Her mangler det noe.

Litt om forumet, dets oppbygging, og generellt om etikette på forumet. NYE MEDLEMMER OPPFORDRES TIL Å LESE HER FØR MAN POSTER

Moderators: JackInTheGreen, unseenlurker, EspenR, Jetlag

TaWaaagh
Fennblade

Her mangler det noe.

Post by TaWaaagh » Thu Jan 05, 2012 8:29 pm

Okay - denne skrev jeg som svar i en annen tråd. Men ser etterhvert at den passer bedre her. Jeg har ikke editert den etter at jeg flytta den så les gjerne tråden under W40K så skjønner du hva jeg prater om.

---

Jeg er i grunn veldig skuffet over 2d6.no forumet. Og før du avbryter meg - ja - dette er helt sikkert feil tråd å klage i ;)

Men altså saken er: Det lages tråder (som denne) som ikke inneholder elementær informasjon. Slik som 'hva er ETC?'. En link til en annen side er bare latskap. Dessuten så fant jeg også fram til den ved en tidligere anledning.

Dette gjelder selvfølgelig ikke bare denne tråden. Det står svært lite om 'hva som er hva' i de andre delene av forumet også.

Andre eksempler: Det står ikke hva formålet til 2d6 er under headingen '2d6 sitt formål' :shock:
Under turneringer må du lese et bra stykke ned på postene til 'Alliance' før du ser hvilket spill det gjelder :?

Jeg bare spør.... Burde ikke 2d6 være inkluderende? Burde ikke ett av formålene være å spre hobbyen vår? Gjøre det lett og enkelt for folk å finne fram? Vi trenger nye spillere ellers dør hobbyen. Sånn som dette forumet ser ut så jager det nykommere.
"Operate! Operate! Still time to operate!"
- Mad Dok Grotsnik

En form for maleblogg: http://www.dakkadakka.com/dakkaforum/posts/list/423220.page

Grubsnikk
Fennblade

Post by Grubsnikk » Fri Jan 06, 2012 12:26 pm

Er enig, det er en del ting som det er 'forventet' at man automatisk skal vite hva er.
Du kommer med gode eksempler. så jeg har ikke noe og tillegge der...

Athene
Enigma Foundry

Post by Athene » Sat Jan 07, 2012 11:43 pm

Tja.
Jeg sa tidligere ifra om at jeg syntes det manglet informasjon om OMSK i deres info-tråd, det ble da fikset etter jeg tok det opp.
Så synes jeg det er for lite tydelig hvor hver turnering(turnering-subforumet) arrangeres. Jeg har dog ikke brydd meg så mye siden jeg ikke spiller.

Men strengt tatt så er det vel bare å si ifra om det, når man synes noe er vrient å finne frem.
Miljøet består av veldig mange gamle travere, som allerede vet mye om "alt", og det kan være at traverne ikke legger merke til manglende informasjon for at de selv ikke er leter etter informasjonen... After all, hvis mange hadde lurt på en ting så burde jo admins vært obs på det og fikset det for lenge siden.
Sagt på en annen måte, så kan det letteste være at folk sier ifra etterhvert og slik hjelper til med å fylle "huller" som andre har oversett.

Kan ikke si at jeg noengang har følt at forumet jager ut nykommere, men det tar nok lengre tid før nykommere melder seg på til ting, dersom de ikke finner frem.
http://cognitivepainting.wordpress.com

TaWaaagh
Fennblade

Post by TaWaaagh » Sun Jan 08, 2012 8:38 pm

Ja, det går nok værst utover de som er 'ferske'. F.eks. megselv i fjor sommer. Men den som virkelig vil finner nok ut av det meste.

For øvrig så har jeg prøvd å si ifra direkte tidligere (i pm's til forskjellige). Men denne gangen postet jeg altså en litt mer 'generell' forespørsel her.
- Mad Dok Grotsnik

En form for maleblogg: http://www.dakkadakka.com/dakkaforum/posts/list/423220.page

Jetlag
Site Admin

Post by Jetlag » Sun Jan 08, 2012 9:45 pm

Bra tema. Jeg leser på forumet ofte, men vet stort sett hva alt er og hvor det ligger. Ser at klubber har bedre underkategorier enn turneringer. Her må det nok gjøres noe.

Noen forslag fra dere til en struktur som er lett å lese og inneholder den nødvendige informasjoen? Tenker vi beholder overskriftene, så da blir det det som er under som endres.
-Sir, we are completely surrounded
-Excellent, this means we can attack in any direction

Athene
Enigma Foundry

Post by Athene » Mon Jan 09, 2012 1:40 am

Jetlag wrote:Noen forslag fra dere til en struktur som er lett å lese og inneholder den nødvendige informasjoen? Tenker vi beholder overskriftene, så da blir det det som er under som endres.
Subforumer om turneringer burde inkludere lokasjonen (feks Oslo, Kristiansand, Trondheim osv).

Det er veldig fint at dato står i flere av navnene på subforumer, men det står ikke på alle. Beskrivelsen av subforumet kan evt inneholde dato.

Ellers kommer ikke jeg på noe mer å fikse atm.

TaWaaagh
Fennblade

Post by TaWaaagh » Mon Jan 09, 2012 10:56 am

Det er ikke sikkert at det er store endringene som trengs. Men en liten 'face lift' er kansje ikke dumt.

Det første som trengs er en post i denne delen av forumet. Det står 'Formål for forumet' på toppen, men jeg finner ingen plass det faktisk står om formålet. Hvis formålet f.eks. er 'å gi veteraner en møteplass' så trengs ingen endringer. Hvis formålet f.eks. er 'å spre wargaming hobbyen, å rekrutere, gjøre det enklere å finne fram i jungelen, etc og 'whatever'' ja - da trengs det en liten gjennomgang.

