Tips til nytt miniatyrspill?

Battlefleet Gothic, Blood Bowl, Lotr, Mordheim, Warmaster og annet.

Moderator: Deng_Ham

Ghaundan
Electromancer

Tips til nytt miniatyrspill?

Post by Ghaundan » Sun Apr 07, 2013 7:43 pm

Jeg og noen kamerater vurderer å starte med ett nytt miniatyrspill da vi er begynner å bli små lei games workshop (liker spillene, men prisene og endel av endringene i 6th edition 40k gjør at vi har lyst å prøve litt nytt).

Det er litt forskjellige meninger blant oss om hva vi er ute etter, men jeg tror vi kan luke ut Hobbit/Ringenes Herre fra GW. Jeg og en av kameratene foretrekker sci-fi, mest fordi man kan gjøre så mye artig med det i reglene og units, mens siste mann har litt lyst å spille historiske.

Nå har vi blitt enig om at vi ikke har lyst å starte med virkelig nye/ferske spill, f.eks. kickstarter finansiert. Mest fordi framtiden deres og spillmiljø i Norge blir litt for usikkert. F.eks. Dark Potential og Warzone Ressurection er ute pga dette, selv om jeg liker begge.

Når det gjelder historiske har jeg sett litt på flames of war, men er usikker på hvordan det fungerer å få kjøpt det inn til Norge samt litt beskrivelse av hvordan de forskjellige landene fungerer. Jeg skjønner at tyskland/USA har bedre, men færre, enheter enn f.eks. Soviet, men hva med frankrike, og polen?!

På sci fi vet jeg om warma/hordes, og det virker som ett ganske sikkert valgt, men figurene er ganske dyre så noen som vet om noen gode nettsider å kjøpe de fra? Med pris tenker jeg per modell og ikke hvor få man faktisk trenger for å spille en ok kamp ;)

Såg også på Dropzone Commander, men det virket VELDIG dyrt med en starter army og jeg fant ingen startpakke. Noen som har spilt og vet noe om det?

Gi gjerne beskjed om dere vet om noen spill jeg burde se på og eventuelt gode nettsider med informasjon om spillet og hvor jeg kan kjøpe!

Takker på forhånd.

Templar
Wraith Engine

Post by Templar » Sun Apr 07, 2013 8:38 pm

Jeg brukte ofte thewarstore når jeg bestilte W/H før.
Nå er ikke W/H i seg selv så dyrt å holde på med, da en ikke trenger et stort antall modeller for å spille en kamp.

Dere kan jo også se på Infinity http://www.infinitythegame.com/infinity/en/
Sci fi og skirmish men trenger en del terreng for å spilles sikkeligt.
Mr Everblight!

Ghaundan
Electromancer

Post by Ghaundan » Sun Apr 07, 2013 9:26 pm

Ja, for all del. Warhammer vs Warhahordes så er pris ganske motsatt av hva man skulle tro. Warhammer er billigere modell for modell, men det hjelper lite når man må stille med så mange mer. Jeg vet at warmachine og hordes fungerer ilag, men gjør de det på en god måte eller blir det fort ubalanse? Hvor mye må man ut med for en O.K. hær?

Har kun sett litt på infinity, får se litt mer på det! Vet du om noen gode youtube kanaler, eller nettsider jeg kan se på for å få ett greit innblikk i spillet?

Templar
Wraith Engine

Post by Templar » Sun Apr 07, 2013 9:42 pm

Forum siden til den jeg linket er det en del lesestoff.
http://www.youtube.com/user/CorvusBelliSLL der er youtube siden til de som lager infinity.

Vil si W/H er godt balansert, hordes kan slite litt mer på lave poengsummer som 15 og 25, men på 35 og 50 poeng fungerer det supert.

En 15 poengs hær som inkluderer en battlebox vil komme på tja 500nok sånn ca.
Så ganske rimeligt å komme i gang, så kan en bygge seg opp fra 15 poeng til 25 poeng med en eller to units.
Mr Everblight!

Ghaundan
Electromancer

Post by Ghaundan » Sun Apr 07, 2013 9:48 pm

Whops, så ikke lenken i første posten. Da er jeg igang i "how to play" videoer. Jeg har ett sett med terreng fra Battle Systems som skal settes sammen når jeg har fått gjort unna flytting i sommer.

