Frykt og avsky i bibelbeltet.

Her kan vi poste battle reports du vil dele med andre

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

jimjim
Fennblade

Frykt og avsky i bibelbeltet.

Post by jimjim » Wed Sep 24, 2014 5:18 pm

Dette vil da forhåpentligvis bli en samletråd for battlereps fra det blide sørland - hovedsaklig mine egne slag, men som dere vil se, også andres kamper.

Denne rapporten vil dekke det meget etterlengtede oppgjøret mellom Leif (Brimstone) og Nilsen (NilsenmeddobbelN).
Med sin respektable fjerdeplass på Invasion i år, er Leif offisielt sørlandets turneringsmester, noe Nilsen - selvutnevnt Magnus Carlsen i Warhammer - ikke fant seg i, ettersom han ikke fikk deltatt på Invasion.
Før dette slaget var det rikelig med trashtalk, blant annet skjellsord, dikt, og trusler.
Mine damer og herrer, la meg presantere The Battle of the South:

Slaget ble spillt med Invasions regelpakke, Scenario #1, og med respektive armylists som brukt på Invasion.

Beastmen:

Beastlord: General, Shield, Biting Blade, Crown of Command, DB Gem, Armor of Destiny - - 248
Great Bray Shaman: Lvl 4, Shadow, Fencers Blades, Ironcurse Icon, Talisman of Pres, Jagged Dagger - - 330

Wargor: BSB, Beast Banner, HA, Shield, Gnarled Skin - - 206
Slugtounge: Lore of Death - - 190
Bray Shaman: Lvl 1, Beasts, Scroll - - 100

41 Gors, 2xHW, FC - - 353
3x5 Ungor raiders - - 90
2x Tuskgor Chariot - - 160

5 Harpies - - 55
29 Bestigors: FC, Standard of Discipline - - 393

Ghorgon - - 275

Dwarfs:

RS general. Spellbreaker, fiery ring, stone, shield
Bsb. Grungni og pistol
Runesmith, spellbreaker2, shield.
2 master engineers
23 gw warriors fc
24 longbeards shield fc
20 hammerers fc grothbanner, fire på veteran
Cannon forging
Gt forging, accuracy, penetration
3 gyro (1vanguard)
Organ gun med accuracy og burning
Organ gun med accuracy

Magi: Lvl 1 tok Wildform, Slugtounge fikk Soulblight og Leech, Lvl 4 fikk Miasma, Withering, Pendulum og Pit.

Deployment Dverger:

Image
Fra venstre: Cannon, Organ, Copter, Hammerers, Organ, Longbeards, Copter, Organ, GWeps, Copter

Deployment Beastmen:

Image
Fra venstre: Harpies, Ungors, Ungors, Gors, Ungors, Ghorgon, Chariot, Bestigors, Chariot

Fikk ikke helt med meg plassering av Characters, men tror det var Slugtounge og Beastlord i Bestigors, Lvl 1, Lvl 4 og BSB i Gors.
For Dverger: RS (general) og Master Eng i Hammerers, BSB og RS i Longbeards, og Master eng i GWeps.

Image
Kampen er nå igang

Slugtounge er innenfor 36" av hele dvergehæren. For de som ikke er kjent med han, så må alle units innenfor 36" rulle en terning. På 4+ tar de D3 wounds, på en 6er D6 wounds.
Her er resultatet: Fra venste mot høyre på dvergenes deployment bilde; 2 wounds på Gyro, 2 wounds på organ, 2 wounds Gyro, 6 wounds Longbeards, 3 wounds Organ, 6 wounds Longbeards.
AU AU AU. Dette legger en demper på Leifs humør. Til de grader.
Dvergene tar initiativet. Følgende bilder er fra slutten av hver tur, med mindre annet er spesifisert.

Dwarfs 1: Copters flytter opp. Organ gun skyter 12 skudd på Bestis, 4 dør. GT får direct hit på Bestis, gjør 5 wounds. Panic tests går fint. Kanonen skyter mot Ghorgon, men ikke lang nok bounce.

Image

Beastmen 1: Alt går opp. I magifasen er det 9-7. -D3 BS på organ gun lengst til venstre, som går igjennom. -3 BS på Organ.
Pit of Shades blir kastet på GWeps. Spelleater Rune blir aktivert, men den spiser ikke spellet.
Spirit Leech på Kanonen ble stoppet.

Image

Dwarfs 2: Gyro bomber Ungors foran Chariot/Gors. 2 hits, ingen wounds.
GWeps flytter opp mot Harpies. I Skytefasen griller Gyro Harpies, som tar 2 wounds. De fleer gjennom Ungors, som klarer panic test.
Grudge Thrower gjør et direct hit på Ghorgon, og disker ut 4 wounds.
Kanonen misfirer, May not Shoot.
Organ med -3 BS skyter 16 skudd på Bestigors. 7+ to hit. 3 hits, 3 dør.

Image

Beasts 2: Ungors charger copter, som fleer. Ungors pursuer, men ruller ikke høyt nok og går da 3" frem. Bestigors charger det flyktende Gyro - som flykter videre gjennom Longbeards, og ender da opp rett foran table enge. Panic test OK.
Bestigors redirecter inn i Copter #2, laaang charge, Leif velger Hold.
De rekker frem. Harpies failer Rally. Ungors går opp, Chariots går fremover. Ghorgon går opp på siden av Gors.
Magi: 4-3. -D3 BS på Organ gun igjen. Leif lar den gå, og den får -1 BS. Spirit Leech blir kastet på Gyro, men dispelled.
I Skytefasen skyter Ungors (nederst) på Copter. 3 hits, ingen wounds.
I CC blir Primal fury bestått. Beastlorden maltrakterer Copteret. Ingen panikk i dvergelinja. Bestigors trenger bare 6" for å overrunne inn i Longbeards, og ruller 9.

Image

Dwarfs 3: Røyke/butikkpause. Generelle observasjoner er at Bestigors er litt VEL innenfor Leifs komfortsone, og Hammerers har ikke LOS til Bestigors flanke. Det ser litt blekt ut for dvergene - men hei, de er jo seige som fy.

