Det var da voldsomt mange Sphinxer du hadde! TK til SM 2014

Her kan vi poste battle reports du vil dele med andre

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Det var da voldsomt mange Sphinxer du hadde! TK til SM 2014

Post by Kaleth Darkblade » Wed May 14, 2014 7:37 am

Siden jeg har lyst til å lese om hvordan de andre gjorde det på SM, så tenkte jeg at jeg også må bidra til litt. Så her historien om hvordan TK holdt seg på top 5 nesten hele turneringen, men fløy litt for nærme solen!

Lista mi: http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=5&t=13364

Jeg er klar over at det ikke er oversiktlig lesing og mye skrivefeil, men det får så være.
Last edited by Kaleth Darkblade on Wed May 14, 2014 11:35 am, edited 1 time in total.
On the Judi bandwagon

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Post by Kaleth Darkblade » Wed May 14, 2014 7:37 am

Johan Petersson: Bretonnia

Lords:

Bretonnian lord @ 231 Pts

General, barded warhorse, Heavy Armor

Virtue of heroes, The Heartwood lance, Armor of agilulf

Prophetess of the lady @ 265

Lore of life, lvl 4, warhorse

Dispel scroll

Heroes: Paladin @ 126

bsb, barded warhorse, Heavy Armor, shield Gromil great helm, Sword of might

Paladin @ 119

Royal Pegasus, lance, heavy armor

Charmed shield

Core:

11 Knights of the realm @ 302

Full Command

Standard of discipline

9 Kotr @ 250

Full Command

Banner of eternal Flame

9 Kotr @ 240

Full Command

39 men at arms @ 210

Standard, Musician

12 Knights errant @ 261

Full command

Special:

5 mounted yeomen @ 82

Musician

4 Pegasus knights @ 230

Musician

Rare:

Field trebuchet @ 90

Field trebuchet @ 90

Totalt army cost : 2496

Kamp 1: Fyllesjuk nordmann mot kanskje sveriges mest energiske person. Dette måtte jo bli bra...
Jeg Så på lista hans og var litt redd. Dette var min første kamp mot bretts med TK og han har mange verktøy til å drepe mine sphinxer, blant annet HKB lord, 2xtrebucher og masse statick cr.
Vi deployer og jeg jobber hardt for å ikke smile. Han har halve hæren utenfor general + bsb og han har ikke mage + lord i samme buss. Noe som bare gir han 6+ ward mot death magi...
Jeg kjører mitt vanlige scout + vanguard tibake triks for å pegs i hjørnet sitt, men gir han likevell noen tommer, så han kan komme innenfor 22" av necropshinx. Han tar baiten og kampen er i gang.

Jeg starter selvfølgelig siden han har lyst på ward. Første charge Necosphinx -> peg knights. Han smiler stort og kjører en eller annen heltemodig quote fra De tre musketerer, og smilet forsvinner når jeg ber han ta en terrortest. Han failer selvfølgelig den, og pegs løper ut av bordet.
Han har dessuten plassert den ene peghelten som skal passe på den ene trebuchen litt feil, så jeg får sneket en horse archer unit ut av line of sight ved hjelp av litt congaline.
Så magi, her kaster jeg Doom and darkness, som han scroller. Casket som han stopper. Og spirit leech som dreper lorden hans.

Det var nå han begynte å slå i bordet, skylde på uflaks og rope så mye at vi fikk rare blikk fra bordene rundt oss.

Resten av campen gikk på å chaffe opp bussene hans, få til combocharges med sphinxer og necroknights og plukke poeng med skyting magi.
Dette var et klassisk ekspempel på en spiller som ikke kjenner TK nok og som undervurderer lista.

