Herlig Kaos på NM - The tale of a Tournament Virgin

Her kan vi poste battle reports du vil dele med andre

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

arolig
Praetorian Ferox

Herlig Kaos på NM - The tale of a Tournament Virgin

Post by arolig » Sun Oct 12, 2014 9:34 pm

Hei
Jeg heter Anders Roligheten. Har samlet warhammer 40k og fantasy av og på (mest av) i 12-13 år. Begynte å spille ganske aktivt etter en lang pause for ca 2 år tilbake.
Tiden var kommet i helgen for å delta i min første turnering i noe som helst warhammer noensinne. Denne gangen Fantasy.
Så hvordan var opplevelsen for en nybegynner? Eller Turneringsjomfru som jeg kaller meg.
EDIT: Dette er mer en rant enn en battlereport, for jeg er opptatt av steminga og det ene terningkastet som fikk meg til å le, smile, sukke eller gråte. :roll:

Jeg tok turen opp til allerede fredag kveld, ble godt og varmt tatt i mot av turneringsarrangører og hilste på flere hyggelige spillere :)
Min chaos hær, som også er mitt nyeste innkjøp, den består av mye rask jeg kjøpte billig. Det var på tide å spille første kamp med dem over 1500 poeng. Da jeg testet 2000 listen jeg hadde medbragt mot Amund sine skaven allerede fredag. Jeg ble overkjørt, hadde litt uflaks, men lærte en ting eller tre som kom godt med videre i turneringen. Jeg gikk inn i kampen forbret på tap. Og jeg taper gjerne igjen for cheesy cheeseating skaven rats jeg.

Jeg hadde følelsen av at NM for meg ville bli det jeg ønsket at det skulle være, en læringserfaring. Jeg var helt horribelt dårlig på avansert movementtaktikkeri i testkampen fredag og det skulle gradvis endre seg til det gode på søndagen.

Lørdag:

Første kamp fredag ble mot Klas Tohn sine beastmen. Det var en hyggelig første matchup, der jeg lærte hvordan skullcrushers kan ignoreres av motstanderen om man bruker dem feil, og jeg tapte 4-16 fordi motstanderen min ikke sjangset seg på nærkamp med mine farligste enheter. Mye fungerte for meg. Jeg tok 500 poeng, og tynnet ned noen enheter. Men når man failer stupidety Leadership 8 med rerolls halve kampen så er det ikke mye å gjørra. Jeg var fanget med lista av hva jeg hadde rasket sammen. Nå stupidity failet værre enn en slange på krykker så var det bare å la tiden renne ut å håpe jeg hadde noen poeng igjen. :mrgreen:

I andre kamp mot Kasper sine Empire så gikk ting bedre. Skullcrushers var i nærkamp i første runde, Lorden min klarte å kaste litt spells. Men terningene skulle nå svikte både skullcrushers og warrioruniten min. Å ha 27 modeller i nærkamp i og angrep som treffer på henholdsvis 3 og 4 og wounder statetroops på 2+ og demigryps på 4+ det betyr jo at man får igjennom ca 10% av attacksa til wounds. Og Steadfast state troops og demigryps som klarer 20 armoursaves på rad står å ler av deg. Kampen endte 20-0. Motstanderen var meget hyggelig å spille med og vi var enig om at meget uheldige kast på visse tidspunkt tok bort de faktisk reelle vinstsjangser jeg hadde. tap 0-20
Mest utrolige her er: Jeg beholdt terningene fra denne kampen, og jeg spiller fortsatt med dem. Er jeg gal eller?

