SM 2014

Her kan vi poste battle reports du vil dele med andre

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

Øystein
Archangel

SM 2014

Post by Øystein » Fri Apr 11, 2014 1:35 pm

Som tittelen sier tenkte jeg å legge ut en stemningsrapport etter SM i år. Jeg har vært på SM en gang tidligere, i 2005, viste det seg etter litt graving i hukommelsen. (Burde selvfølgelig ha ventet til neste år med å dra, slik at jeg kunne ha markert 10 års jubileum, men, men, dårlig planlegging er dårlig planlegging. Er fast bestemt på å ta turen i år).

Pratet med et par på klubben her om leden, og ble gjort oppmerksom på at jeg visstnok skrev en, tja, la oss kalle det en stemningsrapport fra sist gang jeg og en gruppe nordmenn dro til SM. Husket det vagt, og bestemte meg for å bla litt i arkivet og lese meg opp på stemningen under forrige tur.

Introvert og selvgod som jeg er, satt jeg og lo og storkoste meg med mine egne poster. kanskje litt spesielt, men så er det jo tross alt mange mennesker der ute som synes dette er en litt spesiell hobby også. Så slo det meg, hva er vel mer naturlig enn å legge de postene ut på nytt i denne tråden?

Det kan jo vise seg at det fortsatt finnes en og annen der ute med et lite anstrøk nerdeblod i årene som synes dette var like festlig lesning som meg.
Mvh
Øystein Berg

Øystein
Archangel

Post by Øystein » Fri Apr 11, 2014 1:35 pm

Svenske Åpne Mesterskapet: 1ste kapittel-Turen ned:

Ja,ja,da er det over. Som dere kanskje vet,dro 4 glade nordmenn på tur til Sverige for å vise svenskene hvordan Warhammer skulle spilles. Den aller gladeste var Gard Andresen,for han hadde klart å miste hæren sin dagen før på T-banen,så den Khorne-hæren er heldigvis tapt for alltid. Som den glade gutten han er tok han det hele på strak arm,sa"samma det",lånte figurer av meg,og avsted bar det.

De 3 andre litt mindre glade nordmennene på tur var Øystein Berg,Espen Rønning og Trygve Jørgensen. Sistnevnte hadde også hatt en knall start på turen,ved at han dagen før hadde limt sammen,converted og malt+baset en hel Nurgle DL-hær,nok til å gjøre den mest garvede spiller utslitt... Selv hadde jeg jobbet natteskift,og uten noe som helst av energioverskudd,eller søvn for den saks skyld, bar det av sted mot nye evetyr... Første stopp-Systembolaget!!!

Der brukte vi noe helt usannsynlig lang tid på å gjøre oss ferdige. Blir sånn når følelsen man får,er som å være en liten gutt på julekvelden. Etter å ha handlet oss halvt ihjel var det ut på veien igjen,og med alle tissepausene våre(grunnet kaffe,IKKE øl),begynte den gode tiden vi trodde vi hadde,å bli en del dårligere,så da passet det godt med en skikkelig kø. Lure som vi var,fant vi ut at siden køen så godt som stod stille,kunne vi like så godt stoppe bilen og ta oss en ekstra halv times pause. Meningen var egentlig å studere kartet for å kanskje finne en annen vei,men siden det ble litt for komplisert med 3-4 småveier,måtte vi ut i køen igjen...

Tok ca 30-45 min før køen løste seg opp,og når gjennomsnittshastigheten vår fra Strømstad til vi havnet i kø,var på rundt 60 km\t,begynte vi å føle stresset. Ville vi nå det i tide,og om vi ikke gjorde det,kunne vi da isåfall spille mot hverandre(siden vi var 4),ville vi egentlig det,og skulle vi da isåfall alle sammen rapportere inn en Draw uansett resultater? Med så mange viktige spørsmål svirrende rundt inne i bilen pluss inne i hodet mitt,fant jeg ut at det var like så greit å sovne...

To og en halv time senere orket ikke de andre(nå mye mindre glade nordmennene) å høre på snorkingen min lenger,så vekket ble jeg... Fikk beskjeden "vi er straks fremme"+"dette rekker vi fint". En time senere og etter noen små feilkjøringer+ekstra runder i div rundkjøringer,bråbremset vi foran turneringslokalet,som lå langt pokker i vold ute på landet,stresset som bare rakkern. Med andre ord: Vi var endelig fremme...