20-0 til TK
On the Judi bandwagon

Olannon
Haley

Post by Olannon » Wed May 14, 2014 9:35 am

Lættis lesing :D Lurte fælt på hvem han weirdoen var ass. Min motstander G1 og jeg himlet med øynene og snudde oss hvertfall 2-3 ganger. Er så useless når folk skylder på terninger og flaks, spesielt når så store feil blir gjort. Grei skuring hjem til 20-0 :) Gleder meg til resten ;)
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

rusty
Thorn

Post by rusty » Wed May 14, 2014 10:25 am

Kaleth Darkblade wrote:Jeg kjører mitt vanlige triks
Mye fiffig her. Noterer flittig i fall jeg møter deg igjen ved anledning :wink:
Tor Erling

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Post by Kaleth Darkblade » Wed May 14, 2014 11:33 am

Kamp 2:
Lasse Kalberg - 2400 pts - The Empire

Total Roster Cost: 2399

Arch Lector (1#, 189 pts) – General

Great Weapon Heavy Armour Obsidian Lodestone, Crown of Command,

Wizard Lord (1#, 215 pts) – Lore of Light

Level 4 sceptre of Stability,

Battle Wizard (1#, 90 pts) – Lore of Light

Dispel Scroll, 25 pts

Battle Wizard (1#, 65 pts) – Lore of Light

Captain of the Empire (1#, 108 pts)

Battle Standard Bearer Full Plate Armour Shield Battle Standard Bearer

Standard of Discipline,

Captain of the Empire (2#, 143 pts)

Full Plate Armour Shield Imperial Pegasus, Sword of Striking, Dragonhelm, Luckstone,

Master Engineer (1#, 65 pts)

39 Halberdiers, 270 Full command

19 [Det] Halberdiers, 114 pts

19 [Det] Halberdiers, 114 pts

10 Archers, 70 pts

5 [Det] Archers, 35 pts

Demigryph Knights (3#, 174 pts)

Demigryph Knights (4#, 257 pts)

Musicant standard Gleaming Pennant, 5 pts

1 Great Cannon, 120 pt

Helblaster Volley Gun, 120 pts

Steam Tank, 250 pts

Åhh Lasse, dette er en kamp jeg sent kommer til å glemme... Dette var desidert den morsomste kampen min så langt i 2014, men også en av de mest frustrerende (ikke den mest frustrerende, den kommer senere...).
Lasse og jeg har spilt en kamp før, og av det jeg husker (har prøvd hardt å glemme...) så gikk ikke ting så veldig bra for meg. Så jeg gikk inn til kampen med litt usikker optimisme og en "No pussyshit" instilling.

Er tålig fornøyd med deploymenten min, får satt necrosphinxen rett over Stanken, horse archers er der hvor de skal være, rett ovenfor demis, og alle sphinxene mine og archers er i midten og har en direkte linje til bunkerern hans.
Han har +1 for å starte, og han tar initiativet.
Om jeg skulle vinne 20-0, så trengte jeg at NSphinx skulle overleve en runde (jeg ruller bare 1 med mine WM, hvorfor skal ikke han?), men, det ser ut som meg og Lassemann fortsetter hvor vi sluttet sist, og han skyter ned necrosphinxen uten særlig problemer.
Han går forsiktig fram demis.

Resten av kampen er litt i tåke nå, og det skjedde så sinnsykt mye. Så jeg tror det er lettere å bare ta litt highligths.

- Casket blir fyrt av relativt tidlig og tar 7 wounds av steamtank!
- Jeg pusher fram death magen i en liten archer unit for å true hans chars og ha litt mer magi for å presse han. Jeg ser at det er an gamle ta peghelten hans står ca 18-19" unna, men jeg sa det jo tidligere. No Pussyshit! Vel, magen min døde i neste runde... Ohh Well.
- Skullapulten min er on fire! Altså, den dreper ting. Bare ikke det jeg ville at den skulle ta... Den drepte en hellblaster og en demi, det den skulle ta var kanonen hans. Men endelig treffer jeg kanonen hans med 2 wounds igjen, klarer å wounde den! og ruller 1 wound. Fuck! Bra at jeg ikke hadde fyrt av casket på steamtanken hans, og tok 2 wounds av den. Så da har begge kanonene hans 1 liv igjen.
- Archerne mine renser chaffet hans, og han begynt å minske antall halberds i bunkeren hans. Dette går enda fortere når jeg får av et par Smitings på archers.
- Jeg har nå den ene lille demiuniten up in my face på venstre flanke. Ikkje bra. Jeg har ikke noe som kan grinde ned 1+ som ikke kan KB. Men jeg ofrer necroknights som har +2cr for charge og ned fra hill, samt en hirotitan som failer chargen. Jeg blir grindet ned, men klarer å panice de noen runder senere.
- Det er en epic fight i midten med hans demis mot mine 2 war sphinxes. Selv med smitting og tusenmillioner slag, så klarer jeg ikke å drepe/få han til å løpe, noe som hadde gitt meg direkte tilgang på bunkeren hans.
- Husker dere den Stanken med 1 wound igjen*? Uansett, hans siste tur så får han en missfire som ikke er så farlig, tar 3 terninger og moser den ene sphinxen min i flanken, i den store kampen mot demis i midten.
- Wounds og CR fjerner begge sphinxene mine, og jeg tror at den siste demien hans hadde 1-2 wounds igjen...
- Skyting og magi fjerner skullapulten og hirotitan på slutten.

