ETC: Doc VS EMP (Fanden vs Kyrre)

Her kan vi poste battle reports du vil dele med andre

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

Vestlandsfanden
Ghetorix
Posts: 1971
Joined: Mon Feb 27, 2012 8:13 pm

ETC: Doc VS EMP (Fanden vs Kyrre)

Post by Vestlandsfanden » Thu Nov 13, 2014 5:37 pm

Table 1

DoC velger side. DoC står Nord.

Emp DZ

https://drive.google.com/file/d/0B2onoy ... sp=sharing

Endel feil i deployment.

DoC DZ

https://drive.google.com/file/d/0B2onoy ... sp=sharing

DoC får deploye som de vil pga 13 drops.

T1
https://drive.google.com/file/d/0B2onoy ... sp=sharing

DoC stjeler tur 1 og pusher.

T2
https://drive.google.com/file/d/0B2onoy ... sp=sharing

Passivt spill av EMP. Særlig med archer detatchments. 2 dice IF-cast på Earthblood før Droner kommer inn. 4 Droner alene skal ikke være nok i det hele tatt.

T3
https://drive.google.com/file/d/0B2onoy ... sp=sharing

Droner sliter...men forsterkinger er underveis.

T4
https://drive.google.com/file/d/0B2onoy ... sp=sharing

Dårlig boblekontroll/magi-range gir spill på vestflanke. Passive detaches slipper inn Beasts.

End-of-T4
https://drive.google.com/file/d/0B2onoy ... sp=sharing

Demis endelig fri!

End-of-T5
https://drive.google.com/file/d/0B2onoy ... sp=sharing

..men for lite og for sent..

Terninger leker med spillere
https://drive.google.com/file/d/0B2onoy ... sp=sharing

Snake-eyes etterfølges av Banishment (6+6 på ld test)av begge Horrorunits med Heralds (Kyrre fikk ikke kastet Banishment, så det var vel en slags retttferdighet i at Banishment fikk gjort noe lell)

End-of-game
https://drive.google.com/file/d/0B2onoy ... sp=sharing

Etter at Beasts har tygget ned Halberds snur de og slår Demis i nærkamp to ganger. Første runde holder Demis, andre runde taper de på flank. GG.

Analyse:

- Emp må velge mellom en IC knight bunker som vil sloss og en no-fight bunker. Combatbunker med frontrekka full av helter er dyrt. Fjern noen hellebardister for archers og lag en skikkelig unit.

- Archer detachments og Demis må spilles mer aggressivt.

- Single beist er gull.

- Flesh Hounds er drit.

- Små enheter med Droner klarer ikke tygge halberds. DoC-listen mangler pushing power og expendable chaff (single beist har langt viktigere oppgaver)

- 12 lvls med lvl 2 magikere er ikke bedre enn middels - selv med god spell selection (2 seering og 2 bøffs fra metall, Treason/Gateway/2xBlue Fire fra Tz)

Jeg mistet:

2 Heralds, 2 Horrors, 4+3 Screamers, 5 Flesh Hounds, 4 Droner.

Kyrre mistet:

Begge halberds, begge kanoner, alle helter, demis, en archer detachment.

Resultat: seier til DoC.


-VF-
Last edited by Vestlandsfanden on Fri Nov 14, 2014 2:51 pm, edited 1 time in total.
"You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it!"
-RW-

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!

Olannon
Haley
Posts: 5843
Joined: Sat Feb 11, 2012 2:12 pm

Post by Olannon » Fri Nov 14, 2014 12:12 pm

Spennende. Jeg synes denne kampen highlighter et stort problem med dobbel Halberdiers: Man får ufattelig stort footprint og fronten man må forsvare blir for stor. Her jobber Empires' tallimessige overlegenhet mot seg selv, man klarer ikke å isolere og skape kamper i favør for egne tropper og det utspiller seg en kamp langs hele linja hvor DoC effektivt hindrer demier og stank fra å gjøre nevneverdig skade der det trengs. Det kan hende at dette kunne vært løst annerledes i deployment, feks ved å gå dyp heller enn bred og se på muligheter for combat reform for å skape volum av angrep, men det er ufattelig vanskelig å få dette til å gå opp real-estate wise.

Kunne dere begge sagt litt om listene dere stilte og hva dere føler om de i etterkant av kampen? Tenker da spesifikt på hvilke mål dere satte dere forut for spillingen og hvordan valgene dere tok under army construction bidro/feilet til å bidra med å oppnå disse?
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Sverre
Thorn
Posts: 936
Joined: Wed Mar 09, 2005 8:35 pm

Post by Sverre » Fri Nov 14, 2014 12:56 pm

Fint å se at resultatet ble omtrent som jeg forventet. Vil du si noe om hvorfor du charger 4 Fluer inn så tidlig uten støtte, stod heltene der og ropte på å bli drept? Hvordan funket det å fokusere på Steam Tanken, gjorde du det, fikk du paralysert den? Forsøkte du å skyte ned en Empire kanon med din SC? Så langt jeg kan se fra bildene hadde dette gitt en kjempeposisjon for bikkjene som kom inn. Ikke rart at de suger når de blir charget av en stank, eller hvertfall slik det så ut.
Blue moon over the Nightmare Empire
#DennyWillHaveSnuggles

Vestlandsfanden
Ghetorix
Posts: 1971
Joined: Mon Feb 27, 2012 8:13 pm

Post by Vestlandsfanden » Fri Nov 14, 2014 2:50 pm

Nå har jeg ikke vært med å bygge noen av listene men kan si litt;

- DoC gikk for klassisk knipetang, men trengte bare å spille på halve brettet. Myk vestflanke passet meg perfekt.

