Priming med GW skull white spray?

Tips og råd rundt maling og konvertering

Moderators: unseenlurker, Stinky-skink, The Avenger

bajas
Gremlin

Priming med GW skull white spray?

Post by bajas » Wed Sep 12, 2012 8:27 am

God dag

Etter mange års opphold og mislykkede forsøk på å male/bygge en kul WH fantasy hær, har jeg bestemt meg for å prøve igjen. Så jeg kjøpte meg en eske med tomb kings skeleton warriors + malingen jeg trengte og Skull white primer fra GW. Etter den enkle prosessen å lime disse figurene var det da klart for priming.

Dette er første gang jeg har brukt skull white primer, har alltid brukt chaos black tidligere, og jeg har det problemet at jeg ikke får noe jevnt dekkende lag med skull white primer. Det legger seg bare neddi kriker og kroker og danner ikke noe jevnt lag. Og de få stedene jeg får et jevnt lag med primer blir det veldig kornete (har hatt på 3 lag med primer nå og har kun fått 1 skeleton warrior ut av 14 jeg har prøvd å prime som jeg føler ble ok nok til å male).
Metoden jeg bruker er små korte "bursts" med priming på ca 50-70 cm avstand fra modellen.

Sørsmålet mitt er da; er det noe jeg gjør feil eller burde gjort annerledes? Er det bedre å prime med chaos black og heller bygge fargen på skjelettene mine med et par ekstra strøk med maling?
Evt er det gunstigere å rett og slett bare prime dem med pensel og skull white maling og bare droppe hele sprayen?

Hjelp og tips mottas med stor takknemlighet.

soulassassin
Battle Boar

Post by soulassassin » Wed Sep 12, 2012 8:47 am

Heisan og grattis med ny hær!

Ang. Skull White spray: Høres ut som det stort sett er malingsmedium og ikke så mye pigment som fester seg på figurene (og legger seg i kriker og kroker som du sier)

Risting av boksen er utrolig viktig; rist voldsomt og energisk i et minutt eller to (!) og litt innimellom når du sprayer. Forsøk også å holde boksen oppreist, dvs med figurene i øyehøyde ca. Man kan faktisk høre forskjell på hvor mye pigment som kommer ut av boksen, og dette avhenger også av vinkel!

Små, korte spray høres bra ut. Finnishen du vil ha en matt og fin hvit, og man behøver ikke så veldig tykke lag. Flere tynne lag med tørketid i mellom er ideelt. Vil uansett IKKE anbefalle svart spray til så lyse modeller. Pain å male etterpå spør du meg :)

(mer om dette kan leses i min phd. Spraymalingens vidunderlige verden)

Løkke tel!
Arcon 2014 - Ikke flykt inn i grillen

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Wed Sep 12, 2012 8:49 am

Hei.
Jeg sprayer mine modeller med gw skull white om dagen, og har ikke noe særlig problemer med det (se bloggen min litt legger ned for bilder)
Korte bursts er riktig måte å gjøre det på, men jeg lurer på om du kanskje har sprayen litt langt unna? Jeg sprayer fra 10-20 cm unna og det fungerer ganske bra for meg. hvit spray reagerer også mye mer på temperatur og luftfuktighet, så det er nok faktorer som spiller inn. i tillegg; rister du den godt nok? Siden den er nyinnkjøpt har den nok stått i ro en stund, og da trenger den en skikkelig shake for å fungere optimalt.
Og sist men ikke minst; ikke pensle på undercoat. Det er veldig tidkrevende, og malingen chipper av mye fortere.
Håper det hjalp deg litt :D

edit: ninjaet av soulassassin. posten har fremdeles litt ekstra tips, så jeg lar den stå som den er.
Erik Svendsen

kaldCB
Wraith Engine

Post by kaldCB » Wed Sep 12, 2012 8:51 am

Jeg bruker selv white primer til mine figurer, jeg bruker det også som hoved fargen på figurene å ikke bare underlag, så da er det viktig at det dekker skikkelig.

Jeg kan ikke si at jeg har opplevd problemene du prater om. så det er ikke noe problem i utgangspunktet å bruke skull white primer.

Noen løsninger:

* husk å rist boksen skikkelig
* ikke bruk bokser som er flere år gamle.
* tror kanskje avstanden blir for stor, så du kun får støvpartikler som fester seg, dette kan ha skapt dette kornete laget. Jeg bruker en typisk 20-30 cm avstand.
* det at primeren kun legger seg nedi kroker og ikke dekker overflater tyder på at noe er galt med sprayen, eller at det er for kaldt/fuktig ute når du bruker den.
Join the Invasion www.Invasion.no

Hope is the beginning of unhappines

chranos
Warlock

Post by chranos » Wed Sep 12, 2012 9:02 am

JEg har opplevet det du prater om, Det er nok en blanding av at du ikke har ristet den godt nok (hold på i to-tre minutter, og når du tror du har ristet lenge nok holder du på litt til, bygger muskler av slikt :D )
og at den har reagert på fks temperaturen.

Det meste er blitt sagt, men:

10-20 cm fra
korte støt
vanlig innetemp er best, jo lavere temp jo viktigere er det å riste.
riste i 2-3min før bruk
fukt er ikke ideelt å spraye i (dvs utendørs når det regner eller nettop har regnet)

Jeg ser at verden bukker under når Andreas ikke har spraymalekursene sine på Gw lenger :D
Uansett hvordan man ser det er det bare et spill.

[url=http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=14&t=3547]My painting Blog[/url]

bajas
Gremlin

Post by bajas » Wed Sep 12, 2012 9:04 am

Mulig jeg kanskje har vært litt moderat med ristingen, og skal prøve å spraye litt nærmere midt på dagen idag når det er som varmest (må spraye ute :( )
Takker for kjappe responser.

Hawkoon
Electromancer

Post by Hawkoon » Wed Sep 12, 2012 12:02 pm

Høres veldig ut som "ikke-ristet-godt-nok"-syndrom. Har opplevd dette tidligere selv.

Problemet er om du har brukt mye av denne boksen allerede kan det nå være en "skeiv" fordeling av innholdet. Om det ikke blir bedre kan det være du bør kjøpe en ny en.

Kaptajn Congoboy
Archangel

Post by Kaptajn Congoboy » Sun Sep 16, 2012 10:41 am

Rist mer. Og vurder en farget grunner til skjeletter og andre figurer der én enkelt farge dominerer - Army Painter har en "Skeleton Bone" som gjør at du slipper å male over basecoaten. Husk bare å lese instruksjonene nøye (APs sprayer brukes på en annen avstand enn GW's) og RISTE GODT (det er viktigere for AP enn for GW-spray).

Jeg har sett litt klaging over AP's sprayer her på forumet, men jeg tror det handler om for lite risting og feil avstand fordi folk bare bruker dem som de er vant til fra GW-sprayer. Ihvertfall har jeg nå prøvet det selv på ensfargede figurer og, basert på min egen og andres resultater med dem som jeg selv har sett, kan jeg kun anbefale dem. De jeg selv har brukt/har sett andre bruke og som virker er: Skeleton Bone, Fur Brown, Leather Brown (selv) og Uniform Grey. Jeg har hørt det var noe tull med en av de blå, men husker ikke hvilken. Spør i butikken.
-Kaptajnen

Post Reply

Return to “Maling”