På slutten av kampen så sitter jeg igjen med hierophant, bunker, 2-3 små arhcer units, casket og kanskje en en sphinx igjen. Han har kanon med 1 wound, steamtank med 1 wound igjen, 13 ish modeller fra halberd blokka, og 2 single demis som levde på lånt tid.
Så ble et mektig tap for TK og det 3. tapet for lista mi.
Men var en utrolig morsom kamp med mye latter og usansynnlig rulling. Og ikke minst en jevn kamp. Det kunne like fort ha vært jeg som vant 15-5 som Lasse, men er glad for at når jeg først taper, så er det mot Lasse.

*Lasse du skylder meg fremdeles en lapdance!
On the Judi bandwagon

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Post by Kaleth Darkblade » Wed May 14, 2014 1:18 pm

Kamp 3.
Mats skogfeldt

Deamon Prince 235 Deamon of Slaanesh 5 Demonic Flight 40 Flaming Breath 30 Chaos Familiar

25 Scaled Skin 20 Poisonous Slime 15 Soul Feeder 10 Magic Level 4(Lore of Slaanesh) 140

Obsidian Trinket 15 Enchanted Shield 5 Warrios Bane 5 = 545

*545*

Exalted Hero 110 Bsb 25 Mark of Tze 10 Halberd 6 Talisman of Enduranse 30 Spell Shield 20

Third Eye of T 10 Barded Chaos Steed 16 = 227

Chaos Sorserer 110 Tzeentch 15 (lore of Metal) Dispell Scroll 25 Talisman of protection 15 Ironcurse Icon 5 Charmed Shield 5 =175

*402*

21 Warriors 196 Shields 14 Fc 30 Mark of Tze 28 Lichebone Pennant 15= 283

5 Marauder Horsemen 70 Mark of S 5 Musisian 10 Flails 10 Throwing axes 10 =105

5 Marauder Horsemen 70 Mark of S 5 Musisian 10 Flails 10 Throwing axes 10 =105

6 Chaos knights 240 Mark of Tze 12 Ensorcelled Weapons 18 FC 30 Blasted Standard 25 =325

4 Chaos Trolls 210 =210

*535*

Hellcannon 210

Hellcannon 210

*420*

Totalt 2395 P

Åhh nei, ikke en slaanesh DP... Sist gang jeg var borti en sånn en døde alle sphinxnene mine på en spell. Ikke nok med det, så har han 2x helcannons. Hvorfor skal jeg møte så mye str10 skyting??
Det som holdt meg optimistisk på kampen var at motstanderen min viste ingen ting om TK og virket ikke helt sikker på warhammer generelt. Men faren med WoC er at de dreper ting uansett, så vanskelig å 20-0'e de.

Planen var klar. Necropshinx skulle holde opp en hellcannon, necroknights skulle holde den andre, og jeg skulle chaffe opp resten av hæren mens jeg tar en og en unit med sphinxer. Kjører samme scout+vanguard triks og holder hans 2 vanguard units i deploymentzone. DP må jeg ta med magi og skyting ASAP. Men ting går ikke alltid etter planen...
Jeg får første runde tross at han får +1.

Pusher opp necrosphinx maks for å charge den ene HC i neste runde, mover opp en unit med horse archers samme med den, men har den klar tilfelle han tar baiten min som jeg setter opp med necroknights, resten av hæren holdes tilbake for å skyte. Necroknights wheeler litt for å enten kunne charge knights + bsb i flanken neste runde, evt charge den siste HC.
Skyting fjerner alle utenom 1 marauder og fjerner ett troll. Får ut scrollen hans.

Han failer stupidity på troll, så da blir den en skikkelig flaskehals da han har warriors bak de. DP Flyr maks opp for å kaste noe magi på sphinxer og charge bunkeren i neste runde.
Han gjør ikke noe med magi eller skyting.

