50 måter å strippe en goblin

Tips og råd rundt maling og konvertering

Moderators: unseenlurker, Stinky-skink, The Avenger

Grimnaud
Trencher

50 måter å strippe en goblin

Post by Grimnaud » Sun Jan 25, 2015 8:18 pm

Etter litt handling på finn.no har jeg endt opp med en mengde allerede malt plastmodeller. Nå, det er mulig at jeg bare er litt eksentrisk, men jeg foretrekker å male modellene mine selv, og vil helst unngå metertykke lag med primer og gammel maling. Så dersom jeg skal få noen bruk for disse gamle modellene så må malingen av. Dermed begynner jakten på en måte å gjøre dette så skånsomt, billig, og effektivt som mulig. Siden det meste jeg har funnet rundt om kring på nettet bruker amerikanske og britiske produkter som ikke er å få tak i her i Norge så tenkte jeg at eksperimenteringen med norske produkter kanskje kunne være av interesse.

Det eneste produktet som jeg husker at har blitt foreslått for å fjerne maling for oss her i Norge er bremsevæske. Jeg prøvde meg på det for en del år siden, og det jeg husker best var at det var noe svineri å jobbe med. I tillegg vil jeg helst ha noe som kan brukes innendørs. Så jeg er på leting etter et produkt som;
-ikke skader plasten
-kan brukes innendørs
-er relativt skånsomt
-er relativt rimelig
-ikke trenger å behandles som spesialavfall
-og som er effektivt i å fjerne all malingen.
La jakten begynne!

Jeg startet med å teste det jeg allerede hadde i huset. Så fram kom en haug med nightgoblins og gamle syltetøyglass.

Whitesprit var det første jeg testet.

Image

Etter en times tid, når jeg tok den opp for å forsøke å børste av maling hadde plasten allerede begynt å mykne. Bomskudd nummer 1, og det første tilskuddet til en fremtidig enhet med skavenslaves.

Zalo, fordi hvorfor ikke?

Image

Når bildet ble tatt så hadde den ligget i en utblandet løsning av Zalo og vann (cirka 1:4) i en uke. Det lille av maling som har falt av skyldes børstingen heller en noen spesiell effekt av Zaloen. Bomskudd nummer to.

Grønnsåpe. Når jeg først skulle teste Zalo kunne jeg like godt prøve med grønnsåpe også.

Image

Etter en uke i en utblandet løsning av grønnsåpe og vann (igjen cirka 1:4) har ganske store deler av malingen blitt borte. Men legg merke til at den ikke har klart å løse opp malingen i kroker og fordypninger, som rundt tauet på spydet. Bomskudd nummer tre.

Vann var det siste jeg testet i første omgang, mer for å ha en kontroll-goblin enn noe annet.

Image

Så godt som ingen effekt. Bomskudd nummer fire.

Nurion
Thorn

Post by Nurion » Sun Jan 25, 2015 8:23 pm

Prøvd grønnsåpe uten å vanne den ut?

Jeg har brukt Jotun Penselrens på mye. Det funker veldig bra på metal, greit på plast. Fyller opp et gammelt syltetøyglass slik du sier og legger dem nedi i ca et døgn. Kan bruke penselrensen om igjen mange ganger, så selv om den er litt dyr i innkjøp har du malingsfjerner i flere år ;)

Grimnaud
Trencher

Post by Grimnaud » Sun Jan 25, 2015 8:34 pm

Så nå var det på tide å gå litt mer systematisk til verks.

Penselrens var jeg helt sikker på at kom til å gjøre susen, så jeg dro avsted og kjøpte en flaske med Myke-Jens penselrens.

Image

Hot doggy, dette virket fort. I løpet av minutter var det meste av malingen løsnet og kunne børstes av. Uheldigvis så var også det meste av detaljene det samme. Det er mulig jeg har funnet en ny favoritt for å rense metal-figurer, men dette er ikke løsningen for plast. Bumskudd nummer fem, og nok et tilskudd til skavenslavesene.

Salmiakk fant jeg et tips om på en gammel nettside om historiske modeller.

Image

Når dette bildet ble tatt hadde den ligget i salmiakk i tre dager. Jeg har hevet den oppi igjen, og kommer med en oppdatering når den har ligget i syv dager. Så langt så funderer det veldig bra på de metalliske fargene, og ikke så veldig godt på resten. Kommer tilbake med en dom.

