Karl-Eriks kamp rapporter i 9th

Her kan vi poste battle reports du vil dele med andre

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

Kalerith
Juggernaut

Karl-Eriks kamp rapporter i 9th

Post by Kalerith » Sat Dec 05, 2015 11:31 pm

Starter bare den tråden her jeg. Kommer til å legge ut alle kamprapportene mine her.
Håper å greie tosiffra rapporter innen året, blir noe med skriving og sikkert en del med ren video rapporter også og noen med stillbilder med kommentarer i videoform.
Slenger lenker opp til youtube videoen når det blir relevant.
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.
Team Norge - Orcs & Goblins
Ny kanal for kamprapporter.
https://www.youtube.com/channel/UCvnfmG6pYRFChFyeuwApAJg

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Sun Dec 27, 2015 7:24 pm

Venter og venter :)

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Mon Jan 25, 2016 1:53 pm

Kamp mot Brunborg og Highborn Elves 2500
Scenario: King of the Hill
Listene:

Kalerith:
Ghoulking på shrieking horror, blood curse, holy blade, strength potion. Genereal
3 x lv 1 necro, 1 med path of fire, en med scroll
4x 5 dogs
32. Ghouls w. full command + vanguard
22. Zeds w. banner+muso
3x2 Fell bats
3x3 Vampiric monstrosoties
Varkolak w. stomp
Shrieking Horror x 2

Brunborgs liste:
Archamge lv 4 [Path of High], master of the white tower, tome of arcane lore, vloak of the stars, gleaming robes.
Prince, Griffon, general,longbow, shield, shard of cenryn, sword of strength, dragon mantle, talisman of supreme shielding.
Commander, fleet officer, bsb, great weapon, lion cloak, war banner of ryma, heavy armor, long bow shield.
30. Sea Guard w. ambush, full command, flaming banner
5. Highborn lancers, banner
15. Skirmish White lions, full command, banner of courage
2. Bolt Throwers
6. Swordmasters
5. Swordmasters
Frost Phoenix
Fire Phoenix

Early Game:
Han skyter litt og avanserer i sin tur en. Jeg må poppe scrollen på en cataclysm på et godt kast.
Jeg går litt opp i banen. Jeg har satt Ghouls i en wood som er sentralt for å gi dem cover. Jeg tar en gamle og sender Vampiric monstrosoties inn i frostie, med det håp om at jeg kan skade den nok til at jeg kan sende inn en bat og skrike den av eller dytte inn en unit til med VampMons. Jeg helbreder alt han har skutt bort til nå. I combat med Frostie gjør han 3 wounds jeg gjør 0. Det gikk ikke helt som jeg hadde håpa... Men han står i combat i sin tur også.

Flammeføniksen griller 6 ghouls med en wake of fire move. Han får også ambushers inn i sin tur 2, de skyter et wound av varkolakken. Der slapp jeg unna billig, men jeg tar det. Varkolakken har lina opp en rompe charge på flamme føniks og når inn sammen med tre VampMonser i front. Frostie klarer å komme fri fra nærkamp og jeg klarer bare to wounds på fire føniks som saves og jeg vinner med to men han sticker.
I den påfølgende runden dundrer frost og silverhelms inn i Vampmons og rensker de ut og som konsekvens crumbler varkolakken.

I mellomtiden har Shrieking Horrors og general tatt hånd om begge gruppene med swordmasters, mens den siste uniten med vamp monser og en gruppe med bikkjer sørger for at RBT-en hans ikke gjør noe mer denne kampen. Senere spiser også fell bats den siste RBT-en.
Han får også av en cataclysm boosted inn på Necro bunkern min og 17 av 22 zombies dør og alle necroene tar hver sitt wound.
Jeg dispeller det runden etterpå, men skaden er blitt gjort. Han skyter bort en zombie til.

Mid game
Frostie går inn i ghouls. Han grinder dem ned over de neste rundene. Deretter kommer han inn i de siste zombies + den siste gjenlevende necromanceren. Han spiser alt dette.
En Volley fra Sea Guard knerter først 2-3 zombies og 2 av necroene på et wound. Shrieking Horrors skriker ned Fire Phoenix og Silver Helms. I tillegg over to runder faller også en 4-5 white lions i tillegg til dette. Flammeføniksen kommer ikke tilbake da han triller en 1 på revive charten. Jeg setter opp redirekts for lions mens jeg skriver og de spiser noe bats og chaff.

Late game

Han får skutt 2 flamme wounds på lorden min og har satt opp en charge med white lions. Jeg bestemmer meg for at denne flamme skytinga må stoppe så jeg charger lorden inn i hans Seaguard. De lager 3(!) wounds på stand and shoot. Jeg kommer inn og slakter 11. Marius hadde reformet dem for å få flere skudd, men med dette så har jeg drept mange nok til at han mister steadfast. De løper, men han triller bra og jeg triller dårlig.
Jeg skriker litt mer på Lions, men skaper ikke noe nevnverdig. Lorden overlever med et wound (mistet et i cc), så han hadde tatt 6/7 wounds så det ble veldig nervepirrende når Marius skulle skyte med de to longbow karakterene sine.

Ingen har king of the hill, men han har scoret mer poeng siden han har ryddet mer av mitt, mens det jeg har tatt av poeng er bolt throwerne og flamme føniksen+SH, mens han har rydda ghouls+2 x vargheists+3x necromancers+zombies+en liten haug med chaff og varkolakken. Jeg ville gjerne charget Seaguard igjen, men frykta en stand and shot skulle fucke over generalen min, prøvde dog en long bomb charge med en av de andre Shrieking horrorene i T6.

