Rats, Cheese and the holy bell, en ETC historie.

Her kan vi poste battle reports du vil dele med andre

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

amund
Thorn

Re: Rats, Cheese and the holy bell, en ETC historie.

Post by amund » Sun Aug 17, 2014 8:49 pm

Oppsummering.
Ut ifra match ups så er jeg ok fornøyd med egen innsats.
Fikk 2x Peg dark elves, som er ganske bra for meg, som jeg begge vant.
Fikk en ogres som ikke spilte det riktig og jeg slo, selv om jeg burde ha pushet han hardere 1 tur før.
2x Demons. Dette har jeg øvd en god del mot, men det er utrolig vanskelig for skaven å ta ut demoner, spesielt om de har litt flaks med RoC.
1 Wood elves. Jeg hadde trengt å spille denne matchupen før ETC, hardt å vite hva man skal gjøre og hvor stor risken er med å være inne i skog mot dem.
81 poeng totalt er litt mindre enn i fjor, og ble igjen nr 3 av Skavens på etc, bak hellas og sverige sine lister.

Til slutt så lurer jeg på om det er noe interesse for en slags guide på hvordan jeg spiller skaven listen. 8)
Flaks > Skill

Olannon
Haley

Post by Olannon » Sun Aug 17, 2014 9:41 pm

Spennende lesing. Det er få Skavenspillere i Norge om dagen så en guide hadde vært artig, fortrinnsvis med forklarende diagrammer :) 81 poeng og 3. Skaven synes jeg er veldig solid, men det høres også ut som om du fikk mange gode matchups. Hva mener du at WE og OK bør ligge på for deg og hva ble det?
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Sun Aug 17, 2014 9:54 pm

Av erfaring vet jeg at Ogres er ikke spesielt begeistret for skaven, men den listen jeg spilte med var riktignok litt annerledes enn listen jeg har sett amund opprere med. Lista jeg fikk servert hadde en del flammekastere, samt 2 kannoner og to dommedagshjul.

@olannon: Dette har amund faktisk tatt for seg før. :) (Riktig nok noe kortfattet.)
Jeg tok meg friheten av å copypaste inn det han skrev om match ups i juli en gang:

Ogres: Det er en match up jeg ikke har noen spesielle problemer med, Iron kanon kan være litt pain, men overall ok for meg. (+1/0)
Wood Elves. Jeg har ikke spilt dette nok til å vite hvordan matchupen er. Så om jeg får det blir det nok en del safe spilling og da tror jeg det blir vanskelig for WE og ta mye poeng fra meg. (0)

Om du er ute etter noe mer utfyllende så håper jeg at amund supplerer sine tidligere prognoser. Hadde vært kjekt å sett. Den med WE kan kanskje suppleres noe bedre nå etter endt ETC?
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.
Team Norge - Orcs & Goblins
Ny kanal for kamprapporter.
https://www.youtube.com/channel/UCvnfmG6pYRFChFyeuwApAJg

Vestlandsfanden
Ghetorix

Post by Vestlandsfanden » Mon Aug 18, 2014 9:05 am

amund wrote: Til slutt så lurer jeg på om det er noe interesse for en slags guide på hvordan jeg spiller skaven listen. 8)
Selvsagt!
Ellers god innsats og gode rapporter :)

-VF-
"You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it!"
-RW-

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!

amund
Thorn

Post by amund » Mon Aug 18, 2014 2:07 pm

Intro til skaven.
Kan gå mer i dybden på army selection senere.

Steg 1. Magi selection.
Jeg har til nå nesten utelukkende spilt med 4 Ruin spells for min Grey Seer.
Det første jeg ser etter: Kan jeg bruke cracks call til noe?
Om ja.
Rull lvl 1 med condencer, default alltid til warplighting.
Rull Grey Seer, bytt alt vekk fra cracks call om mulig. Han ender da opp med:
Skitterelap, Howling warpgale, Death frenzy og Scorch.
Rull lvl 1 med scroll for å få cracks call.

Dette går ca 70-80% av slagene.
Om man ikke vil ha crachs call, gjør man det på samme måte bare at man tar warplighting på lvl 1 med scroll.

Deployment.
Jeg deployer 9/10 ganger:
Fra midten av bordet, 12 tommer inn. Slaver, slaver, Stormvermin, hellpit (på tvers), slaver.
Giant rats kommer på andre flanken for å stoppe scouts.
Kanonen står bak veggen av rotter der den har best utsikt over bordet.
Dette gir bjella gode muligheter for å løpe over bordet ved siden av hellpit, mens flankene beskyttes av slaver.

Gutters.
Vs Alver. Ambush begge, brukes best til å ta ut fast cav gitt at resten av hæren kan pushe over bordet. Om det er high elves buss, brukes de til å ta ut bolt throwers.

Vs gun lines. Ambush begge.

Vs Ogres / demons med Greater demon. Scout 1, ambush 1. Bruk dem til å sone diverters / greater deamon.

Vs Warriors Scout begge. Brukes for å ta ut charriots.

Små tricks seksjon kommeer etterpå.
Flaks > Skill

amund
Thorn

Post by amund » Wed Aug 27, 2014 4:06 pm

Hvordan å spille warlock enginners.

Hva kan de?
1. Brass orb
2. Doom rocket
3. Warplighting
4. Crachs call

1. og 2.
Om man jeg har en warlock engineer med brass orb eller doom rocket, så setter jeg dem aldri i bjell enheten. Grunn: Kan ikke skitterleape ut av en unbreakable unit.
Det jeg gjør da er å sette dem i slave enhetene som står ved siden av hverandre i midten.
Grunnen til dette er at de kan holde følge med hæren og fremdeles bruke itemene.
Måten man gjør det er: Man marcher første slave enhet fremover til det er 5 inch fra engineeren til bak på enheten. Dette er 10 tommer, og om du står på hjørne av enheten og begge enhetene er ved siden av hverandre. Man blir da flytte til fronten av enheten man går inn, men man teller ikke som marching og kan dermed true med skitterleap i magic fasen.

Bruken av itemene.
Brass orb er best å brukes på monstere, men kan også brukes på warmachines om de utgjør en stor trussel.
Jeg bruker den hoved saklig etter skitterleap. Man får sette engineeren hvor man vil på bordet, og man setter den da akkurat 1 tomme fra det man vil ta. Grunnen til det er ved missfire så legges brass orb over engineeren, som da vil treffe både engineer og target.
Noen ganger kan man straffe motstanderen ekstra hardt ved å sette den mellom 2 ting og så treffe begge ved missfire. (Dette skjedde i fjor ved etc, da jeg tok ut en chimera og hellcannon)

Doom rocket er litt mer touch and go. Det beste er å skitterleape på siden av motstandarens hær, og så sette engineer 14 fra senter av target. Så skyter man med 4d6 range. Andre bruks områder er å skyte den etter første flytt, hvor man er ca midt på bordet, med 5-6 d6. Jeg gjør det når jeg møter skyte hærer, og bare ønsker å redusere noe, uten å bry meg så mye om å treffe noe stort.
Det kan ofte føre til at characters mister LOS for kanonen etterpå.

Warplighting engineers, setter jeg i bjella for å konservere poeng, samt å ha enda en challenge char.

Crachs call, bruker jeg på samme måte som engineers med brass orb, men i tillegg til det, så kan man lettere flytte rundt på den, da man ikke er avhenging av å bytte enhet. Ønsket er alltid å flytte opp på flanken av ting, gjerne i hth med slaver, også bruke crachs call igjennom flanken deres.
Flaks > Skill

Post Reply

Return to “Battle report”