Gyrocopteret bak Longbeards rallyer. GWeps swiftreformer mot Bestigors flanke. Gyrocopter flyr opp til Ungor's flanke for å flame.
I skytefasen blir alle ungors i den ene enheten truffet, samt 1 i den andre. Alle Ungorene tar kvelden. Panikktest går fint. Organ Gun Skyter på Chariot lengst mot table edge - 18 skudd, og gjør den til pinneved. Grudgethrower skyter mot Gors, men steinen blir tatt av vinden.
CC: Primal Fury: Dobbel 1. Bestis har nå Frenzy og hatred. Jippi. Leif gir giftige blikk til Nilsen. Beastlord slår på unit, gjør ett wound, som blir parrert.
BSB Thane slår på Bestigors, men fluffer. Longbeards dreper derimot 6 Bestigors.
Bestigorene ender opp med å kløyve 9 dverger. Dvergene står, Bestigors reformer for å få inn fler angrep.

Image

Beasts 3: Harpies klarer ikke Rally. Ungors går til kanten av skogen, gjenværende Chariot følger på siden. Ungors senter går opp på hillen, mens Gors marsjerer opp, mens Gordon the Ghorgon lunter etter. Etter mye om og men og omstokking på movement ser Nilsen Leif dypt inn i øynene og sier "Jeg er ikke et rasshøl". Leifs blikk kunne drept en elefant.
I magifasen blir det 11-6. Spirit Leech på copter, Leif lar den gå, og det blir ingen wounds. Pit of Shades på GW warriors. Spellbreaking blir brukt. Soulblight kastes på GWeps. men dispelled. -D3 WS på Hammerers går igjennom.
I Skytefasen gjør ungors på hill 1 wound på Gyro, men det saves. Ungors ved skogen skyter på Organ gun'en som har 1 wound igjen. 6+, 6+ to hit (move, long range og entrenched). Ett hit, som da selvfølgelig ruller 6er to wound - og crewet failer armor save. UFYSELIG.
I CC gjør Beastlorden 4 wounds på Longbeards - som parrier 3! Slugtounge dreper 1, mens dvergene gjør 3. Bestigors tar 4. Dvergene står, og Bestigors reformer.

Image

Dwarfs 4: GWeps og Hammerers charger hver sin flanke på Bestigors. Gyro flyr opp for å flame ungors. Det andre Gyroet flyr over Ghorgon for å slippe bomber. MISFIRE. Mister ett wound, og lander mellom Gors/Ghorgon. Master Engineer (som tidligere har joinet Organ Gun) går nå over til Grudge Thrower.
I skytefasen dør 1 Ungor til Gyro's steamgun, og klarer panikktesten. Kanonen skyter på Chariot og smadrer den. Ungors klarer panic, og det samme med Gors. GT skyter på Gors, Direct hit, men dog bare 3 som dør....
CC: Bestigor champ Challenger - og en Hammerer aksepterer. Primal Fury: Dobbel 1. Absolutt forkastelig.
Beastlord slår på Longbeards, og dreper 4. BSB Thane slår på Bestigors, gjør nada. Runesmith tar 1. I challengen dør begge to. Bestigors slår på BSBen, men alt blir savet. En GW Warrior tar kvelden, og de gjør 3 wounds tilbake.
Leif er nå meget sint. I plasseringen av Bestichamp & Hammerer challengen har resten av Hammerers effektivt blitt blokkert fra å sloss. Combat Res blir da draw.
Leif reformer GW warriors slik at front er mot den fremadstormende Gor horden.

Image

Beasts 4: Ungors charger copter. Stand & shoot. 1 Ungor dør. Panic OK, de gjenværende 2 rekker frem. Leif mister målebåndet sitt og brekker beinet på Beastlord.
Gors charger GW Warriors - trenger 5", ruller 6". Ungors går gjennom skogen mot kanonen. Harpies klarer forresten ikke rally og løper av bordet. Ghorgon går opp bak Gor/GW warrior combaten og stirrer sultent på GT.
Magi: 7-4 Soulblight på GW warriors, Leif lar den gå gjennom. Wildform på Bestigors. 4 mot 4 terninger, og den går igjennom.
Skyting: Ungors skyter på kanonen, 2 hits, ingen wounds.
CC: Primal fury bestått over hele fjøla. Slugtounge challenger, BSB Thane aksepterer. Great Bray maker way i GW warrior kampen. Beastlord dreper 3 Hammerers. BSB Wargor dreper 2 GW warriors, og Great Bray tar 2 GWeps til.
Gors dreper 9 GW warriors. RS & Master engineer slår tilbake, men gjør ingen ting. I Challengen gjør Thanen ett wound på Slugtounge. Bestigors tar 1 GW warrior. GW champ tar 1 gor. Hammerers slår på Beastlord. 3 wounds, failer alle 4+ wardsavene. Leif er glad igjen. Alle dvergene står. Gyrocopter dreper de to Ungorene.

Image

Dwarfs 5: Gyroer kjører opp for å flame Ghorgon.
Kanonen skyter på Ghorgon, treffer, wounder, og ETT wound. Leif er sinna igjen.
Baken av Ghorgon basen er akkurat innenfor 12" fra GT, så en stein blir slunget avgårde. Direct hit. Wounder. Gordon the Ghorgon er død - Leif jubler.
CC: Primal Fury. Gors ruller dobbel 1. Leif er forståelig nok sinna igjen.
BSB Wargor slår på master engineer og dreper han. Great Bray slår på GW Warriors, dreper 2. Gors slår på Runesmith. 8 hits, 5 wounds - men alle blir savet!
RS gjør et wound tilbake. I Challengen er det stirrekonkurranse. Begge fluffer. Bestigors tar 1 wound på Runesmith. Hammerers slår på Bestigors (det er 4 igjen), og dreper de. Dvergene taper combaten, men de står.

