NWGT - the hellfire sword rides on

Her kan vi poste battle reports du vil dele med andre

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

matsemann
Archangel

NWGT - the hellfire sword rides on

Post by matsemann » Tue Sep 16, 2014 9:51 am

Tenkte jeg skulle skrive en kort oppsummering av helgas Northern Warlord turnering i Stockport.

1 - DoC - Barrie Normann - 0 comp poeng

GUO lvl 1 nurgle, horde med plaguebearers, 5 fluer, skull cannon, litt horrors, single beasts, lvl 1 tzeentch, nurgle bsb, nurgle hero på palanquin(?), screamers

Jeg velger skrå deployment og sikter Hellfire Swordet i retning fluer. Good to go! Resten av hæren er på grei distanse til å comitte påfølgende runde. GUO tar en Gateway på haka uten å ta noen wounds.

I hans tur prøver han å flytte fluer litt unna lorden, men de har fortsatt en god charge i vente. Så går ting litt dritt. Blue fire skaper panic i marauder horsemen uniten hvor lorden har hoppet inn i. Ld 9 er ikke bra nok så jeg panicer rett tilbake til start. Magikeren min synes det også var skummelt så han gjør det samme. Ett steg frem, tre tilbake. Tjohei.

Da mistet jeg litt initiativet i kampen og han kunne pushe fluer på flanken mot troll med GUO og plaguebearers side om side ventende i front. Han valgte 2+ AS og D3 wounds sverdet på GUO, noe jeg bare måtte ta på haka om han valgte å charge inn i troll med BSB.

I min runde 3 så har mine crushers kjøttet i stykker en unit med horrors og er på vei ut av bordet. Han prøver å sende alt inn i troll, men ingenting kommer frem. Dermed tar hans GUO nok en Gateway på haka i runde 3 så nå har han mistet 1 wound tror jeg. Det var lite futt i Tzeentch denne kampen. Jeg kunne charget med troll, men det var litt langt og han hadde bare lvl 1 magikere for å dispelle så ville prøve å mørne han maks før han eventuelt kom inn i combat. Tror jeg fikk inn en 3 gateway på GUO i min runde 4 og gjorde ett wound til, totalt 2.

I hans runde 4 comitter han GUO inn trollene hvor nå både min BSB og Lord står. Han får også inn fluene som selvfølgelig har flaming banner. Etter 3 combat runder hvor hans GUO ikke treffer noe særlig og fluene hans fjerne 2-3 troll i runden gjør min lord bare ett wound mens han får inn ett wound som blir til to som er nok til å drepe meg da jeg hadde tatt ett av mitt eget sverd tidligere (oh the irony).

Crushers har kommet inn igjen og får en horde med plaguebearers i trynet, som skulle gått greit med han hadde razor standard og da ble det litt vel mye å handskes med. De knekker og lord dør.

Taper kampen med en del poeng.

Forbedringer: Kunne flyttet lord nærmere BSB første runde, men da hadde fluer kunne komme unna. Burde skjønt at fluer hadde flaming da de prøvde seg tidlig på en laaang charge på trollene. Rulle bedre gateways.
Gult er kult

15 min of shame - https://www.youtube.com/watch?v=SkzDfGMDhiA

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Tue Sep 16, 2014 12:19 pm

2 - Empire - Tom Palfreyman - Comp score 3

Tom, en superkoselig kar, hadde Arch lector til fots, bsb, lvl 4 life og lvl 4 light, 4 demis, 5 demis, stank, cannon, hellblaster, 40 halberds, 40 halberds, 4 archer detachments samt engineer på mechanical steed

Jeg får igjen velge deployment og velger skrå deployment. Han kontrer mitt første marauders horsemen drop med 4 demis så de er 12 tommer unna hverandre. I det jeg setter lorden min i samme enhet så får han en dårlig følelse for han har hørt om Hellfire sword... og jammen fikk jeg ikke starte også.