Tipper det er 28mm scale så da burde det fungere fint. Ser de har ett ganske spennende terreng oppsett i tutorial videoene også, så får se om det ikke blir enda mer urbant terreng på meg :)

Templar
Wraith Engine

Post by Templar » Sun Apr 07, 2013 10:08 pm

Startpakkene til infinity er ikke balanserte, de er bare for å gi deg et antall modeller å spille med, Combined Army sinn ligger i overkant av 200 poeng, og Haqqislam sinn i underkant av 150 poeng.
Mr Everblight!

chriss
Battle Boar

Post by chriss » Mon Apr 08, 2013 9:03 am

Jeg stemmer i for Infinity, der trenger du færrest modeller. Samt det er veldig balansert(når du har lært deg reglene), bare ligg unna T.A.G's de første 6 månedene. Lær dere reglene skikkelig, mye å huske på i starten, og det gir veldig store avvik om dere spiller feil.
10-20 modeller og du har nok variasjon til å kunne lage mange forskjellige lister.
Men ja, du trenger masse tereng(line of sight blocking er viktig).

En stor fordel er at reglene ligger ute gratis som pdf på nettsiden, og dere kan da teste det med 40k modeller som proxy.
http://www.infinitythegame.com
Infinity: Combined Army

havard
Juggernaut

Post by havard » Mon Apr 08, 2013 12:32 pm

Jeg vet lite om miniatyrspillmiljøet i Møre og Romsdal, men et argument for W&H er at det har en stor spillerbase i landet. I den engelsktalende delen av verden har jo W&H vært det tredje mest populære spillet etter WHFB og 40K. Etter at det kom i sin andre utgave har det også kvittet seg med barnesykdommene som plager så mange av de nyere spillene.

Infinity i likhet med Malifaux befinner seg så vidt jeg forstår litt tidligere i denne prosessen, og kan trenge ennå noen år på å feste seg.

WoF virker som det har dabbet litt av her på Østlandet.

Kaptajn Congoboy
Archangel

Post by Kaptajn Congoboy » Mon Apr 08, 2013 4:45 pm

Jeg spiller WM/H og Infinity og har en Dropzone Commander-hær jeg ikke har fått prøvd ut.

Dropzone Commander kan jeg egentlig ikke uttale meg ordentlig om. Reglene ser greie ut (de likner litt på en krysning mellom 40k og Epic, med endel morsomme regler for nettopp dropships) men jeg kan ikke komme med noen umiddelbare anbefalinger da jeg ikke har spilt det.

Fordelene med WM/H:
1) Reglene. Jeg har så langt ikke sett noe mer gjennomarbeidet spillsystem på markedet. Det er jo ikke helt feilfritt, men stort sett finner man lett frem til svar på alle regelspørsmål man har. Om man liker et system med normalfordeling på terningkast (dvs man kan lett regne seg frem til odds) kan det også være en pluss. Privateer er også voldsomt flinke til å svare på regelspørsmål.
2) Skalering. Man kan fint starte med Battleboxer og spille dem i månedsvis før man oppgraderer, og det er ikke veldig lang vei til 35 pts, den minste turneringsstørrelsen.
3) Miljøet. I Norge er det vel det 3. største systemet. I USA selger det ifølge uavhengige distributører (som står for 80% av salget) bedre enn Fantasy.

Ulemper med WM/H:
1) Kompleksiteten etter hvert. Spillet er enkelt, men man skal ikke regne med å slå en erfaren motstander hverken den første, andre eller tredje gangen. WM/H belønner kunnskap om spillet og det å kjenne din og motstanderens figurer og egenskaper enormt mye. Dette kan være vanskelig for helt nye spillere
2) Pris; det er ikke mye billigere enn WM eller 40k figur for figur. Du trenger selvsagt langt færre figurer enn WM/40k, men flere enn Infinity
3) Det krever mer å bygge mange WM/H figurer enn 40k/Fantasy. Mye metall, selv om plast er på vei.

Fordelene ved Infinity:
1) Skala. Du trenger svært få figurer og kan leve lenge med en 8-10 stykker - ihvertfall frem til motstanderen din begynner å bygge nøtter du ikke har løsninger på.
2) Pris. Figurene i seg selv er dyrere enn WM/H og 40k/Fantasy, men du trenger som nevnt svært få av dem.
3. "Forskjelligheten" i systemet. ARO/Orders er en helt annen måte å spille figurspill på, og når det fungerer, så er det et utrolig artig system.

