Erik på crusade

Her kan vi poste battle reports du vil dele med andre

Moderators:zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

Tunfisk
Ghetorix
Erik på crusade

Post by Tunfisk » Tue Apr 08, 2014 11:14 am

Det er en stund siden sist jeg skrev noe i dette forumet, så jeg tenkte jeg skulle kjøre en rask gjennomgang av crusade fra mitt ståsted. Det blir dessverre ingen bilder, og alt hentes fra hukommelsen, så de helt store taktiske diskusjonene uteblir..

Min liste:
Daemons

Lord of change; lvl 4 tzeentch, greater gift, 2x lesser gift: 570 pts

Herald of nurgle; bsb, regen locus: 160 pts
Herald of tzeentch; lvl 1 metal: 90 pts

31 plaguebearers; fcg, banner of swiftness: 448 pts
11 pink horrors; musiker: 153 pts

3 screamers: 120 pts
3 screamers: 120 pts
Beast of nurgle: 60 pts

4 plague drones; plague proboscis, banner: 250 pts
Skullcannon: 135 pts
Burning chariot; blue horror upgrade: 170 pts

2396 pts

Slag 1: Hans Kjenes- High elves

Han hadde ca:
Prins på stardragon med golden crown, starlance og other tricksters shard
Bsb til fots
2 lvl 2 lore of heavens

3 små enheter med archers
3 reavers
28-ish white lions med banner of the world dragon

Frostheart

Hans er min erkenemesis i warhammer sammenheng. Vi grudger hverandre jevnlig på superlørdag, og de som har vært på noen av disse har nok sett at jeg blir ydmyket, og må kle meg i grisekostyme vi vedder om hver gang. Det at lista hans er rimelig balle for min hær kommer i tillegg.

Heldigvis har jeg endelig sluttet å drite meg ut i deploymentfasen (tok bare 7 år), og Hans gjorde en feil i sin. Resultatet ble at store deler av hæren min befant seg på min høyre flanke, mens han var mer spredt ut. Og mer kritisk, white lions stod på min venstre flanke mot 4 av mine chaffenheter. I runde 1 blir det åpenbart at white lions sannsynligvis kommer til å slippe og drepe noe stort nærkamp dette slaget. Hans sender dem fram, mens jeg setter 3 beasts of nurgle bak en impassable, og venter på å fore dem til han en og en.

I de to første rundene foretar vi oss ikke noe videre ellers, litt magi og skyting uten de helt store resultatene. Så bestemmer Hans seg for å sende inn flyvestyrken sin. Han setter dragen på en plaguebearer flanke og frostheart på den andre. Jeg gir han den chargen, og countercharger med fluer mot rear av frostheart, og skullcannon inn i dragens flanke. Dette dreper frostheart raskt, og grinder ut dragen ila et par runder.

Runden etter bestemmer Hans sine archers og reaver seg for å bruke de flunkende nye lasersiktene sine, og pløyer 3 wounds av lord of change som står i cover. Så innser han at WL aldri kommer til å komme noe sted allikevel, så han setter opp blokka sånn at han kan kaste magi på LoC. Her spilte jeg helt feil, og burde satt lorden min utenfor LoS av magikerne hans, i stedet for å være så redd for archers med lasersikte. Thunderbolt går av, og dreper LoC.

På dette tidspunktet er screamers og burning chariot ivrig opptatt med å rydde opp i hans baklinjer. Mista en av dem til white lion blokka, men ikke før de hadde sanket litt poeng fra archers. Mista burning chariot til archers i combat, note to self; slutt å charge burning chariot inn i ting, den dør bare!

12-8 til meg.

Veldig fornøyd med det resultatet. Drage, WL med banneret, og lore of heavens er balle å møte for meg, men defensivt og tight spill i de første rundene hjalp meg mye. Jeg var livredd for at WL skulle deployes sentralt, og kastes mot hæren min fra runde 1. Her mener jeg Hans gjorde en feilvurdering og spilte WL for defensivt. At han i tillegg spilte drage og fønix for offensivt, og gikk inn i hæren min uten support hjalp.