Listemessig så tror jeg at jeg har funnet en grei miks, men det jeg lærte var:
Trenger mer magi punch. Kan teste med:
Shrieking horrors+lord ut, og inn med necro lord/necharch lord og ta en mortis engine.
Og heller ta noe angels of death/blood knights/varkolaks.
Vamp Monsene syns jeg virker [sensur] bra for å si det rett ut. 4 dogs og 4 bats gir meg syke mengder chaff, men burde hatt en hard unit med banner for å ta KoH, noe ghouls ikke var sterke nok til. Graveguard kan vær løsningen eller eventuelt ta flere units med skeletons med hwep shields og bare raise dem tilbake når de starter å dø.

Alt i alt så vant Marius noe i retning av 7-3 tror jeg uten å ha finregnet på det.
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Mon Jan 25, 2016 7:48 pm

Takk for rapport, etterlengtet :)

Tenker at hovedpri for deg må være å vinne scenario her. Du har ghouls og zombies som scoring units. han har lancers og ambushing sea guards. Du må da for all del beskytte ghouls. Hvis magen hans får seks forsøk på å kaste 6-er spellen, så klarer han det. Hvis du klarer å få det ned til fire forsøk og i tillegg har scroll, faller sjansen dramatisk. Du bør nok outdeploye han slik at du får det til, så han ikke er i range de første rundene.

Han velger åpenbart ambushing med sea guards før deployment, og mitt neste spm blir da: hvor gjør han av magikeren sin? Det eneste logiske svaret må være white Lions. Magikeren hans er den største trusselen for deg, så målet må være å kverke ham kjapt. Med fire monstere soner du bra, men du er avhengig av å komme inn med 2 el 3 og en av dem må være Lorden så du kan ta ethereal som magen har. Men med 2-3 thunderstomps bør white Lions og mage gå ned.

Men sea guards med flaming som kommer inn + 3 flyvende monstre er det ikke lett å holde ghouls levende, men la ham i hvertfall jobbe hardt for det, og prøv å ta ut hans scoring units.

Tror denne match upen er en liten minus for deg. Interessant HE liste. For din egen del lurer jeg på om det er bedre med to strigoi kings til fots så får en skikkelig killerenhet som står bedre i king of the hill. Jeg ville også hatt kun 2 dogs for å få flere scoring units i core (billige skeletons eller zombies). Med 3 units fell bats holder det med 2 dogs.

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Wed Mar 16, 2016 8:40 pm

Flere rapporter, forholder dem ganske korte og konsise.

Min liste sånn ca:
er fra 0.99.1

Vampyr lord på kjempestor drage, nosferatu [to spells death 3 spells necromancy] +1 to cast item, reroll en winds of magic dice, men må ta et wound for å gjøre det.
Necromancer lv 1 death med store en terning item
necromancer lv 1 necromancy m. staff of gerhard (rerolle channel, samt reroll terninger på invocation).
To Wraiths med wail of woe og gwep
50 + 47 blokker med skeletons med hallberds og to grupper command.
4x5 med undead dogs
3x2 units med fell bats
To altars of undeath med wail of woe

Listen sånn ca i 1 kamp: Highborn Elves
Drage helt på minste dragen, med spyd som gir styrke en over toughness.
Lion cloak lord med White lion oppgradering, hadde 4+ ward
Bsb med trolldom. 2 signatur spells.
archer hero med 3 S5 skudd og +1 t wound
40 Seaguard med command, flamme banner og noe greier. (han var egentlig 15 poeng under core limit, men det merket vi ikke før det var over, gikk fint for min del).
8 x shadow warriors x 2
15. Skirmish white lions.
2 bolt throwers

Listen for kamp 2 og 3
Lv 4 sorc lord, mark of change, hellfire sword (d3 wound no as, flaming attacks, og noe mer) 1+/4+ på disc.
Lv 1 fire med scroll
20. Marauders med kaste økser og ekstra hwep med full command x 2
4x5 wasteborn forsaken of khorne. d3+1 angrep og +1 to hit
6. Once chosen, med chosen of the gods, full command og poison banner
2. Mauler chariots of khorne
1. Shrine of khorne
1. Shrine of pestillence
2x2 Crushers

Kamp 1:
Han tok tur en. Vanlig deployment, et objektiv.
Early game var preget av han miscastet en meningsløs wildform tidlig, blåste av noen seaguard og tok et tidlig wound på magikern sin. Jeg tok et hopp forover med dragen og i min tur 1 var hans magiker toast da han ikke greide å stoppe death signatur med terninger.
Deretter ble det en forsvarskamp for ham der jeg brukte skriking og forsøkte et par steal youth (nye curse of years) som fort gjorde at seaguard uniten var lite effektiv. Bats spiste bolt throwersene hans og dragen hoppet rundt los arcen på løvene og slinget death snipes og støttet min avanse mot objektivet.
Dragen gjorde lite før midgame da den krasjet inn i flanken på skeletons.
Vi hadde en diskusjon hvorvidt Banshees kunne skrike mens de var i combat og pga wording så kom vi frem til at jeg avsto fra å skrike i combat. (Hvis noen har andre meninger og oppfatninger rundt dette så tas dette imot med takk).
Karakterene droppet en etter en og til slutt var det kun dragelorden som var igjen av heltene hans. Han knasket gjennom resten av skeletons med halberds men dette brukte han til sin T6 på å gjøre. Han rygget deretter lengst mulig vekk med de 4 siste seaguardsa, feilet en 8-er charge på terningene med dragen i siste tur. Hadde to banner units som satt på objektivet og dette gjorde at jeg komfortabelt kunne dra i land en 13-7.
Hadde fordel fra starten siden jeg hadde over middels sterke magi faser og han hadde kun en trollmann som tok kvelden tidlig. Hadde trykk gjennom hele kampen og var egentlig aldri noe særlig truet.