Image

Beasts 5:
Ungors Charger kanonen.
Magi: 11-6 Boostet Miasma på Hammerers. IF. -3 WS. Great Bray mister 2 levels, og da Miasma og Withering. Wildform blir kastet på Gors, men dispelled.
De siste 5 terningene blir brukt på Soulblight på Hammerers, og det går igjennom.
CC: Ungors tar ett wound på kanonen, som gjør ett tilbake. Kanonen står.
I Slugtounge Challengen er det nok engang fluffing av angrep. Slugtounge taper med 1, men står. I kampen mot Gors Challenger Leif med RS. Nilsen sier "Fuck you", og uniten dreper RS. Panikktest går fint. Gors reformer mot Hammerers - men er er på lik linje med dem blokkert av den "episke" challengen.

Image

Dwarfs 6:
Hammerers Charger Slugtounge for "dat combat res". Gyros går på hver sin flanke av Gors for å grille litt.
Skyting: Gyrocopterne griller totalt 13 geiter! SOM FAILER PANIKKTEST! De fleer 8" mot senter av brettet (gyro ved table edge gjorde flest wounds).
GT Misfirer, kan ikke skyte og tar ett wound.
CC: Ungor tar ett wound på kanonen, siste crewman bommer og breaker.
I Challengen gjør BSB Thane omsider ett wound, men Sløggi tar den på Regen.
Men, ettersom Hammerers har kommet til unsettning, breaker han. Hammerers tar han igjen.

Image

Beasts 6:
Ungors går opp mot Master Engineer. Gors Failer rally.
Ungors skyter på Master Engi, men bommer på alt.
Kampen er da over.

Etter VP kalkulering vinner Leif med 444.25 poeng, som ihht Invasion reglene tilsier en 10-10 Draw.

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Wed Sep 24, 2014 8:32 pm

Artig rapport, for all del disse kan dere gjerne lage flere av for min del :D
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.
Team Norge - Orcs & Goblins
Ny kanal for kamprapporter.
https://www.youtube.com/channel/UCvnfmG6pYRFChFyeuwApAJg

LeadBelcher
Battle Boar

Post by LeadBelcher » Wed Sep 24, 2014 8:54 pm

Bra rapport. Jag Ser gärna mer av detta :D

Kul att se Slugtounge i action.
Håkan.

Brimstone
Electromancer

Post by Brimstone » Wed Sep 24, 2014 9:12 pm

Flott rapport, Jimjim.

Utrolig surt å ikke vinne kampen :-( Men slike skuffelser får man bare takle.
Takk for at du tok deg bryet, og for at du sensurerte ut de verste scenene :-)

Edit: Etter invasion reglene får jeg 25% av verdien til characters i fleeing unit. Jeg gidder ikke regne ut prisen, men jeg kan herved si at det er MER enn 6,75 eller hvor mye det nå enn var jeg trengte for å knipe en 11-9 seier.

Og derfor
(her kan dere gjerne lese høyt opp med deres beste Bruce Buffer imitasjon)
Etter 6 runders kamp går vi nå til dommerkortet og får det offisielle resultatet.
Dommerene dømmer kampen 10-10, 10-9 og 11-9.
(Behold Buffer stemmen)
Vinneren er derfor, med majoritets bestemmelse, Brimstone!

Que themesong: http://www.youtube.com/watch?v=hFL7sn4dy-4

/edit
Man slutter ikke å leke fordi man blir voksen - man blir voksen når man slutter å leke. CHARGE!

NilsenMedDobbelN
Trencher

Post by NilsenMedDobbelN » Thu Sep 25, 2014 6:36 am

Kanskje du skulle ta med gyroen din som strengt tatt skulle rømt av bordet og harpies som egentlig ralliet? Tror du pent får jekke deg ned til en 10/10 :lol:

jimjim
Fennblade

Post by jimjim » Thu Sep 25, 2014 8:25 am

Hvis jeg regner med 1/4 poeng for characters, samt at gyro stakk og harpies ralliet, blir det likevel nok til 11-9.
MEN; eneste måten dere kan løse denne tvisten er ved omkamp ;)
(syns uansett at draw var et meget passelig resultat)

NilsenMedDobbelN
Trencher

Post by NilsenMedDobbelN » Thu Sep 25, 2014 9:27 am

Uten gyroen hadde det ikke blitt panic på gors og jeg hadde drept grudgethrower +engineer, beholdt alle poengene for gors + characters og Leif hadde ikke contested bordet. Jeg hadde jo vunnet, lett! :-D

Vestlandsfanden
Ghetorix

Post by Vestlandsfanden » Thu Sep 25, 2014 10:58 am

10/10 for bilbelbeltehumor og artig referanse. Bra rapport også :)

-VF-
"You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it!"
-RW-

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!

jimjim
Fennblade

Post by jimjim » Sun Jul 05, 2015 10:51 am

Jada folkens, da var det dags for en ny battlereport. Denne gangen skal det spilles:

Age of Sigmar

Ettersom det overhodet ikke er noen form for poengsystem e.l. måtte vi bestemme oss for en eller annen form for armybuilding.
Forslag som X antall Wounds per side, tilnærming av poengverdier fra 8th og annet ble foreslått.
Jeg spillte da mot Leif sine dverger, og vi ble enige om å velge ut hver vår Battlescroll/Formation (eller hvanåenn det heter) fra Warscroll compendiene, ha minimumet antall modeller, for så å sjekke opp mot 8th boka hvor mye hver formation "kostet".

Jeg valgte å spille med "Bonesplitta Big Mob", som består av:

1 Savage orc Warboss. som jeg valgte skulle ha 2x Granite Choppas.
1 Savage orc Shaman
5 Savage Orc Boar Boyz, med FC og Crude Choppas
3x10 Savage Orcs, med FC, Stone Choppa og Bone Shivs, 1 unit med Stabba.

Perks for å kjøre denne formationen var at man får +1 på warpaint saves,
samt at alle units får et ekstra angrep med våpnene sine når de charger - Frenzy.

Totalen min med poengsummer ville vert 603 poeng (Commandgroups kommer gratis, så regnet ikke med dem).

