhyggelig fyr. Jeg tenker jo underveis i kampen: [sensur], han har den lista jeg skulle hatt i hold ground! Og jeg lover, det er ingen kul oppdagelse midt i kamp 1 av 6 av en viktig turnering......

Post Reply

Return to “Blogger”