Magnus sin første Battle Report - HE vs DE ETC 2015 Draft 0

Her kan vi poste battle reports du vil dele med andre

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

DyHex
Greylord Outrider

Magnus sin første Battle Report - HE vs DE ETC 2015 Draft 0

Post by DyHex » Mon Dec 01, 2014 6:55 am

Startet å spille warhammer i august og har hatt lyst til å lage en skikkelig battle report en stund, dette blir da min første. Tror ikke dette er noe jeg kommer til å gjøre jevnlig, men er jo gøy å prøve :) Kom gjerne med tilbakemeldinger på hvordan jeg kan gjøre den bedre for potensielt fremtidige battle reports. Første som slår meg er at jeg burde ha med meg penn og papir neste gang, skriver alt fra minnet så enkelte detaljer kommer nok ikke med.

Kampen er da mellom mine High Elves og Johan sine Dark Elves på Wartrond sine lokaler.

OBS! Høyreklikk og åpne bildene i en ny fane for å få dem i en større version.

Listene:
L4 Shadow Archmage: Book of Hoeth, Ironcurse Icon 280pts (General)
L4 High Archmage: Dispel Scroll 245pts
Lords: 525pts

Noble: BSB, Great Weapon, Armour of Caledor 149pts
Noble: Great Eagle (swiftsense, shredding talons), Great Weapon, Heavy Armour, Lion Cloak, Golden Crown of Atrazar, Star Lance, Charmed Shield, Potion of Foolhardiness 197pts
Heroes: 346pts

40x Archers: FC 430pts
5x Ellyrian Reavers: Bow only 85pts
5x Ellyrian Reavers: Bow only 85pts
Core: 600pts

25x White Lions: FC, Banner of the World Dragon 405pts
Special: 405pts

4x Eagle Claw Bolt Throwers 280pts
Frostheart Phoenix 240pts
Rare: 520pts

Totalt: 2396
L4 Shadow Supreme Sorceress: Power Scroll, Opal Amulet 270pts
Lords: 270pts

Death Hag: BSB, Cauldron of Blood, Cry of War, Sword of Anti-Heroes 345pts
L1 Fire Sorceress: Dispel Scroll 105pts
Heroes: 450pts

14x Darkshards: FC 198pts (L4 og L1 her)
23x Witch Elves: FC, Razor Standard 328pts (Hag med Cauldron her)
23x Witch Elves: FC 283pts
13x Witch Elves: FC 173pts
Core: 982pts

Cold One Chariot 115pts
27x Exacutioners of Har Ganeth: FC, Banner of Swiftness 369pts
3x Reaper Bolt Thrower 3x 70pts
Special: 694pts

Totalt: 2396pts
Tror DE lista er riktig, basert på bildene og hva jeg husker..

Kaster om side, jeg vinner og velger.

Vi kaster så om magi, resultatet er:
L4 Shadow Archmage:
Melkoth's Mystifying Miasma
The Withering
The Enfeebling Foe
Pit of Shades

L4 High Archmage:
Soul Quench
Apotheosis
Hand of Glory
Fiery Convocation

L4 Shadow Supreme Sorceress:
Melkoth's Mystifying Miasma
The Withering
Pit of Shades
Okkam's Mindrazor

L1 Fire Sorceress:
Fire Ball
Ruller om deployment, jeg ruller høyest og må begynne først. Blir først ferdig og får +1 på hvem som starter men taper. DE starter.
ImageJohan glemte å putte Hag'n og Cauldron'n i den ene WE uniten(papir biten med de 2 figurene på^^)
Valget mitt av side var med tanke på å ha så mye åpent terreng i mellom oss som mulig da han kunne gått opp til hill'n og impassable(40k bygget) og på den måten kommet utenfor line of sight med units, noe som ville gjort meg åpen for flanking. I ettertid er jeg ikke like sikker på dette. Plasserte og archer blokka mi i skogen(krateret) for å få litt beskytte mot bolt throwerene hans, lærte at det nødvendigvis ikke er så lurt litt senere.

Ellers plasserte Johan sine bolt throwers slik at de fikk heavy cover mot mine bolt throwers mens han selv ikke fikk det mot mine. Dette gjorde derimot at 2 av 3 ikke fikk line of sight til archer og WL blokka. Phoenix'n og Noble på eagle var og trygg(-2 to hit) bak impassable for hans BT's.

Vanguard:
Image

Runde 1: DE
Image
Den ene reaver uniten min trigger en haug med frenzy tester som han klarer. Utenom uniten på 13 WL helt i hjørnet, eller så lot han dem charge (husker ikke). Reaver uniten velger flee og uniten på 13 WL når akkurat haugen. Ellers skyter han på den andre reaver uniten med den eneste BT'n som var i rekkevidde og dreper 1. Han får ingen spells igjennom denne runden.