Kamp 2:
Veldig kort kamp, dreit meg ut og tok en charge jeg ikke burde tatt. Viktig lærdom:
Wateborn Mauler chariots kan finne på å stå i nærkamp mot zombie drage med rytter. Definitivt ikke kult.
Ble ganget opp på etterpå og det var en clean sweep fra motstanders side. Etter runde 3 var ferdig så vi ingen grunn til å spille videre. Hadde ikke sjanse på å holde noen av objektivene, han hadde alt trykket i verden og armeen min crumblet bort.

Kamp 3:
Rematch mot samme lista. En del jevnere på resultat da dragen holdt ut helt til T5.
Han jaget fremover og prøvde aktivt å lure dragen inn i kamper hvor han kunne holde.
Han gjorde en del feil som å sende Marauders inn i skeletons sammen med Once Chosen i flanken. Marauders uten save blødde masse combat ress min vei da skeletons økset ned en 4-7 stk i runden.
Dragen holdt opp 3-4 units i nærkamp i flere combat faser. Grunnen for det var fordi han sendte sorcereren inn. Dette ville normalt vært en god ide, men ikke her fordi da challenget jeg bare og han var stuck i en combat hvor han ville treffe på 5+ og wounde på 6+.
Dersom han greide å skade meg så sleit jeg jo, men dette skjedde bare en gang og han gav kun 1 wound. Healet i snitt 2.5 wounds i mine magi faser på dragen også så da var han seig å knekke. Spiste meg ut av challengen da trollmannen hans gikk ned, men dette førte til at han knakk meg i runden etterpå med skullcrushers i fronten.
Alt chaffet røyk iløpet av kampen. Greide å jafse i meg begge marauder unitsene, den ene skullcrusher uniten hans røyk på magi.
Fikk også ned once chosen da han satt i flanken på en enslig overlevende banshee og jeg kom inn i flanken hans med den andre skeleton blokka.
Skrømtet løp ned once chosen og reforma skeletons mot objectivet.
De ble tygga på av to shrines og en chariot men stod greit i kamp selv om uniten var veldig redusert.
Skrømtet ble i tillegg sendt tilbake til etterlivet av en chariot og noen forsaken. (De 4 unitsene stod også bak resten av chaffet mitt sin undergang for det meste).
Jeg så at skeletonsene kunne komme til å ryke mot shrinsene og charioten i nærkamp da de kun var en 14-15 stk igjen.
Så det betydde at jeg måtte ha zombies på objectivet. Det var et godt stykke bort dit, men jeg hadde en plan.
Siden jeg hadde siste runde betydde dette at jeg kunne gjøre det risiko fritt med movement og i tillegg så satt motstander uten mulighet for noen overrun moves.
Så jeg kogalinet med zombiene med front bort fra objektivet og kastet invocation på egen unit. Dette førte til at jeg kom innenfor objektivet og vant det for 500 ekstra poeng.
(Zombiene må alltid settes bakerst på units, så da muligheten for å stjele en del inches). Skeletonsene røk i cc som ventet.
Det som så stygt ut på papiret ble til et mye mer hederlig 11-9 nederlag.

Vel det var det jeg har gjort på igår. Så får vi se om jeg får ut noen videorapporter til neste gang! :mrgreen:
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Fri Mar 18, 2016 2:30 pm

Takk for kjappe og poengterte rapporter! Du skal få leke deg med zombie drage på fritiden det du vil, men til aten er nok ikke dragen så aktuell... ;-)

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Sat Mar 19, 2016 2:14 am

Joda, er ikke den tryggeste varianten fant jeg fort ut av, er så sinnsykt liten feilmargin for å fucke opp. Men er en believer på at Necharch med dødsmagi og reroll en wind terning kan være gøy, dog gjerne med et tryggere set up, det ble litt for gung ho med drage. Merket at det ble veldig svingy, de listene som har bra med trusler for å fange den gjorde det bra, mens lister som er litt mer karakter heavy kan fort få problemer.
Det at han sliter med å slå seg gjennom halvharde units er klart et kjempe problem.
Men har postet noe litt hardere på ETC forumet så du kan kikke på.
Imens har jeg lekt litt med knekter for Marius siden han skulle spille en på en online turnering på UB og ville gjerne se litt hva det gikk i.

Lista kan man finne her:
https://www.dropbox.com/sh/r3xy7vn1z2pg ... E.pdf?dl=0

Marius hadde med seg sine Highborn Elves:
Lord med spyd som gir styrke lik 1 mer enn T, 1+/4+ på griff.
Lv 4 med high og +1 to cast og dispel
Bsb med bue som gir 3 skudd s5 med +1 to wound fra pilene.
20. Ambushing Seaguard med banner
13. Archers x 2
8. Shadow Warriors
8 Queens Guard
2 RBT
5. Knights of Ryma med banner
Flamme føniks
Frost føniks
15. White Lions med skirmish, og full command og et magisk banner

Han tok initiativet tidlig, knektene syns det var en god ide å kjøre ettermiddags bønnen.
Han fikk skutt ut Treben, men måtte skyte litt mer på den enn han ville siden jeg hadde parkert Reliqen innafor 6 og tok savet de første 4/5 woundsene på 6+ ward save. Who said prayer doesnt help? :)
Jeg prøvde å presse ham med mine Aspiranter og questing knights på flanken, generalen hadde tatt på seg mentor rollen og joinet aspirantene, mens resten av karakterene hadde joinet grails.