Kamp 2 kommer senere.
Erik Svendsen

patzy
Enigma Foundry

Post by patzy » Tue Apr 08, 2014 3:28 pm

Morsomt å lese, ser frem til kamp nr 2 =)
I might not always be right, but I'm never wrong

Youtube battlereports: http://www.youtube.com/PatzyGaming

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Tue Apr 08, 2014 10:35 pm

Slag 2, Halfdan Blytt- ogres

Han hadde:

Slaughtermaster med 4++
Butcher med hellheart
Bsb

9 ironguts led full command og discipline
9 ogres med skjold
2 pusekatter

3 leadbelchers
3 maneaters med poison pistoler og stubborn
4 mournfang med dragonhide banner

Ironblaster

Husker ikke lore komboen til magikerne hans, jeg tror lvl 4 hadde maw.

Noe bedre matchup enn slag 1, selv om det kan bli svett når ogrene løper mot meg. Og gjett om de gjorde det!
Jeg satt opp noenlunde defensivt, med alle poengene mine på høyreflanken, og chaffet spredt litt rundt. Skullcannon gikk helt på venstre flanke. Ogrene knabbet første tur, og raser fram så fort de kan. Burning chariot gjør jobben mot maneaters på høyre flanke og ender opp med å skyte dem bort. Lord of change charger leadbelchers og slår dem hardt i tissen. På dette tidspunktet har fluene mine stoppet ogreenheten, og plaguebearers holder opp gutstar. Planen er å sende lord of change i rompa på gutstaren, og grinde den ut. Dette får jeg til ganske bra og står i en finfin posisjon når hellheart sender LoC ned i hullet. Svett! Dette veies opp av at fluene endelig gjør seg ferdig med ogrene, og skullcannon vinner en mexican standoff med ironblaster. At mournfangene som følge av det failet panic, og rømmer av bordet hjalp veldig.

12-8 til meg.

2 av 2 døde kråker lyder ikke særlig godt, men hun plukka i det minste nok poeng på vei ned i evigheten til at jeg vinner igjen. Det var en kalkulert risiko å sende henne inn. Tankegangen her var at hvis jeg ikke gjør det, får jeg ikke has på gutstar, og da uteblir de helt store poengene. Hvis jeg gjør det og miscasten ikke dreper henne (noe den selvsagt gjorde) er det 20 poeng i boks. Jeg tror fremdeles at det var den riktige tingen å gjøre da LoC hadde +3 angrep og styrke fra wand of whimsy på dette tidspunktet. Halfdans inevne til å rulle noe annet enn 8 og 9 på panic testene hjalp meg også veldig når mournfang og ironblaster var utenfor generalens leadership.

Forøvrig veldig artig å møte Halfdan, som er en av de som var med å starte 2d6 for snart 10 år siden.
Erik Svendsen

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Tue Apr 08, 2014 10:56 pm

Slag 3, Aleksander Kleven- chaos dwarfs

Lvl 4 lore of hashut på bale taurus
Lvl 1 fire
Bsb med stæsh
Wolfkhan med 2+ armour save

26-ish infernal guard
35-ish hobgobliner

Iron deamon, hellbound
Hellcannon
K'daii destroyer

Enda en litt svett matchup, i dette slaget gikk det med mye kaffe!
Aleksander velger seg et hjørne med hus i, og setter prompte infernal guard og bsb i huset. Greit for meg, har ikke veldig lyst til å prøve meg på den enheten uansett. Resten av hæren hans settes ned bak huset. Hæren min går ned på samme måte som i de to forrige slagene. (Jeg innser at dette høres ut som om jeg spiller dverger, men terrenget la opp til denne typen deployment, og hæren min er supermobil)

Ikke stort skjer i de første rundene, vi bytter litt på å kaste magi og skyte på hverandre, mens jeg bruker mye tid og krefter på å sette ting i veien får K'daii. I runde 4 får jeg endelig sendt en stor og tjukk gateway i ansiktet på monsteret, og han stryker med. Etter dette pusher jeg maks og får burning chariot inn i iron deamon og fluene inn i hobgoblins. Burning chariot holder combat, mens fluene løper ned goblinene. Hans sorcerer prophet charger fluene, og får bank. LoC charger iron daemon, men greier ikke rive toget fra hverandre. Hellcannon står igjen med ett wound og ingen handlers.

