www må skrives?

Litt om forumet, dets oppbygging, og generellt om etikette på forumet. NYE MEDLEMMER OPPFORDRES TIL Å LESE HER FØR MAN POSTER

Moderators: JackInTheGreen, unseenlurker, EspenR, Jetlag

40kMolde
Trencher

www må skrives?

Post by 40kMolde » Sat Aug 04, 2012 1:38 pm

Irriterer meg hver gang over at man må skrive www. for å komme seg inn på forumet. Hvorfor?

Fardinz0r
Holy Zealot

Post by Fardinz0r » Sat Aug 04, 2012 1:54 pm

vilken netleser er det du bruker?

jeg har ikke det problemet... bruker Firefox
"Da Sergeant Major asked me what my job was an' I said it was to, uh, do what I was told. He said I was a Genius and gave me another medal. I Likes da Imperial Guard!"
- Nork Deddog

Imperial guard: 4370 pts ++
Grey Knights: 744 pts

chranos
Warlock

Post by chranos » Sat Aug 04, 2012 4:10 pm

har firefox på jobben, der må www. skrives, samme i opera. Usikker på IE
Uansett hvordan man ser det er det bare et spill.

[url=http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=14&t=3547]My painting Blog[/url]

40kMolde
Trencher

Post by 40kMolde » Sat Aug 04, 2012 5:19 pm

Har hatt samme problemet i firefox, chrome, ie, safari og android internet.. Fardinz0r, kanskje du har 2d6 i historikken så det blir korigert?

xadhoom
Thorn

Post by xadhoom » Sat Aug 04, 2012 6:42 pm

Hovedgrunnen til at web-admins velger å kreve www som toppdomene har vanligvis med cookies å gjøre. Hvis alle statiske elementer ligger på static.example.com, mens webserveren serverer cookies fra *.example.com (siden man ikke krever www må cookiene se slik ut) vil nettleseren sende med alle cookies, selv om static.example.com ikke trenger dem (siden de er statiske). Det vil med andre ord bli mindre trafikk og færre kall hvis man krever www før kall til de dynamiske elementene på netstedet.

Dette er vanligvis et problem for veldig store nettsteder med mye trafikk. Siden 2d6.no er et såpass lite nettsted med få statiske elementer burde det være en smal sak å sette opp en liten 301 redirect fra 2d6.no til www.2d6.no

Eller så er det jo bare å lage seg et bokmerke, eller bruke en nettleser som fikser biffen selv etter å ha besøkt nettstedet en gang. Jeg bruker Chrome, og trenger bare å skrive tallet 2 i adressefeltet, så skjønner nettleseren hvor jeg ønsker å gå.
Xadhoom

Mine miniatyrer - En miniatyrblogg

Post Reply

Return to “Formål for forumet, rettningslinjer og FAQ”