Age of Sigmar 1000 points - Bretonnia vs Vampire Counts

Her kan vi poste battle reports du vil dele med andre

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

Frederique
Archangel

Age of Sigmar 1000 points - Bretonnia vs Vampire Counts

Post by Frederique » Sat Jul 11, 2015 2:28 pm

Battle Report!
Thomarsar og Frederique spiller sin første AoS kamp!

Vi brukte Thomas sitt poengsystem, som likner på flere andre poengsystem som begynner å dukke opp på diverse forumer. Matematikk er et universielt språk tross alt.

Siden en modell sin "survivability" og "killing ability" nå kun defineres av modellens egen profil er det faktisk lettere nå enn før å lage rettferdige poengsummer!
Tanken er at (survivability X killing ability x bravery x movement) skal lage et tall. Reduser faktorene til du har noe i samme område som de gamle poeng summene og voila!

Vi kunne dermed spille en good old 1000 poengs kamp.

Bretonnia:

Green Knight
Damsel on horse
6 Questing Knights
6 Knights of the Realm
6 Knights Errant
20 Men at Arms
12 Bowmen
12 Bowmen

Image

Og med min favorittmodell of all times: the Green Knight! Love it. :D
Image

Vampire Counts:

Vampire Lord
Banshee
Corpse Cart
30 Zombies
30 Zombies
30 Skeletons
5 Dire Wolves

Image

Vi fant raskt ut at vi ikke kunne ha med Summoning. Det er game breaker.

Image

Over: linjene etter deployment (peasant stakes står litt malplassert midt på bordet, de skal egentlig stå foran bowmen)

Thomas tur 1
Thomas vinner rullen for første runde, og går først.
Hele VC hæren vil raskest mulig frem, så han velger å "løpe" med alt.
I magifasen kunne han nå ha kastet Summoning uten at jeg kunne ha stoppet det, siden man må være 18" innenfor caster for å prøve å dispelle. Som sagt droppet vi det.

Image

Over: etter Thomas runde 1

Frederick tur 1
I min Hero Phase dukker Green Knight opp, kan settes hvor som helst på brettet.
I Movement flytter jeg riddere litt ut på flanken (knights er like mobile som fast cav nå, veldig digg) og rygger litt tilbake med både Questing Knights og Knights of the Realm.
Shooting: bowmen i vannet er nærvøse for dire wolves som er på vei, og skyter på de. De gjør kun ett wound (Dire wolves får hjelp av cover, som gir de +1 save) og det uvant at Dire Wolves har 2 wounds hver. Liten effekt altså.
Bowmen i midten skyter på zombies, ingen særlig effekt.
I charge fasen prøver Green Knight seg på en 9" charge mot corpse cart, men feiler og står dermed stille.

Image

over: Green Knight - surprise madafakka!

Image

over: etter Frederick runde 1

Frederick tur 2
I runde 2 vinner Frederick rullen, og får dermed gå 2 runder på rad.
I Hero fasen gir Damsel Inspiring Presence til Men at Arms (immune mot battleshock), og kaster +1 armour save spellen på bowmen i midten.
Movement: knights errant går maks opp på flanken av zombies. Men at Arms følger etter for å gi støtte og går inn i skogen hvor de vil få ekstra cover save hvis de blir charget. På høyre flanke går Knights of the Realm maks mot Dire Wolves i en tynn formasjon (nesten conga) for å øke avstanden fra Skeletons i tilfelle de får sjansen til å prøve charge i neste tur.
I skytefasen gønner bowmen på og bruker opp sin Arrowstorm skill: skyter trippel mengde skudd! Men begge gjør nesten ubetydelig mengde skade likevel. Bønder ass. :)
I charge fasen dundrer begge ridderunits inn i sine mål: Knights Errant inn i flanke på zombies, KotR inn i Dire Wolves. Green Knight charger også inn i rear på Corpse Cart.
Combat fasen: Green Knight one shotter nesten Corpse Cart, men den står igjen med ett wound. Zombies vs Errants: errants dreper 6 zombies, zombies dreper en errant knight tilbake. begge units tar battleshock pga de har mistet modeller og dermed mister Errants ytterligere 2 riddere som ikke tør å slåss lenger, mens zombies har så høy bravery at de nesten er immune mot battleshock så lenge de ikke mister bucketloads med wounds. Zombies får også tilbake D6 zombies på slutten av combat, så Thomas ruller 6 og dermed tilbake på 30 zombies.
KotR dreper en Dire Wolf eller to, ingen store battleshock effekter.