Magi var lite spennende, måtte blåse scrollen tidlig for å redde bønna fra en cataclysm som nesten nådde 30 på casten uten IF.
Fikk spist en archer unit med questing knightsa, forlorns kom inn og jaga queens guard i fanget på knights, deretter redirekta jeg inn i en RBT og spiste den.
Han gikk balls deep med frost fuglen i flank og Generalen på griff i front på grails.
Desverre for ham ble han sittende og fikk min general i flanken etter 2 turer. Frostie løp når jeg vant med musiker etter at generalen hadde feilet miserabelt i en challenge med unit champen. Da spratt han gjennom bønna mine som jaget ham av bordet i runden etterpå. Flamme føniks jaga første mine peg knight, grillet bønner to ganger og sto tilslutt bak linjene mine. Manglet en inch på å overunne inn i den

Det som skjedde deretter var at jeg banket inn med generalen min og hans gjeng i Marius sin general. Fikk rerollet wounds og fikk en 6-er. Da var det game set match for generalen hans, han var ikke spesielt glad i ordnance hits med lethal strike og holy attacks. Manglet som sagt en inch på å banke inn i flamme føniksen, men fikk ryma knights og løver i retur i flanken min.
Ikke ideelt.
5 ryttere tok kvelden i retur, men jeg hadde fremdeles steadfast og fikk snudd inn slik at de var i front.
I min siste runde sendte jeg inn bsb-en min for to ekstra poeng og det betalte seg siden jeg vant med 8 tok ikke skade i det hele og autobreaket løvene og fanget nesten knightsene hans.

I retro perspektiv burde han sendt knigtsene inn i min deployment sone og fått draw på scenario. Men hadde han knerta en mer knight så hadde han autobreaket meg og trolig overrunnet inn i den.

jeg vant 13-7 på VP, men jeg fikk da en 16-4 siden jeg hadde scenario win i tillegg.
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Fri Apr 01, 2016 11:28 am

Spilte med:
Vampire Lord of Lahmia, Fencers blades, Talisman of Supreme Shielding, lv 3 [path of light], Ancient Power commandment
Wight king bsb, tullius teeth
Necromancer lv 1 gerhards staff
Neromancer lv 1 tome of something (den som lagrer en magi terning)
Necromancer dispel scroll
50. Zombies muso banner
50. Zombies banner
50. Zombies banner
5. Dogs x 4
3. Vampiric Spawns x 3
Varkolak w. 3+ vampiric
Altar of Undeath w. tome
Altar of Undeath
Alle mine necroer gikk for signatur

Spilte mot:
Chaos Lord, chariot, mark of wrath, super sverdet (det til 65 pts), shield,(husker ikke om det var hardened eller ikke), dusk stone.
Chaos master sorc, disc, 4+ ward, scroll (path of change)
15. Warriors of Wrath, hwep+shield, full command
6 Dogs
3. Chariots of Wrath
8. Once Chosen, chosen, gwep, full command, frenzy banner
Hellcannon
4. Crushers, deamon weapons full command

Motstanderen min var en som ikke hadde spilt på en ganske lenge, så han gjorde en del feil, men var ikke helt krise. Prøvde å hjelpe ham gjennom en del av vurderingene han gjorde.
Vi fikk standard deployment og hold centre objective.

Early game:
Sprengte to levler av trollmannen min da jeg prøvde å ta av et par wounds på hellcannon med signaturen fra lys. (Hadde 0,1,3 på trollmannen).
Mistet 3 og 0.
Hellcannon gjorde så å si ingenting, fikk ikke utelling, de zombiene den drepte kom tilbake og de gangene den traff alterne savet jeg dem, eller så trilla han 1 to wound.
Varkolakken gikk ned til en chariot iløpet av noen combat runder og lot den stå igjen med 1 wound, etter å ha deiset inn i den etter å ha spist uniten hans med dogs.
Han ryddet en unit med bikkjer på signaturen til change. (Han hadde 0,4,5,6).

Mid game:
Alle scoring unitsene satt rundt midten. Han gikk inn med crushers inn i zombies,
once chosen inn i lahmia zombies og i runden etter også warriors, chariot lord og en chariot inn i den siste zombie uniten, hvor da charioten+lorden var i flanken.
Brutes øksa ned wight kingen i første runde, han gav 3 wounds jeg failet alle 5+ regensene.
Vampyren tok også et par wounds, men magi og hunger rolls gjorde at hun holdt seg i live. pluss jeg trillet litt over snitt 4+ ward saves.
Det kom flere zombies tilbake enn crushers klarte å knerte. 5+ regen jobbet var i overdrive og jeg dunket også inn Alterne inn i dem etter et par runder med manøvrering, noe som gjorde at de knakk og løp. I tillegg kom også en unit med dogs i flanken, og de ble fanget rett før gamet var over.

Late game:
Once chosen gikk sakte men sikkert ned til Alter pulses, lucky zombie hits, og vampyren som leverte et snitt på 3.5 wounds pr combar runde.
Fikk også inn vampire spawns inn i en chariot som til slutt tok dem ned, en annen unit inn i sorc lorden som gikk ned til slutt (riktig nok en Altar pulse i T6 som gjorde utslaget).
Kjørte en unit med vampiric spawns inn i warriors. det hadde oppstått en åpening da det kun stod 1 zombie igjen. De drepte 3 warriors, men i runden etter kom lorden inn og ryddet dem bort.
Hadde stor sving i T6, sorc lorden, begge chariotene (begge med 1 wound igjen etter at de hadde satt seg fast i flanken på vamp lordens zombie unit), gikk ned og i tillegg så tok chariot lorden 3 wounds. (Heldigvis hadde han 4). I tillegg så gikk de siste warriorsene ned.