I tredje kamp ventet NM sin best malte hær, spiller Eirik Kristoffersen, og lørdagskveldens første halvliter, alt dette gjorde NM mye hyggeligere. Jeg og Eirik lærte nok en del ting begge to. Dette var nok NM sin beste kamp for min del, av den grunn at den var så hysterisk morsom! Og fordi det var et privilegie å spille mot en så fint malt hær.Med unntak av min perfekte boosta Purple Sun som tar livet av 10-15 spearmen og en luminark så var ting mer lystig så var alt til å le av for oss begge!
Jeg og Eirik konkurerte nærmest i å drepe oss selv med dårlige terningkast fremfor å drepe hverandre.
Noen Høydepunkter er:
-Min lvl 2 som misscaster 2 runder på rad og dreper seg selv og 12 chaos warriors.
-Eirik som sprenger sin egen steamtanks fordi han vil gjøre 2d6 str 4 hits med boiler-explosion og drepe skullcrushers på svenskemåten.
-Mine marauder horsemen som taper i nærkamp til hellblasteren sitt warmachinecrew.
-Eirik sin kanon som sprenger seg selv.
- Min nurgle lord til 450 poeng som sammen med 1 chaos knight løper av brettet.
- De narrative tingene: Ikke putt en unmarked magiker sammen med tzeench warriors, it's heresy! Og Khorne, Tzeench og Slanesh må lære seg å ikke la seg lede av en kaklende gal nurgle lord med stupidity som ber dem dø for sine chaosguder mens han stikker av fra kampen og roper "Nurgle, Nurgle,Ho-ho-haha!

Det var lørdagen. Totalt fikk jeg 4 poeng.... men ting skulle endre seg da jeg gikk uten tap(og nesten uten uflaks...) på Søndagen.

EDIT: Mer om hvordan jeg neste turnering skal kjøre en ennå teitere chaos lord malt nurgle han også, men med en blå wizarding hat på hodet og mark of tzeench! Yeah! that is stupid!
Last edited by arolig on Mon Oct 13, 2014 3:04 pm, edited 3 times in total.

Durloth
Juggernaut

Post by Durloth » Sun Oct 12, 2014 9:47 pm

Takk for hyggelig lesing og en utrolig morsom kamp! Lenge siden jeg har ledd så mye under en turneringskamp. Håper NM gav mersmak og at jeg får møte din nye Tzeench-marked magiker på en turnering snart:)
...Eirik...
Vradchuck wrote: så derfor spør je deg som er ogre guru :)
Arme-logg: http://warseer.com/forums/showthread.php?t=190654

arolig
Praetorian Ferox

Post by arolig » Sun Oct 12, 2014 10:03 pm

Søndag, kamp 4:

Jeg er nå fra Larvik, men "bønder i byen" kan være dekkende for hvorfor jeg kom etter spillstart lørdag. Rakk ikke å finne buss og greier. Så jeg ble fort ringt av turneringsarrangør mens jeg satt på bussen, og fikk stand inn som tok seg av nesten hele deploymenten min. Jeg rakk sette ut mine skullcrushers helt sist i deployment i kamp 4 bare. Kjempeknall av turneringsarrangør å passe på turneringsjomfrua som er meg og spille litt. Det blir en chaosstjerne i boka!

Jeg hadde gleden av å få spille mot Tony sine sjeldne Chaos Dwarfs. Dette var sånt jeg håpet å oppleve på NM, spille mot hærer som jeg aldri ser. Først beastmen så chaos dwarfs, herlig :D
Chaos Dwarfs får første runde, og fra hjørnet de sittet i spretter K'daai Destroyer noen få tommer frem. Skyting gjør ikke mye i runde 1. Så er det min tur, jeg behøver dobbel seks for å charge K'daai Destroyer med 6 skullcrushers... OG KLARER DET! Flaksen hadde snudd og jeg syntes synd på min motstander.

Med... min lvl 2 wizard of deadly deathful death, som har generert purple sun 4 kamper på rad, så får jeg av den boosta versjonen av sun uten misscast på 6 terninger for det som virker som hundrede gang i turneringen. Men, så kommer missfire isteden, HURRA, og purple sun skal visst følge opp arven fra forrige kamp, altså drepe mer av meg. HAHAHAHA! hvorfor er det så gøy? Jeg vet ikke :shock: Min LVL 2 skal drepe egne warriors.
Men heldigvis klarer jeg mye iniativtester og mister bare 1 chaos knight.