Vi stormet inn,og tok oss ikke engang tid til å ta med figurene våre i blind frykt for at de andre skulle begynne å leke uten oss. Espen og Gard var de mest redde,siden vi hadde blitt enige om at jeg og Trygve skulle spille mot en av dem hver,hvis vi kom for sent. Men klokken var tross alt kun 2 min på halv åtte,og siden turneringen ikke begynte før halv,kunne vi trygt slå fast at vi hadde "god tid",og "var veldig flinke til å beregne tiden".

Et lite problem var at vi ikke hadde noen penger,og det var litt dumt,siden turneringen tross alt kostet 200svkr... Men,men svenskene var sporty de,og forstod godt at det ikke hadde vært lett for oss å få ordnet med penger i løpet av 60 mil gjennom Sverige. Vi fikk med andre ord lov til å betale dagen etter... Neste viktige ting som måtte avklares,var øl!!! Gard gikk bort og spurte med bevrende stemme om det var lov og drikke på stedet,og da han fikk svaret ja,dro vi alle et lettelsens sukk,og stemningen beyte å stige litt.

Vi gikk ut til bilen igjen,hentet tingene våre,og da vi kom inn var de andre i full gang med å sette ut hærene-bord var blitt tildelt. Det tok vi ikke så tungt,nå var vi tross alt der,så vi syntes det var greit å diskutere en stund hvor vi skulle sove,slik at svenskene fikk vente litt på oss før vi begynte å spille...

Kommer noen forenklede turneringsrapporter ettehvert...
Mvh
Øystein Berg

Øystein
Archangel

Post by Øystein » Fri Apr 11, 2014 1:36 pm

Svenske Åpne Mesterskapet-2. kapittel:

Første kampen min var mot Archaons Horde-Marauder basert. Kun marauders+hunder,en vogn,og 4 helter til fots. Han hadde også en Hell Cannon,men den bekymret meg ikke,da hele hæren min er immun mot psychology,og jeg har ward save på hele hæren. Da han plasserte hele hæren sin i et hjørne,overfor Nurgle demonene mine,gned jeg meg i hendene,og tenkte at unionen Nurgle+Tzeentch skulle smadre den hæren i fillebiter på 4 rnd.

2 rnd senere var jeg litt mer stresset,da generalen min,som hadde charged det eneste(utenom Hell Cannon) som var farlig for meg,nemlig vogna,traff og wounded ingenting,ble truffet og wounded 4 ganger,klarte ingen ward saves og døde. På toppen av det hele hadde jeg landet Changebringers rett bak,og over-run flyttet til vogna brakte den inn i dem. Runden etter poffer de på instabillity,selv innenfor Bsb,og av en eller merkelig grunn charger han hundene inn i kavaleriet mitt+den største plaguebearer enheten.

[sensur],tenker jeg "nå har du tapt",nå dør de eneste troppene som kan avlede hæren min,og gjøre det vanskelig for meg,og ja,alle breaket. Eneste problemet var at jeg ikke ønsket følge etter ham da jeg fra posisjonene jeg stod i ville få flanket alle Marauder enhetene(!),så jeg ville restraine pursuit på alt. Smal sak med ni i ld,gliste jeg overlegent,og failet alle tre testene... Er ikke så mye mer å si. Stod resten av slaget i nærkamp.og i rnd 5 var det over. Da var hele hæren hans,minus Selve kanonen utradert. 18\2 seier til meg,selv om det nok burde vært 20\0,var jeg fornøyd. Ok start.

Hadde møtt en hyggelig motstander. Han var bare veldig rusten og spilte ikke så ofte. Greit nok!

Gard møtte Vc-Strigoi og gikk på en smell. Han trodde han skulle vinne stakkar,da vc-generalen charged en chaos hound enhet,alene,ut av skjellett-enheten han egentlig stod i. Gard velger flee,og i neste rnd tenker Gard,knerter jeg ham med beast herden som generalen hans står i. Den er kun engaged med en wight lord til hest,så han må da crumble? Det burde han nok forstått var et fåfengt håp. Han ledet tross alt kun med 4 på combat res. Wight lorden får inn killing blow på generalen hans,og dermed taper wight lorden kun med en... Det var det. Gard taper,og får 6-7 poeng.

Trygve med sin Nurgle DL-hær møter Tzeentch DL,og vinner 13\7. Veldig bra med den match-up'en...

