Åsmunds Årcer og alviske ambisjoner

Maling, battlereports og selvpromotering

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

aus_lo
Trencher

Åsmunds Årcer og alviske ambisjoner

Post by aus_lo » Tue Jun 06, 2017 9:42 am

Heisan folkens

Etter mange års dvale i esker på loftet i barndomshjemmet har jeg børstet støv av warhammer miniatyrene mine. Jeg holdt samlet på High Elves og litt Orcs & Goblins på tidlig 2000-tallet, fra slutten av barneskolen og litt utpå ungdomsskolen. 6th edition var "all the rage" på tiden. Siden den gang har GW funnet det for godt å legge ned hele Warhammer Fantasy, naturlig nok ble jeg litt snurt da jeg fant ut det. Heldigvis lever spillet videre som 9th age.

Malestandarden på mine gamle minis er ganske variernede. Det jeg malte først, hovedsakelig high elves, er ganske dårlig og preget av at jeg ikke viste noe som helst. basecoat hva er det lizm? Skal legge ut noen bilder av gamlegutta etterhvert.

Den opprinnelige samlingen min besto av litt ymse så jeg har skaffet meg litt nye greier. Noe av det første jeg så etter var black orcs/iron orcs, for det hadde jeg ikke fra før og alle O&G hærer burde ha noen av disse brautegutta.

Image

Har valgt blått som "signaturfarge" for mine Iron Orcs og døpt dem "Da Blue Bashers". Har kommet et stykke på vei med malingen og synes det fungerer bra:

Image

På alvefronten skjer det også noen nyvinninger. Jeg har startet på et regiment med Phoenix Guard/Flame Wardens som jeg har kjøpt 10 stk av. Har begynt å male de 5 første i standardfargene til GW. Har gått bra hittil men har enda ikke gitt meg i kast med flammene på trommene og kappene, tror det kan bli noe skikkelig herk og detaljene vil kreve fingerspitzgefühl jeg tidligere ikke har hatt.

Image

Er forøvrig i kjøpemodus og er på utkikk etter flere Swordmasters, Lion Guard og Flame Wardens. Har du noe av dette som du vil selge så si ifra :)

TurboTT
Electromancer

Post by TurboTT » Wed Jun 07, 2017 8:47 am

Ser bra ut! Gleder meg til å se fremgangen her! Likte veldig godt hvordan alvene var malt og black orks er utrolig kule modeler.

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Wed Jun 07, 2017 11:13 pm

Veldig gøy å se at flere tar oppfordringen min på alvor, meget bra, gleder meg til å følge med på progresjonen :)
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.
Team Norge - Orcs & Goblins
Ny kanal for kamprapporter.
https://www.youtube.com/channel/UCvnfmG6pYRFChFyeuwApAJg

aus_lo
Trencher

Post by aus_lo » Thu Jun 08, 2017 1:06 pm

Første prøveslag

Forrige uke spilte jeg min første kamp i 9th age.

TurboTT hadde meldt seg frivillig som lærer og motstander, takk for det! Følgende battlereport er kun basert på det jeg husker flere dager etter at det skjedde så alt er sikkert ikke riktig.

Vi spilte med 3.000 poeng hver. Jeg stilte med følgende liste:

(546) High Prince 250

Royal Huntsman 90 (Valiant and Lion’s Fur. Multiple wounds with great weapon, x2 against monsters and monstrous units)

Great Weapon 20 (+2 S)

Heavy armour 16 (+2 armour)

Bluffers helm 70 (successful to wound rolls against wearer must be re-rolled, 6+ armour save)

Talisman of supreme shielding 100

(380) Mage 200

2x spells 50

Book of Arcane Power 100

Shielding scroll 30

(525) Citizen Spears x 30 430

Full command 60

Banner of Discipline 35

(360) Citizen Archers x 20

(448) Highborn Lancers x 8 388

Full command 60

(560) Lion Guard x 20 500

Full command 60

(180) Sea Guard Reaper 180

Total: 2999 pts
-----------------------------

Som dere ser hadde jeg ingen Battle Standard Bearer (BSB), men jeg staset på at det ville gå bra med alvenes høye Leadership og generalen ville ha en sentral plassering som kunne gi mange units hans 10 i Leadership.