Leif kjørte "Dispossessed Clan Throng":

1 Lord på Shieldbearers
10 Hammerers
10 Longbeards
10 Thunderers
10 Quarrellers
2x10 Warriors
Dette ville kostet 880

Perks for denne formationen er at alle modeller kan rerolle 1-ere to hit, samt at 1,2,3 på battleshock tests vil gi pass uansett hvor mange modeller man mistet.

Selve slaget:
Vi spillte uten terreng, må få inn feelingen av spillet, for så å legge inn mer og mer ved en senere anledning..
Jeg vinner rolloff om deployment. Leif får sette ut først.
Vi gav vel sånn tålig blaffen i noe taktikk begge to, vi satte nå bare ut alt sånn tålig på ei linje.
Boarboyz gikk selvfølgelig på flanken, characters hang bak Savages i midten.
Leifs lord lusker i bakparten sammen med Hammerers.

Siden Leif har over 1/3 flere modeller enn meg, så ble Dvergelorden valgt ut som Sudden Death objektiv.

Leifs Deployment:

Image

Min Deployment:

Image

Så: Jeg vinner rolloff for tur 1.

O1: Hero Phase: Jeg gir commanden More Choppin! på Savages høyre flanke. Denne commanden gir Predatory Fighter (6-er to hit gir et ekstra angrep) til en enhet frem til neste Herophase.
Shamanen kaster Mystic Shield på Boar Boyz. Slik jeg forstod det gir MS +1 til alle saves, og warpaint er vel fortsatt en save? Spillte hvertfall med det slik, sånn at de da hadde 5+/4+

Movement: Alt går fremover...
Ingen skyting, ingen charges og ingen CC

D1: Herophase: Lord gir en command, som gjør at en av mine uniter får +1 to wound mot seg. Han velger Savages i midten - tror jeg
Movement:Dvergene løper fremover med alt, unntatt Quarrellers.
Skyting: Quarrellers skyter på BoarBoyz, som tar 4 damage, men saver alt.

O2: Herophase: Commanden og Mystic Shield på samme som runde 1.
Movement: Jeg går opp med alt. Stiller alt klart for charges. Glemmer 100% at det er 2d6" og ikke M+2d6 som er charges i dette spillet...
Charge Phase: Savages på min venstre flanke charger Warriors. Alt annet feiler chargene sine. Og, som de fleste sikkert har fått med seg, feiler du en charge, så blir uniten stående bom stille. Akkurat det liker jeg.

Combatphase: Jeg piler inn så godt jeg kan med Savage boyza.. Begge av oss har fått "I am 12 years old, what is this"-følelsen ved dette punktet.
Bilde av slik vi endte opp med å stille opp combaten etter pile-in.
Image

I selve combaten slo jeg alle angrep med hvert våpen hver for seg.. Siden jeg charget, så fikk jeg et ekstra anrep med hvert våpen.. så da 20 angrep med Stone Choppas (4+,4+, -1R), og da 20 med Bone Shivs (4+,5+,-).
Angrepene med stone choppas gjør 7 damage, som resulterer i 6 wounds. Bone Shivs klarer 2 damage til, som ikke saves.
Fant ut her at Championen får +1 to hit, men skitt au.
De to gjenværende dvergene slår tilbake, men gjør nada.
Battleshock: De to dvergene pakker sammen og forbanner dette spillet.

Etter denne combaten merker jeg at jeg ikke er særlig begeistret for dette spillet.
Merker jeg må numme meg ned for å komme meg gjennom det her, så girer opp ølet. Closecombat var litt keitete, med range på våpen, forskjellige typer våpen på modeller.... Savage orcsene står nå akkurat slik de gjorde da det var combat, siden slik vi forstod det er det ingen reform eller liknende etterpå..

D2:
Det ser da slik ut ved starten av Leifs andre runde.
Image

Herophase: Savages i midten får +1 to wound mot seg.
Movement: Dvergene flytter litt rundt på seg. Warriors høyre går nærmere Boar Boyz, hammerers løper mot Savages venstre.
Skyting: Thunderers skyter på Savages i midten. 4 damage, 3 saves.
Quarrellers skyter på BoarBoyz. 7 Treff, 3 damage, 2 saves. Liker at Cav nå har 2 wounds.
Chargephase: Warriors høyre charger BoarBoyz og rekker frem.
Combatphase: Warriors gjør 8 hits, 4 damage. Alt saves.
BoarBoyz slår tilbake (boars er fortsatt bedre enn rytterne btw..) men gjør nada.

Leif vinner rolloff for runde 3:
D3:
Herophase: Samme som tidligere, savages i midten.
Move: Alt går nærmere - skal nevnes at dverger nå har whopping 4" i Movement!
Skyting: Quarrellers og Thunderers skyter på Savages i midten. Quarrellers gjør 2 damage, som saves. Thunderers gir 5 damage, derav 1 save.
Charge phase: Warriors i midten trenger 4" for å charge Savages midt, ruller 3".
Bildet er fra midten av Charge phasen:
Image

Det er nå litt støy fra det andre bordet. Erlings Dverger spiller mot Amirs Wood Elves, mens Gisle - aka Bernard B - Sørlandets regelkverulant #1 har begynt å lese på Warscrolls.
Marius Leitdorfs fjollete regel blir lest opp høyt, etterfulgt av "Men herremin, var de dritings når de skrev det her??"
Gisle gir et meget bekymret blikk når vi forteller han at det kommer MASSE fler av regler med melodramatisk skuespill... Vi blir raskt enige om at dette hadde sikkert vert gøy når vi var 11-12 år gamle, og at reglene får stå - men vi ignorerer det teatralske.. "Den som har lengst bart", "den som er eldst", "vær arrogant", "lat som du sitter på en hest".. Ærlig talt asså...

Og der var det slutt på ranten - tilbake til chargephase.
Hammerers charger savages på venstre flanke.
Combat: Hammerers dreper ALLE savage orcene som om de var påskelam.
Warriors gjør 7 wounds på BoarBoyz, der 4 saves. Boarboyz dreper 2 tilbake.
Battleshock: Både Warriors og BoarBoyz passerer med glans.

