Priming: spray vs brush-on

Tips og råd rundt maling og konvertering

Moderators: unseenlurker, Stinky-skink, The Avenger

Athene
Enigma Foundry

Priming: spray vs brush-on

Post by Athene » Thu Mar 01, 2012 9:52 pm

Jeg har akkurat begynt å bruke spray primer, ettersom jeg gikk lei av å bruke så mye tid på brush-on.
Jeg merket veldig raskt 1 stor forskjell mellom spray priming og brush-on priming:
Sprayed primer skreller av bare jeg ser på det nesten.
Feks istad etter å ha sprayet en metallfigur og ventet til primeren var tørr, så rullet figuren 2 cm i pappesken ved et uhell, og vips så skrellet det av primer både her og der.
Jeg prayet en haug figurer de forrige dagene, og en god del av dem fikk samme problem med at primeren skrellet av bare de kom lett borti noe.

Det er ikke ukjent for meg at primeren kan skrelle av, men med brush-on har det ikke skjedd før jeg har begynt å male og har holdt for mye i figuren(slitasje på primeren).

Spray primeren jeg bruker er Formula P3, og brush-on primeren jeg bruker er Reapers.

Er dette med dårlig feste typisk for spray primers, typisk for P3 spray primers, eller et resultat av at jeg har brukt sprayen feil somehow? Jeg fulgte da video tutorialen.
http://cognitivepainting.wordpress.com

Obiken
Battle Boar

Post by Obiken » Thu Mar 01, 2012 11:39 pm

Eneste jeg kan komme på i farta som har gitt meg sånne resultater er dårlig vask av miniatyrene. En kjapp runde i lunkent vann med såpe fikser det kjapt..
Kenneth
Spiller Protectorate of Menoth i Warmachine.

Athene
Enigma Foundry

Post by Athene » Fri Mar 02, 2012 1:15 am

Jeg har vært inne på tanken, men mtp at jeg primet rundt 15 figurer andre dagen, minst 5 av dem hadde samme problem, og jeg ikke er vant med problemet, så virker det litt for tilfeldig:p

greenskin
Juggernaut

Post by greenskin » Fri Mar 02, 2012 4:14 am

hmm.. har kun sprayet alt av figurer jeg har malt oppigjenom årene. Dette er mine tanker rundt det:

Plastfigurer: Sprayen fungerer helt fint og legger seg, flasser aldri av.

Metallfigurer: Her hender det seg at det flasser av. Det jeg gjør er å spraye i 2 runder. Første gangen en slags basecoat-spray før selve sprayingen. Etter det har tørket sprayer jeg ordentlig over modellen og dekker alle flater. Deretter maler jeg og krysser alle fingre og tær om at jeg får malt ferdig figuren før det flasser av.
Deretter pensler jeg på Matt Varnish over hele modellen, job done.

Værforhold: Det er også i visse værforhold jeg sliter med å være kompis med sprayen. Da det er en viss fuktighet i lufta (rein, tåke eller lignende) har jeg hatt problemer med å få sprayen ordentlig og det har resultert i modeller med "flakete" lag med sprekker og "ødelagte" miniatyrer.

Jeg bruker Chaos Black sprayen fra GW.

MVH
- Sindre -

soulassassin
Battle Boar

Post by soulassassin » Mon Mar 05, 2012 10:33 pm

En mulighet er at det blir ett tykt lag på modellen, som så sprekker når det tørker. Akryl fra boks har ganske mye "vått" stoff (løsemidler) som tørker raskt og etterlater et veldig tynt lag pigment. Flere tynne lag gjør sikkert susen! Har brukt en del forskjellig spray, men liker gw sin veldig godt. Den sitter som støpt :)
Arcon 2014 - Ikke flykt inn i grillen

Athene
Enigma Foundry

Post by Athene » Wed Mar 07, 2012 12:34 pm

Jeg tror nok jeg skal spraye flere lag, ja.
Bra jeg kjøpte både hvit og svart spray, så jeg kan ta annenhver farge og dermed kan se hvor jeg har dekket med hvert lag.

Post Reply

Return to “Maling”