Min tur 2. Jeg charger HC med Necropshinx, og charger necroknights i flanken på hans knights (han så ikke den komme). Han bruke kanskje 20 minutter på til slutt å bestemme seg på å flee (perfekt!), han løper gjennom hele hæren hans, og ender opp 10" unna mine horse archers som sto klar for å charge de ut bordet! Mohahaha. Horse archers skal charge, og han løper 19" unna meg! Fuck! 1" unna bordkanten. Men men, mine Horse archers prøver likevel, og tar de igjen med 11" på terninger! Alt ligger perfekt ann. Trenger bare å redirecte necroknights og snipe DP så er kampen over.
Necroknights failer, og jeg får ikke drept DP. Ohh lord. Jeg trekker bunkeren unna så langt jeg kan.

Hans tur 3. Han bruker igjen 20 min for å bestemme seg for hva han skal gjøre med DP. Til slutt så bestemmer han seg for å charge min ene Sphinx i flanken. HC nr2 charger Necroknights i flanken og troll failer stupidity igjen uten bsb.
Magi gjorde ingen ting og begge HC er i kamp. i kamp så gjorde vi ikke noe, så jeg mister 1 wound på cr mot DP. Tror jeg tar et wound og mister et med necrosphinx. Necroknights som ble charget tar 1 wound av han og han ingen av meg. Jeg får reformet.

Resten av kampen er det grinding av HC. Jeg buffer min ene sphinx som er i kamp med DP samtidig som jeg kaster soulblight på han.
Jeg charger den ene sphinxen i fronten på warriors og den andre i trollene som er på flanken. Dreper troll og løper i warriors. Resten av kampen så grinder jeg ned warriors.

I min runde 5 så dreper jeg til slutt hans DP, warriors og begge HC. Takk for kampen! 20 - 0 til TK.

Nok en spiller som undervurderte lista. Han tenkte ikke på at sphinxer med smiting har 13 angrep, og kan heales.
Denne kampen hadde jeg full kontroll på. Planen endret seg når jeg fortsatte min kavalkade av bom og 1på wound med skullapult, men man må tilpasse seg.

Nå tror jeg at jeg ligger på 5. plass med 45 poeng. Ikke dårlig for dag 1!
On the Judi bandwagon

SevenSins
Thorn

Post by SevenSins » Wed May 14, 2014 5:10 pm

Skumle sphinxene! Bra spilt så langt, tror nok mange undervurderer TK pga internettvisdom :wink:

Ser frem til mer fra SM

Mordenkai
Enigma Foundry

Post by Mordenkai » Wed May 14, 2014 8:01 pm

Hehe, Sphinx King Brubakken har vel beskrevet kampen ganske nøyaktig.

Dette er bare mine inntrykk fra andre siden av brettet.

Vi hadde jo pratet litt om denne potensielle matchupen, både før og etter vi ble fulle, på fredag.

Jeg har kun spilt mot Tomb Kings 1 gang tidligere (og da hatet terninggudene Brubakken, og elsket meg), så jeg har ikke mye førstehånds erfaring mot dem. Men har jo hengt i nærheten av Herr Brubakken på en og annen turnering, så jeg var klar over at det er farlig å undervurdere dem. Spesielt siden Christian har mange 20-0 seire under beltet.

Før kampen startet, så var vi enige om at dette kunne gå begge veier. Min Empire liste er en defensiv counterattack liste, som ikke trenger å comitte tidlig. Jeg hater Dødsmagi og Thunderstomp. Christian hater Lysmagi og kanoner.

Enig med Christian, dette er årets hittil morsomste kamp! Hvor det hang på det berømte kjønnshåret nesten fra runde 2… :mrgreen:

Min plan var å holde meg sentralt, med ting innen for min egen LD boble pga Casket & Snipes, holde Infanteriet unna Sphinxer, fjerne noe stort med kanoner, rydde vekk litt chaff, for så å gå all inn i runde 4+.

Vel, vel, vel…. The best laid plans of mice & men, often go awry…

Høydepunkter:

• Kanoner fjerner NecroSphinx, runde 1

• Casket klasker 7 W på Stank, også runde 1

• Helblaster bruker opp et års lager av krutt på å skyte hver runde på congalining skelton fastcav, som dukker opp over alt.