I runde 2 går det ikke bedre for dvergene. Skullcursherne hopper hekkeløp bak rekkene til dvergene og slakter alle 3 warmachinene innen runde 3 er over. Mens dvergenes lvl 4 wizard sprenger 15 dverger og detter inn i warpen. Jeg syntes synd på min motstander. Men min wizard lord gjorde det samme som hans wizard (skulle vel følge etter han inn i warpen og drepe han der inne :?: :!: ), for han forsvant inn i warpen og tok med seg chaos knights.
Totalt forsvant nesten 800 poeng fra min hær da jeg misscastet med min lvl 4. :!: LIKE A BOSS 8)
Noe som gjorde at min tabling bare endte 17-3. Men jeg hadde en seier, hurra!

Jeg kom til NM for å være, litt fornøyd om jeg dro med meg 1 beskjeden seier. Det var gøy å vinne sin første turneringskamp. Til tross for at jeg vant den på å klare en lang charge i 1.runde.
Last edited by arolig on Mon Oct 13, 2014 3:10 pm, edited 2 times in total.

arolig
Praetorian Ferox

Post by arolig » Sun Oct 12, 2014 10:18 pm

Søndag, kamp 5:

Amir sine wood elfs ventet på meg. Og som wood elves spiller som hadde konvertert til Chaos i anledning NM visst jeg at nå er jeg ute på tynn is.

Alt fokus gikk til å booster thoughness og fjerne the withering. Mine skullcrushers hadde lite sjangse til å komme noen særlig vei, de forsøkte en ny lang charge, men akk nei.

Stupidety slo til for lorden min i første runde, HURRA! :oops:
Der gikk planen om å snu seg mot min egen flanke og kaste magic missile på evig irriterende scoutende og armourignorerende waywatchers i vasken!
Taktikken var enkel! alt skulle frem, i retning treeman og eternal guard som ikke var skrimish eller fast cav, og håpet var å komme frem med noe, og overleve skyting fra alle flanker.

Og det gikk nogenlunde ok. mine skullcushers var seige, og jeg hadde bare 1 igjen ved kampslutt(så litt poeng sparte jeg meg for å miste)
Knightene, warhoundsa og marauder horsemennene mine forsvant også.
584 poeng var alt jeg ga bort. For taktikken min mot tidenes værste matchup fungerte.

Mine warriors og helter fikk med seg min lord i en charge mot eternal guard.
Etter noen runder er warriorkverna mi gjennom dem, og min Lord har for andre gang i turneringen aktivert sin filth mace, og mens warriorne skulle forsøke å charge andre ting, så tok min lord å charget selveste Treeman aleine!

Jeg innså før jeg kom til NM at min lord build ikke var verdt poengene. Men den var morsom da, jeg var oppe i aktivert filth mace og thoughness 6 i kamp nr.2 mot empire. For å vise til hva han kan:
Chaos Sorcerer Lord, barded chaos steed, general, lvl 4, nurgle, mark of nurgle, chaos familiar, soul feeder, nurgle’s rot, filth mace, helm of many eyes, talisman of preservation, 449

Spells og helm of many eyes ga meg plutselig poison på femmere(d3 wounds pr poison hit) og re-roll to hit! Og Treeman fikk hjuling i nærkamp. Jeg bryr meg ikke om hva folk sier.... jeg banket en treeman med en wizard i nærkamp, og det var ikke en deamon prince. Builden min var dum, men en gang i løpet av turneringa gjorde den noe.

Final score 599-584 (10-10) Og jeg hadde nok tapt om battleline varte 7 runder.

Next to come: Masse useriøs ranting, og en oppsummering av hvordan jeg føler det var å delta på turnering.

Next to come 2: mer rettskriving
Last edited by arolig on Sun Oct 12, 2014 11:21 pm, edited 1 time in total.