Runde 1: HE
Image
Rally'r reavers og flytter dem opp i siden på WE uniten med Hag'n men utenfor deres LOS. Flytter og litt på den andre reaver uniten og sender Noble på eagle opp mot den en BT'n hans slik at jeg ser den men får heavy cover fra impassable.
Får en bra magifase, ruller 4 & 6. Tror DE channeler 1. Blir 10PD mot 7 DD. Kaster hand of glory på archer uniten med 3 dice men han dispeller. Får så igjennom Soul quench (2 dice) og Fiery convocation (5 dice) på WL uniten med Cauldron. Og etter en del skyting er det ikke mye igjen av den uniten. Plukker og 6 executioners.

Runde 2: DE
Image
DE går igjen frem med alle units. Hag og Cauldron forlater WE uniten med Razor og går inn i den andre store WE uniten. Han skyter på begge Reaver unitene, BT på den lengst unna og Darkshards på den nærmeste(kun 8 ser). Begge reaver unitene overlever med 1 modell igjen. Han får så en elendig magic phase på 1 + 2.. Får ikke igjennom noen spells denne runden heller.

Runde 2: HE
Image
Noble på eagle charget og tar ut en BT. Den ene Reaver uniten gjemmer seg bak impassable. Den andre består LD test og marsjerer rett inn forran både executioners og WL uniten med cauldron. Tenkte her ikke over at cauldron kan charge ut av uniten... Får en grei magi fase på 5 + 3. Hand of glory dispeller han igjen, soul quencher de siste 3 WE'ene... og får igjennom fiery convocation med 5 dice på darkshards uniten. Han brukte ikke scroll her da han tenke å spare den og dispelle fiery convocation i sin egen tur tror jeg. Uniten mister 7 og både L1 og L4 mister et wound og feiler panic testen. Jeg plukker så 5 executioners, akkurat ikke nok til panic... og noen WE..

Runde 3: DE
Image
Darkshard uniten rally'er. Executioners charget den enslige reaver'n som holder (your sacrifice will not be forgotten!). Dette åpner en passasje mellom executioners og impassable som gjør det mulig for charioten å komme seg forbi. Hag'n på Cauldron of Blood charget ut av uniten og inn i archer blokka. Her lærer jeg for alvor at en ikke får rank bonuser i forest :roll: Hag'n har tatt et wound fra forrige runde så jeg allokerer 10 angrep av 15 på henne og 5 på cauldronen... treffer Hag'n på 4+ og wounder på 4+.. mot en 5+ ward. Ingen går igjennom. Burde egentlig bare tatt alle 15 på hag'n.. Archers mister 10 og taper combat så det synger! Og 30 stk løper av brettet :( Cauldron klarer alle terrain tests. I magi fasen får DE 4 + 1.. Han kaster alle 5 for å dispelle fiery convocation (19+) og kaster elendig(17?) og feiler :| L4 Generalen hans tar et wound til fra fiery convocation.

Runde 3: HE
Image
Glemte og å flytte Noble'n på eagle denne runden... Runden starter med at jeg deklarerer charge med Phoenix'n i flanken på executioners. Den siste reaveren løper inn mellom executioners og Cold One Chariot'n. WL uniten marsjerer, går frem 5 og wheeler 5 til høyre. I magifasen får jeg av en boostet soul quench mot chariot'n. Gir og phoenix'n 1 mer Initiativ med hand of glory og fjerner 1 initiativ fra executioners med miasma. De slår da likt, bare 4 executioners får slå tilbake.. tar de siste wounds'a fra chariot'n i shooting phase. Phoenix'n vinner combat men executioners er steadfast og innenfor BSB range. De holder og tar en combat reform. Generalen hans blir ikke wounda av fiery convocation men champion'n dør.

Var usikker selv, men Fiery convocation blir da værende på Supreme Sorceress siden hun ikke gikk ut av uniten selv ifølge Johan.