Image

over: slutten av Frederick tur 2

Thomas tur 2.
i Hero phase gir Vampire Lord "double attacks" ability på zombies i midten. Så kaster han Magic Missile på Green Knight, og gjør 2 wounds. (vi regnet med at han kan hive magic missile 360 grader)
Boostede zombies shambler mot Men at Arms som står i skogen.
Skeletons løper mot midten av mine linjer men løper bare en ekstra inch.
Vampire Lord og Banshee snur seg rundt og går mot Green Knight for å hjelpe Corpse Cart.
I Charge fasen kommer både Banshee og Vampire Lord fram til Green Knight.
Boostede zombies klarer chargen mot Men at Arms.
I combat fasen begynner Errants å slite veldig mot zombies, og zombies har snart omringet dem helt med sine Pile In moves. Det står igjen 2 Errants på slutten av turen, de rullet heldigvis bra på battleshock og mistet ingen flere. Alle zombies som de klarer å drepe kommer tilbake igjen pga raise dead banneret.

Boostede zombies piler inn mot Men at Arms og beveger seg nedover flanken. Men at Arms piler in tilbake slik at formasjonen i praksis snur seg rundt nitti grader og har klart å få alle zombies i "front" igjen. Det dør noen zombies, men alle kommer tilbake igjen (også her har de "raise dead banner")... Men at arms har +1 armor save fordi de ikke charget, og +1 save pga de står inne i cover, så de har en imponerenede 4+ save og tåler en del juling. De er heldigvis immune mot battleshock pga Inspiring Presence, så de mister ikke flere pga dette.
KotR vs Dire wolves, det dør to riddere, og de klarer ikke å få has på ulvene fordi ulvene har +1 save for cover og Thomas ruller 5'ere og 6'er saves som en helt. I kampen mellom Green Knight/Banshee/Vampire Lord/Corpse Cart så finisher Green Knight corpse carten, og tar ingen skade tilbake av vampyrlord og banshee.

Image

over: slutten av Thomas tur 2

Thomas tur 3
Thomas vinner rullen for tur 3 og går først. (så nå får han to runder på rad - the tables have turned!)
I Hero fasen fortsetter Vampire Lord å booste zombies som slåss mot Men at Arms. Hiver også magic missile inn i sin egen combat på green knight og gjør et wound. (jeg er for langt unna til å dispelle).
I movement går skeletons nærmere min center.
I skytefasen skriker Banshee på Green Knight, han slipper unna skade.
Charge fase; skeletons feiler charge mot bowmen.
Combat: Zombies piler inn i en komplett sirkel rundt Knights Errant og drar de av hestene. Errants utslettes.
Boostede zombies denger mer på men at Arms i skogen. De saver ganske bra fremdeles. og er fremdeles immune mot battleshock siden det fortsatt ikke har vært min tur (abilities varer til neste friendly hero phase).
KotR har redusert Dire wolves til 1.
Green Knight reduseres til 1 wound i sin combat.

Image

over: slutten av Thomas tur 3

Frederick sin tur 3.
I Hero fase får Men at Arms både Inspiring Presence og "+1 armor save spell" som gir de en imponerende immunitet mot battleshock og 3+ save! Tanky humans!

Etter å ha erfart at undead bare grinder vekk alt av humans og vokser tilbake pga standard bearers, må Bretonnia prøver seg på en concentration of force mot Skeletons mens zombies er opptatte med Men at Arms borte på flanken. (Men at Arms får "take one for the team"); så i movement fasen går Questing Knights og begge bowmen maks fremover mot Skeletons, og håper på gode charge rolls for å få front + double flank charge.
I skytefasen lager vi en house rule at units med skytevåpen som er i combat, kan ikke skyte i det hele tatt - hverken inn i sin egen combat eller inn i andres.
Charge: alle 3 units klarer chargen mot skeletons! Killing time!
I combat fasen dør Green Knight (buhu).
Men at Arms grindes ned ytterligere på tross av 3+ save.
KotR driver fortsatt å prøver å få has på den siste Dire Wolfen i skogen..
Questing Knights lager mayhem i skeletoncombaten, og dreper en haug. Skeletons fokuserer sine angrep mot bowmen. Det dør enda flere skeletons på battleshock, og selv om det kommer noen tilbake fra raise dead banneret, så er de nå klart i undertall og bretonnia bør klare å utslette de snart.