Olannon
Haley

Post by Olannon » Sun Oct 12, 2014 10:42 pm

Artig å lese :) Jeg må si at jeg tenkte "åh nei..." når du møter Amund som din første motstander når du kommer til Oslo (Amund som med Wizarding Hat-ingen-MR Skaven hadde flest BP av de norske spillerne på NM :D), men høres ut som om du hadde en veldig bra opplevelse. Håper selvfølgelig du tar turen på senere turneringer også, både her i Oslo og andre steder (riv gjerne med deg noen folk fra nærmiljøet ditt) ;)
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

arolig
Praetorian Ferox

Post by arolig » Mon Oct 13, 2014 2:27 am

Får ikke sove, sitter bare å ser på Compen til Challenge i november. Og det lages lister med mine trofaste wood elfs. Men nå fant jeg på noe helt forferdelig teit jeg kan gjøre med mine warriors modeller.

De som spilte mot meg i NM veit hvordan min sorcerer lord av nurgle var stupid, failet diverse leadership tester, løp av brettet osv. Mens resten av the winds of magic for meg var en berg og dalbane. Vel, nå har jeg en nurgle helt til fots, malt nurgle, som jeg har lyst å converte litt. Han er et stygt tryne og alt.

Mine tzeench warriors har nemlig fått for seg at min gamle nurgle sorcerer ikke skjønner hva magi er. Så han skal få lov til å gå med dem, til fots (sammen med min unmarked lvl 2 som også måtte lære av tzeench hva magi er etter NM).

Så det jeg gjør, Eirik Kristoffersen og Amund, hør nøye etter. Min "sorcerer lord" bruker da bare statline til en chaos lord med mark of tzeench, og jeg er allerede i gang med å putte på han er wizarding hat av green stuff. Hatten skal selvsagt males blå, i tzeench sine hellige farger. Og han får en chaos familiar slik at han får 3 spells fra en random lore pr kamp.

arolig
Praetorian Ferox

Post by arolig » Mon Oct 13, 2014 2:52 pm

For å summere opp min jomfruopplevelse som turneringsspiller.

Overraskende mye hyggelige folk jeg ikke kjente fra før av. Fantastik bra arrangert opplegg i hallen, all kudos ti arrangører. Og fint med rankingen av matcher, slik at man stadig vekk har sjanse til å få spille en ganske jevn kamp. Jeg koste meg alle kampene, og kommer definitivt tilbake.

Men hvordan var det egentlig? Jeg stiller meg selv noen spørsmål?

Hvilke forventninger hadde jeg?:
Jeg forventet kanskje et mindre lokale, og mange lærerike kamper.

Fikk jeg lærerike kamper?
Ja, og de var morsomme mange av dem også

Hva skjedde som jeg ikke forventet?
-min lvl.2 roller purple sun 4 kamper på rad, og får av den boosta versjonen hele tiden.
- jeg banket treeman i nærkamp med en filth mace
- jeg unngikk tap mot wood elves
- jeg klarte en double 6 charge
- faile 50 prosent av mine unmodifyed leadershiptests
- spille mot chaos dwarfs!!
- spille mot empire (hey wait.... other way around)
- "bare" lide 3 tap som turneringsjomfru.

Jeg spiller gjerne warhammer med folket igjen, og ønsker å øve med til 2d6 challenge comp i november også. Så om noen finnes i vestfold/telemarkområdet så spiller jeg gjerne.
Last edited by arolig on Wed Oct 15, 2014 8:41 am, edited 1 time in total.

severus
Ghetorix

Post by severus » Mon Oct 13, 2014 3:22 pm

Flott at du koste deg. Gøy å lese dine betraktninger :)
KoW-boy

Facebook:Kings of War Norway

amir90
Electromancer

Post by amir90 » Mon Oct 13, 2014 8:54 pm

Det var en veldig artig siste kamp mot deg Anders.
Fin battlereport og godt å høre at du hadde det morro!

amund
Thorn

Post by amund » Wed Oct 15, 2014 6:49 pm

Godt å høre at første turnering gir mer smak.

Bare å huske å be om riktig spell før du ruller for wizarding hat, så går alt bra.
Flaks > Skill

Post Reply

Return to “Battle report”