Resultater & feedback: Fall of Kings 2017

Informasjon om turneringer i KoW

Moderator: Frederique

Frederique
Archangel

Resultater & feedback: Fall of Kings 2017

Post by Frederique » Sun Oct 15, 2017 12:07 pm

Takk for fin turnering!

Siden dette var en "overall" turnering så har vi masse pallplasser å kåre! :D
Kun vinneren av hver kategori fikk diplom på selve dagen, men det finnes jo runners up som ikke fikk all cred de fortjente. :D
(og så skylder jeg Knut et "best general" diplom!)

Overall Champion!
1. Eirik
2. Vidar
3. Knut
(4. Tobias)

Favourite Opponent!
1. Magnus H - 5+5+5 poeng
2. Sindre - 5+5+3 poeng
(så kommer det en svær gruppe navn som deler tredje plass osv)

Favourite Army!
1. Eirik - 9 stemmer
2. Tobias - 8 stemmer
3. Vidar - 7 stemmer
(4. Magnus - 6 stemmer)

Best General (battle points only)!
1. Knut
2. Øyvind
3. Eirik
(4. Vidar)

Bloodiest General (flests killpoints)!
1. Øyvind
2. Knut
3. Eirik
(4. Standin (ThomasBA&Fred) )

Image
Frederick B

join Kings of War Norway (facebook)

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Sun Oct 15, 2017 12:19 pm

Jeg må også nevne at fair play poengene fungerte slik: den du satte som første navn, fikk 5 poeng, andre navn fikk 3 poeng og tredje navn fikk 1 poeng. Det var også mange som slet veldig med å rangere sine tre motstandere, og nesten rullet terning.
Det ser mer dramatisk ut enn det er at en person har kun 3 poeng på Fair Play, og vinneren har 15 poeng. Spesielt når personen med lavest score er en hyggelig kar som vanligvis får helt normal fair play score. Burde jeg lage et "flatere system" til neste gang?
Ville liksom at vinneren skulle få ganske mye poeng... men det går muligens litt hardt ut over personen som får 3 x tredjenavn stemmer.
Frederick B

Durloth
Juggernaut

Post by Durloth » Sun Oct 15, 2017 5:35 pm

Synes poengsystemet for sportsmanship funket greit. Det eneste var at det med det systemet ikke var mulig å gjøre forskjell på tre flotte motstandere (som jeg hadde) og to flotte og én drittsekk. Drittsekken ville nødvendigvis få like mange poeng som en av de tre trivelige, hvis du skjønner.
...Eirik...
Vradchuck wrote: så derfor spør je deg som er ogre guru :)
Arme-logg: http://warseer.com/forums/showthread.php?t=190654

severus
Ghetorix

Post by severus » Sun Oct 15, 2017 6:23 pm

Positivt:
- Mange premier og diplomer
- Meget god stemning
- Fine turneringsregler
- Godt organisert og tydelige meldinger underveis
- Gode scenarioer
- Fin lunsj og pils-ordning
- Digger 4 kamper på en dag!
- Jeg likte favorittmotstander-ordningen slik den var. Liker antagelsen om at alle har møtt hyggelige motstandere men blir tvunget til å rangere.
- Kult at nye spillere dukker opp

Negativt:
- Lysforhold
- Synd med en feilpairing
- Litt lite tid til slagene og mellom slagene (det hadde vært godt med en hurtig-øl før hver kamp)

Forslag til forbedring:
-Skifte noen lyspærer
- ny poengsum. Hva med 1650? 1750? 1850? 1995? Jo laver poengsum desto mer bør kompes!

Jeg vil også benytte muligheten til å takke mine motstandere for 4 flotte og ikke minst utfordrende kamper. Jeg møtte Eirik, Knut, Øyvind og Thomas BA. Ikke akkurat dårlig motstand!
- samme tid på klokka (evt kortere hvis 1650 eller lignende)
- Starte litt tidligere slike at det blir bedre tid til 4 kamper
- Legge inn 30+ min mellom hver kamp for tur til puben for øl og prat om slag og ny pairing
- Flere spillere må hentes inn.
KoW-boy

Facebook:Kings of War Norway

Oguleth
Juggernaut

Post by Oguleth » Sun Oct 15, 2017 7:49 pm

Selve poengene som deles ut for FP har jeg igrunn ingen formening om. Kunne like gjerne trillet terning siden jeg ikke hadde noe å utsette på noen av mine motstandere; hadde helst sett at man slapp å måtte rangere. Det at man ikke gir noen poeng til sistemann heller virker litt merkerlig også. Så lenge det skal deles ut poeng foretrekker jeg at man kan gi alle det samme eller stemme på en favoritt til slutt. Hvis man skal satse hardt på softscores må det uansett være poeng som monner, men hvis en likandes person virker som en komplett idiot på resultatlista virker kanskje litt hardt :)

Synes det meste funka bra, men lyset som sikkert var utenfor arrangørs kontroll siste kampen og litt mer tid mellom rundene hadde vært litt ekstra luksus. :)

Paradox
Praetorian Ferox

Post by Paradox » Mon Oct 16, 2017 8:29 am

Frederique wrote:Jeg må også nevne at fair play poengene fungerte slik: den du satte som første navn, fikk 5 poeng, andre navn fikk 3 poeng og tredje navn fikk 1 poeng. Det var også mange som slet veldig med å rangere sine tre motstandere, og nesten rullet terning.
Det ser mer dramatisk ut enn det er at en person har kun 3 poeng på Fair Play, og vinneren har 15 poeng. Spesielt når personen med lavest score er en hyggelig kar som vanligvis får helt normal fair play score. Burde jeg lage et "flatere system" til neste gang?
Ville liksom at vinneren skulle få ganske mye poeng... men det går muligens litt hardt ut over personen som får 3 x tredjenavn stemmer.
Det er jo, ironisk nok, umulig å lage et fair system for fair play poeng. Slik systemet var, så var det jo vanskelig hvis man hadde 3 hyggelige kamper. Kanskje er det bedre med 4 - 3 - 2 poeng?
Rangeringen av motstandere er jo basert på følelser (og/eller terning-kast), så det er jo mulig at hvis noen har en hær som er frustrerende å slåss mot, så faller de hakket bak de andre. (Heeelt hypotetisk...)
Men så lenge det er en best general kåring i tillegg til sammenlagt, så har det ikke all verdens betydning.