Lord charger rett i enheten på 4 demis. Han vurderer å flykte selv om de mest sannsynlig ender opp med å løpe av bordet, men de blir stående. Terrenget var bra for meg, så magiker kunne stå bak en impassable å fyre av bolt + gateway på hans stank uten å være veldig redd for å dø takket være look out sir! og charmed shield. Resten av hæren pusher mot 4 detachments som har satt seg i veien.

Chaos lord er sånn passe kick ass men knekker ikke demiene. Han tar et wound fra en kylling og sverdet var sånn passe misfornøyd så det kakket han i låret. Nede på ett wound runde 1. Spenstig. Tom klarer i sin runde å få IF på Throne of Vines OG rulle 1, dermed ble hans life magiker lvl 2. Demiene hans knekker og lorden min får et wound tilbake takket være soul feeder. Han snur seg i retning flanke på neste demi enhet. Knis.

Jeg charger det meste av detachments med troll og crushers så de rømmer gjennom det meste han har. Lord flyr inn i flanken på 5 demis, klar for mer kylling tandoori. Magiker koser seg med magi, tror jeg knertet hellblasteren denne runden. Demis står og min lord får tilbake siste wounded. Strålende.

Etter dette går det egentlig bare en vei. Når detachments tar slutt så kommer troll med BSB inn i ene halberdiers blokka. Crushers inn i stank. Lord tygger i stykker demis.

Min eneste bekymring var hans andre horde med halberdiers siden de hadde lectoren der og vips kan han få gjennom et par flaming angrep før halberdiers slår. Det er ikke noe stas. Så jeg blokket de først med en enhet horsemen. Så fløy lorden foran, svidde av 20+stk med breath weapon før han ble charget og tapte på combat ress takket være hans bsb med dragonbane gem. Men siden det var win-loss-draw var det innafor for da hadde han ikke noe mer igjen som potensielt kunne skade meg.

Tom var litt uheldig på noen dice mens jeg var over snitt, men det var strengt tatt en god matchup så var ganske sikker på at dette kom til å gå veien uansett.
Gult er kult

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Tue Sep 16, 2014 12:39 pm

3 - Anastasia Deliyska – Wood Elves – Comp score 6

Her var det mye alver med bue og siden alver er pyser husker jeg ikke navnet på de forskjellige enhetene. Hun hadde omtrent noe som dette:

Lvl 4 shadow på unicorn. BSB på ørn. 4 single dryadehelter?, alle lvl 1 Life. 5 something something på noe hestebeist med to spells. 2 enheter på 20ish pew pew alver. 2 stk 10 ekle pew pew alver (de med ignores armour save). 5 ambushers av et lsag. 10 pew pew scouts av noe slag. To fuck-up-the-crushers ørner.

Hun valgte selvfølgelig battle for the pass og jeg har ikke ord for hvor langt det er frem da… så jeg var litt bekymret.

Hun starter med å svi av en chariot i første runde. 2 igjen og 5 runder igjen med skyting. Dette blir gøy. Hun var ikke kjeeeempeflink da hun lot meg ganske uhindret få komme innenfor 24 av general og BSB med magikeren som kunne single ut begge to med gateway. Det at hennes general hadde 2+ mot magi brydde jeg meg lite om så en IF Gateway senere var hun borte. Suck on that my little pony! At en enhet med de ekleste pew pew alvene ikke synes lukten av svidd enhjørning var noe å juble og fløy av bordet gjorde heller ingen ting.

Etter det var igrunn bare en evig kamp om å komme frem. Crushers ble redirectet, men aldri bra nok til at de løp av bordet. Troll tasset sakte men sikkert frem. Lord tok personlig hånd om 10 treelskere som hadde gjemt seg i et hus ved å tasse av discen, klemme av et breath weapon inn i huset og kakke de resterende alvene som ikke hadde tatt fyr med, jo et flammende sverd. Re-roll to wound.