Vant 20-0, hadde objectivet i tillegg. Var en artig liste å spille, men noen corpse carts til zombies (minst 1) er iallefall å anebefale, uten kan man ikke gjemme necromancers i dem. Samt lightening relexes kan gi litt ekstra dra hjelp med grinding.
Var gøy å se en gammel bekjent tilbake rundt brettet, med litt øvelse tror jeg han kan bli en habil spiller.
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Sun May 22, 2016 12:15 am

Saker og ting begynner å dukke opp nå:
Kort introduksjon for lista til DSK: https://www.youtube.com/watch?v=1CM7ZRNURH8
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Sun May 22, 2016 12:23 am

Game 1 vs Hermund og assyrer dvergene
https://www.youtube.com/watch?v=jtV-rza ... Tn69QLfbhi
Last edited by Kalerith on Sun May 22, 2016 1:10 am, edited 1 time in total.
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Sun May 22, 2016 1:10 am

Runde 2 vs Hallvard og Nurgle veggen
https://www.youtube.com/watch?v=I6Hr8S_ohko
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Thu Aug 11, 2016 11:18 pm

Heisann, skal i de følgende postene ta for meg mine kamper og skrive litt om hvordan jeg opplevde Athen spillmessig. Koste meg forøvrig storveis sosialt med en kjempegjeng, men nå skal det ikke legges imellom at Athen i mine øyne resultat messig var en skuffelse.
Vi få 17/24 plass til slutt som lag og jeg tar for få poeng i mine øyne.
Men først så skal jeg ta for meg listene våre som jeg lapper inn under:
Team: Norway
Kyrre "Grayfox" Øvrebø (c), Empire of Sonnstahl
Prelate on Altar of battle: General, shield, dragonscale helm, obsidian rock, 293
Wizard: Level 2, path of light, tome of Arcane lore, 105
Wizard: Level 1, path of light, Dispel scroll, 100
Captain: BSB, 85
2 x Artificer: 55
3 x 10 state militia: skirmish, 50
13 state militia: skirmish, 65
20 heavy infantry: banner, musician, 100
50 heavy infantry: FCG, swap shield for halberd, 310
30 flagellants: 260
29 flagellants: 252
5 reiters: 75
Artillery: mortar, 110
2 x Artillery: cannon, 100
5 knights of the sun griffon: banner, musician, lances and shields, gleaming icon, 284
Total: 2499
Sigbjørn "Ugrush" Eriksrud, Dwarven Holds
King on Warthrone: General, Shield, Runic Weapon [2 x Might, Destruction], Runic Armour [Steel], Runic Talisman [Shielding], 420
Runic Smith: 2 Battle runes [Gleaming, Resilience], Runic Arcane Item [Denial], 115
Thane: BSB, 95
2 x Engineer, Forge Repeater, Shield, 77
35 Clan Warriors: FCG, Shields, Flaming standard, 320
29 Clan Warriors: FCG, Great Weapons, 310
5 Seekers: 55
5 Seekers: Skirmish, 65
10 Miners: Standard, Musician, Pistols, 130
2 x Steam Copter: Attack Copter, 75
Steam Copter: Flame Copter, 85
Field Artillery: Catapult, Flaming shot, 95
Field Artillery: Catapult, 90
Anvil of Power: 1 battle Rune [Gleaming], 2 Anvil runes [Shattering, Storms], 160
4 Hold Guardians: Musician, Standard, Flaming attacks & Fireborn, 255
Lars Morten "zuhlmatul" Thu, Kingdom of Equitaine
Token of the King
Duke on barded warhorse: general, virtue of renown, shield, blessed sword, crusader's helm, crystal ball, 280
Duke on barded warhorse: virtue of audacity, questing vow, Hardened shield, fleshrender, dusk stone, potion of strength, 260
Grail damsel on barded warhorse: Level 4, path of white, storm clarion, tome of arcane lore, 280
Paladin on barded warhorse: BSB, virtue of daring, shield, flaming standard, dragonfire gem 152
Damsel on barded warhorse: Level 1, path of heavens, dispel scroll, 110
12 Knight of the Realm: FCG, banner of discipline, 347
14 Knights Aspirants: FCG, 278
12 Knight of the quest: FCG, The Oriflamme, 367
3 x 5 Yeoman outriders: throwing weapons, 55
2 x Siege War Machine: Trebuchet, 130
Hallvard "dfrubs" Haugen, Infernal Dwarves
Magus on Temple Lammasu: general, Level 2, Path of Forge [Magus], Level 2, Path of Death [Temple Lammasu], Hardened shield, Dispel Scroll, Dragonfire gem, 315
3 x 37 Hobgoblins: Standard Bearer, Musician, Replace Shield with Bow, 180
20 Hobgoblins: Musician, Replace Shield with Bow, 85
24 Disciples of Lugar: Great weapons, 360
2x 24 Disciples of Lugar: 312
2 x 3 Kadim Incarnates: Fly (6), 165
Infernal Artillery: Rocket Battery, 85
Infernal Artillery: Rocket Battery, Bound Daemon 160
Hermund "Herminard" Furu, Beast Herds
Gnarled Soothsayer: General, level 4, path of wilderness, seed of the Dark forest, pillager icon, Dispel scroll, 310
Beast Chieftain: BSB, Totem bearer, Dark Rain, banner of dicipline, 160
50 wildhorn herd: FCG, Totem bearer [Gnarled hide], shields, war standard, 355
20 wildhorn herd: Banner, musician, 120
3 x 10 mongrel raiders: 50
2 x 9 Razortusk herd: 330
2 x 5 centaurs: paired weapons, 80
5 centaurs: paired weapons, banner, 90
40 Longhorn Herd: FCG, Totem bearer [Blooded Horn], Banner of Courage, 495
Total: 2500
Jarle "Jalli" Kvåle, The Vermin Swarm
Plague Prophet on Plague Pendulum: General, Fleshrender, Putrid Plate, Dragonfire gem, 260
Chief: BSB, Banner of Discipline, 90
Rakachit Machinist: Wizard's Hood, 105
Apprentice Magister: Level 2, Path of Ruin, Dispel Scroll, 125
Sicarra Assassin: Multiple Wounds (D3), Tail Weapon, Mithril Mail, Lucky charm, Potion of Strength, 185
41 Plague Brotherhood: FCG, Plague-Ridden, 307
15 Plague Brotherhood: Banner, Musician, Plague-Ridden, 115
15 Vermin Guards: Veteran Standard Bearer, The Lightning Rod, 145
29 Slaves: 58
8 Grenadiers: 75
5 Gutter Blades: Tail Weapons, Scout & Ambush, Poisoned Attacks, 90
2 x 5 Jezails: 100
2 x 2 Rat Swarms: 40
Weapon Team: Globe Launcher, 65
2 x Weapon Team: Rotary Gun, 65
2 x 2 Thunder Hulks: 150
2 x Verminous Artillery: Lightning Cannon, 85
Hans "Evisor" Blom, Daemon Legions
Harbinger of Pestilence on Pestilent palanquin: General, bloated putrefication, level 2, path of disease, bloated putrefication, halberd, skull of cacophrax, token of pestilence, 290
Harbinger of Pestilence on Pestilent palanquin: BSB, halberd, bloated putrefication, level 2, path of Disease, war standard, seventh seal, 330
28 tallymen: FCG, 346
27 tallymen: FCG, 334
3 Crusher Cavalry: Banner, 170
3 x 5 Furies: 70
2 x 2 Clawed Fiends: 100
2 x 5 Blight Flies: 310
Karl-Erik "Kalerith" Hansen, Orcs and Goblins
Orc warlord: General, Feral Orc, Waargh, Axe of the Aporcalypse, Bronze Breastplate
Potion of Swiftness, 250
Forest Goblin King on Gargantula: Poisoned attacks, Fleshrender, Divine Icon, Lucky shield, Gemstone Amulet, 375
Orc chief: BSB, Feral Orc, Great Weapon, Mithril Mail, Lucky charm, Flaming Standard, 140
Common Orc Shaman: level 2, path of Wilderness, Tome of Arcane Lore, 105
Common Orc Shaman: level 2, path of Wilderness, Dispel Scroll, 125
2 x 20 Cave Goblins: Shortbows, 1 mad git, banner, 90
38 Orc 'Eadbashers: Feral Orcs, FCG, spears, Banner of Discipline, 453
2 x Greenhide Catapult: Splatterer, 90
3 x 5 Gnasher Dashers: 60
2 x Gargantula: web launcher, 255
Total: 2498