Espen vinner også sin kamp 19\1.

Neste kamp skal jeg spille mot en undiveded Dl hær bestående av 2x18Daemonettes til fots,18Horrors,12 Plaguebearers,3 Changebringers,og en Tzeentch vogn. Massacre,er det første jeg tenker,men akk,slik skulle det ikke gå... Mens jeg var i kiosken for å kjøpe kaffe,byttet nabobordet spillere med vårt bord,så da ble det Chaos Dwarfs i stedet for. Pokker! 11\9 seier til meg,og da var jeg veldig fornøyd!!! Et sant mareritt,med helt wild terninger. Motstanderen derimot var veldig hyggelig,så vi hadde et bra slag.

Gard klinker til med ekstrem uflaks igjen. Møter en High Elf hær med drage,får en herd med general inn i dragen,leder med 7(!) på combat resolution,før dragen og helten slår tilbake. Dermed vinner dragen combat og breaker herden(i High Elf spillerens tur),og dermed får ikke Gard charget inn med sine 4 frenzy,great weapon-Minotaurer... Trist! 20\0 tap,og det spøker for Gard. Espen vinner stort igjen,og Trygve spiller en draw.

Neste slaget mitt: Dark Elves-Cult of Slaanesh. Enda en trivelig motstander,av middels ferdighetsnivå,men med en ekstremt sugen hær mot min. Med store,dyre infanterienheter,og et par taktiske tabber senere er Dark Elves hæren utradert. Tok fire og en halv rnd. Highlight var når hans Druichi Anointed på Steed of Slaanesh,charget 10 Horrors på hill,taper combat og breaker. Charger ham i etterfølgende rnd,og jager ham av bordet. Ikke at det betød noe,da han ellers ville fått 3 Plagueriders i ryggen i neste rnd...

Gard nede på bånnsiktet møter Lizardmen og vinner stort, Trygve taper 12\8 mot Vc,og Espen vinner stort sitt tredje slag på rad.

Ja,ja,tenker jeg,la meg møte alver eller enda bedre,Tomb Kings på slutten av lørdagen,slik at jeg kan få meg en skikkelig seier til. Trenger en til nå for å komme meg opp i toppsiktet,etter en Draw mot Chaos Dwarfs. Og hva møter jeg? Jovisst,yndlings match up'en min med daemons,Tomb Kings er neste. Gleder meg til å spille som en liten gutt i en godtebutikk til å knuse ham... I rnd 2 er to av heltene hans drept,den ene Tomb Guard enheten hans desimert fra 25 til 8,og begge enhetene mine med plaguebearers,Nurglings og generalen min charger inn i kampen for å gjøre en ende på pinen hans. Samtidig charger tre plagueriders ryggen på den store enheten med tomb guards(ja,han har to,og ja,begge er involvert i den samme store kampen med nesten alle mine tropper!!). Flyverne mine har i tillegg tatt ut alt av support. Hva skjer? Jo jeg slår først,og klarer med totalt 18 angrep+generalen sine+angrepene fra plagueriders(som forøvrig ble 4+6),å drepe EN modell!!! Han på sin side,dreper flere av mine,blant annet 2 Plagueriders med killing blow,og får dermed tilbake ranks. Taper combat med 11,og HELE hæren forsvinner!!! Tilbake står kun Changebringers,som dermed blir charget,og drept. Sjokket var hardt. en og en halv rnd tidligere vurderte han å gi seg,men sånn kan det gå..

Gard knuser motstanderen sin,Trygve knuser motstanderen sin,men Espen gjør som meg,og går på en smell mot Orcs'n'Goblins på bord en faktisk! Han er likevel beste nordmann etter at lørdagen er ferdig,med et poeng over Gard,og tre over meg. Trygve er 7-8 poeng bak meg igjen,så det ser ikke helt håpløst ut for det norske laget,men det kunne vært bedre. På tide å ta frem flaska...
Mvh
Øystein Berg

Øystein
Archangel

Post by Øystein » Fri Apr 11, 2014 1:37 pm

Svenske Åpne Mesterskapet-siste kapittel:

Søndagen begynte vi visst å spille klokka åtte,av en eller annen merkelig grunn,så etter tre og en halv times søvn+noen øl samt litt Whiskey var vi atter en gang spilleklare...