Image

over: slutten av Frederick tur 3

Thomas tur 4.
Thomas får første tur i runde 4.
vampire Lord vil zappe Questing Knights med magic missle, men er utenfor range.
vampire og Banshee kommer tilbake mot sentrum av bordet etter å ha tatt ut Green Knight. Den ene stor Donut-formasjonen av zombies rusler nærmere midten av bordet. (det finnes ingen "pynte på formasjonen" fase, så for å ikke miste movement måtte de holde samme sirkelformasjon som de fikk etter å ha omringet Knights Errant) :)
I combat reduseres Men at Arms ned til 5, og de siste dør av Battleshock. Thomas husker at enemy model kan bli til zombiesm og ruller for de som døde. en Man at Arms joiner zombiehorden...
Lonely Dire Wolves holder stand mot 4 Knights of the Realm.
På midten av bordet utslettes Skeletons via casualties og battleshock!

Image

over: Men at Arms sliter hardt, kun øyeblikk før total utslettelse.

Image

over: slutten av Thomas tur 4

Frederick tur 4.
Guess who's back! Green Knight dukker opp igjen bak skogen.
I movement fasen trekker Brets seg tilbake mot høyre flanke. Fornøyde med at de klarte å wipe ut skeletons mens zombies var opptatte med Men at Arms, og redde for å gå inn i combat med de uslåelige hordene enda en gang..
I skytefasen gjør Bowmen 2 wounds på banshee.
I combat klarer ENDELIG kotR å utslette Dire Wolves.

Image

over: green knight gir seg aldri!

Image

over: slutten av Frederick tur 4

Thomas runde 5. Vampire Lord og banshee løper og gjemmer seg bak zombies, vil helst ikke bli charget av Green Knight og regner med at green knight nødig vil sette seg fast i en zombieunit. hele hæren går mot min linje, så fort det lar seg gjøre.

Image

over: slutten av Thomas runde 5

Frederick runde 5. Alt trekker seg ytterligere tilbake, unntatt Green Knight som holder et lite flankepress og KotR som går opp for å joine han.

Image

over: slutten av Frederick runde 5

Runde 6, vi forstår at ingenting mer kommer til å skje, og alt av magic missiles er utenfor range. Kampen avsluttes.

Image

over: slutten av runde 6

Victory Points:
vi regnet poeng for units som var wiped out, og halve poeng for units som var 25% eller mindre av starting size.

Brets har drept 437 poeng.
VC har drept 342 poeng.
Brets vinner med 95 victory points.

Image
Last edited by Frederique on Sun Jul 12, 2015 3:00 pm, edited 1 time in total.
Frederick B

join Kings of War Norway (facebook)

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Sat Jul 11, 2015 3:05 pm

For å oppsummere så hadde jeg en positiv opplevelse.
Kampen føltes veldig cinematisk og "korrekt" når f.eks zombies sakte men sikkert omringer en unit med riddere.

Pile In mellom to "blokker" med troops føltes litt som i Total War, da man kan reforme en unit som har blitt charget i flanken, ved å gi den kommando om å lage en ny firkant-formasjon med fronten mot fienden, og så vil alle prøve å godt de kan å lage en ny "firkant" samtidig som de er ganske opptatte med å sloss mot fienden. (de som har spilt vil forhåpentligvis forstå omtrent hva jeg mener) :D
Se kampen mellom Men at Arms mot zombies for å få bilde av hvordan "fighting frontage" endres pga at zombies kom inn fra siden.

Magi var nesten skuffende svakt, men nå spilte vi kun med en level 1, regner med at hvis man rocker en level 3 så vil det bli mye mer effekt.

War machines fikk vi ikke forsøkt.