Jeg spilte listen her nederst. En orke liste med en del skyting, 3 store edderkopper og en monsterblokk med sinte orker.
Jeg fant en del store svakheter i listen mens jeg var der nede, og fikk ikke allverden med testkamper, de fleste mot Marius/Valentino her i Stavanger. Heldigvis hadde jeg fått testet 3 av listene til det franske laget og et par enkelt kamper utenom.
Med dobbel vill magi vil man kunne skapte et ubehagelig press i magifasen, man finner ikke mange tropper som vil sloss mot S5/6 AP1, T 5 og rundt 30-40 angrep i retur. Samt en lord med average 7 S 8 angrep.
Første kampen mot Frankrike var anonsert en god stund i forkant så vi hadde gjort god research på disse gutta og hadde en del kjennskap til dem gjennom vår kaptein Kyrre (som forøvrig gjorde en formidabel jobb som kaptein og deltids coach).
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Fri Aug 12, 2016 12:04 am

KAMP 1 VS Frankrike

Første kamp i ETC og jeg skulle få en ordentlig ilddåp i første kamp mot Frankrikes kaptein Thibault Rigolet med følgende liste:
Thibault "Ankor" Rigolet, Captain,
Army: The Vermin Swarm
Tyrant, doom blade, 180
Plague Prophet,Plague Pendulum, general, cauldron of blight, lvl1, beast bane hallberd, shielding scroll, draconfire gem, 330
Apprentice Magister, lvl2, ruin, dispel scroll, 125
Apprentice Magister, lvl2, ruin, eye of storm, rubis ring of fire, 135
Siccarra assassin, multiple wound, strengh potion, tail weapon, lethal strike, 165
Chief : Battle Standard Bearer, The Lightning Rod, 115
60 Slaves, M, 130
35 plague brotherhood, FCG, plague-riden, banner of discipline, 290
21 rat at arms, MS, 105
15 plague brotherhood, MS, 100
2x5 Gutters blades, scout and ambush, poisoned attack, tail weapon 90
8 Grenadiers, 75
3x2 Rat swarm, 40
2xDreadmill - 140
2xCanon, 85
Total : 2500

Så J*velig mye med multi wound, en kjempe push med pendulumen og assassin/doomblade som kan dytte mot meg og knekke hovedblokken.
Sa tidlig her at jeg ville kjempe for 10 poeng og om jeg greide det så kom det til å være en veldig god kamp for meg, var litt bekymret siden vi hadde capture the flags, altså å drepe motstanderens bannere. Han hadde i praksis alle verktøyene han trengte for å knekke meg i den listen der om han gikk balls deep nok.

I deployment så setter jeg ut alt for å få skyte først og håpe på å rydde kanoner for å gi edderkoppene mine størst mulig frihet i movement for å skape trussel soner for ham.
Han setter og doombladen i sin i en annen unit en hovedblokken for å ha et ekstra våpen mot edderkoppene mine som alle dekker venstre flanken min. Chaffet går primært på høyre siden.
Bannerene sitter i midten. Han har pendulumen sin litt ute på flanken, med et doomwheel på hver side, og kanonene på helt motsatt side slik at jeg ikke kan nå dem. Kun en kan nås med katapulter. Den andre sitter sånn at den får truet spiders.