15-5

I etterkant sa Aleksander at jeg hadde spilt flyvende overrun feil (det fins ikke), og det kan ha hatt stor betydning for kampen vår. En rask regelsjekk viste at han hadde rett. Denne overrunnen bragte fluene mine skummelt nær hans hellcannon, og han valgte derfor å charge inn med lvl 4, som deretter døde. Hadde vi spilt det riktig, er det dermed ikke sikkert at jeg hadde fått de drøyt 700 poengene som er i den modellen. Jeg var ganske bastant, og sikker i min sak, men jeg tok altså feil. Jeg beklager stort her Aleks, det var ganske ufint av meg :cry:
Erik Svendsen

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Tue Apr 15, 2014 1:08 pm

Slag 4- Vidar Hemmingby, skaven.

Seer på bjelle med litt stæsj
Bsb med flaming banner
Engineer med doomrocket
Plague priest
Assassin med weeping blade og potion of strength

30-ish stormvermin
3 enheter med 22-25 slaver
50 slaver
2(?) ratdarts

2x8 gutter runners
5 globadiers

Warp lightning cannon
Doomwheel
Og Helge the Hellpit

Nok en hårete matchup. Gutters og kanon er ganske krise, og jeg var livredd for at det var et storm banner der, noe det heldigvis ikke var.
Jeg deployet ganske likt som over, kanskje enda litt mer defensivt, og begynte å plukke på doomwheel, kanon, gutter runners og stormvermin. Greide å få gutters til å rote rundt med screamers hele slaget, og siden jeg hadde ganske bra med flaks, stakk begge gutter enhetene av bordet i siste runde. Jeg mistet en enhet med screamers.
Vidar pushet mot meg, mens jeg tok det med ro og brukte magi og skyting på stormvermin og doomwheel. Kanonen hans hadde størst tiss, og skjøt vekk min, men var høflig nok til å sprenge seg selv uten videre seremoni. Litt før dette greide jeg å ta ut doomwheel, og bestemte meg for å kontre. Fluer tok en råsjangs, og gikk inn i Helge. Kråkemor kom ut for å kaste magi. Vidar fokuserte mye på horrorblokka mi, og reign of chaos tok den siste, samme magifase som en gateway på stormvermin nok ville ha drept hele enheten. Curses. Fluene overlevde såvidt mot Helge, og greide til slutt å kjøtte han ned. Screamers var som sagt on fire, og slagets siste terningkast var for å se om Helge reiste seg opp igjen. Vidar rullet en høflig 1'er, og den lille seieren var min.

12-8

Jeg ble for grådig med horrorblokka mi i deployment her. Litt for ivrig på tidlig gateway gjorde at de stod for langt fram og ubeskyttet når Rottene kom mot meg. Å charge fluene inn i Helge uten support tror jeg også var feil, men der var terninggudene på min side, hvertfall mot slutten.
Stormverminenheten ble stående på mellomdistanse da Vidar prøvde seg på lange charges hver runde istedet for å flytte maks fram. Han kunne ha marsjert maks, og så kastet en terning på bjella for magisk charge på horrorblokka, og da hadde jeg vært trøbbel. Jeg tror ikke han hadde trengt å være så forsiktig selv om stormverminenheten var mede i 10 modeller.

