Classic BattleTech - Noen som spiller dette ellers i Norge?

Battlefleet Gothic, Blood Bowl, Lotr, Mordheim, Warmaster og annet.

Moderator: Deng_Ham

Knallogfall
Fennblade

Classic BattleTech - Noen som spiller dette ellers i Norge?

Post by Knallogfall » Thu Jul 03, 2014 7:07 am

Alle er vel til en viss grad glade i store roboter som skyter hverandre sønder og sammen, og BattleTech har stort sett vært originalen innen bordspill. Spilles i 6mm skala på hexmaps, men har regelsett for å spilles på vanlige bord med målebånd. Spillet er 30 år gammelt, og har ikke endres spesielt mye siden gamle dager, det er relativt stabilt og greit sånn sett.

På vinteren i fjor kom det en nyutgivelse av starter-pakken med alt som trengs til 2+ spillere og vel så det, som kombinert med masse gratis ressurser på nett gir ett godt grunnlag for spilling på de fleste nivåer. Siden selskapene som har stått bak systemet har gått dunken av ymse rare årsaker (interne stridigheter, søksmål, eierselskap har gått konkurs, osv) har det ikke alltid vært lett å anskaffe alle utvidelsene, men det ble vel nevnt at flere av de andre regelbøkene skulle bli trykket opp på nytt.

I uansett tilfelle gikk eg til anskaffelse av startsettet og bestilte noen ekstra modeller på eBay. Driver også og kikker etter billige 6mm alternativer for kjøretøy og slikt. Fikk spilt litt før sommeren, og det er rimelig solid, men har ikke sett det nevnt så mye innenlands. Det som blir sagt er stort sett positivt, det er bare ingen som spiller! Regner med at det finnes noen spredd utover, men har ikke sett antydning til noe organisert. Kanskje enklere å snuse seg frem til noe i hovedstaden, men kan ikke reise til Oslo hver helg heller. Er litt vag interesse fra ymse hold, men dette må vente til etter folk kommer tilbake fra sommerferie.

Synes selv BattleTech er solid og artig, virker greit balansert også for det meste, og er relativt billig i drift. Man kan kjøpe poser med hexbaser for en slikk og ingenting for spillbruk og montere diverse alternative modeller på, sånn sett er det ganske greit.

Ravage
Greylord Outrider

Post by Ravage » Fri Oct 03, 2014 12:59 am

Battletech er som du sier; noe alle snakker varmt om, men som ingen spiller. Jeg husker reglene var litt clunky 70-talls da jeg prøvde dem for en del år siden, men hexideen er noe jeg alltid følte var overlegen tommestokkene i gw sine spill. Det ville spart f.eks. 40k for mye krangel, regelmas og gjort spillet raskere dersom det ble spilt på hexes :)

Hvor er du i landet?

Obiken
Battle Boar

Post by Obiken » Fri Oct 03, 2014 10:35 am

Spilte det mye helt på starten av 90-tallet, og har det meste utgitt på den tiden av FASA. Men datt av og er ikke sikker på om lysten til å prøve det igjen er helt der dessverre.
Kenneth
Spiller Protectorate of Menoth i Warmachine.

xadhoom
Thorn

Post by xadhoom » Fri Oct 03, 2014 10:41 am

Spilte det for mange, mange år siden, men alt ble mistet/kastet i en eller annen flytteprosess.

Spiller fortsatt store roboter, men da er det MechWarrior Online som gjelder.

Det største problemet med Battletech i mine øyne er at modellene er veldig dårlige, og designene ganske clunky. Det MechWarrior Online har gjort med designene er utrolig imponerende, og de som har 3D-printet miniatyrer med de 3D-filene har fått noen ganske tøffe figurer.
Xadhoom

Mine miniatyrer - En miniatyrblogg

Obiken
Battle Boar

Post by Obiken » Fri Oct 03, 2014 11:26 am

Utrolig imponerende de han har lagd.

Tror jeg får sjekke MechWarrior Online, har spilt flere av MechWarrior spillene tidligere.
Kenneth

Mau
Electromancer

Post by Mau » Fri Oct 10, 2014 8:22 pm

Jag har ochså köpt mig grundboxen (i somras). Kommer ihåg att jag spelade Classic BattleTech med en kompis i början på nittiotalet. Aldrig spelat det sedan dess, men kärleken till stora robotar finns kvar.