O3: Her streiker kameraet på mobiltelefonen min, så er dessverre ikke flere bilder.
Herophase: More Choppin på samme Savage unit...
Jeg kommer på at jeg har jo et Sudden Death objektiv.. Er innenfor 18" av Lorden, så prøver meg på en freidig liten Foot of Gork på Lorden.. Foot gjør nå D3 wounds på en modell, og på 4+ tar den D3 til. Jeg gjør først 3 wounds, ruller en 4'er, og gjør 2 til. Kun 2 wounds igjen på lorden.
Movement: Stiller de gjenværende Savages, Shaman og Warboss 3,5" fra Longbeards i midten.
Charges: Alt går på Longbeards.
Combat: Blood Orgy. Savage Boyza dreper alle før Warboss og Shaman får slått.. I Boarboyz vs Warriors tar villsvina 2 dverger, mens det blir fluffet tilbake.
Battleshock: Alt vel.

D4: Akkurat nå merker jeg at jeg er skikkelig lei.. Har prøvd så godt jeg kan å være så positiv som mulig, men merker jeg er litt skuffet. For all del, med et poengsystem kan dette være 100% spillbart, men uansett hva jeg gjorde tenker man bare "ånei, dette er jo ikke Warhammer, stemmer ja..."
Husker ikke helt hva som skjedde i dvergenes tur, mistet helt fokus.
Om ikke jeg husker feil var det noen failed charges, mens skyting tok ut noen Savage boyz. I combat har Boarboyz og Warriors stirreleken.

O4: Kan egentlig oppsummere denne runden med at jeg charget Savage Warboss inn i Dwarflord. Han har da 8 angrep på 4+,3+,-1R med reroll to hit.
Dwarflorden dør, og jeg får da en Major Victory via Sudden Death.

Ved dette tidspunktet har jeg ikke lyst til å spille mer - ettersom Sørlandssommer, Palmesus-infernoet og rikelig med øl nedi byen kaller på meg.

Generelle refleksjoner:
Det var FORFERDELIG uvant å flytte på modeller èn og èn, ettersom jeg aldri har spillt noe annet enn WHFB med movement trays og RnF.
Combat, spesielt pile-in og da påfølgene plassering etter modeller dør syns jeg virker ganske så knotete, skjønte ikke så mye av det..
Magi og Commands er enkelt og greit, samme med Battleshock.
Var litt skuffende, men jeg tror at med mer playtesting, poengsystem/armybuilding så kan dette blir ganske så greit. Vi blir enige om at dette ikke kommer til å funke på Invasion med mindre det kommer tilleggsregler, så samtlige av oss som spillte/så på vil ha 8th ed ETC på Invasion dette året.

Ser frem til å høre om dere andres opplevelser.
Over og ut for denne gang.

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Sun Jul 05, 2015 12:34 pm

Generelle refleksjoner:
Det var FORFERDELIG uvant å flytte på modeller èn og èn, ettersom jeg aldri har spillt noe annet enn WHFB med movement trays og RnF.
Combat, spesielt pile-in og da påfølgene plassering etter modeller dør syns jeg virker ganske så knotete, skjønte ikke så mye av det..
Hei,

og takk for interessant rapport!

Hvorfor spilte dere ikke med movement trays?
Det er vel egentlig ingenting i AoS som tilsier at man ikke kan gjøre det...hvorfor ikke bare sette figurene helt inntil hverandre på movement trays?

Du setter mao opp som før, men ser 360 grader, og flytter helt fritt. Vil gjøre spillet mye raskere og mer praktisk...

Har jeg misforstått noe?
Have you seen the Jack in the Green?

jimjim
Fennblade

Post by jimjim » Sun Jul 05, 2015 1:23 pm

Ja jeg tror du kan bruke trays, og ranke de opp som vanlig. Det eneste de sier noe om er at modellene ikke kan være mer enn 1/2" fra hverandre.

Vi kjørte skirmishformasjon for egentlig bare å ha prøvd det - etter alt vi har sett/lest virker det jo som om det er "veien å gå".. Men som du ser, så syns jeg trays hadde vert 100 ganger lettere.

Skal prøve med ranks osv. neste gang jeg spiller AoS.

Omnichron
Thorn

Post by Omnichron » Mon Jul 06, 2015 9:52 pm

Jeg tror også at man må ha mye mer terreng, ikke mindre, i AoS enn i WHFB. Ellers blir skyting for kraftig.

Jeg også nogenlunde negativ nå i forhold til før med tanke på systemet og hvor mangelfull reglene så langt er. Jeg venter uansett på å se hva som kommer ut etter sommerferie.
"Rock is fine, Scissors are overpowered" - Paper

jimjim
Fennblade

Post by jimjim » Tue Jul 07, 2015 9:15 am

"BS-skyting" er jo plutselig fryktelig sterkt, og ettersom det er TLOS + at alle modeller som er på/inni en terrengbit får +1 i save, er det ganske så kritisk med terreng ja.

Vi tenkte bare å kjøre uten nå i første omgang, men jeg skal definitivt ha rikelig med terreng i mine neste AoS kamper, men tror jeg skal vente til scenarioer kommer før jeg spiller mer.. Nå må det males ferdig til Invasion ^^

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Sat Jul 11, 2015 3:43 pm

JackInTheGreen wrote:Hvorfor spilte dere ikke med movement trays?
Det er vel egentlig ingenting i AoS som tilsier at man ikke kan gjøre det...hvorfor ikke bare sette figurene helt inntil hverandre på movement trays?

Du setter mao opp som før, men ser 360 grader, og flytter helt fritt. Vil gjøre spillet mye raskere og mer praktisk...