Kort oppsummert så er det han som styrer kampen.
Jeg er heldig på terningene og han litt uheldig.
Han dytter ikke så hardt som jeg forventet med pendulumen med assassin inni (han hadde ikke sagt noe om hvor assassin var, men han skrev en lapp som han la på bordkanten, og hvor ellers skulle den vært?)
Jeg treffer den repetetivt med katapultene på edderkoppene slik at han må ta Dangerous terrain om han marcher mot meg, noe han er lite gira på å gjøre. Om han ikke har maks wounds på den om han skal charge feral orcs så er han i trøbbel når jeg har lethal strikes mot den.

I hans T2 kommer begge gutters inn i en ubehagelig posisjon bak meg og fjerner den operative warmachinen og en unit med squigs sammen med en black lightning.
De triggrer fanatics og det knerter den ene uniten som panicker, løper gjennom fanatiker når de panicker og blir wipet, panicker den andre enheten siden de hadde løpt 3 inches nærmere den andre uniten med flee movet sitt og derfor innenfor panikk range.

Han har en doomwheel som er i farlig posisjon på min høyrekant som veldig belelig bestemmer seg for å blåse seg selv i stykker og tar fra ham hele momentumet på den flanken. I tilleg så tar doomblade lorden også et wound i både tur 1 og 2 og jeg øker derfor fokuset mitt på å stoppe disease spellsene fordi at om statistisk skal gå ned iløpet av spillet om han ikke har T5. (Woundes på 5+ uten armor om han ikke får attributen).
Jeg legger 4 wounds hans doomwheel på den andre flanken med min amazing katapult skyting, (den andre bestemmer seg for at det er en kjempe ide å misfire når jeg ruller hit og så trille 2 slik at jeg ikke får skyte mer resten av spillet).
Jeg blåser den første kanonen med swarm of insects (mvp spellet i path of beast for meg gjennom turneringen).

Den andre kanonen og doomwheelen legger 7(!) wounds på lord spideren min. Først misfirer kanonen og skal skyte maks styrke og så ikke skyte mer dette spillet. Zzzap! 3 wounds. Gjett hva som skjer med doomwheelen etterpå? Akkurat det samme. Zzap! 4 wounds til.
Jeg tenker at jeg bare skal få prøvd å charget den og tradet inn spider lorden for litt poeng før han går ned, men han trillet 3,1 på sine grind attacks tilbake og rottene gjør nix og spideren fortsetter med å spise doomwhelen.
Jeg løper for harde livet med den for å komme bort fra black lightening range/grenadiers rekkevidde. Jeg greier det akkurat ikke og spider lorden går ned i siste runden.
Doomblade lorden går også ned og hans momemtum for å pushe på meg ordentlig forsvinner også med ham.

Han har charget slaver inn på goblinsene mine som holder to runder i combat før de blir løpt ned. Jeg har en potensiell charge med spiderne mine i flanken hans, men det er mer poeng for ham å hente da, siden på dette tidspunktet er doombladen fremdeles i live, og jeg vil ikke miste en spider til ham selv om han må ha 7-8 på terningene siden dette kan invitere press på meg om den går ned. Om slavene treffer flanken på savage orcs er ikke det en big deal om de ikke har pendulumen i fronten. Om doombladen går inn er det et helt annet scenario, som jeg ikke er villig til å utforske, selv med 1 w igjen.

Dette fører til at han vinner på scenario da vi er har drept akkurat den samme mengden med VP av hverandre (eller han står for brorparten av det jeg har "drept" med div misfires og doombladen, men men flise spikkeri :wink: )

Så det ender med et hederlig 13-7 tap noe som er godkjent for meg. Pratet litt med ham etter kampene var ferdig og jeg fikk inntrykk av at han hadde forventet å ta mer enn 15 poeng, så at jeg greier å ikke blø mer enn 13 poeng er helt greit.
Samlet går Norge ned med 73-87 mot Frankrike. Den avgjørende faktoren er at Sylvain spiller veldig sakte mot Hermund og forsvarer inn en liten seier i en kamp hvor det med mine øyne så ut som at Hermund hadde et psykisk overtak og hadde Sylvain i en veldig presset situasjon. Veldig artig at vi kanskje hadde knekt franskemennene om Hermund hadde spilt ferdig hele den kampen. Hermund sa selv at han hadde fått Sylvain til å svette.
(Jeg kan ikke gå i detalj, satser på at Hermund tar dette selv, men fra mitt perspektiv så det bra ut iallefall).

Følte generelt vi traff veldig godt på paringen i denne kampen og at den levde hele veien selv om Frankrike på papiret skal utklasse oss på spillerene de har med kontra våre.
Man kan si at Frankrike var en dårlig første kamp for oss med at de hadde gode spillere osv, men jeg personlig syns det var greit at det for det meste var en god gjeng med spillere som ikke prøvde å jukse noe særlig og at de var med på litt banter underveis i kampen. Jeg syns iallefall det var behagelig i forkant å vite at vi kunne gå inn i turneringen mot et lag som satte fair play høyt og samtidig komme med lave skuldre da mange fornventet at vi skulle tape uansett.
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.