Alt i alt sanket jeg litt poeng hver runde mens hun ikke fikk tatt mye annet enn marauders som ble skutt raskt ned. Helt til runde 5 hvor hennes lvl 1 dryadefaenskap med Dwellers fikk dobbel 6 og sendte den på enheten med troll og general. 6 is the new cool og 500 poeng forsvant. Heldigvis hadde jeg tatt nok så det utgjorde ikke noe forskjell og jeg kunne innkassere seier nr 2.
Gult er kult

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Tue Sep 16, 2014 1:22 pm

4. Hristo Nikolov – Dwarfs – Comp score 5

Vi fikk vite matchup før vi forlot lokalet, men jeg var ikke kjempeglad for matchupen. Hristo er ETC spiller for Bulgaria og selv om dverger var compet hardt så kunne jeg ikke se for meg at selv med comp score 5 så var dette noe jeg ville møte, om jeg ikke fikk velge deployment.

Det fikk jeg ikke, så det ble battle for the pass uten noe som helst på midten av bordet som jeg kunne bruke som beskyttelse på vei mot hjørnet hans. Jeg vurderte lenge å deploye alt på min bakre linje. Kan kanskje theoryhammere utfallet senere.

Han hadde: 2 kanoner, 2 grudge throwers, 2 coptere, to enheter scouting rangers med børser, stor blokk med «vanlige» dverger uten skyting, enda en enhet med skyting, to rune lords, en bsb, en dragon slayer og en general på sånn tronegreie.

Runde 1. Han skyter bort en chariot. En annen chariot løpet av bordet. Sprenger en grudge thrower! Er det håp? Magi klarer ikke å drepe gyrocopter. Det meste går maks frem. Lorden er nå et flytt unna å komme bak et hus på hans side så er han trygg for war machines.

Runde 2. Lord får en kanonkule i skrittet og er aldri seg selv igjen. Chariot nr 3 blir borte. Horsemen enhet nr 1 blir skutt vekk. Enhet nr 2 redusert til en mann. Stikker av. Crushers tar sin første copter. Troll tar sin første scout enhet. Grudge thrower nr 2 kan ikke skyte på to runder. Aner håp. Tåpelig håp.

Runde 3. BSB har tatt et wound på dangerous terrain på vei til scout enhet nr 2 som glefses i stykker. Hans copter nummer to flykter! Et diverter mindre. Det ser ut til at jeg kommer frem. Magien min har ikke gjort noe som helst da han har ødelagt gateway med en scroll og lite futt i resten.

Runde 4. Dragon slayer steller seg i veien. Jeg blir beskutt. Charger og dreper dragon slayer, men BSB får ett wound til. Ingen diverters igjen, bare masse stubborn dverger med helter i første rekke. Det må jo bare gå bra.

Runde 5. Har flaks så det står igjen en hel crushers etter at han har skutt fra seg. Men siden denne trenger 4 for å komme frem blir det en failed charge. Troll og BSB inn i dverger. Par dverger dør.

Runde 6. Siste crusher skytes vekk. BSB dør i kampen mot dvergene og trollene breaker men blir ikke tatt igjen… taper stort.

Var en kamp jeg ikke kunne vinne uten mye flaks. Hadde det vært bedre å stått på bakerste linje?
Fun fact 1: Hristo var forøvrig kjæresten til WE spilleren jeg banket dagen før
Fun fact 2: Hristo banket 3 norske spillere denne turneringen. Asbjørn og Marius fikk også kjenne kaldt stål fra dvergene.
Gult er kult

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Tue Sep 16, 2014 2:50 pm

5 – Luke Tranter – Beastmen – Comp score 10

Min dårligste kamp på hele turneringen.

Han hadde følgende: 7 tuskgor chariots, 3 razorgor chariots, tre enheter med 4 razorgor herd, to blokker på 20-30 med ungor herd, general og BSB. Ingen magi. Gjentar. Ingen magi.

To be continued....
Gult er kult

Vestlandsfanden
Ghetorix

Post by Vestlandsfanden » Tue Sep 16, 2014 7:58 pm

matsemann wrote:
Fun fact 1: Hristo var forøvrig kjæresten til WE spilleren jeg banket dagen før
Fun fact 2: Hristo banket 3 norske spillere denne turneringen. Asbjørn og Marius fikk også kjenne kaldt stål fra dvergene.
Funfactorino. Kjæresten til Hristo ble beordret til å kle på seg mer klær under ETC i Serbia.