Har jeg misforstått noe?
Min erfaring er at movement trays er greit å ha som et "delivery system" helt frem til man kommer i kamp, men etter det blir så såpass mye bevegelse pga Pile In at traysene nesten bare er i veien.
Og så finnes det ingen "reform" men hvis man overlever combat så kan man alltids finne frem et tray igjen og gå oppå det trayet (unit mister sannsynligvis en inch i movement ved å gjøre seg om til en "blokk" igjen siden den i praksis må vente inn noen modeller som var litt lenger unna)

edit: jeg tror trays uten kanter + magnetløsning på modeller kan være helt ideellt nå.
Frederick B

join Kings of War Norway (facebook)

jimjim
Fennblade

Post by jimjim » Sat Apr 30, 2016 10:52 pm

Ok, da var det på høy tid med noen rapporter igjen. Blir noen ganske korte denne gangen.

I dag var det en 9th age miniturnering her i Kristiansand, og vi var 8 spillere.

Thomas G, arrangør, med Ogre Khans
Thomas N, Warriors of the Dark Gods
Karl Erik, Vampire Covenant
Marius Brunborg, Vermin Swarm
Georg, Kingdom of Equitaine
Nathan, Highborn Elves
Jørund, Warriors of the Dark Gods
Sondre (undertegnede), Infernal Dwarves

Min liste for dagen så slik ut:

Overlord: General, Shield, Onyx Hammer, Dragon Mantle, Dusk Stone, Divine Icon 253
Vizier: BSB, Hero's Sword, Shield, Mask of the Furnace, Talisman of Greater Shielding 172
Magus: Lvl. 2 (Forge), Infernal Weapon, Hardened Shield, Tome of Arcane Lore 140
Magus: Lvl. 1 (Alchemy), Engineer, Lucky Shield, Dispel Scroll 140
30 Infernal Warriors: FC, Shield, Blunderbuss 325
26 Infernal Warriors: FC, Great Weapon, War Standard 300
25 Hobgoblins: Musician, Standard 120
20 Orc Slaves 60
Infernal Artillery: Titan Mortar, Earthquake Shells 160
Infernal Artillery: Volcano Cannon 120
Infernal Artillery: Volcano Cannon 120
Infernal Engine: Steam Hammers, Deamonic Infusion 230
5 Hobgoblin Wolf Riders: Light lance 60
5 Hobgoblin Wolf Riders 55
Armoured Gian 145
Light Artillery: Gunnery Team, Volley Fire 50
Light Artillery: Gunnery Team, Volley Fire 50

Første kamp ble jeg pairet med Georg - med denne listen:

Duke, Barded Warhorse, Blessed Sword, Crusaders Helm, Renown, shield, 245
Duke, General, Barded Warhorse, Dragon Lance, Hardned shield, Might, Duskstone, 250
Paladin, BSB, Barded Warhorse, Dragonscale helm, Grail oath, Lance, Shield, 158
Damsel, Barded Warhorse,Level 2 (Nature), Dispell Scroll, 135
Damsel, Barded Warhorse,Level 2 (Nature), Tome of Arcane Lore, 115
13 Knights of the Realm, FCG, 348
13 Knights of the Realm, FCG, 348
3 Pegasus Knights, Devastating Charge, Skirmish, 166
3 Pegasus Knights, Devastating Charge, Skirmish, 166
5 Yeomen Outriders, Throwing Weapons, Shields, 60
5 Yeomen Outriders, Throwing Weapons, Shields, 60
8 Grail Knights, FCG, The Oriflamme 285
Trebutchet 130
Trebutchet 130

Classical deployment med Hold the Ground.

Kort oppsummert går kampen sådan: Jeg får Shield of Dark fire, Curse of Darkness og Choking Ash, samt Molten metal.
Georg får Master of Stone, Wood, Regrowth, Oaken Throne og Dwellers.
Jeg deployer alt, tar første runde jada jada.
Georg deployer Pegs på hver flanke, etterfulgt av ALT på min venstre flanke. Har Infernal Engine og Giant på min venstre, med volcano cannon og gunnery team litt mer mot midten av brettet sammen med alt av inf-blokker.

Trebs treffer direkte i blunderbuss enheten 3 ganger på rad, der den tredje også er misfire - som fortjent. Godt over halvparten av dvergene tar kvelden.
Giant ender opp i kamp med grails, innser det var 100% idioti, og dør før han får gjort noe. Infernal Engine derimot, klarer ikke komme inn i Realm Knights, og tar dem godt imot følgende runde.. Med Duke som har Lethal Strike, 6ere blir Ordnance, og reroll to wound med divine attacks. Takket være Titan Mortar må hele enheten rerolle 6ere. Kun 1 wound tas. Grails kommer i flanken følgende runde, der Enginen tar 3 wounds fra begge units tilsammen (huehuehuehuehue).
Wolfriders er irriterende og truer trebsene hans, og han setter den ene peg enheten til å babysitte.
En fin Molten Metal gjør at den ene peg enheten på min høyre flanke har ett wound igjen. Vi begynner å få dårlig tid, jeg flytter så mange scoring units jeg kan opp til objectivemarker, hiver kjøkkenvasken og vel så det på peg'en, men klarer ikke drepe den.

Blir en 12-8 til meg via scenario. Georg får 4/4 mulige niceguy poeng, siden han er en snill gutt.

Kamp 2 blir jeg pairet mot det som viser seg å være mitt nemesis, Karl Erik.

Han stillte med følgende:

Blood Dragon Lord, Crimson Rage, plate armor, shield, dragon cloak, dusk stone, potion of strength lv 1 (Necromancy) 400pts
Necro Lord 215 (lvl 4 med stability)
Necromancer w. dispel scroll 100pts
Necromancer lvl 2 +1 spell death 105pts
Barrow King BSB flaming banner, hardened shield, hero Sword 150
Wraith Hero GW 65
Wraith Hero GW 65
2 Bat Swarms 60
2 Bat Swarms 60
5. Wolves, champion 50
5. Wolves, champion 50
50. Skeleton Warriors, full command, hwe p+ shield, war standard 275
28 Zombies muso banner 99
27 Zombies muso banner 96
2 Fell Bats 40
2 Fell Bats 40
2 Fell Bats 40
4 Winged Reapers add hwep 319
4 Winged Reapers 299

Denne kampen var Diagonal deployment med Breakthrough.