Ulemper med Infinty:
1) Terreng. Du trenger, bokstavelig talt, bøttevis. Vi har bygget i snart 2 år og har nok til 2 bord. Det oppveier på mange måter prisen på figurene. Har du mye tid kan du selvsagt bygge det billig.
2) Kompleksiteten til å begynne med og etter hvert. Vi har spilt i 2 år (1 år "seriøst") og reglene er fortsatt ikke helt klare for alle enda. Det er enorme mengder av dem og de er oversatt fra spansk og henger ikke alltid 100% sammen. Infinity kan være et veldig vanskelig spill i å lære seg. Har du noen som kan spillet fra før av gjør det saken enormt mye lettere.
3) Infinityfigurene slår alle rekorder i fiddly, små, kompliserte figurer. Skaff dere 0,3-0,5mm hoder på hånddrillene deres først som sist, for ALT må pinnes, ellers detter det av.
4) Miljøet ;). Dere blir den andre gjengen som spiller Infinity i Norge etter oss i Oslo. Velkommen til! :D
-Kaptajnen

Surmelk
Enigma Foundry

Post by Surmelk » Wed Apr 10, 2013 1:43 pm

Jeg vil varmt anbefale Epic Armageddon. :shock:

Supert dersom man liker fluffen til GWs 40k. Langt bedre spill enn 40k og beste spillet til GW etter min mening.

Skalaen med små miniatyrer og stort bord, åpner fine muligheter for bruk av fly, titaner mv. Spillerene flytter en enhet annhver gang. Skalaen og det at man bytter på å flytte (ikke en spiller alt om gangen) gir en helt annen flyt og strategi enn andre spill (unntatt kanskje Dropzone commander).

Reglene er gratis tilgjengelige på nettet og kan sjekkes der :

http://www.net-armageddon.org/page/rules.

Sjekk evt også et aktivt forum som har battle reports mv på:

http://www.tacticalwargames.net/taccmd/ ... 1cc6b8a7b7

Miniatyrer fra GW og FW holder vanlig pris derfra. Men mye er billig på nettet hos alternative produsenter mv. og ebay da.

Ulempene er at det er noe manglende support fra GW/FW. Samt at det er begrenset med spillere.

Dersom man sammenlikner med Dropzone commander, er min oppfatning:
- Epic har bedre regler og er billigere ift regler/miniatyrer
- DZC har finere miniatyrer og bedre support fra produsent.
- Det er få spillere i Norge for begge systemene.

Lykke til !

Ghaundan
Electromancer

Post by Ghaundan » Wed Apr 17, 2013 1:14 pm

Beklager for manglende tilbakemelding! :) Vi får diskutere det litt internt og se hva det ender opp med.

Tror nok ikke det blir warhammer epic dessverre, vil helst ha ett miniatyrspill som er "trygt" i den forstand at det er støttet av en utgiver og ikke er i stor fare for å bli avsluttet.

FluffyGoat
Stannis Brocker

Post by FluffyGoat » Mon May 06, 2013 9:05 am

Warmahordes er vel beste budet tenker jeg.

Jeg skjønte at dere vare ikke hypp på Kickstarter-prosjekter eller nystartede spill - men vil da likevel nevne Kings of War (fantasy) og Warpath (sci-fi) fra Mantic Games. De har ihvertfald mye billigere modeller.

Jeg har KoW-regelboken og reglene der er veldig bra og mange av de manglende figurer til kommer her henover sommeren - det er stort sett som WHFB ville sett ut om man om-designet det idag i ett forsøk på å forenkle rotet med special rules og speede opp gameplayet (faktisk designet så man kan bruke skakk-ur for mere intens gaming). Minussene ifht WH fantasy er at magien er litt kjedelig og at det ikke er noen special characters (det er dog en expansion på vei som fikser det sistnevnte).

Warpath er fortsatt i beta og kommer sannsynligvis som Kickstarter til høsten. Jeg vil tro mye av stats/mekanikken blir som i KoW, bare mere skirmish-basert. Og de har space dwarves!
Sjekk Kickstarteren de kjører nå for Deadzone, som er en boardgame-versjon av Warpath, og vil litt er en preview for det spillet. http://www.kickstarter.com/projects/174 ... board-game

Felles for begge spillene er at det ikke overraskende er en del konsept-overlapp med GW, så man kan bruke mange av figurene fra/til begge systemene.

ulrik
Juggernaut

Post by ulrik » Thu May 09, 2013 4:03 pm

Hvis dere vil spille i et større "Norgesmiljø" som ikke er 40k/Fantasy er det egentlig bare ett svar, og det er Warmachine/Hordes. Hvis dere vil ha et spill som dere mest spiller for dere selv er valgmulighetene mye større. Jeg ville tenkt gjennom hva slags spill dere vil spille:

- WM/H er knalltøft hvis man vil fokusere på å spille spill som en utfordring. Det tåler å bli spillt "hardt" uten å bli kjedelig, mye bedre enn 40k/Fantasy. "Big Skirmish", reglene er på mange måter et skirmishspill men man bruker en del flere figurer enn et skikkelig skirmishspill som Necromunda eller Infinity.