Med 3 chariots til 115 vps stykket mot 2 kanoner og ikke minst 2 grudgers har det veldig lite for seg å stå hjemme i et 100 vps W/L/D scenario. Eller har samlet vps noe å si også? I så fall tar han neppe mer enn 400 vps om du gjemmer deg godt og gir look out til lorden.

Dverger ass... kjipt at GW ikke lagde en artigere pakke av dem nå når de hadde sjansen..

Gode rapporter! Spent neste :D

-VF-
"You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it!"
-RW-

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Tue Sep 16, 2014 10:04 pm

Vestlandsfanden wrote: Med 3 chariots til 115 vps stykket mot 2 kanoner og ikke minst 2 grudgers har det veldig lite for seg å stå hjemme i et 100 vps W/L/D scenario. Eller har samlet vps noe å si også? I så fall tar han neppe mer enn 400 vps om du gjemmer deg godt og gir look out til lorden
Kanoner har vel 48" i range om de ikke er Great Cannon mens grudge thrower har 60". Ved Battle for the pass er det over 60" fra den ene siden til den andre. Ved flytting av grudge throwers (og eventuell indirect om jeg hadde klart å gjemme alt) samt skyting fra scouts kunne gitt han poeng.

Kunne jeg ventet ved linjen min og så stormet frem med crushers de siste rundene for å ta scouts? Tviler. Gyro hadde kunne blitt ofret og de koster vel like mye som marauder horsemen tenker jeg.
Gult er kult

Vestlandsfanden
Ghetorix

Post by Vestlandsfanden » Wed Sep 17, 2014 8:17 am

72" på bordet og 12" deployment vel? Samt at chariots er 2" bred selv om du legger den helt i bordkanten? Eller har du så mange flere drops enn han at du kunne faket et push og gjemt deg?

-VF-
-RW-

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Wed Sep 17, 2014 8:23 am

Det var ingenting å gjemme seg bak bortsett fra helt på kanten av min side, midten var helt åpent, så jeg kunne nok gjemt meg relativt bra. Eneste er vel om hans scouts hadde fått skutt vekk noe, som f.eks. marauder horsemen uten at jeg hadde fått tatt de. Og hvor fort han kunne begynt å skyte indirect eller på saker jeg ikke kunne ha gjemt.

Hadde uansett blitt en dørgende kjedelig kamp.
Gult er kult

Vestlandsfanden
Ghetorix

Post by Vestlandsfanden » Wed Sep 17, 2014 8:48 am

Han får skyte med minst en GT fra tur èn om han deployer grudgers 11" fra sin kortside og 12" fra sin langside (hhv topp og bunn).

Kanoner gjetter 48", optimalt bounce er 10". Dine modeller er 2" dyp. Du kan ikke stå mer enn maks 58" vekk, men har cover på det viktigste (alt?).

Jeg tror du valgte rett uansett. Dessuten er det konge om du guller og lorden bare klesser ned dævelskapen 8)

-VF-
-RW-

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Wed Sep 17, 2014 10:17 am

matsemann wrote:5 – Luke Tranter – Beastmen – Comp score 10

Min dårligste kamp på hele turneringen.

Han hadde følgende: 7 tuskgor chariots, 3 razorgor chariots, tre enheter med 4 razorgor herd, to blokker på 20-30 med ungor herd, general og BSB. Ingen magi. Gjentar. Ingen magi.

To be continued....

Tilbake til kamp 5.

Luke var en fin fyr. Når man stiller med comp score 10 og ikke taper alt så må man jo bare like karen. Dog, jeg så på hva jeg skulle møte og jeg visste at jeg ikke kunne tape dette om jeg ikke ruller dobbel 10 på en eller annen breaktest. Fikk ikke Gateway eller Treason, men Blue Fire, Bolt og Tzeench Firestorm (første gang jeg har brukt denne noensinne…). Undervurdering fra første sekund av.

