Råd ang fjerning av maling på plast-modeller

Tips og råd rundt maling og konvertering

Moderators: unseenlurker, Stinky-skink, The Avenger

Øystein
Archangel

Råd ang fjerning av maling på plast-modeller

Post by Øystein » Thu Apr 23, 2009 2:37 pm

Tittelen sier vel alt? Noen som har noen gode erfaringer? Er Zalo det enkleste alternativet? Skal strippe ca 15 hester for maling,så det er forholdsvis store flater det er snakk om...
Mvh
Øystein Berg

aleksander
Archangel

Post by aleksander » Thu Apr 23, 2009 2:44 pm

Jeg har brukt bremsevæske, og det har fungert ganske så bra. Tror det allerede er noen tråder om dette, så hvis du søker litt rundt burde du finne mer info ;)

QuasiDemon
Electromancer

Post by QuasiDemon » Thu Apr 23, 2009 2:51 pm

Jeg har brukt vanlig Grønnsåpe og la de ligge over natta, funker som bare det. :)

aleksander
Archangel

Post by aleksander » Thu Apr 23, 2009 3:16 pm

Har prøvd grønnsåpe, og synes ikke det funker noe særlig. Lot modellene ligge i det i 2 uker, og merka ikke noe særlig effekt..

Thorek the Immortal
Battle Boar

Post by Thorek the Immortal » Thu Apr 23, 2009 4:08 pm

Trenger vi virkelig flere sliker topicer? Du trenger bare å søke, så finner du plenty av topicer hvor fjerning av maing blir diskutert

Ridago
Trencher

Post by Ridago » Thu Apr 23, 2009 8:10 pm

Hvordan fjerner man maling fra plastik figurer a? har ikke fått det med meg :lol: :lol: :P :D
Fredrik her. Heter Ridago på stort sett alle nettsteder jeg er på.

chranos
Warlock

Post by chranos » Thu Apr 23, 2009 8:48 pm

Jeg håper du er ironisk nå siden det står forslag i fleng bare i denne tråden alene. Det er vel hvertfall en tråd til som tar for seg dette emnet i dette underforumet.

Ellers finnes det forslag for det meste her: http://warhammer.org.uk/phpBB/viewtopic.php?f=4&t=9675
Uansett hvordan man ser det er det bare et spill.

[url=http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=14&t=3547]My painting Blog[/url]

Ridago
Trencher

Post by Ridago » Thu Apr 23, 2009 8:51 pm

var ironisk
Fredrik her. Heter Ridago på stort sett alle nettsteder jeg er på.

chranos
Warlock

Post by chranos » Thu Apr 23, 2009 9:02 pm

Bare sjekket :wink:
Uansett hvordan man ser det er det bare et spill.

[url=http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=14&t=3547]My painting Blog[/url]

Øystein
Archangel

Post by Øystein » Fri Apr 24, 2009 6:22 pm

@aleksander: Har brukt bremsevæske på metall-figurer tidligere,med måtelig resultat. Lurte på om det var noe som var mer effektivt,men da skal jeg forsøke det på plast-hestene mine også.
Trenger vi virkelig flere sliker topicer? Du trenger bare å søke, så finner du plenty av topicer hvor fjerning av maing blir diskutert
Slikt kan du spare seg for. Liker man ikke topic'en,trenger man heller ikke poste. Enkelt og greiit!

Takk til dere andre for konstruktive forslag.
Mvh
Øystein Berg

aleksander
Archangel

Post by aleksander » Fri Apr 24, 2009 6:41 pm

Før du hiver hestene i bremsevæske må du huske på en ting, ikke la de ligge for lenge :P Prøv først en time, og se hvordan resultatet blir. Kommer litt an på bremsevæska, men noen typer kan ødelegge plastmodeller hvis de ligger i for lenge.

Thorek the Immortal
Battle Boar

Post by Thorek the Immortal » Fri Apr 24, 2009 8:48 pm

Øystein wrote:
Slikt kan du spare seg for. Liker man ikke topic'en,trenger man heller ikke poste. Enkelt og greiit!
Jeg mente bare at det er ganske så unødvendig. Søkefunksjonen fungerer fortsatt

unseenlurker
Gud

Post by unseenlurker » Fri Apr 24, 2009 9:29 pm

Hei Thorek :)

Dette er et relativt lite forum, og det er kjempepositivt at vi har aktivitet her.

Så for å svare på spørsmålet ditt: Ja vi trenger flere slike topic'er.

Det vi derimot IKKE trenger slike svar som du gir her. Skal prøve å forklare hvorfor:

Øystein klarer seg, det er ikke noe problem. Men det er 152 som har vært inne på tråden og kikket. Noen har sikkert hatt samme spørsmålet. Videre er det veldig godt mulig at noen som ikke har så mye erfaring fra hverken warhammer eller dette forumet leser dette.

Når du svarer på måten du gjør så øker du muligens terskelen for at folk skal poste noe de lurer på. Det er uheldig. Vi er et lite miljø, og må ta vare på hverandre for å vokse. Du bidrar ikke positivt i det hele tatt med en brysk tone.

Du er ikke administrator eller moderator her (enda :) ). Det er vår jobb å vurdere hva som er greit og ikke, og dette regulerer vi via PM.

Vi setter pris på hjelp til denne jobben, men den hjelpen bør komme i form av tips på PM hvis det er noe du eller andre ønsker at vi skal ta tak i.

Med vennlig hilsen,

Gard
Founding member of FADHDA (Faction ADHD Anonymous)

Avian
Enigma Foundry

Post by Avian » Fri Apr 24, 2009 9:49 pm

Jeg har god erfaring med helt vanlig grønnsåpe. Artikkel: Stripping paint

greenskin
Juggernaut

Post by greenskin » Sat Apr 25, 2009 9:17 am

hola! bremsevæaske har fungert bra for meg og jeg har fjernet maling på sikkert 200 modeller :P

har funnet ut at bremsevæsken til ESSO fungerer best ( statoils bremsevæske er også grei) ... Jeg har hatt plastmodeller liggende i bremsevæske i flere dager uten at modellen har tatt skade!

MEN om dui har prøvd andre typer midler først på modellene så ville jeg passet på litt da bremsevæske da kan være skadelig for modellen :roll:

MVH
- Sindre -

Post Reply

Return to “Maling”