Favorite army poengene slo enda mer usymmetrisk ut. Fire hærer fikk poeng tilsvarende en kampseier, resten fikk null. Systemet er helt greit for å kåre best malt, men kanskje litt unyansert for å tas med i poengsummen?

Painting poeng-systemet var greit. (skjønt det har jo litt overlapp med favorite army, så de fire hærene fikk jo mer poeng enn de andre her også.)
En KoW-spiller!

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Mon Oct 16, 2017 1:00 pm

Dette var jo en ganske atypisk "overall" turnering hvor det skal telle ganske mye (nesten uforholdsmessig mye) med malepoeng og slikt :D
Det jeg og William ble enige i som en standard for en slik turnering, som vi har ganske sjeldent, er at det skal være verdt omtrent en hel seier å ha malt hæren sin skikkelig i forhold til en som er helt umalt, og så skal den beste maleren i rommet kunne tjene nesten en hel seier igjen i forhold til en som kun har "checked all the boxes".
Forskjellen er at alle kan klare de første 20 poengene, men det skal litt til å være bra nok til å kjempe om de neste 20 poengene.
Det er riktig at de 4 som fikk Favourite Army stemmer også fikk 20 poeng på "sjekklisten" men det kunne fint vært flere. Feks ville både jeg og Lars (hvis vi deltok) ha fått 20 poeng på sjekklisten, men kunne ha slitet med å få noen særlige votes i kompani med Eirik, Tobias, Vidar og Magnus. :lol:
Kan jo gå med på å senke Favourite Army votes ned til max 10, istedetfor 20, slik at den beste maleren i rommet kan sanke 30 poeng mot at alle kan klare 20 poeng uavhengig av kvalitet.
Dessuten vurderer jeg å senke verdien på "mesteparten multibaset" kategorien, 5 poeng er litt mye her, det kunne nesten heller vært et symbolsk 1 eller 2 poeng. Det ser flott om med multibaser, men litt usikker i hvilken grad turneringen skal "tvinge" folk til det. :)

Fair Play; vi er såpass koselig gjeng at jeg vurderer å bare fjerne det helt. Heller stemme på 1 favorittmotstander på slutten av turneringen, som da får noen små bonuspoeng.
Frederick B

William
Enigma Foundry

Post by William » Mon Oct 16, 2017 3:01 pm

First off: Gøy å se at det spilles på OMSK! Og da spesielt KoW :)
Frederique wrote: Det jeg og William ble enige i som en standard for en slik turnering, som vi har ganske sjeldent, er at det skal være verdt omtrent en hel seier å ha malt hæren sin skikkelig i forhold til en som er helt umalt, og så skal den beste maleren i rommet kunne tjene nesten en hel seier igjen i forhold til en som kun har "checked all the boxes".
Jeg husker sikkert feil her, men ser at jeg har gjort følgende på Hunt for the Artifact og Warm Up:

a) Skjema: 20 poeng for check all the boxes (på HftA var snittet 10,85). Max 20p.
b) Stemmingen: 1 stemme = 10/X. Hvor X = Antall deltagere -1.

Noe som gjør at man kan få et max avvik på 10 poeng mellom en som får en stemme fra alle og en som ikke får noen, og max 30p for alt som har med "hobby" å gjøre.

Sports var følgende:
Alle starter på 5 poeng. Får 2 poeng per Best Game-vote og 1 poeng per Honorable Mention-vote. Max oppnåelse var da 13p, noe Fredrik S blant annet fikk på HftA :)

Vanskelig å lande på et oppsett som alle liker, spesielt når det arrangeres "så få" slike turneringer :)

Durloth
Juggernaut

Post by Durloth » Mon Oct 16, 2017 10:37 pm

Rangeringen av motstandere er jo basert på følelser (og/eller terning-kast), så det er jo mulig at hvis noen har en hær som er frustrerende å slåss mot, så faller de hakket bak de andre. (Heeelt hypotetisk...)
Dette er jo en gammel diskusjon, men for å gjenta det jeg alltid har ment, så er sportsmanship ikke bare evnen motstanderen har til å ta meg i hånden, smile og la være å kaste figurer veggimellom. Ansvaret for at begge spillere har en bra kamp starter i listebyggingen og dermed blir en sporting spiller for meg, en som tenker over om listen han bygger vil være morsom også for motstanderen. Dette er en hobby som handler om følelser (i den grad underholdning, spenning og fyll er følelser) og da ser jeg ikke noe galt i en viss grad av subjektivitet i poengsystemet.

Men dette trenger vi heldigvis ikke å bli enige om, så lenge vi har flinke turneringsarrangører som passer på at det ikke bare er premier for flere kategorier innenfor turneringene, men attpåtil arrangerer masse turneringer med forskjellig vekting.
...Eirik...
Vradchuck wrote: så derfor spør je deg som er ogre guru :)
Arme-logg: http://warseer.com/forums/showthread.php?t=190654

Post Reply

Return to “Turneringer”