Kjappeste rapporten EVAH.
Shield of Dark fire, Curse of Darkness, Flames of the Forge, Quicksilver Cloak
Deathsnipe, 2d6 str4, Invocationx2, og husker ikke resten.

Nemesis deployer utenfor range fra alt mitt, og vi leker stirreleken i 5 runder, sporadisk avbrutt av at jeg danser jenga for å kaste Flames. Titan Mortar misfirer i runde 2 og kan ikke skyte mer.
Karl tar ut et gunnery team, og hanker inn 50 heftige poeng. Jeg svarer med å kaste flames, scattrer, og tar ut 5 ulver. 50 deilige poeng IN YOUR FACE..... og det er det vi tar av hverandre.

Runde 6 står en av Zombie enhetene ekkelt nærme min deploymentsone, og jeg setter noen ulver demonstrativt foran. Charger han meg blir det enten: Han dreper meg og overrunner/ jeg flykter og pursuer, og blir redirectet vekk fra deploymentlinja - eller han combat reformer seg så bred at han kommer innenfor - noe som ikke er lov om han vil claime objective (om ikke jeg tar helt feil)..
Karl, den sniken som han er, reformer zombiene heller 16 bred, og går hårfint innenfor.

50-550, 13-7 til Karl. 4/4 niceguy poeng, for han er jo en knallkar.

Siste kamp får jeg Arendals finest - Jørunds Barske Barbarer.
Jørund er bastant på at han SKAL ha 20 poeng av meg, jeg sier pent nei, og mener jeg hører så svakt "e skal fan me banke du".

Daemon prince 245 ,mark of pestilence, general , lvl 4, disease ,plate armor , daemon wings, Waste hardened skin, dragonfire gem, Lucky Shield, sword of skill, 570
Sorcerer, alchemy, dispell scroll, 125
Barbarian Chief, throwing weapons, Hardened Shield 53
Harbringer of chaos, BSB, Manticore, Tallisman of greater Shielding, Flaming Lance, dragonscale helm, Shield ,Mark of Lust 340
49 Barbarians,FC,Banner of fury,Mark of Wrath,GW,466
20 Barbarians ,Paired Weapons ,mark of lust 90
20 Barbarians,Paired Weapons, 70
Wasteland chariot 95
Wasteland chariot 95
4 Crusher Knights,Banner,Lance 298
4 Crusher Knights ,Banner,Lance 298

Flank Attack og Secure Target. Jeg blir defender. Får et objective i ruiner på midten av brettet, med objective 24" unna på venstre flanke.

Jeg får Shield of Dark Fire, Curse of Darkness og Flames of the Forge + Molten metal.
Jørund får +/- d3 Toughness, d6 str 5 hits (ld test, fail er d6 str 5 til), molten metal, -1 ws, og så husker jeg ikke resten.

Jeg deployer alt med en gang.
Fra venstre til høyre: Wolfriders bak hill helt på venstre flanke, fulgt av Giant, Orc Slaves, Gunnery team med Volcano Cannon, Engineer lvl1 og Titan mortar bak, Blunderbuss uniten med BSB senter venstre, GW warriors med Overlord og lvl2 i senter rett ovenfor Ruins, Gunnery team og volcano senter høyre. Hobgobs wolfriders og Infernal Engine høyre.

Jørunds deployment (ventre til høyre for meg): DP og Manticore BSB på flanken, 2x chariots, GW barbarhorde, Nakne Barbarer, Barbarer2xHW bak hill, Crushers bak hill, og Crushers på høyre flanke.

Min tur 1:
Jeg tasser litt opp med GW warriors, slik at jeg er innenfor range med Flames.
I magifasen kaster jeg Shield of Dark Fire på Titan Mortar. Jørund dispeller ikke. Den har nå flaming på skuddet sitt. Yaay. Så går jeg full Arendalsmodus, kjører på med en boostet Flames på Crushers på min høyre flanke. Smeller til med Overwhelming Power, Jørund hiver alle terningene sine, men kommer 1 short.
Direkte hit, samtlige tar 1 str 7 hit, alle blir woundet, intet armor holder vann, og på multiple wounds Ordnance ruller jeg 3-4 på alle terningene.
Pen start.
Så var det miscast da. BAM, rett i hølet. Hipp hurra. Karma tipper jeg.. -_-
Volcano cannon på min venstre spytter litt bensin på GW-Barbies, slik at de blir flamable. Følger på med Titan Mortar, som tar ut 11. Er ikke i range med noe annet.

Jørund flytter opp DP og MantiBSB til hillen på venstre flanke. Alt annet shuffler litt fremover. I magifasen smeller han av en d6 str 5 på Gunnery Teamet - som beleilig nok står midt i ei suppe av enheter.. Jeg klarer ikke dispelle. Han gjør 1 wound - YEAH, bare en liten ld-test nå. Failer den seff, og den tar kvelden. Alt rundt tester for panikk. Alle tar det med knusende ro, bortsett fra lvl 1 engnineeren som ruller dobbel 6er på begge tester, og jommen meg dobbel 6 på flee distance. Jaja, magi er teit uansett......... +3 Toughness blir kastet på GW Barbie horden.

Min runde 2: I et åndssvakt øyeblikk flytter jeg wolfriders opp på hill, sammen med giant, er helt kjøttdeig i hodet, og ofrer ikke de 2 chariotene en tanke...
Infernal Engine går litt oppover mot 2xHW Barbies og Crushers (som Jørund er litt skeptisk til å flytte fremover - forståelig nok).
I Skytefasen skyter jeg med Volcano Cannon på venstre side på ManiBSB og DP. Treffer begge. Begge har Fireborn, men jeg gir blaffen. Lucky Shield popper på DPen, så alt gikk som planlagt. Legger Titan mortar midt i planeten på DP, men scattrer 8 vekk...

