Jarles kamper

Her kan vi poste battle reports du vil dele med andre

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

JackInTheGreen
The Dude

Re: Jarles kamper

Post by JackInTheGreen » Sun Jul 05, 2015 7:20 pm

Hei,
og takk for rapport!

Hvordan var det å spille på 4x4 bord?
Hvor lang tid tok slaget?
Have you seen the Jack in the Green?

Olannon
Haley

Post by Olannon » Sun Jul 05, 2015 7:52 pm

4x4 er i alle fall ikke for stort. 6x4 tror jeg hadde blitt for stort.

Slaget tok lang tid men det var fordi vi måtte slå opp stats, turer, regler osv hele tiden. Selv med det tok det kortere tid enn 2400 ub games pleier å ta :)
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Slayer
Timotei

Post by Slayer » Sun Jul 05, 2015 10:41 pm

Veldig interessant, Jarle. Dette virker ikke håpløst. Jeg tror faktisk vi kan få dette spillet til å bli bra. Selvfølgelig håpløst at GW antagelig ikke tenker å komme med noe poengsystem, men det er jo bare å gjøre som dere har gjort. Kanskje ikke perfekt balanse, men det er det jo heller ikke i dag.

Har nettopp hatt en konstruktiv og positiv samtale med JitG :D Vi skal sette sammen hærer basert på eksisterende poengsystem (1500 poeng). High Elves vs. Orcs and Goblins. Slaget blir mer mot slutten av juli, men jeg gleder meg stort :D

S

Olannon
Haley

Post by Olannon » Sun Jul 05, 2015 10:44 pm

Godt å høre at du ser lyset i enden av tunnelen :)

Jeg tror absolutt dette kan funke, men man er helt avhengig av et felles komposisjonsregelverk for hvordan man kan lage gyldige hærer. I tillegg trengs en grundig FAQ. Dette er trivielle problemer å løse, men det vil ta tid. Inntil videre får man ta sunn fornuft i bruk og basere seg på tidligere regler som fungerer bra (feks synes jeg gamle regler for hærkonstruksjon var ish ok).
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

DyHex
Greylord Outrider

Post by DyHex » Mon Jul 06, 2015 1:56 am

TL;DR: Taktikk for å kontre arrow-line type lister. To linjer, en rask og relativt billig vanguard i front for å ta opp skuddene og en melee orientert andre linje som følger bak. Både vanguard og andre linja må begge utgjøre en trussel mot skytelista hvis de kommer i nærkamp.

Hei og takk for kampen.

Som du påpeker burde jeg ha sendt alt frem med en gang. Plasseringen av RBT brant jeg meg skikkelig på med tanke på at du ville få T1. Men må si jeg lærte en del av hvordan AoS fungerer og har trua! :D

Anyway...

Slik vi raskt merket i kampen så er skyting kraftige saker! Men jeg tror det er langt ifra håpløst å kontre. Kom til å tenke på en fin taktikk for nettopp det fra samtalen vi hadde over skype mens vi holdt på.

Har tatt følgende forbehold for å gjøre eksempelet enklere å følge:
  • 1. Ingen Helter
    2. Snitt på en D6 er 3,5.. så setter Run til 3" (HE kan forøvrig re-rolle 1'ere)
    3. Hærene starter 36,1" unna hverandre, nærmere vil være verre for skytelista
    4. Ikke noe terreng i mellom (evt. terreng ville blokket LOS eller gitt cover for SH&PG hæren)
Selv med disse forbeholdene vil jeg tro "taktikken" vil være mer enn mulig å benytte.

De to listene som benyttes i eksempelet er følgende:

10x Silver Helms
10x Silver Helms
10x Silver Helms
10x Phoenix Guard
10x Phoenix Guard

930pts etter 8th ed. - Wound count: 80 wounds

VS.

21x Archers
21x Archers
21x Archers
4x Repeater Bolt Throwers

910pts etter 8th ed. - Wound count: 87 wounds

Bildet under representerer absolutt worst case for å gå inn mot en arrow-line slik som den du stilte.

Expendable Vanguard - Counter tactic to Arrow-line
Image
(Åpne bildet i en ny fane for å få den fulle størrelsen.)