Helgens fjerde seier kunne tyde på en hard match neste runde også, men en mulighet til å klamre meg opp på pallen. Jeg hadde et håp om å få spille mot Joakims VC, noe jeg tror er en ganske bra match for meg. Hadde dog fremdeles blitt hardt, da Joakim er dyktig med lista si.
Erik Svendsen

Vestlandsfanden
Ghetorix

Post by Vestlandsfanden » Tue Apr 15, 2014 1:14 pm

Image

-VF-
"You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it!"
-RW-

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!

severus
Ghetorix

Post by severus » Tue Apr 15, 2014 1:34 pm

Godt referat :)

Du har helt rett i at jeg kunne fått stormvermin fram raskere mot horrorsblokka di, men etter min mening var jeg avhengig av å knuse de på en charge eller bli stående med flanken mot 2 beist, en chariot, og ikke minst plaguebearers. Da tror jeg menlig ikke 10-isj stormvermin hadde vært nok, og du hadde tatt 300+poeng. Derfor hadde det nok vært vel så smart å bare gå rett mot plaguebearers tidlig i kampen, men dette var også en skummel affære på grunn av fluene dine. Jeg må innse at jeg spiller for lite aggressivt og gjøre noe med det ;)

I denne kampen lærte jeg at scullkanoner kan dø, og de kommer ikke magisk tilbake igjen heller (hvis noen lurte). Dessuten kjempet Helge tappert i en kamp mot fluene som fort kunne gått begge veier.

Mye destruktiv magi ute og går for tiden forresten...
KoW-boy

Facebook:Kings of War Norway

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Tue Apr 15, 2014 4:09 pm

Helge var uten tvil veldig tapper. Så tapper at jeg nesten gjorde i buksa..
Erik Svendsen

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Tue Apr 15, 2014 4:47 pm

Runde 5- Frederick Berthelsen, Dark Elves

Lvl 4 light på dark steed, med ring of hotek
Lvl 2 light(?) på dark steed med scroll
Bsb på peg med lanse og cloak of twilight

2x5 dark riders
8 dark riders
20 ish witch elves

2x hydra
2x bolt thrower
18 executioners

5 brolocks
20 ish sisters of slaughter med flaming banner

Fikk ikke drømmematchupen, han stod et bord over og fikk Martin Andre til å rive av seg håret. Men med tanke på hvilke hærer jeg kunne ha møtt, syns jeg ikke denne lista var det verste. Og jeg fikk endelig spille mot the F-dude, som innleder slaget med å synge 80-talls klassikere som handler om hæren hans ("I need a hydra" og "sisters are doing it for themselves"). Gøy!

Jeg satte opp ganske likt som i de andre slagene, valgte venstre hjørnet denne gangen, med chaff rundtomkring i deploymentsonen. Fred har åpenbart tenkt å pushe da alt hans fordeles på 12" linja. Jeg begynner å myke opp hæren hans med magi og skyting, mens chaffet mitt prøver å holde hans hypermobile flanke fra å komme rundt, med blandede resultater. Så kommer første smellrunde. Han får av en 20 tommer charge med timewarpede executioners inn i mine fluer, som står rett foran kråka. Ikke bra. Han fluffer litt og tar 4 wounds. Her har jeg et valg. Hvis jeg fjerner flua på høyre side av enheten, kan jeg countercharge med skullcannon runden etter, men da blir fluene stående mer enn 12 tommer unna bsb. Jeg safer, og fjerner venstre mann. Dette er jeg sjeleglad for når det er breaktest-tid da dobbel seks rulles opp. Etter bsb reroll mister jeg to wounds til, og kan fjerne flua til høyre, og skullcannon kan charge læll. Gullhår :D

min tur og smellrunde nr 2. Skullcannon counter charger. Kråka charger dark rider enheten med begge magikerne i som velger flee. Reign of chaos gjør latterlige 8 no armour save wounds på bsb som dør nesten tre ganger (jeg rullet 8 av 9 5+ to wound). Vi måtte bla fælt i FAQ og regelbok, men kom fram til at cloak of twilight ikke fungerer mot RoC. Gullhår!

Skullcannon og fluer knekker executioners, og fluene løper dem ned. Mister senere en av fluene, til skyting og gjemmer vekk sistemann resten av slaget. Dark rider bunker failer rally og flykter av bordet. Gullhår! Sisters må bruke litt ekstra tid på en failet panic, men er etterhvert klare til å charge plaguebearers som har blitt dratt ut av posisjon mens de jagde ned brolocks. Fred trenger elleve på terningen, og produserer en dobbel-seks. Skullcannon dreper en hydra.