En enkel idé som kan gjennomføres uansett er å lage en post med 'whats-what' og forkortelser. Noe sånt som 'Alliance = Warhammer Fantasy Battle turnering' 'Strategikon = X' 'ETC = European Team Championship'. Og kansje linker til detaljer/subforum.

Det kan være en god plass å starte.
- Mad Dok Grotsnik

Jetlag
Site Admin

Post by Jetlag » Mon Jan 09, 2012 10:08 pm

Enig i at det trengs en liten ansiktsløftning. Men mener det er klart at dette forumet er for alle, enten man er aktiv eller bare leser. Folk her er stort sett imøtekommende og hjelpende på alle mulige spørsmål. Skal tenke litt på om vi trenger en egen post som sier det.

Men at noen av forumenekategoriene ikke er like informativ som de burde være er jeg enig i. Det blir nok en liten gjennomgang om noen dager
-Sir, we are completely surrounded
-Excellent, this means we can attack in any direction

Erling
Battle Boar

Post by Erling » Tue Feb 14, 2012 9:26 pm

For meg som fersk spiller var det veldig fint å oppdage 2d6. Er alltids ting en kan bli bedre på, men hadde det ikke vært for 2d6 hadde denne hobbyen ligget på loftet. Kan jo være fordi jeg er omringet av trær og må kjempe mot både ulv og bjørn for å komme meg på nærmeste postkontor.

Men noe jeg mener er viktigere en akkurat hvordan forumet ser ut, er at en må vite om det! Jeg var ganske mange ganger på butikker i Oslo uten å nevne navn, der jeg lurte på om det var noe miljø for Warhammer i Norge. Ikke alle/eller var like flinke til å informere en stakkars Østerdøl.

Lurer derfor på om det henger oppe noe informasjon feks på Outlands, regner med at slikt ikke er så lett å henge opp på GW?

Ørling
http://www.flickr.com/photos/erlingtrustad/

Athene
Enigma Foundry

Post by Athene » Tue Feb 14, 2012 10:47 pm

Det er en god idè, ja.
Selv har jeg utelukkende hørt\lest om 2d6 gjennom venner som allerede henger her.
Jeg har lenket til 2d6 fra bloggen min, noe alle med blogg kan gjøre.

Dette grenser over til det faktum at miniatyrer(enten det er miniatyrspilling, modelljernbane e.l) blir snakket forferdelig lite om generelt, når man er utenfor de relaterte miljøene.
Folk som ikke allerede er i miljøene, får derfor en mye høyere terskel for å overhodet oppdage at hobbyene og miljøene eksisterer.
Så det vil nok være veldig positivt for miljøet hvis det blir spredd mer informasjon om at 2d6 eksisterer.

ulrik
Juggernaut

Post by ulrik » Tue Feb 14, 2012 11:47 pm

Jeg har et litt mindre viktig ønske: Jeg liker å lese forumet med "Se nye innlegg"-siden, og der er det av og til litt forvirrende siden det er ca 3-4 forum som f.ek.s heter "Generell diskusjon". Hadde det vært mulig å døpe dem om til noe sånt som "Generell Diskusjon 40k" "Generell diskusjon WM/H" o.l.?

Lurer også på om det er mulighet i forummotoren å legge inn en "Se uleste innlegg"-side. Er av og til en del innlegg som jeg ikke har sett som hverken vises på nye innlegg eller aktive innlegg.
eUlrik: Kings of War og Epic: Armageddon

Vil du spille eller teste Epic: Armageddon i Oslo? PM meg!

Ikke Norges beste Kings of War-spiller

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Wed Feb 15, 2012 1:20 pm

ulrik wrote:Jeg har et litt mindre viktig ønske: Jeg liker å lese forumet med "Se nye innlegg"-siden, og der er det av og til litt forvirrende siden det er ca 3-4 forum som f.ek.s heter "Generell diskusjon". Hadde det vært mulig å døpe dem om til noe sånt som "Generell Diskusjon 40k" "Generell diskusjon WM/H" o.l.?

Lurer også på om det er mulighet i forummotoren å legge inn en "Se uleste innlegg"-side. Er av og til en del innlegg som jeg ikke har sett som hverken vises på nye innlegg eller aktive innlegg.

Hei,

det er en link nederst på forsiden. Trykker du på den, markeres alt som lest. Underforumer med nye innlegg vil da få stjerne.
Have you seen the Jack in the Green?

ulrik
Juggernaut

Post by ulrik » Wed Feb 15, 2012 1:24 pm

JackInTheGreen wrote:det er en link nederst på forsiden. Trykker du på den, markeres alt som lest. Underforumer med nye innlegg vil da få stjerne.
Hvilken link?

Uansett, å merke underforumer med stjerne er ikke så viktig for meg da jeg sjeldent ser på hovedsiden - man ser alt fra "les nye innlegg".
eUlrik: Kings of War og Epic: Armageddon

Vil du spille eller teste Epic: Armageddon i Oslo? PM meg!

Ikke Norges beste Kings of War-spiller

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Wed Feb 15, 2012 9:42 pm

Linken som heter "Marker alle forumene som lest".
Have you seen the Jack in the Green?

Athene
Enigma Foundry

Post by Athene » Thu Feb 16, 2012 10:21 am

Knappen er forferdelig godt gjemt, for den ser ved første øyekast mer ut som info enn som en knapp:p
Men den er på venstre side RETT under subforumet "Look out sir", når man ser listen over all forumer her.

Post Reply

Return to “Formål for forumet, rettningslinjer og FAQ”