Taktikken benytter 2 linjer om du vil.
  • 1. linje består av en veldig mobile og relativt robuste vanguard en har råd til å miste
    2. linje består av sterke melee enheter
Tanken er at den raske Vanguarden (her HE Silver Helms med 12" Move) pusher mot fiendens linje så raskt som mulig. Andre linje følger så etter bak.

Skytelista vil få 1 eller 2 runder med skyting, maks! De er og nødt til å prioritere skytingen sin, skyter de ikke på vanguard'n vil de bli charget neste runde, skyter de på vanguarden vil trolig mange av Silver Helms dø, men innen de er borte vil andre linje som er Phoenix Guard være innen charge rekkevidde. En del SH burde og overleve. Begge disse enhet typene gjør kort prosess på archers eller andre squishy skytetropper. Et viktig poeng er og hvordan SH er stilt opp, de er alle godt innenfor 8" av hverandre slik at de får 7 + 2 Bravery! Samtig som avstanden dem imellom hindrer all archer enhetene å fokusere på samme SH enhet, med mindre de godtar at mange archers vil være et stykke utenfor rekkevidde og ikke få skutt. Wound'ene de da påfører vil bli sprett utover de tre enhetene. De 4 RBT kan derimot fokusere en enhet av gangen, men klarer ikke drepe mer enn halvparten av en SH enhet på 10 hver skyte fase som du ser under mathhammer delen ^^ alt er relativt tho..

Slik listen jeg spilte mot deg var tror jeg, jeg hadde vært godt tjent med å ha SH kontra archers selv. PG er for trege til å krysse brettet og blir skutt kraftig ned innen de kommer seg over, selv om jeg hadde sent begge enhetene slik jeg burde.

Med en SH vanguard eller lingende kan de krysse relativt trygt og regne med å komme frem. Vil påstå at å miste 630 pts med Silver Helms er verdt det ved at det resulterer i at motstanderen mister 910 poeng archers og RBT'er. Begge listene her har forøvrig ca. 1500pts til overs hvis en vil spille med 2400pts slik vi gjorde.

MATHHAMMER: :P

Etter SH sitt første move vil de fleste archers ha dem innen rekkevidde. Med Storm of Arrows skyter 63 Archers 126 skudd + 12x4 skudd fra RBT'ene.

Archers: 126 skudd, 3+ to hit: 84 treff, 4+ to wound: 42 wounds... SH har 2 wounds hver og 4+ save: 21 unsaved.. og elven shield gir re-roll av 1'ere og 2'ere mot skyting som reduserer antall wounds en del mer (ned til 14 unsaved wounds ca..). Hvis skyte lista får mulighet til å skyte 2 faser vil da archers kun gjøre halvparten så mange wounds andre fase.

RBTs: 48 skudd, 4+ to hit: 24 treff, 3+ to wound: 16 wounds med -1 Rend... SH har 5+save: 10,67 ~ 11 unsaved wounds. 1'ere og 2'ere kan fortsatt re-rolles (ned til ca. 9 unsaved wounds). Alle 4 RBT'ene klarer dermed kun å ta ut ca. 4-6 Silver Helms hver skyte fase.

Prince'ene slik du hadde vil nok hjelpe en del, men det vil fortsatt ikke være nok skyting til å fjerne 30 Silver Helms.

Helt til slutt er det og hvert å nevne at etter AoS sine regler så deler en brettet i 2. En kan da plassere enhetene sine hvor en vil innenfor sin egen sone sålenge det er over 12" unna fiendtlige enheter. Sjansen for at det da vil være hele 36" mellom de to hærene er lite trolig :roll: En arrow-line burde dermed ha noen enheter forran seg for å ta imot det som kommer. evt. mindre enheter som settes på grensen hvis en deployer først slik at motstanderen blir tvuget 12" lenger inn i sitt territoriet under deployment.
Magnus
- Retribution of Scyrah

Olannon
Haley

Post by Olannon » Mon Jul 06, 2015 2:59 am

Takk for innspillene :)

Som du er inne på så er det absolutt formasjoner og enheter som er godt egnet for å takle en skyteliste. Jeg tror også at man taktisk på finmanøvrering har mye å hente. Enn så lenge så er jo spillingen vår veldig preget av hva vi kan av shenanigans i 8th, men med løs formasjon tror jeg fort man får et helt annet mulighetsrom som vil utforskes.

En ren buelinje har jeg ikke troa på, med mindre det er noe fundamentalt jeg har oversett med movement så kan man ikke danse slik man kan i 8th pga 360 graders LoS så man trenger alltid noen type countere.

