Råd ang fjerning av maling på plast-modeller

Tips og råd rundt maling og konvertering

Moderators: unseenlurker, Stinky-skink, The Avenger

Andreas
Thorn

Re: Råd ang fjerning av maling på plast-modeller

Post by Andreas » Tue Sep 01, 2009 7:53 am

Nei,

Smart Club har ikke kirkland mer, er det jeg bruker og er det samme som Simple Green, har noen liter igjen men etter det er det slutt :(.

Andreas
Blogging madness -= http://www.briefspite.com/ =-

Democracy is a pathetic belief in the collective wisdom of individual ignorance - HL Mencken

Paulsen
Gremlin

Post by Paulsen » Wed Sep 02, 2009 9:19 pm

Jeg synes det er lettere å male ryttere og hester for seg, men hesten er av plastikk og rytteren er av tinn, så jeg trenger noe som kanskje løsner limet, men som ikke ødelegger noen detaljer på hesten. Så jeg lurte på om neglelakk fjerner, ødelegger detaljer på plastikk når jeg skal ta av maling og om neglelakk fjerner løsner lim?

sanginious
Gobber

Post by sanginious » Mon Jul 15, 2013 11:15 pm

Selv brukte jeg før neglelakkfjerner, men det funket kun på metall modeller og er veldig dyrt med tanke på hvor liten flasken er ca 29,-. Fant ut for noen år siden at vanlig rød sprit funker strålende. Alt du trenger er en tannkost til å forsiktig børste vekk malingen etter at de har ligget oppi spriten i ca 5 min. Merk at rødsprit er skadelig for både hendene og duften er skadelig for hjernen så jeg bruker både gassmaske og hansker.
Power resides where men believe it resides

sanginious
Gobber

Post by sanginious » Mon Jul 15, 2013 11:15 pm

Selv brukte jeg før neglelakkfjerner, men det funket kun på metall modeller og er veldig dyrt med tanke på hvor liten flasken er ca 29,-. Fant ut for noen år siden at vanlig rød sprit funker strålende. Alt du trenger er en tannkost til å forsiktig børste vekk malingen etter at de har ligget oppi spriten i ca 5 min. Merk at rødsprit er skadelig for både hendene og duften er skadelig for hjernen så jeg bruker både gassmaske og hansker.

KristofferD
Stannis Brocker

Post by KristofferD » Tue Jul 16, 2013 7:46 am

Image

The Jackal47
Greylord Outrider

Post by The Jackal47 » Tue Jul 16, 2013 4:51 pm

Kristofferd, la denne personen få lov til å si sin egen mening.

Det er bedre å fortsette i en gamle tråd enn å lage f*****kings nye x antall tråder om det samme tema som eksisterer fra før av i forumet, helt unødvendig etter min mening.
Last edited by The Jackal47 on Tue Jul 16, 2013 5:06 pm, edited 1 time in total.
Dark/Light/Twilight Space Elves-fan #1 :)

chranos
Warlock

Post by chranos » Tue Jul 16, 2013 4:54 pm

The Jackal47 wrote:La denne personen få lov til å si sin egen mening.

Det er bedre å fortsette i en gamle tråd enn å lage f*****kings nye x antall tråder om det samme tema som eksisterer fra før av i forumet, helt unødvendig etter min mening.
Threadomancy gif eller bilder er jo også EKSTREMT barnslig. Finnes bedre måter å få ett ekstra tall på antall poster totalen sin.

Gi heller konstruktiv tilbakemelding eller del egne erfaringer. Folk blir skremt vekk fra forum for mindre.

Tenk Trykk Tal (post) gjelder også på forum!
Uansett hvordan man ser det er det bare et spill.

[url=http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=14&t=3547]My painting Blog[/url]

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Tue Jul 16, 2013 9:28 pm

Akkurat den tråden her var vel egentlig ikke så dum å vekke opp fra de døde. Mye gode tips her. Kanskje det er muligheter for å få litt sticky på noen av de tipsene???
Erik Svendsen

Gingalain
Electromancer

Post by Gingalain » Wed Jul 17, 2013 10:37 am

Rødsprit fra biltema funker som F..... Malinga dætt av etter 1-2 tima. og koste 40kr før en liter. Ser ikkje ut tel å skade plast heller.

AotBR terminator sgt. 2 lag med GW primer, maling og 1 lag med varnish før:

Image

Etter:
Image
Aos: Destruction mest Gutbusters, 40K: Spacewolves, Warmahordes: Cryx, Cygnar & Skorne, Infinity: PanO & Nomads Warzone: Imperial, Malifaux: Guild

KristofferD
Stannis Brocker

Post by KristofferD » Wed Jul 17, 2013 1:20 pm

Selv synes jeg at jeg var veldig morsom :lol:

Var det virkelig noen som ble fornærmet? Dere er litt hårsåre ass... :roll:

Jeg får vel bidra litt så jeg ikke får Chranos på nakken igjen.

Jeg har brukt rødsprit og neglelakkfjerner. Rødsprit var en klar vinner for meg, fungerte som bare pokker! Jeg fikk nøyaktig samme resultat som Gingalain. Jeg brukte en gammel tannkost til å fjerne de restene som ikke gikk vekk med vanlig skyll, tipp topp tommel opp

Nurgling Nanny
Stannis Brocker

Post by Nurgling Nanny » Fri Jul 19, 2013 4:05 pm

Rødsprit? Hm, hvor lett er det å få av maling som ikke har falt av? Må du børste lenge/hardt?
Pest og kolera...

sanginious
Gobber

Post by sanginious » Fri Jul 19, 2013 4:17 pm

Malingen går som oftest av med en gang, trenger ikke å skrubbe i lenger enn 30 sek ca på modell, kanskje opp til 1 min. Selv strippa jeg et helt SM chapter på ca litt over 1 time.

WithCarbos
Holy Zealot

Post by WithCarbos » Sun Aug 04, 2013 11:33 pm

En håndfull miniatyrer tilbrakte en uke i forseglet glass sammen med noen desiliter ren Krystall grønnsåpe. Resultat:

Metall: malingen flasset av som min sarte hud etter tur til påskefjellet uten solkrem. For å få vekk undercoat måtte jeg skrubbe i noen min med stiv børste.

Plast: malingsatan satt like godt; ingen effekt overhodet.

I morgen skal jeg by plasten på litt bremsevæske (kommer tilbake med type etter test), og se om den liker det.
–Amund–

greenskin
Juggernaut

Post by greenskin » Sun Aug 04, 2013 11:40 pm

WithCarbos wrote:
I morgen skal jeg by plasten på litt bremsevæske (kommer tilbake med type etter test), og se om den liker det.
PS:Husk at det ikke alltid kan være bra og blande forskjellige slike stoffer/midler... jeg endte om med noen orcs som så ut som et par marshmallows :/

bremsevæske fungerer veldig ofte heeelt fint, men alltid greit og teste en modell først :)
- Sindre -

WithCarbos
Holy Zealot

Post by WithCarbos » Mon Aug 05, 2013 12:49 am

Ja, dette er plast som jeg ikke har enormt mye til overs for, og jeg bryter ikke sammen i fosterstilling hvis de etser vekk. Men ja, jeg skal vaske dem veldig godt først, slik at det ikke er spor av grønnsåpe på dem :wink:
–Amund–

Post Reply

Return to “Maling”