Første slag-Tomb Kings! Å nei,tenker jeg. Ikke en gang til! Deja vu-følelsen klemte med en gang rundt hjertet mitt som en klam hånd,men etter noen minutter,og en kaffekopp,roet det seg litt,og raske 4 rnd senere var Tomb Kings utradert. 20\0 seier til meg,og håpet om en topp-plassering begynte å stige. Lå 2-3 poeng bak 4-5 spillere,bortsett fra de to som ledet. Den ene hadde ca 10 poeng mer,og den siste ca 14-15 poeng mer. Håpet om en tredje plass,evnt andre plass blusset opp...

Gard knuste motstanderen sin totalt. Espen banket sin motstander på lignende måte,og Trygve dro i land en 20\0 seier over Vc. En god rnd for nordmennene.

Etter en forferdelig dårlig lunch,hev vi i oss noen hamburgere og var klare for finaleslaget. Møtte samme High Elf spiller som Gard hadde spilt mot,og håpet steg. Etter å ha tapt Deployment fasen,stod jeg i fare for en klassisk denied flank,grunnet en impassable object i midten. Ikke noe problem,bare jeg får første rnd,og med +1 bonus MÅ det bare gå,for alternativet var forferdelig å tenke på... Første rnd fikk jeg selvfølgelig ikke,og katastrofen var et faktum! Var skummelt nære å knuse ham et par ganger,men var helt avhengig av at terningene oppførte seg ordentlig,og ikke vippet noe i hans favør,da ville det fortseatt gått. Så heldig var jeg ikke,og terningene var selvfølgelig ekstra harde mot meg. (Blant annet vinner 6 archers combat over 4 screamers med en og de forsvinner på instabillity,innenfor Bsb). Ble veldig stresset,og gjorde noen småfeil,som jeg heller ikke hadde råd til. Irriterende!! Som det ble,var ca 1000 poeng av hæren min ikke med i hele slaget. Resultatet ble 12\8 til meg,og det var det.

Gard møtte samme Tomb King spiller som hadde knust meg,og smadret ham totalt. Gard vant 18\2. Espen møtte Bretonnia og ble smadret,Trygve vant 14\6,eller noe sånt...

Alt i alt var det en veldig morsom turnering,og vi alle møtte kun hyggelige motstandere. Svenskene er flinke,så det var veldig gøy å spille mot dem. Personlig følte jeg at jeg burde hatt minst 10 poeng til,men sånn går det noen ganger.

Så var det premie utdeling,og det viste seg at Gard fikk tredjeplassen,til stormende jubelbrus blant det norske laget. Selv ble jeg nest beste nordmann,to poeng bak Gard. Espen og Trygve kom begge blant topp 15,så vi følte at vi iallefall ikke hadde dummet oss helt ut.

Etter 8 timers biltur med nesten konstant prat om dårlige terninger,var vi vel hjemme igjen. Vil anbefale alle som har mulighet å være med neste år. Var virkelig morsomt,og vel verdt turen...
Mvh
Øystein Berg

Olannon
Haley

Post by Olannon » Fri Apr 11, 2014 1:43 pm

Konge lesing! Tydelig at du har utviklet deg en del siden 2005 ;)
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Vestlandsfanden
Ghetorix

Post by Vestlandsfanden » Fri Apr 11, 2014 2:09 pm

*humrer i skjegget*

-VF-
"You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it!"
-RW-

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!

dfrubs
Battle Boar

Post by dfrubs » Fri Apr 11, 2014 5:55 pm

Olannon wrote:Tydelig at du har utviklet deg en del siden 2005 ;)
Tenker du på at Øystein trenger mindre søvn nå enn da? :-)

vizier87
Site Admin

Post by vizier87 » Fri Apr 11, 2014 7:09 pm

Kul stemningsrapport... keep it comming!
Trond - 2d6 Administrator

Olannon
Haley

Post by Olannon » Fri Apr 11, 2014 8:02 pm

dfrubs wrote:
Olannon wrote:Tydelig at du har utviklet deg en del siden 2005 ;)
Tenker du på at Øystein trenger mindre søvn nå enn da? :-)
Akkurat dèt vet jeg ikke så mye om ^^
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Thomarsar
Thorn

Post by Thomarsar » Sat Apr 12, 2014 8:59 am

Absolutt verdt å lese :D
KoWboy og Cog of Cyriss

Erling
Battle Boar

Post by Erling » Sat Apr 12, 2014 11:32 am

Hehe, morsomt å lese! Koste meg!