Èn ting dòg som er viktig:
Age of Sigmar booklet wrote: Models must be set up in their own territory, more than 12" from enemy territory.
Min utheving. Viktig distinksjon her, det er snakk om territory og ikke modeller ;)
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

DyHex
Greylord Outrider

Post by DyHex » Mon Jul 06, 2015 8:48 am

Olannon wrote: En ren buelinje har jeg ikke troa på, med mindre det er noe fundamentalt jeg har oversett med movement så kan man ikke danse slik man kan i 8th pga 360 graders LoS så man trenger alltid noen type countere.
Ja (med mindre det finnes noen skyte tropper som er gode i melee også), men selv listen som jeg bruker i eksempelet er kun 900 av 2400 poeng i skyting hvis en tar utgangpunkt i 8th slik vi gjorde og det er fortsatt vannvittig kraftig. Du fylte jo resten med drager f.eks.

Olannon wrote: Èn ting dòg som er viktig:
Age of Sigmar booklet wrote: Models must be set up in their own territory, more than 12" from enemy territory.
Min utheving. Viktig distinksjon her, det er snakk om territory og ikke modeller ;)
AH ja, leste visst litt feil der ^^ Men 24" er ikke stort med de movement verdiene enhetene har nå.

Blir spennende å teste mer frem over :)
Magnus
- Retribution of Scyrah

Olannon
Haley

Post by Olannon » Tue Aug 11, 2015 2:32 pm

Skriver rapporter fra ETC, sannsynligvis mine siste warhammerslag på en god stund. G1 oppe:

http://www.ulthuan.net/forum/viewtopic. ... 25#p906225
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Olannon
Haley

Post by Olannon » Wed Aug 12, 2015 3:26 am

Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Olannon
Haley

Post by Olannon » Wed Aug 12, 2015 3:18 pm

Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Olannon
Haley

Post by Olannon » Wed Aug 12, 2015 8:31 pm

Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Asbjørn
Wraith Engine

Post by Asbjørn » Wed Aug 12, 2015 10:42 pm

Veldig bra rapporter Jarle. Kult at du poster så mye og detaljert.

Pairing went exceptionally well with Poland making multiple mistakes.
Nåja, vi gjorde vår det av feil vi også :)

Olannon
Haley

Post by Olannon » Thu Aug 13, 2015 12:50 am

Asbjørn wrote:Veldig bra rapporter Jarle. Kult at du poster så mye og detaljert.

Pairing went exceptionally well with Poland making multiple mistakes.
Nåja, vi gjorde vår det av feil vi også :)
Takker!

Vi gjorde feil i pairing men det var på bakgrunn av vurderingsfeil (som igjen var pga manglende erfaring med en liste eller to). Gitt forutsetningene våre synes jeg vi fikk et helt fantastisk resultat. Polakkene sa det rett ut: "we fucked up in pairing". Husker ikke om det var coach, kaptein eller han jeg spilte mot men denne kommentaren kom da vi diskuterte kampene etter vi var ferdig.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Asbjørn
Wraith Engine

Post by Asbjørn » Thu Aug 13, 2015 7:35 am

Ok, det viste jeg ikke de hadde sagt. Ja, vi så jo at vi faktisk fikk ganske bra med poeng på tabellen når pairing var ferdig. Deres store feil var å kontre TK/WE mot deg i siste runde. Det gjorde at når vi holdt igjen WE så fikk vi WE-WE kampen.

Men når det gjelder vurderingene så tror jeg WE-WE burde vært satt lavere, selv om våre har overtaket så er det veldig mye trueflight på andre siden også. I tillegg var jo vurderingen av våre DoC vs deres DE feil.

Olannon
Haley

Post by Olannon » Thu Aug 13, 2015 10:58 am

Det ble liksom ikke det helt viktige poenget oppi alt.

Som sagt hadde vi et par matchups som var feilvurdert men det var på bakgrunn av evalueringsfeil i forkant. Gitt det som hadde blitt meldt og det vi snakket om så tror jeg ikke vi kunne håpet på et bedre sett med kamper.

Jeg lurer fælt på hvordan vi hadde gjort det mot Nederland om ikke Kaj 5k hadde slått til i kamp 5 ^^
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Post Reply

Return to “Battle report”