• Alt mitt chaff blir skutt i filler av frekke archers som alltid treffer på 5+

• Captasus ofrer seg for å ta ut Dødsmagikeren. For the greater good!

• Christian svarer med å trøkke en Sphinx gjennom toeren til både pegasus og kaptein

• Demis inviterer til gangbang av både SnakeSurfers og Titan, heldigs kommer kun slangene frem, og får bank.

• Men en Panic senere er de tøffe Demiene på veg mot bordkanten.

• Og blir reddet av et perfekt kanonskudd gjennom en helt frisk Titan, som var den eneste som kunne charge dem av brettet.

• Mitt første treff med kanon på Skullapult, er seff: ’1’ – to wound

• Skullapulten takker for dette med å treffe at eller annet de neste 4 runder. Dvs, den ruller aldri HIT, men scattrer alltid på noe annet (Sikter på Helblaster – dreper en Demigriff, sikter på kanon – dreper en Helblaster, osv)

• Mens dette skje er det et svært clusterføkk i midten; 2 Sphinxer og 4 Demigriffer denger løs på hverandre med alle buffs i hele hverden. Stor Smiting på Sphinxer, og Brionas og Phas på Demis. Og bak dette clusterføkket står alle de softe troppene til Brubakken på den ene siden, og min reduserte Halberdbunker med alle helter på den andre siden… Førstemann som bryter gjennom, kan hamre løs på masse lette poeng.

• Både Christian og jeg legger våre baller på bordet og klemmer til. Han 5 dicer store spells med sin siste trollman, Miscasts be damned!

• Jeg svarer med å sende in Stank med 1! Wound inn i kamp med Sphinxer.

• Demis klarer tonnevis med 2+/3+ savers, men sliter med å rulle nok 6+ for å skade. Og de få gangene jeg vinner på combat res, så får Christian bruk for construct regelen. For så å heale i magifasen.

• Til slutt viser det seg at jeg har ofret skjønnere (eller flere) jomfruer til Terninggudene, og i slaget siste combat fase, så tilter det i min favør. Begge Sphinxer dør/crumbler, Stank og Demis står…
--

”Game over, man! Game over!” – Bill Paxton, Aliens.

Fantastisk morsom og spennende kamp…! Opp og nedturer, monstre og magikere, helter og feiginger.

Og ikke minst, god stemning og latter gjennom hele kampen… Selv om det, et kort lite øyeblikk, så ut som vår alles kjære norsk-franskmann vurderte å velte hele bordet… 8)

Og ja Christian, jeg skylder deg en lap dance…! Men en av høyere kvalitet en fra de damene Team Odden klarte å oppdrive hos søta bror… :oops:

-Lasse

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Sat Aug 02, 2014 6:26 pm

Artig lesning dette her, men er det lov å etterspørre de to siste kampene, eller er dette et sårt tema? 8)
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.
Team Norge - Orcs & Goblins
Ny kanal for kamprapporter.
https://www.youtube.com/channel/UCvnfmG6pYRFChFyeuwApAJg

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Post by Kaleth Darkblade » Wed Aug 13, 2014 2:54 pm

Hehe, det begynner å bli en stund siden det nå.

Det jeg husker var at kamp 4 var mot en WoC spiller med en myyye hardere liste.
Noe typ:
Lord på disc med GW og 3++
vanlig woc bsb
mage?
maks chariots + marauders
chimera
2x crushers?

Kort oppsumert:
Jeg outdeployer han kraftig, så chariots kommer ikke i spill før runde 5?
Jeg får en lang charge på lorden hans med min necrosphinx, men han overlever alle KB med ward, grinder ned sphinxen.
jeg sniper hans bsb i runde 2.
jeg redirecter hans crushers og får inn sphinxer i flanken.
hans lord presser nå magene mine, og han flyr over linjen min og dreper casket.
jeg tar en desperat purple sun i min siste runde, den dreper lorden hans (ruller 6), dreper min egen katapult (as planed) og dreper hans chariot som charget katapulten (ruller 6).
Ender 19-1 til meg. Nok en spiller som brukte 30min på å flytte figurene hver runde og som ikke kjente TK bra nok.

The Purple Sun Giveth!
On the Judi bandwagon

Post Reply

Return to “Battle report”