I mellomtiden har mye gått galt på høyre flanke. Jeg driter meg ut med en screamer enhet, og setter den innfor en 11-tommers charge fra witch elves. Fred produserer slagets tredje to-sifrede charge, og tar en deilig overrun inn i burning chariot. Dum blunder fra min side. Jeg mister mye chaff, men plukker modeller av enheten hans så de i det minste er ubrukelige.

Tilbake til sisters mot plaguebearers. Sister of slaughter..... Are doing it for themselves indeed!! De er råbra. +1 to hit og to wound,og 4+ ward er drit bra mot nurgle demoner. Når Fred i tillegg hadde flaming banner på dem..... De to første combatrundene var svett. Men så fikk jeg counterchargerne på plass, og grindet dem til slutt ut. Når blodbadet var over hadde jeg mistet alt chaffet, burning chariot, og horrors med herald. Tror jeg mistet bsb også.
Fred hadde mistet det aller meste. Det var igjen en enhet med dark riders, en brolock, en hydra, og en bolt thrower. Witch elves røk til magi i siste runde.

17-3

Mye som skjedde i dette slaget, og terningene var vennligere med meg en med Fred. Annet enn at jeg knota det til for meg selv på høyreflanken tror jeg ikke jeg gjorde noen fler åpenbare blundere.

Dette betydde at jeg var ubesiret i løpet av helgen, på 5/5 seiere. Et resultat jeg var godt fornøyd med. Tok til og med mer battle points enn Øystein, som var den andre demonspilleren på de øverste bordene.

Så var det dette med malepoeng. Arrangørene valgte å gi meg 15 poeng denne gangen, fordi jeg hadde glemt å male to av movement trayene mine. Denne avgjørelsen var helt fair, og jeg er enig i den. Jeg hadde gitt akkurat det samme. Klønete av meg å glemme det. Uansett, hvis de hadde vært malt kunne jeg fått full pott (20 poeng), og denne gangen utgjorde det all forskjell. Jeg havnet til slutt på 6. Plass. Med 20 malepoeng hadde jeg havnet på 3. Ingen hemmelighet hva som er neste maleprosjekt ihvertfall :wink:

Uansett er jeg grisefornøyd med det jeg fikk til, og håper at det var mer skillz enn gullhår. Veldig gøy, og veldig slitsomt. Neste gang lurer jeg på om jeg skal ta med noe som ikke et så svett å spille med. Ludo eller no! :wink:
Erik Svendsen

soulassassin
Battle Boar

Post by soulassassin » Wed Apr 16, 2014 8:32 am

Veldig fin lesning dette her Erik, godt jobba.
Liker godt hvordan du kaller kråka for "henne", passer jo ganske godt på en diger, multifarget fævvel :)

Slaget vårt var absolutt en spent affære, kaffegutta var flinke til å komme med påfyll og hold nervene mine frynsete.

Jeg var litt usikker på hvor mye skade Tzeenctch(ch) magien kom til å gjøre, og det viste seg den gjorde plenty. Lista di var voldsomt mobil og sånn sett kunne du diktere en del av kampene. Det var en del tight manøvrering, og selv om ting raknet litt på slutten er jeg egentlig fornøyd med hvordan det gikk. Iron deamon gjorde jobben sin (T8 FTW lizm)

Den flying overrun`en kan ha hatt en del å si, men sånt er vankelig å bedømme i etterkant. Ikke noe stress med det Erik, jeg må også kunne reglene godt nok til å kunne sitere dem i slike situasjoner. Bale Taurus var morsom å spille med, men jeg merket det de slagene han røyk på en smell. Alle påske-eggene i en kurv! :)
Arcon 2014 - Ikke flykt inn i grillen

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Wed Apr 16, 2014 11:56 am

Frederick B

join Kings of War Norway (facebook)

Post Reply

Return to “Battle report”