Runde 4: DE
Glemte å ta bilde denne ruden. Den store WE uniten charger WL uniten i front. Den andre WE uniten har ikke WL i LOS og reformer eller wheeler slik at de kan charge i rear neste runde. Han får sin første bra magifase og får igjennom miasma på WL og booster WE sine attacks med 1 fra cauldron bound spell. Han prøver så å kaste Mind Razor med power scroll og 4 dice istede for å dispelle fiery convocation. Jeg dispeller Mind Razor med 4 dice og hans General Supreme Sorceress dør til fiery convocation. Hag og Cauldron charget inn i en BT og dreper den. WE uniten får en shit load med angrep og dreper High Archmagen(3 wounds) og 7 White Lions... White Lions slår tilbake og dreper 6 WE. Taper combat med 1 men er stubborn og har re-roll. Phoenix'n vinner combat som bare det, men executioners har 5 modeller igjen og er steadfast... Men feiler LD Panic test. Phoenix'n løper dem så ned^^

Runde 4: HE
Image
Phoenix charger WE uniten i bakre flanke. Kaster 4 + 4 i magifasen. Kaster så boosta miasma på WE (-2 i alt) og the withering (-2 Str). WL slår da før WE takket være auraen til Phoenix^^ Dreper alle WE utenom 1. Den slår på Phoenix. Phoenix dreper den. Reform på WL så de facer den siste WE uniten som kun er 5 modeller igjen etter skyting fra BT. Noble på eagle flyttes mot Hag og Cauldron. Flyttet og siste reaver'n mot WE uniten som var dumt.. kunne spart de poengene. Hag'n (BSB'n) hans dør til BT skyting.

Runde 5: DE
Image
Cauldron'n hans charger nærmeste BT, dreper den og løper av bordet for så å komme inn igjen neste runde. Hans 5 WE charger charger den siste reaver'n som velger flee, overlever terrain test men kaster 12 og løper akkurat av bordet... Han dreper og den nærmeste BT'n min til skyting som kun har 1 wound igjen.

Runde 5: HE
WL charger og dreper WE uniten, reformer og facer mot Hag & Cauldron. Phoenix beveger seg opp på siden av haugen slik at den har -2 to hit fra BT men kan charge de. Noble på eagle beveger seg nærmere der cauldron vil dukke opp igjen for å sikre seg charge i runde 6.

Runde 6: DE
Image
BT'ene beveger seg 5" hver og ut av LOS for Phoenix'n noe jeg ikke tenkte over at de kunne gjøre :oops: Cauldron'n med Hag kommer tilbake og kaster +1 attack på seg selv.

Runde 6: HE
Image
Noble på eagle charger Hag på Cauldron. Glemmer å drikke potion of foolhardiness... WL marsjerer for å komme innen range med spells. Akkurat over 18" unna så må booste de. Phoenix blir stående da den ikke får tak i BT'ene hans uansett. Kaster boosta withering og boosta enfeebeling foe på cauldron'n. Blir -1T og -1S. Noble på eagle treffer med alle 3 S7 angrepene men alle reddes av 4+ wardsaven dens, husker ikke om eagle'n tok et wound på cauldron eller ikke, men klarer ikke fjerne couldron..

HE tok 1915 + 100 + 25 + 25 + 25 = 2090pts
DE tok 1055 + 25 = 1080pts

Som gir et resultat på 16 - 4 i favør High Elves.

Til ettertanke:
Jeg synes denne kampen gikk relativt bra, selv om jeg fikk en litt vond følelse når jeg så archer uniten bare fordufte. Skulle jeg spilt dette salget på nytt ville jeg muligens valgt den andre siden av bordet. Den desidert største tabben jeg gjorde var å plassere archers i skogen, det resulterte i at jeg mistet hele uniten. Hadde jeg hatt rank bonus og steadfast ville Hag på cauldron bare blitt stående. Men da ville nok Johan neppe ha charget cauldron'n ut og inn i archer uniten. Ellers tror jeg nok Noble på eagle'n kunne gjort seg mer nytte på andre flanken. Han fikk kun hentet inn 70 poeng i denne kampen, men liker mulighetene han bringer, spesielt i kombinasjon med 2 reaver units og phoenix'n. Selv om jeg stilte desidert sterkest i magifasen med 2 L4 og Book of Hoeth så reddet det meg nok fra de tabbene jeg gjorde at Johan fikk en del elendige magifaser. Men tror nok jeg hadde en bedre deployment enn han, tildels pga. plasseringen av Bolt Thrower'ene hans. Var litt vanskelig å vite hva jeg skulle fokusere ildkraft på og til tider da hæren han består av mage medium til store units. Veldig mye å skyte på. Største feilen Johan gjorde i dette gamet var nok å ikke bruke dispel scroll mot Fiery Convocation for heller å regne med å dispel'e den med PD sin egen magifase. Det at han feilet en 5 PD dispel i sin egen fase gjorde det heller ikke bedre. Må si Fiery Convocation var min beste resurs i dette spillet.

Jeg følte jeg hadde overtaket i starten av kampen, helt til jeg mistet archer uniten. Da ble det litt jevnere. Listen min er nok vesentlig hardere enn Johan sin, men hans er ikke laget med tanke på ETC selv om den er lovlig under reglene.