Jørund runde 2: DP charger Orc Slaves, MantiBSB charger Volcano Cannon, posisjonerer seg for å overrunne inn i Titan Mortar. Chariot charger wolfriders, helt average for å komme frem.. Jeg gambler, og får en chariot rett i fleisen.
Resten marsjerer oppover.
I magi blir en rekke buffs kastet, både DP og Manti er Toughness 6.
Molten metal blir kastet på Infernal engine, og tar ett wound.
I CC biter DPen fra seg, men jeg står på steadfast med slaves. Ulvene dør på impact hits, charioten reformer. MantiBSB dreper volcanocannon, og overrunner inn i Titan mortar på andre forsøk (Mark of Lust hurra!)

Min runde 3 charger jeg Giant i den andre Charioten, har ikke LoS til DPen eller den andre charioten som står og puster han i øret. Trenger 6, ruller 4 og 1. Hipp hurra. GW Warriors charger2xHW Barbies med magiker på hillen, de fleer. Redirecter til Barbies senter. De holder, jeg trenger 10, ruller ikke nok. Går inn i Ruins med frontrekka. Paintrain prøver å deise inn i Crushers, går 5 fremover.... Finner ut av at nå er en gyllen mulighet til å være en drittsekk lvl 1000. Reformer Blunderbussene til 6x5, og tasser opp rett foran GW marauderne. Fortsettelse følger.

I Skytefasen bruker jeg den fine lille tingen til blunderbussene; Wall of Lead.
Alle modeller innenfor 8" av enhetens frontrank blir truffet på 6+, med +1 pr fulle ranke. I dette tilfellet altså 2+. 22 GW Barbies blir truffet, og 20 dør. Slenger en lite skudd fra Volcano Cannon på høyre side, tar en drøss til, og Breathweaponet til BSBen og Gunnery teamet dreper resten. Kun en Barbarian hero igjen... 10hi.
Vanilla marauders i senter får fullstendig panikk, og løper hjemover.
Funket jo meget adekvat det her.
I CC klarer ikke DP å drepe nok, og Slaves står fortsatt. MantiBSB gjør 2 wounds på Titan Mortar, som står.

Jørund charger gianten med begge chariots, og posisjonerer den ene til å kunne overrunne inn i slaves. Vanilla barbies failer rally og løper av bordet.
I magifasen fikk ikke jørund gjennom noen ting, jeg dispeller som en gud.
På de siste 2 terningene sier Jørund "jaja, må jo gjøre noe, får nå bare hive molten metal på infernal engine.. hail mary liksom". Å joda, i Jesu Kristus navn klarer han det. Og gjør 6 hits atpåtil! og 6 wounds! Synet av denne vederstyggeligheten får Wolfriderne mine til å slippe alt de har i hendene og løpe så fort de klarer.
I CC står det 2 slaves igjen etter støvet har landet, og de flykter fra den korpulente demonprinsen, som velger å reforme mot rear til Blunder uniten. MantiBSB knerter Titanmortar, og reformer samma veien. I kampen mellom gianten og de 2 chariotene velger Jesus å være snill med meg denne gangen, og lar Gianten få 5 wounds. Ruller "Thump" på tabellen, charioten i front failer Initiativtesten, og blir smadret til pinneved - i Guds navn selvfølgelig. Står på ld10 stubborn.

I min tur 4 reformer jeg Blunderenheten slik at de ser mot DP og MantiBSB. GW warriors reformes slik at de er utenfor Crushers LoS, og får da en potensiell charge fra 2xHW Barbies i front. Wolfriders løper av bordet. Hobgobs stiller seg foran Chrushers i håp om å holde de i ro lenge nok/få dem til å pursue langt pokkerivold vekk fra Blunders/GW Warriors.
I skytefasen smeller Volcanocannon av et perfekt skudd der alle Crushers blir truffet, men de klarer alle armor saves. BUUUU. Gunnery team skyter på MantiBSB, men gjør nada.
I CC kaster kjempen inn håndkleet mot charioten, som reformer mot Blunderbuss uniten.

I Jørunds tur 4 charger Crushers Hobgoblins, som holder. DP, MantiBSB, Chariot, og den enslige Barbar Jarlen charger Blunderbuss enheten. Stand and Shoot på DP, men er som å kaste grus på en stridsvogn.
I magifasen blir -3 toughness kastet på blunderbusses, blir dispellet. Breathweapon går av på DP.
I CC vinner crushers lekende lett mot hobgoblins, som løper lang, men blir tatt igjen. MantiBSB utroper challenge, som min bsb tar imot, ettersom han har 2+ ward mot flammelansen til BSBen. Ofrer ikke en tanke angående at han sitter på en Manticore........
De gjør nada mot hverandre dog. DP og Chariot tar 12 dverger, som står på steadfast.

Vi har nå ikke mer tid igjen, og kampen blir avsluttet.
Etter alt blir tellt opp, har Jørund tatt 1280 poeng av meg, og jeg har tatt 928 av han. Men, jeg er innenfor 6" av objektivet i ruinene, og får +500.
Ender opp med 1428-1280 i mitt favør, og en 10-10. Gir Jørund 4/4 Niceguy poeng, ettersom han er fra banke-du-byen.

Vi var begge enige om at Jørund ville vunnet ganske heftig om vi hadde fullført hele kampen. Men men, sånn er det.

Resultatlisten for miniturneringen så slik ut:

1.Marius Brunborg
2. Thomas Gordeladze
3. Jørund Haugland
4. Karl-Erik Hansen
5. Sondre Torvund
6. Georg E. Tellefsen
7. Thomas Nilsen
8. Nathan Ferris

I klassisk Sørlandsstil, fikk alle deltakere 4/4 mulige niceguy poeng, og niceguy premien ble avgjort med en rolloff mellom alle deltakerene - der Jørund trakk det lengste strået.

Må takke alle deltakere, var kjempemoro, og nå gjenstår bare forberedelsene frem til Invasion.

Over og ut for denne gang, måtte Gud være med dere.

Post Reply

Return to “Battle report”