Var moro at alt kunne snu seg rundt på hælen og flytte, alle knights føltes som fast cav.

Husregler vi fant opp på sparket:

Summoning er ikke lov

Magic missiles kan skytes 360 grader

Pile In er kun begrenset av at modellen ikke kan gå UT av kontakt. Dvs at figurer i kamp kan shuffle seg lenger bort på flanken for å gjøre plass til at modeller bakover i rekkene kan pile in i combat.

Modeller med skytevåpen kan ikke bruke de hvis de selv befinner seg i en combatsituasjon

(edit: flere husregler jeg kom på)

Vi målte fra base til base. Da ignorerte vi også half-inch regelen (du må innenfor en half inch for at charge skal være successful). Jeg tror at den regelen kun finnes fordi man liksom skal måle fra figur til figur, men hvis man tar bort den ene kan man ta bort den andre. Ergo må en charge komme HELT fram til basen, det gjør det også lettere å male charge range, da blir det slik som vi kjenner det fra før.

Noen tanker:
1000 poeng var en ganske perfekt størrelse, og jeg tror aldri AoS kan bli større enn maks 1500 poeng. Dvs det kan aldri bli "2400 poeng" hærer.
Grunnen er at man trenger PLASS til å manøvrere og gi spillet litt liv, siden alle combats er ganske seige og alle er "unbreakable" (og crumbler!) så vil det bare bli en stor møljekamp hvis man har for store hærer.

Grunnreglene er ganske enkle, men det var veldig mange regler på hver warscroll som ga spillet mer innhold.

Combatfasen var veldig takisk, siden man tar annenhver tur med velge hvilken unit (i motsetning til en hel combat) som slår. Et tilfelle fra vår kamp: jeg burde ha valgt å slå på corpse cart først for å prøve å rekke å drepe den før zombies fikk slå, siden corpse cart booster zombies. siden jeg ikke tenkte på dette, så slo zombies med full power istedetfor redusert power. slike ting gjør at man må holde mange tanker i hodet samtidig i combat fasen.
Last edited by Frederique on Sat Jul 11, 2015 3:57 pm, edited 1 time in total.
Frederick B

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Sat Jul 11, 2015 3:47 pm

Flere tanker:

Aldri mer miste en hel unit pga uflaks med break test, eller panic test og så av bordet.
Alle "blør" wounds istedetfor i battleshock fasen, men din battleline vil føles mye mer stabil enn før. Alt har liksom unbreakable og crumble.
Frederick B

Geir V
Juggernaut

Post by Geir V » Sat Jul 11, 2015 5:58 pm

Kjempefint med rapport :)

Olannon
Haley

Post by Olannon » Sun Jul 12, 2015 12:25 am

1000 poeng var en ganske perfekt størrelse, og jeg tror aldri AoS kan bli større enn maks 1500 poeng. Dvs det kan aldri bli "2400 poeng" hærer.
Grunnen er at man trenger PLASS til å manøvrere og gi spillet litt liv, siden alle combats er ganske seige og alle er "unbreakable" (og crumbler!) så vil det bare bli en stor møljekamp hvis man har for store hærer.
Basert på min ene kamp, på 2400 poeng, er jeg sterkt uenig. Uavhengig, hvis dette skulle vise seg å være sant så er AoS bare tull, man får ingen hærer på disse størrelsene.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Thomarsar
Thorn

Post by Thomarsar » Sun Jul 12, 2015 9:25 am

Vi fikk til et artig slag, men det var veldig greit med noen house rules. Med veldig løse formasjoner etterhvert så er det og greit om man slipper å være ekstremt nøykatig på posisjonen av hver enkelt modell, enkel regel er jo å flytte noe kortere enn maks så man er rimelig sikker på at man ikke går over maks move.

Ang. points, så syns jeg 1000pts passet veldig bra, kan godt hende AoS fungerer på større kamper og med tanke på at jeg hadde omtrent 100modeller, noe som er enn noen 2400pts lister har.

Det er veldig fint at Fredrik har postet en tråd her med positive erfaringer, det virker som det er overveldene flertall som skriker om de negative effektene. Det fører fort til at færre får lyst til å teste spillet.

-T
KoWboy og Cog of Cyriss

Post Reply

Return to “Battle report”