Plumbo, mer bestemt Plumbo Rengjørings-spray.

Image

Plumboen virket ganske raskt, og med litt børsting var det meste av malingen borte i løpet av fire times. Men primeren har den ikke klart å løse opp. Når jeg dro den opp igjen tre dager etter hadde plasten dessverre begynt å bli myk. Dette er vinneren så langt, men tror ikke det er å anbefale å la modellene ligge lengre enn et døgn.

Jeg skal teste et døgn i plumbo på enda en goblin for å være sikker på at plasten ikke tar skader av det. Å fjerne alt annet enn primeren er godt nok til at jeg kan gi dem et nytt tynt lag med primer og male dem. Men jeg er enda ikke helt fornøyd, så jeg kommer til å fortsette å lete. Kom gjerne med tips og ideer, så skal jeg prøve å teste dem :D

@Nurion. Kjapt svar :D Nei, jeg har ikke prøvd grønnsåpe uten å vanne den ut enda. Var ikke så mye igjen i flasken. Hehe. Ja, penselrens er testet, men ikke Jotun sin. Jeg skal se om jeg kan få tak i litt.
Last edited by Grimnaud on Sun Jan 25, 2015 11:06 pm, edited 1 time in total.

Glasqul
Thorn

Post by Glasqul » Sun Jan 25, 2015 9:45 pm

Jeg bruker rødsprit på plast og metall(IKKE finecast, de smelter) og det virker veldig bra. Ca 60 minutter løsner det meste, og de kan enkelt børstes rene med en elektrisk tannbørste.

Ufortynnet grønnsåpe virker også, men da bør de av erfaring ligge en ukes tid eller mer.

Har kjøpt meg en bitteliten "Ultrasonic cleaning" fra en kina side, og det virket over forventning. Nå er denne dingesen en liten billig kopisak, men jeg tror virkelig denne fra biltema kan gjøre susen.
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... er-191532/
Stand rigid for the next battle
Peace means reloading your guns
The love for life is all hatred in disguise
A carnival creation with masks undone

Gingalain
Electromancer

Post by Gingalain » Mon Jan 26, 2015 9:49 am

Jeg bruker også rødsprit. Det funker som bare juling. Anbefaler gummihansker og god ventilasjon.
Har strippet en drøss med modeller. ingen av de har tatt skade. Det lyser også opp en del lim.
Aos: Destruction mest Gutbusters, 40K: Spacewolves, Warmahordes: Cryx, Cygnar & Skorne, Infinity: PanO & Nomads Warzone: Imperial, Malifaux: Guild

Grimnaud
Trencher

Post by Grimnaud » Mon Jan 26, 2015 4:15 pm

Da står grønnsåpe og rødsprit på listen over ting å prøve.

Jeg må si at etter å ha prøvd plumbo igjen er jeg mer og mer fornøyd. Rask, ingen plagsom lukt, og relativt litt å jobbe med. Et stort pluss at det hverken trengs avtrekk eller hansker :) I tillegg fungerer det bedre på metallmodeller enn penselrensen (mulig det bare er noe med merket jeg har kjøpt). Men plastmodeller bør ikke ligge i det over natten. Ingen av detaljene har blitt borte, men jeg kjenner at plasten har blitt mykere, og jeg kan lage merker med fingerneglene uten å ta noe spesielt i.

Kommer tilbake med oppdateringer etterhvert som jeg får handlet inn og prøvd andre alternativer.

Grimnaud
Trencher

Post by Grimnaud » Fri Jan 30, 2015 11:57 pm

Da har den vesle goblinen ligget i salmiakk i syv dager. Resultatet;

Image

Dårlig. Svært, svært dårlig. For å sammenligne, her er bildet etter å ha ligget fra fredag til søndag;

Image

Det er på ingen måte verdt bryet med den forferdelige lukten med mindre du var en av dem som virkelig elsket å sniffe hornsalt når du var yngre.

Bomskudd nummer seks er bekreftet.