Ellers må jeg beklage alle små feil, er sikkert en del av dem :P Men til en første Battle Report vil jeg si meg veldig fornøyd :)
Last edited by DyHex on Mon Dec 01, 2014 6:30 pm, edited 1 time in total.
Magnus
- Retribution of Scyrah

rusty
Thorn

Post by rusty » Mon Dec 01, 2014 9:46 am

Bra skrevet :-).

Stilte Johan med swecomp-liste? I så fall, hvilken grad?
Tor Erling

DyHex
Greylord Outrider

Post by DyHex » Mon Dec 01, 2014 6:14 pm

Takk! :)
Ja det gjorde han. Så tror ikke det var helt balanse mellom disse listene, men liker virkelig ikke Witch Elves, de gjør så lett så mye skade med alle de angrepene :/

Lista hans er vel swe-kompa til 11,1 ?
Lista jeg brukte blir -5,8 i swe-comp tror jeg :?
Magnus
- Retribution of Scyrah

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Mon Dec 01, 2014 9:47 pm

Bra skrevet rapport. Jeg mener at du bør ha en klar fordel i denne matchupen i forhold til at du har masse missile tropper vs hans light armor foot sluggers.
Witch Elves slår banker jo det meste du har i listen din i cc, men det bør ikke by på vanskeligheter å skyte dem ned med både hand og withering. muligheter for 2+ to hit og to wound med disse spellsene.

Tror DE footspam vil tape stort mot det meste med mindre det er en skyte liste. Iallefall i ETC sammenheng der man i realiteten kun vil få 4 terninger på okkams som er det som gjør DE footmen listen viable i det hele tatt i mine øyne.
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.
Team Norge - Orcs & Goblins
Ny kanal for kamprapporter.
https://www.youtube.com/channel/UCvnfmG6pYRFChFyeuwApAJg

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Mon Dec 01, 2014 9:47 pm

Bra skrevet rapport. Jeg mener at du bør ha en klar fordel i denne matchupen i forhold til at du har masse missile tropper vs hans light armor foot sluggers.
Witch Elves slår banker jo det meste du har i listen din i cc, men det bør ikke by på vanskeligheter å skyte dem ned med både hand og withering. muligheter for 2+ to hit og to wound med disse spellsene.

Tror DE footspam vil tape stort mot det meste med mindre det er en skyte liste. Iallefall i ETC sammenheng der man i realiteten kun vil få 4 terninger på okkams som er det som gjør DE footmen listen viable i det hele tatt i mine øyne.
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.
Team Norge - Orcs & Goblins
Ny kanal for kamprapporter.
https://www.youtube.com/channel/UCvnfmG6pYRFChFyeuwApAJg

DyHex
Greylord Outrider

Post by DyHex » Tue Dec 02, 2014 12:59 am

Takk :)
Ja, er helt enig med deg, men var fortsatt utfordrende å fjernet unitene hans før de nådde meg. Hadde han fått noen større units over og inn i kamp tror jeg neppe det hadde gått like bra. Det som tok flest wounds var nok High Magic og bolt throwers, men shadow hjalp stort når jeg først havnet i close combat. Archers plukket og en del wounds, men det var mest takket være at WE ikke har AS. Var heller ikke helt sikker på hvordan jeg skulle håndtere Cauldron'n. Burde brukt withering og skutt med alle BT på den.

Johan lot meg aldri få igjennom Hand of Glory, og følte ikke for å kaste bort PD og presse den igjennom med 4+ power dice. Å få til comboen HoG + withering hadde nok vært awesome :) Men det åpnet for at jeg kunne bruke resten av PD på soul quench og fiery convocation. Så lenge jeg har nok PD må han velge mellom de to alternativene.

Er veldig glad han ikke hadde lore of Light og Birona's Timewarp for å gi sine WE units dobbel movement.. Det hadde ikke mine units tålt uten kraftig magisk support :p

Med bare ~55% sjanse for å få igjennom Mind Razor med en L4 og 4 PD i ETC så stiller HE mye sterkere der med BoH som gir oss ~76%. Med Power Scroll så er det kun en magifase han kan regne med å få den igjennom og det er relativt lett å stanse med mindre han får en utrolig bra magifase. Men listen hans er som sagt ikke laget med ETC regler i tankene selv om den er lovlig. Vi fikk begge derimot testet listene våre og jeg er relativt fornøyd med min, men veldig redd for hva witch elves kan utrette hvis jeg ikke klarer å redusere antallet dems før de når meg.

Tror listen min kan slite litt mot Dwarf eller Empire med masse kanoner.. Men aldri spilt mot de hærene før heller. Veldig spent på hvordan listen min vil gjøre det mot andre lister.
Magnus
- Retribution of Scyrah

Post Reply

Return to “Battle report”