TT hadde etter eget utsagn en "snill liste" med en stor infanteriblokk med sverd og skjold, handgunners, hyphogriffs og litt ymse skirmish units til hest og til fots. Hans general hadde en griffon som mount.

Det meste foregikk på min høyre side av bordet. På midten var det en skog og mitt archer regiment og bolt thrower ble plassert der for å gjøre dem mindre attraktive for fienden å charge inn i, fordi de må ta difficult terrain test. Min mage tok plass blant bueskytterne med spells fra Divination. Resten av mine units ble plassert til høyre for skogen med 30 spydalver og Lion Guard ledet av min High Prince i midten og Highborn Lancers på høyre flanke.

Bildet er tatt en god stund uti matchen.
Image

TT syntes min blokk med Lion Guard og generalen så skummel ut og forsøkte å tynne den ut med skyting og magic, noe han klarte rimelig bra.

På venstre flanke hadde TT ett skirmish unit med bueskyttere og 5 ryttere med handguns, eller var det pistoler(?). De presset mine archers og bolt thrower, men gjorde heldigvis ikke særlig stor skade. Rytterne hans endte, etter litt skyting og magic, med å flykte ut av brettet etter å ha feilet en panic test.

På midten bet mine 30 Citizen Spears godt fra seg mot den 60 mann store sverd- og skjoldblokken, men måtte til slutt flykte bakover. Heldigvis klarte de en suksessfull rally runden etter.

Lion Guards knertet mange av sverdfolka med sine greatweapons og høye Initiative.

Mine Highborn Lancers kom til kort fordi hans general på Griffon klarte å charge dem. Selv om Griffen bare hadde 4 wounds var Highborn Lancers lite effektive når de ikke fikk charge bonus. Til slutt stakk de hestehalen mellom bena og flyktet av brettet.

Jeg hadde en del flaks da wizarden til TT rullet en miscast og blåste både seg selv om det meste av handgunner-bunkeren sin til himmels :twisted:

Kampen måtte avsluttes før den var helt ferdig fordi TT skulle rekke toget.

Summa sumarum

Alt i alt synes jeg det gikk greit til å være første kamp, men det hjalp åpenbart at TT hadde en snill liste og ikke spilte så aggressivt som han kunne ha gjort. Skal prøve en liste med BSB neste gang, selv om det ikke var avgjørende med en denne gangen.

Min skyting ble ikke det helt store og bolt throweren hadde en treig dag på jobben.

Magic-fasen gikk ok og jeg fikk til litt der. TT hadde en del spells som gjorde stor skade så må kanskje investere i en dispell scroll neste gang jeg spiller mot ham.

Ugrush
Thorn

Post by Ugrush » Thu Jun 08, 2017 2:52 pm

Bra å lese at du fikk på en kamp. Gjelder bare å kjøre noen kamper så får du fort bedre oversikt over regler og slikt!
ETC 2016 - T9A Dwarven Holds
ETC 2018 - T9A Infernal Dwarfs - Kaptein
Kongsberg Tablewar

TurboTT
Electromancer

Post by TurboTT » Fri Jun 09, 2017 2:14 pm

Bra AAR Åsmund, morsomt å lese om kampen som vi hadde. Når det gjelder magi skal vel også sies at din magi var farlig også da :cry: . Du drepte genneral og BSB min med magi!

Gleder meg til flere blogg innlegg fra deg, kansje du kunne skrive om kampen du hadde på torsdag?

aus_lo
Trencher

Post by aus_lo » Fri Jun 09, 2017 9:32 pm

@Ugrush takk for det, godt p få kommet i gang :)

@TurboTT sant det, fikk has på han derre generalen til slutt, men han hadde vel noen wounds på seg fra lampen med kavaleriet mitt?