Akkurat nå så har jeg tre goblins liggende i konsentrert grønnsåpe. De blir dratt ut etter uke 1,2 og 3 for å kunne sammenligne effekten over tid. I tillegg har jeg en goblin liggende i det mest skuffende løsemiddelet så langt; Cillit Bang. Man skulle tro at ett av de kraftigere vaskemidlene man får tak i skulle gjøre susen, men så langt har det ikke levd opp til løftet. Nå skal jeg innrømme at listen er lagt ganske høyt for at det skal være verdt å bruke Cillit Bang til å strippe modeller. Lukten er forferdelig, langt verre enn whitesprit eller penselrens og man bruke hansker i et godt ventilert område. Jeg kommer tilbake med mer på onsdag når den har marinert seg i en uke.

På metall-fronten så har penselrens steget i gradene. Mens plumbo får malingen til å flasse av så løser penselrensen den opp, noe som virker saktere, men grundigere. I tillegg er det en stor fordel at den begynner å mykne opp superlim etter en ukes tid. Det er en stor fordel når forrige mann som eide shieldbearerne mine nærmest har dynket dem i superlim.

Jeg skal fortsatt forsøke rødsprit, men så langt leder plumbo ann. Lett å bruke, virker på kort tid, relativt effektivt, skånsomt for meg om ikke for modellene, og trenger ikke behandles som spesialavfall.

FuskPrunker
Greylord Outrider

Post by FuskPrunker » Sat Jan 31, 2015 11:01 am

METALL: Ett veldig godt middel jeg fant for å fjerne maling fra metallfigurer er STS malingsfjerner. Dypp figuren i STS og legg den til side i 2 dager. Sjekk figurene underveis og når malingen blir oppløst ser du en slags skumløsning. Etter dette skummet dekker hele figuren så skyller du figuren under varmt vann - og legger den til tørk. Job done! :D

PLAST: Ett middel som en del av mine kamerater har prøvd seg med er DETTOL såpe. Det virker visst på både plast og metallfigurer uten å løse opp "greenstuff". Legg modellene i DETTOL-bad i opptil 48 timer. Så børster en malingen av.
He came walking through the thunderstorm and you could tell he was a wizard, partly because of the long cloak and carven staff but mainly because raindrops were stopping several feet from his head, and steaming. (Equal Rites, by Terry Pratchett)

Grimnaud
Trencher

Post by Grimnaud » Sat Jan 31, 2015 12:55 pm

FuskPrunker wrote:PLAST: Ett middel som en del av mine kamerater har prøvd seg med er DETTOL såpe. Det virker visst på både plast og metallfigurer uten å løse opp "greenstuff". Legg modellene i DETTOL-bad i opptil 48 timer. Så børster en malingen av.
Jeg har lest om Dettol på internasjonale forum, men da er det vanligvis rengjøringsmiddelet det er snakk om. På nettsiden deres ser det ut som om vi bare får kjøpt håndsåpen her i norge, med litt diverse antibakterielt på apoteket. Er det håndsåpen kameraten din har prøvd? Jeg skal se om jeg finner en flaske og teste :)

FuskPrunker
Greylord Outrider

Post by FuskPrunker » Sun Feb 01, 2015 5:15 pm

Han prøvde flytende håndsåpe på flaske. Figurene mistet fargen iallefall. :D
He came walking through the thunderstorm and you could tell he was a wizard, partly because of the long cloak and carven staff but mainly because raindrops were stopping several feet from his head, and steaming. (Equal Rites, by Terry Pratchett)

Knallogfall
Fennblade

Post by Knallogfall » Mon Feb 02, 2015 9:15 pm

Har en gammel gryte full i rødsprit, her. Fungerer stort sett ganske bra på lette ting og akryl, men har sett noen rare greier der det ikke biter i det hele tatt.

Leevoth
Praetorian Ferox

Post by Leevoth » Wed Feb 04, 2015 1:18 pm

Vet det er sagt at bremseveske er en uting ...

men jeg må påstå at det er det greieste .. lukter ikke så mye, funker på plast og på metall (usikker på crapcast for sånt no eier jeg svært lite av) .... kan brukes opp og opp igjen.

Metallfigurene mine kan ligge i den i evigheter uten skade, så er det bare å gå over med en tannbørste (forhåpentligvis en ren en :)). Et døgn er etter sigende nok for plastfigurer.

Dessuten .. trenger ikke behandle den som noe slags avfall .. for du kan bruke den igjen på neste miniatyrbunke du skal strippe.

Grimnaud
Trencher

Post by Grimnaud » Wed Feb 04, 2015 5:58 pm

@ Leevoth. For å opprettholde litt objektivitet bør jeg antageligvis gi bremsevæske en ny sjanse. Jeg skal vurdere det.....