- Infinity kjenner jeg ikke, men skal være et veldig bra skirmishspill. Blir noe annet enn å spille WM/H eller 40k

- Necromunda er "dødt" som Epic, men reglene finnes på nettet og det er mange kilder til alternative figurer. Ikke like avanserte regler som Infinity, men så vidt jeg vet det eneste skirmishspillet lagd som kampanjespill hvor folka dine får kule skills og blir tøffere etterhvert.

- DZC og Epic har større slag enn de ovennevnte, men ingen av dem kommer opp på størrelsen med store slag som i f.eks. 2. verdenskrig. Til sånt trenger mann mer abstrakte regler hvor en base er et kompani eller en bataljon, mens både epic og DZC operer med 1 mann = 1 figur. Har alternerende tur (begge spillere bytter på å flytte tropper og angripe gjennom runden, i motsetning til 40k eller WM/H hvor en spiller flytter alt og så er det neste mann sin tur). Det er kjempefint til å få et spill hvor man hele tiden må tenke og lar deg reagere på fienden, men det tar også relativt lang tid med all den tenkinga. Hjernen min blir mer grilla av et slag Epic en de fleste andre spill jeg spiller.

Epic er "trygt" i den forstand at det allerede er avsluttet av GW, så det blir ikke mer offisiell støtte av det, eller offisielle figurer. Så skjønner godt hvis man ikke vil starte.

Men:

- Det er et spill satt i 40k-universet som har et annet system enn 40k som (etter min mening) er mye bedre.
- Reglene er langt på vei ferdige, med et stort antall hærer (langt flere enn GW hadde ute på sine sider den siste tiden).
- Det er også et stort utvalg figurer, som ligner mer eller mindre på GW sine. Jeg vet om minst 3-4 selskap som produserer alternative figurer ment for epic (Exodus Wars og Onslaught Miniatures, Dark Realm Miniatures samt Troublemaker Games som holder på å lage en 6mm linje). Prisene varier fra produsent til produsent (jeg har betalt fra en femmer til tjue kroner per infanteribase med fem figurer).

Jeg har prøvd én demo av Dropzone Commander, og jeg bet meg kanskje litt mye det jeg ikke likte: Skytereglene er en kombinasjon av de dårligste elementene til WM/H og Epic: Hvert våpent kan skyte på hva det vil og resolves individuelt, men hele gruppa må erklære hva de skyter på samtidig. Lang tid på å assigne skudd og så lang tid på resolve dem. Infanteri kommer på baser, men de har stats nesten som individuelle figurer: Hver figur på basen er et "wound", og basen mister angrep ettersom den mister figurer. Nettoen er at det har en miks av regler hvor noen hører hjemme i skirmish spill og noen i spill for større treffninger.

Igjen, jeg har bare spillt en eneste demo, så jeg er ingen ekspert. Det var masse regler jeg likte der også, men mitt inntrykk er at de har tatt det beste fra epic og så forvansket det med en del ting jeg personlig ikke liker...
eUlrik: Kings of War og Epic: Armageddon

Vil du spille eller teste Epic: Armageddon i Oslo? PM meg!

Ikke Norges beste Kings of War-spiller

ulrik
Juggernaut

Post by ulrik » Thu May 09, 2013 4:09 pm

Historiske krigsspill: En stor fordel er at miniatyrer og regler ikke har noen direkte sammenheng (med et mulig unntak for Flames of War). Jeg har spillt veldig lite historisk selv (begynner vel å bli over ti år siden sist), men det er et hav av forskjellige systemer og figurer der ute. Baser kan variere, men ellers er det bare å bestemme seg for en periode og så bør man kunne mikse og matche systemer og figurer.
eUlrik: Kings of War og Epic: Armageddon

Vil du spille eller teste Epic: Armageddon i Oslo? PM meg!

Ikke Norges beste Kings of War-spiller

Post Reply

Return to “Andre spill”