Skal skrive en rapport fra min andre kamp når jeg får tid, tok flere bilder denne gangen.

aus_lo
Trencher

Post by aus_lo » Sun Jun 11, 2017 12:29 pm

Running naked through the fields of wheat

Ny uke, ny "lærekamp". Denne gangen mot Ivovich.

Min liste med Highborn Elves var for det meste den samme som i forrige kamp, men min Sea Lord og mage hadde blitt litt nedgradert for å få skvist inn en BSB.

Ivovich stilte med Orcs & Goblins. Hans liste var bygget rundt en diger horde med savage orcs støttet av 2 giganter, giant gnasher(?), 1 troll, spider riders og goblins. Generalen hans var en orc shaman plassert ved siden av et goblin regiment. BSB ble satt inn i bølingen med nakne orcer. Bakerst hadde han 2 goblin bolt throwers

Image

På venstre flanke hadde jeg mine Highborn Lancers mot hans giganter og giant gnasher. I midten hadde jeg Lion Guard med generalen, archers og bolt thrower. På høyre flanke hadde jeg en blokk med 30 citizen spears.

De første rundene gikk ikke så bra for meg. Hans giant gnasher løp gjennom kavaleriet mitt og gjorde en del skade på dem. Gigantene luntet en god omveg rundt på flanken uten at jeg kunne gjøre noe med det.

På midten møtte min Lion Guard hans Savage Orcs. Orcene hadde frenzy og to våpen vær, så i horde formation hadde de det som føltes som en halv milliard angrep. Heldigvis var alvene seige og bet dugelig fra seg. Generalen min havnet i duell med BSB'en til Ivovich, den varte og rakk i flere runder før jeg vant. Innen den tid hadde mine Citizen spears også fått bli med i bumfighten. Med fight in extra rank og lightning reflexes fikk de spiddet en god del orcer.

Image

Image

Uten BSB visnet orcenes moral og da de tapte combat resolution flyktet de. Det hadde vært gull å løpe etter og valse ned hele gjengen, men dessverre har mine alver dårlig kondis. de klarte bare å løpe etter i 3 tommer før de fikk hold.

På høyre flanke fikk hans spider riders gjære litt kødd før de ble skutt ned og flyktet av brettet. På venstre flanke gikk det ikke like greit. Highborn Lancers fikk has på elvetrollet til Ivovich, men etter det hadde de ikke mye igjen å gi. En av gigantene kom spaserende og knertet dem. Den andre giganten gikk mot mine archers og bolt thrower. Pilene prellet stort sett av.

Image

Dessuten hadde Ivovich en kapabel magiker og han fikk av Wrath of the gods eller hva det heter, men da det slo ned ble radius veldig stor og gjorde ikke bare stor skade på mine archers, men også på hans ene gigant som strøk med.

På midten sloss nå mine citizen spears mot hans goblins med shady gits som hoppet ut foran. Goblin regimentet holdt lenger enn ivovich trodde, en del på grunn av at hans magiker/general overlevde lenger enn han skulle ha gjort i nærkamp med min general. Da han om sider gikk ned for telling flyktet de også. Min general fortsatt videre fremover og klarte å ødelegge en bolt thrower.

Image

Da siste runde var ferdig hadde Ivovich 1 gigant, en gjeng flyktende savage orcs og en bolt thower igjen. Jeg hadde ett regiment med citizen spears og generalen med ett wound igjen. Det var vist nok til en knepen seier for meg. :mrgreen:

Nå skal det sies at Ivovich, i liket med TurboTT forrige uke, stilte med en snill liste og ga mange hint og tips underveis.

Summa sumarum

Bruk litt mer poeng på å kjøpe flere spells til magikeren, ett spell blir puslete.

Citizen spears fungerer veldig bra mot andre blokker av infanteri med BSB i nærheten og leadership bonus fra en karakter.

Lion Guard ble litt malplassert denne kampen, så skal nok prøve ut et annet unit neste gang.

Fortsatt ikke veldig imponert over skytingen min. Archers og bolt thrower får ikke gjort all verden.