Jeg dro den første goblinen ut av konsentrert grønnsåpe i går. Fargene hadde så smått begynt å bleknes i løpet av uken, men jeg hadde ikke høye forhåpninger. Før jeg begynte å skrubbe.

Image

Dette er det beste resultatet så langt! Billigere, mer skånsomt, og det første som har klart å fjerne noe, om ikke alt av primeren. Dersom en uke eller to lengre klarer å fjerne resten så har jeg funnet min klare favoritt! Hit number one!

Men det er ikke den enkleste eller mest effektive. For jeg prøvde så rødsprit.

Image

Malingen begynte å flake av i løpet av bare et par minutter. Etter en time dro jeg den første ut og skylte av all malingen under rennende vann. Så fort jeg begynte å skrubbe litt forsvant primeren også. Alt av den :D Home run!

Det var også på tide å dra ut goblinen som har tilbrakt en uke i Cillit Bang.

Image

Skuffende. Veldig, veldig skuffende. Bomskudd nummer syv.

For min egen del så føler jeg at dette eksperimentet er over etter å ha prøvd rødsprit. Men jeg skal vurdere å prøve bremsevæske, og eventuelt andre forslag som kommer inn. Jeg har fortsatt en goblin liggende i Dettol håndsåpe, og to i grønnsåpe, så det kommer uansett oppdateringer i et par uker framover.

JørnN
Praetorian Ferox

Post by JørnN » Thu Feb 05, 2015 2:11 pm

Jeg har selv brukt bremseveske tidligere, med gode resultater, men det fordrer definitivt både hansker (alltid) og maske (i hvert fall inne) da det er 'relativt ugunstig' for karbonbasert liv.

Jeg har ofte lange perspektiver på prosjektene mine, så jeg har brukt grønnsåpe i lengre tid nå. Etter å ha sett hva du har fått til med Rødsprit må jeg nok plukke opp en flaske på vei hjem i dag. Resultatene jeg hadde med bremseveske overgikk ikke de du har med Rødsprit, så der blir det enkelt å velge for meg i alle fall.

Strålende artikkelserie!!

PS: Noen som trenger fem liter grønnsåpe? Bare brukt en håndfull ganger... ;)
Jeg reserverer meg retten til å nekte å vokse opp!
- TracerBullet

http://teamstormbolter.blogspot.com/

Grimnaud
Trencher

Post by Grimnaud » Tue Feb 10, 2015 6:48 pm

@ JørnN. Takkar. Jeg har nå fullt konvertert til rødsprit. Det er rett og slett det raskeste og mest effektive, med relativt lite lukt eller avgass. Jeg har gjort alt dette inne på badet i en liten leilighet, og har ikke hatt noe problem med lukten av rødsprit.

Nå, jeg rotet litt med dagene, noe malingsgudene tydeligvis bet seg merke i, for da jeg dro opp goblinen som har ligget 13 dager i konsentrert grønnsåpe så resultatet slik ut;

Image

Ikke bare var primeren fortsatt på, men mer av den satt fortsatt på enn det gjorde på den forrige grønnsåpe-goblinen. Grønnsåpe, you have let me down.

Jeg dro også opp den jeg faktisk skulle, nemlig goblinen som har marinert i Dettol. For å klargjøre, så har den ligget i Dettol No-Touch Refill med sitron-lukt.

Image

Jeg tviler nemlig på at det var det samme som kameraten til FuskPrusker brukte, for dette gjorde ikke mye. Bomskudd nummer åtte.

Grunnen til at den klare all-around favoritten nå er rødsprit kan dere se her;

Rødsprit på metall

Image

Penselrens på metall

Image

Penselrensen, eller hvertfall den typen jeg har brukt, gjør i-og-for-seg en god jobb med å løse opp malingen, men samtidig blir den etterhvert til et tykt mørkt lag som dekker modellen og er vanskelig å fjerne.

Den foretrukne metoden, som jeg kommer til å bruke framover er rødsprit i en time til en dag (avhengig av om det er plast eller metall), etterfulgt av en kvikk rens i vann før modellene får seg en dukkert i utvannet zalo. Metallfigurene blir skinnende rene, noe som gleder perfeksjonisten i meg grenseløst. Pluss at zalo er mer behagelig å skrubbe av :-)

Post Reply

Return to “Maling”