Battle for the pass deployment og vi deployer begge max opp. Jeg har crushers helt til venstre, par chariots, troll så en chariot til med masse horsemen spredt litt bak som egentlig ikke helt visste hva de skulle finne på for det stod 10 chariots på andre siden som siktet seg inn og deres unike Look out Sir! egenskaper var totalt unødvendig.

Begrunn av win-loss-draw opplegget så kunne jeg faktisk bare holdt meg på maks range omtrent hele slaget til han måtte komme til meg. Jeg hadde 6 faser med magi og alt jeg trengte var å ta to chariots for å vinne. Det er mulig over 6 faser med magi.

Boooring.

Flytter ting litt frem så han kan få inn et par 10 og 11 charges her og der. Så når han faktisk prøver seg på en chariot så stikker den av og det er to chariots ute av posisjon for hans del.

Disse blir selvfølgelig charget av crushers som så vidt klarer å holde seg. Beastmen leadership er ikke all verdens så at han flykter gjennom egne tropper er ikke annet enn gull for meg, selv om det betyr at crushers nå kan bli charget av det mest i hans runde 2.

Og det blir de. 8 razorgore dunker inn mens en chariot ikke kommer frem. Jeg var litt usikker på hvordan dette kom til å gå… de hadde jo tross alt S6 på chargen. Siden de ikke fikk smake blod og hengt opp noen dvergeskaller sist slag var de over snittet ivrige og slaktet gisse gissene høy og lavt mens de knapt tok et wound. Ene gisseenheten løper av brettet mens den andre løper rett hjem til mor ku og far okse. Passer utmerket. Crushers følger etter og er plutselig 8" charge unna bunkeren hans. Oh my. Lorden synes det er kjedelig å fly alene så han joiner troll bare for å virkelig legge alle eggene i en kurv…

Crushers kommer inn i bunker. Null stress. En chariot her og der charger. Troll med BSB OG Lord flekker unna en chariot som har satt seg i veien så det ikke er straka veien til bunkeren hans for enda en enhet. Crushers begynner å sanke saueskaller mens jeg reformer troll med lord og bsb uten å bruke et snev av fornuft. For jeg har nemlig satt flanken til hans andre ungor herd som uten problemer kommer til å breake steadfast og fjerne ranks. I det jeg så det begynte hjertet å dunke.. wooops.

Han charger trolla med omtrent alt som kan. Og det er mye. 5-6 rekker med ungor i flanken. En razorgor chariot i flanken, 4 razorgor og to tuskgor chariots i front. Det er to eller tre chariots som ikke kom frem. Hvordan i helvete skulle jeg forklare et tap til beastmen med comp score 10? Heldigvis så hadde jeg et lite ess i ermet. Lord bruker breath weapon på ungor og sammen med et par troll som kunne få av alle 4 angrepene og stomp på de så utjevnet det alle rekkene og chargen de ga han. Phew. Trollene var litt over snittet glad i eget kjøtt så tok veldig lite wounds. Vinner combat med 4 eller noe og jeg tapte ikke kampen likevel. Gud bedre så dårlig. For første gang så sprengte også hellfire swordet noen kropper (D6 S4 hit) som jeg glemte når vi telte combat ress, men hadde ikke hjerte til å ta de med. Stakkars kar.

Etter det så var det bare å trille terninger. Chariot counter charger, troll stomper litt, BSB er skikkelig grinete og tar omtrent en chariot i runden. Crushers fortsetter å knase sauer og geiter. Synes det er stor stas. Til slutt så er omtrent alt hans borte. Det eneste han får av meg er en enhet med marauder horsemen som brukte 3 runder på å løpe av bordet.

Hovmod står for fall – men bare nesten.
Gult er kult

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Wed Sep 17, 2014 11:39 am

6 – Mike Silvester – Empire – Comp score 5

Siste slag og motivasjonen til å gjøre det hakket vassere enn beastman fadesen var tilstede. Mike var en morsom kar og det var det mest underholdende slaget sånn sett.