- EMP stilte egentlig opp med alt for defensiv innstilling, fulgte opp med å tape tur en, stå passivt og ikke ha ressurser / tid til å reagere. Mye å rette på. Jeg tror fremdeles at en veldig lik liste som denne Emp-listen bør klare 12-14 poeng mot denne DoC-listen.

- Fikk inn en Seering og en Gateway på Tanken, men har bare marginalt å si med en lvl 4 Life rett ved siden av.

- Kjørte første skudd fra Skull Cannon i Tanken (screenet av building fra de to andre), deretter skyting på en og en kanon. Fikk tatt ut den ene kanonen. Helt greit prestert. Var ikke plass til bikkjer noe viktig sted på vestflanken (og de hadde uansett lite å gjøre der).

- DoC listen er bygget for å ta små poeng, men jeg ville teste å dytte for de store. Gikk såvidt. Ikke imponert over pushingpower i listen.

- Bikkjer tvang tank til å gå inn i dem, ellers ville de gått i hekken på Halberds (med alle helter). Vestflanken var vunnet, og de har ingenting å bidra med mot Demis i senter. Var ikke plass bak detatchments til å stå lenger unna Tanken.

- Droner gikk inn i fight fordi helter sto der, og selv om de tapte så låste de helter fast til Beasts kom til unsetning. Bedre spill med Detatchments hindrer dette lett.

-VF-
"You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it!"
-RW-

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!

Sverre
Thorn
Posts: 936
Joined: Wed Mar 09, 2005 8:35 pm

Post by Sverre » Fri Nov 14, 2014 2:55 pm

Fint, bra tilbakemeldinger. Enig at listen ikke er laget for å pushe, målet er å vinne området 11-14.
Blue moon over the Nightmare Empire
#DennyWillHaveSnuggles

Grayfox
Juggernaut
Posts: 1376
Joined: Tue Feb 15, 2011 4:05 pm

Post by Grayfox » Sat Nov 15, 2014 8:49 am

Enig i det meste som er skrevet her. Det var første gang jeg spilte lista, så jeg så fort at core-oppsettet ikke var optimalt, i tillegg til at jeg gjorde feil i deployment.

Problemet er akkurat som Jarle skriver at jeg får for stort footprint. Ld-bobla strekker ikke til. Bare det er grunn til å slå sammen halberdies til 1 gigantisk enhet.

Alt som kan gå galt, går galt i starten. Etter å ha deployet litt klønete, får jeg ikke første runde. Demonene rykker frem, i min første magifase cascader jeg earth blood på to terninger, mister en drøss halberdies i uniten alle heltene står, og mister samtidig alle terningene jeg skulle bruke på banishment. I tillegg er fluene bare 18 unna, jeg trodde jeg sto safe. Så når de klarer charger, ser jeg 0-20 komme.

Derfra og ut må jeg si at jeg hever spillet mitt, samtidig som empire imponerer meg litt. De er ganske seige med all magibuffingen. Men problem 1 er at demonene har for mange småunits å binde opp stank med, og problem 2 er at griffene bruker for lang tid til å tygge screamers. Og når griffene omsider kommer helbardies/helter til unnsetning og skal redde de fra beistene med flankecharge, så kjører hermund trikset jeg ikke så komme: han challenger med beistet på hjørnet, halberdies har blitt for redusert til at helter kan refuse. Dermed får ikke griffer slå, og de taper combat på static. Etterhvert breaker de og løper.

Alt dette kunne vært unngått med en større blokk halberdies. Målet må være å deploye som en borg der demonene kun kan charge griffer, stank eller blokk halberdies (uten helter). Da tror jeg at jeg står i mot, samtidig som jeg får mange runder til å kaste banishment. Da tror jeg empire bør ta mellom 11 og 15 poeng. Men for å klare det, må lista tweakes på core. For eksempel:

Arch lector, crown of command, obsidian lodestone 180

Level 4 life 200

Level 4 light, earthing rod 225
Level 1 light, dispel scroll 90
Level 1 light, scroll of shielding 80
Level 1 light 65

Captain, BSB, dicipline 100

Master Engineer 65

65 halberdies, full command 420
D1: 13 archers 91
D2: 13 archers 91

5 demis, muso 300

Great cannon 120
Great cannon 120

Steam tank 250

Total: 2397

Vestlandsfanden
Ghetorix
Posts: 1971
Joined: Mon Feb 27, 2012 8:13 pm

Post by Vestlandsfanden » Sat Nov 15, 2014 9:17 am

Dumpe Engineer for en griff? 3+3 med masse magisupport? Eller er det begrensninger fra comp?

Rematch på onsdag?

Vil du ha samme DoC-liste Sverre?

-VF-
"You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it!"
-RW-

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!

Grayfox
Juggernaut
Posts: 1376
Joined: Tue Feb 15, 2011 4:05 pm

Post by Grayfox » Sat Nov 15, 2014 10:27 am

Max 5 griffer når man har 2 kanoner + stank ja.

Rematch onsdag høres bra ut!

Sverre
Thorn
Posts: 936
Joined: Wed Mar 09, 2005 8:35 pm

Post by Sverre » Sat Nov 15, 2014 10:49 pm

Ikke lov med 65 i en enhet med etc comp. Maks 50 vel? Ville gått for oppsettet til amund i core som er noe sånt som 50 + 25 + 10 archers.
Blue moon over the Nightmare Empire
#DennyWillHaveSnuggles

Post Reply

Return to “Battle report”