Vestlandsfanden
Ghetorix

Post by Vestlandsfanden » Mon Aug 15, 2016 6:09 pm

Detta forumet trenger likebuttons!
"You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it!"
-RW-

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Sun Aug 28, 2016 3:36 pm

Runde 2 vs Østerrike, Gaban "dolce & gabana" Büllingen - Sylvan Elves
Han hadde med seg:
Forest Prince: Shapeshifter, Elven Cloak, Shield, Whirlwind Blade, Dragonscale Helm, Divine Icon, Obsidian Pebble, 293pts
Druid: Level 1, Alchemy, Dispell Scroll, Dragonfire Gem 110pts
Druid: Level 2, White, Bow of Wyscan, Tome of Arcane Lore, 145pts
Druid: Level 2, White, Shielding Scroll, 110pts
Thicket Shepherd: BSB, Entwined Roots, Amryls Banner, 185pts
Thicket Shepherd: General, Oaken Crown, 135pts
2x 14 Sylvan Archers, Musician Standart, Black Arrows, 396pts
1x 15 Sylvan Archers, Musician Standart, Black Arrows, Flaming Standart, 230pts
2x 6 Blade Dancers, Champion, 200pts
7 Thicket Beasts, FCG, Enwinend Roots Upgrade, 405pts
Forest Eagle, 50pts
9 Sylvan Sentinels, Hawthorn Points, 131pts
7 Sylvan Sentinels, Hawthorn Points, Scouts, 110pts
Total: 2500pts

Fikk æren av å spille mot en kar med et så fantastisk nickname some dolce & gabana, en mann som sikkert ville gått bra sammen med herr Nilsen ;)
Gaban var en fin fin fyr, men en fantastisk spiller var han ikke. Desverre så var trolig dette den tyngste match upen jeg kunne fått med min type liste. Ingen gode mål for artilleriet mitt da hans shapeshifter er så sykt lett og gjemme bort. I tillegg så hadde han en haug med poison skudd. Jeg har spilt inn i SE et par ganger og har fått problemer hver gang med tre edderkopper. Jeg får ikke satt press kjapt nok og med såpass mye småskyting og kun en 4+ save å lene meg meg på så er det problemer. Han fjerner nesten en edderkopp i runden og da forsvinner presset. Med en såpass kjapp her som hans så kan han styre veldig hvor ting går.

Jeg sier med en gang at jeg har to valg her. Jeg kan gi fra meg scenariet og antakelig miste 2-3 spidere og gå ned med 16-17 poeng eller gamble og dytte knallhardt og hvis jeg slår gjennom så kan jeg vinne med tilsvarende. Får grønt lys på å dytte.

Jeg deployer sentralt og overloader flanken min med spidere. Han sitter på halvdistanse med sine dudes og har selvsagt satt opp shifteren sånn at jeg kun kan skyte på ham med indirekte. (Noe jeg selvsagt prøver på i og med at om han går bort så har han ikke allverdens som kan stagge hovedblokken min).

Jeg tar første tur etter å ha satt alt for å få noen sjanser på å smekke bort hans shifter lord.
Jeg går forover med alt maks og er på halvdistanse. Han har et bet som kan vinne ham spillet og der er om han får inn både danserne, shifter lorden og tregutta inn. Han trenger 4 på shifter lorden, 8 på danserne og 7 på tregutta.

Jeg har først dog et par sjanser på å smekke bort hans shifter lord. Jeg skyter et stort redwood shaft etter ham som han stopper på terninger før scrollen ryker på beast within.
Jeg har to forsøk på å treffe indirekte på lorden. med katapulter.
Første forsøk. Hit, men misfire. Fåkke skyte denne eller neste.
Neste. Treff, Scatrer kun 2 - 3 BS; wounder, men han tar det på 4+ ward.

Hans tur. Han erklærer de tre chargene han mener han skal ha og ødelegger nesten for seg selv i måten han flytter dem inn på, men det er milimetre om å gjøre at tregutta får en failcharge pga at han plasserer danserne dumt.
Men desverre så er han hårfint inn med alt. GG.
Han brekker meg over to runder, men han svetter når han kun gjør 3 wounds. Jeg redder en på rustning og kaster 6-er på ward. Han sier divine attacks. Jeg kaster 6-er igjen.
*Ler hyene latter*.
Men han tar bare to wounds tilbake dog, og et mindre på skjold fra High Attributt.
Da sitter jeg fint i det med kunn spidere mot hele armeen hans og jeg kjemper for å holde ut lengst mulig.
jeg charger spider lorden inn i hans tregutter etter en stund. Lord spider har dvine attacks og spiser dem etter en del runder i cc. Han tar også noen dansere i et jafs. Han har mer statikk, men jeg challenger hver rundt og om han decliner så sender jeg bsben hans bort.
Jeg jafser, først champ, så generalen og så bsben i tur og orden. Så knekker han og og fanges. Et lite opphold inni der når jeg tramper vekk noen brysomme dansere i flanken min der.

Jeg sniper også shifter lorden med katapulten min i nest siste tur. Han blåser bort de to vanlige edderkoppene med skyting og shifter lorden. I hans siste tur står kun lord spidern min igjen samt krigsmaskinene mine. Lord spidern står på 1 wound igjen og reddet 4/6 4+ saves i siste runden. Like a baus.

I etterpåklokskapens navn så burde jeg ha dyttet, men tatt en annerledes approach enn den jeg gikk for.
Jeg kunne ha prøvd å sette opp lord spider mot tregutta hans før og satse på at den kan holde opp dem mens resten av gjengen min spaserer mot linja hans og tar backlinen hans i stedenfor.
Istedenfor så gjør jeg en del dumme ting i deployment og blir skikkelig hindret av en teit impassable som ødelegger for meg uavhengig av hvilket hjørne jeg går for.
Hadde jeg fått spilt kampen en gang til tror jeg at jeg skulle greid kanskje så mye som opp i mot 7.
Lars Morten som fikk den andre enden av de matchene får Highborn Elves og ser ut til å gjøre opp for mine feil, men får pga en liten konsentrasjonssvikt ikke med seg nok poeng til at Team Norge får med seg seiern og vi går ned 78-82.
Utrolig surt, da vi er alle enige om at Østerrike var et lag vi burde slått komfortabelt. Hadde jeg spilt til 7 og Lars Morten tatt de poengene som han hadde meldt før kampen så hadde vi cruiset inn mot noe i retning av 90 ish poeng.
Men men sånn er nå det, 2 tighte tap er ikke verdens undergang og vi ligger midt på.
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.

Post Reply

Return to “Battle report”