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Sun Jun 11, 2017 9:06 pm

Bra med nye folk i gang! Helt riktig at 1 spell ikke holder.vkan fortelle deg at det gjør ikke 2 heller. Selv 3 er i grenseland. 4 + ring of fire er å foretrekke, og det gjelder uansett om du spiller 3000 eller 5000 poeng. Det handler om å ha 2-3 gode ting å kaste i hver eneste fase av spillet. Med kun 1 eller 2 er det easy for motstanderen å dispelle, da er det bedre å kjøre uten magi og investere poengene andre steder.

Ser ut som du har kjøpt book of Arcane power, men ikke kjøpt master upgrade på wizard ? Det er 30 poeng billigere, og gir også +1 to cast/Dispel. Dessuten kan du ikke ta både boka og shielding scrol da begge er Arcane items.

Stå på!
Mvh Kyrre

Ivovich
Enigma Foundry

Post by Ivovich » Mon Jun 12, 2017 11:28 am

Var en fin kamp- gøy å se rapport med bilder.
Jeg overvurderte ditt kavalleri- og hadde ikke trengt gå så langt ut på flanken med kjempene. LionGuard var overkill- Frenzy orker har jo ikke en gang klær. Såg veldig stygt ut for deg, og jeg var glad når orkene fluktet. Ble en jevn kamp hvor du vant.
https://31.media.tumblr.com/4a5b6b04f214eef332b3f8a96072dd9c/tumblr_ng2lgrSkof1r3gb3zo1_400.gif
Raz I 9thage forum.

TurboTT
Electromancer

Post by TurboTT » Mon Jun 12, 2017 11:29 am

Gratulere med seieren og kult å lese AAR din, gleder meg til den neste! Hvis du vil er det bare å melde seg på archon i sommer ferien som er en dags turnering med 3 kamper. Det er en dags turnering hvor du får fort veldig mye erfaring.

Grayfox har rett når det gjelder magi, må nesten gå heile veien eller ikke og det kan fort bli dyrt.

Ugrush
Thorn

Post by Ugrush » Mon Jun 12, 2017 11:54 am

TO: Arcon er på Kongshavn Videregående skole i Oslo, T9A opplegget avholdes søndag 25.6.

3000p, 3 kamper. Ingen krav til maling. Hele opplegget er med rekruttering og opplæring som primært mål.
Kongsberg Tablewar

aus_lo
Trencher

Post by aus_lo » Mon Jun 12, 2017 12:32 pm

Takk for svar og tips karer :)

@Ivovich: ja de var mindre skumle enn du trodde. Hadde det vært spesialkavaleriet hadde du nok gjort det riktig.

Greatweapons mot savage orcs ble litt feil ja, hadde vært litt mer effektivt med Swordmasters siden de har 2 attacks eller flame wardens med helebarder for lik S mot orcenes T og extra tanks. Men mest økonomiske hadde kanskje vært en ekstra blokk med spydalver som var mange nok til å nekte deg steadfast.

@TurboTT: Skal nok melde meg på Arcon. Skal på utdrikningslag dagen før, men skal vel få stavret meg ned til sjømannskolen 8)
Er begynnerturneringen den som er markert i programmet, eller må jeg registrere meg først for mer info?

@Grayfox: skal prøve litt mer seriøs magi neste gang, har sett nå at det kan ha stor effekt på spillets gang.

PS:

Er noen keene på å spille en runde på OMSK til torsdagen så regner jeg med at jeg kan 8)

TurboTT
Electromancer

Post by TurboTT » Mon Jun 12, 2017 8:04 pm

Jeg skal på ferie på torsdag ellers hadde jeg let blitt med. Du kan spøre Iwan eller @Samir om noen av de er keen på torsdag?

Ugrush
Thorn

Post by Ugrush » Tue Jun 13, 2017 7:47 am

Det er kun en slot med T9A på Arcon, den må du melde deg på :) Det er rekrutterings turneringen ja.
Kongsberg Tablewar

Post Reply

Return to “Blogger”