Mike hadde følgende: Lvl 4 Life, general på hest, BSB på hest, Luthor Hess? på hest, Captain på peg og muligens en helt til på hest… alle disse utenom peg helten var i en stor buss med inner circle knights. Ellers var det Stank, Hurricanum, 4 demis, to enheter med 5 knights og 5 sånne pew-pew-lukter-kruttrøyk-ryttere.

Jeg fikk Glean Magic, Gateway og Blue Fire. Han sender avgårde stanken foran sin store knight bus. Mistenker at det gjemmer seg Runefang der inne et sted og kombinasjonen med en prest som kan fjerne regen er jeg så ufattelige skeptisk til. [sensur] troll. Så de pusher forsiktig frem bare. Crushers har en standoff med demis, hvem tar 11" chargen først? Dette er jeg igrunn fornøyd med, for på flanken kommer to discer flyvende som har tenkt å bølle litt. Lord har fått smaken av kylling og det frister med mer mens magiker prøver å plukke poeng med gateway. Dessverre er ikke 6 dice nok så Mike får en lett jobb med å stoppe meg de to første rundene. Lord velger heller ikke å charge demis da jeg konsekvent stopper Throne of Vines som betyr at han får gjennom Flesh to Stone på det han vil.

Hans peg helt er på vei bak mine rekker men jeg prøver å screene han best mulig med chariots og marauder horsemen, uten at jeg føler det går så veldig bra, men han charger ingenting så det er greit nok.

Så begynner ting å skje. Jeg tar frem et skittent triks fra «How to play dirty Warhammer» by Asbjørn Willersud – noe jeg ikke er veldig stolt av med men war is hell. Troll dunker inn i stank, vel vitende om at det er et evighetsprosjekt, men da kan min lord og magiker fly rundt som de vil. Hans knights står slik at han må wheele litt for å kunne counter charge så jeg flyr både lord og magiker dit slik at en wheel ikke blir mulig… *kremt* Unnskyld. Det han kan gjøre er å charge troll i flanken med demis. Det skal gå bra for de er steadfast og da kan jeg få inn crushers/chariots/lord som burde ta de. Denne gangen fjerner magien min halvannen kylling og jeg er generelt fornøyd med situasjonen.

Han sender inn kyllingerestene, men han charger også sin lord ut av knight enheten og rett på BSB som står med trollene. Er litt usikker på om dette faktisk var lovlig, da han måtte wheele inne i sin egen enhet først… men jeg følte meg så skitten så ville ikke krangle.

Dermed er troll i kamp med stank, 3 demis i flanken og en lord som jeg mistenker har runefang. Forsiktig optimist, alt kommer an på ward saven til mister BSB. Og jommen var det ikke Runefang, men chaos ler av Runefang. Menn med baller bruker Hellfire Sword. Så BSB’en tok et wound og ga fra seg to. Demis gjør ikke allverdens og han taper combat, både kyllingene og lorden må stikke av.

Dermed er det fritt frem for min lord å charge demis videre på vei mot bordkanten. Samme skjer med hurricanum og de står på en linje mot bordkanten. Magikeren min svir vekk siste wound på hans general mens chariots setter opp counter chargene på det jeg antar vil være et charge inn i troll.

Men han gjør ikke det, så resten av kampen plukker knight bussen hans to chariots mens min lord rydder skikkelig opp siden han gjør en feil og ikke fleer med 5 knight som står mellom lorden og demis. De hadde løpt av bordet men takket være en 8 eller 9 på overrun så kom jeg inn i demis og så videre inn i hurricanum som fikk 12 wounds. Verdig avslutning for mister hellfire sword dude.

En litt mindre verdig avslutning får crusherene som charger knights i flanken, men mister Hess viser seg fra Sigmars beste side og får +3 på alle stats. Sammen med hatred og GW var det skikkelige lite moro og de ble kjøttet nedpå.

Vinner dog komfortabelt og det blir dermed fire seire og to tap. Nok til 21. plass av 84. Det er greit nok.
Gult er kult

Post Reply

Return to “Battle report”