Jag tar gärna och spelar lite någon gång i Oslo. Mina modeller är dock ur stånd för tillgället grundat en olycka med primer...

Jag var även inne på att köpa böckerna till Alpha Strike (vilket är ett tabletop spel i samma skala: högre abstractionnivå men mer snabb spelat).

Tror även att de nyare modellerna från Iron Wind är av bättre kvalitet på sculpten än de som är i startboxarna.

Spelar ju även MWO jag, sedan två veckor idag.

Knallogfall
Fennblade

Post by Knallogfall » Sat Oct 11, 2014 7:08 pm

Ravage wrote:Battletech er som du sier; noe alle snakker varmt om, men som ingen spiller. Jeg husker reglene var litt clunky 70-talls da jeg prøvde dem for en del år siden, men hexideen er noe jeg alltid følte var overlegen tommestokkene i gw sine spill. Det ville spart f.eks. 40k for mye krangel, regelmas og gjort spillet raskere dersom det ble spilt på hexes :)

Hvor er du i landet?
Pleier å spille i Kristiansand, har fått ett par stykker til å prøve og stort sett er responsen positiv, men har ikke fått pusjet det så mye i det siste.
Obiken wrote:Spilte det mye helt på starten av 90-tallet, og har det meste utgitt på den tiden av FASA. Men datt av og er ikke sikker på om lysten til å prøve det igjen er helt der dessverre.
Kjøper TROs om du har dem! :P
xadhoom wrote:Spilte det for mange, mange år siden, men alt ble mistet/kastet i en eller annen flytteprosess.

Spiller fortsatt store roboter, men da er det MechWarrior Online som gjelder.

Det største problemet med Battletech i mine øyne er at modellene er veldig dårlige, og designene ganske clunky. Det MechWarrior Online har gjort med designene er utrolig imponerende, og de som har 3D-printet miniatyrer med de 3D-filene har fått noen ganske tøffe figurer.
Hadde vært mer positiv innstilt til MWO om utviklerene ikke var såpass daffe! De ligger ett par år etter skjema med ting de lovte når de samlet inn penger i starten, og har vært lite imøtekommende tidligere, selv om det har blitt bedre i det siste tror jeg litt sunn skepsis kan være lurt. Det stemmer nok at MWO har noen flotte designer og Battletech skulle hatt ett ansiktsløft, men pga lisensiering og andre problemer kan ikke de designene overføres til fysiske modeller. Når det er sagt har Ironwind laget en del tøffe designs i det siste, og selv noen av klassikerene er ganske kule på ett eget retro vis. Den nye Black Knight modellen er ganske hardkjerna!

Robotech RPG Tactics sine modeller skal også være kompatible med Battletech i skala, og siden Battletech pleide å bruke en del designs ifra Macross er det også ett mulig alternativ.

Obiken
Battle Boar

Post by Obiken » Tue Oct 14, 2014 12:10 pm

Har siden dette emnet dukket opp vært hektet på MechWarrior Online. Veldig morsomt så langt, men har ikke punget ut noen penger på det. Litt skepsis til utvikleren, og usikker på hvor lenge det er morsomt å spille det som er i spillet så langt, to lag på 12 hver skyter hverandre i filler..

Men det er free to play, og hatt mye moro for null cash så langt.
Kenneth

Knallogfall
Fennblade

Post by Knallogfall » Tue Oct 14, 2014 10:39 pm

De nerfet hvor mye penger du tjener ved grinding for å få folk til å bla opp og betale 200 kroner per stykk for de gode mechene. Han karen som er sjef for balanse og prissetting var visst ansatt hos Nexon tidligere, og da vet man at det skal tynes. :?

Knallogfall
Fennblade

Post by Knallogfall » Fri Oct 31, 2014 12:42 pm

Har bestilt meg ett sett vinylmatter å spille på, er svært begeistret for dette spillet og håper å få noen andre interessert. Med en splitter ny Dragon II og en god blanding andre modeller håper eg å overbevise noen om at det ikke er så galt!

De kjører en Iron Painter konkurranse på de offisielle forumene også, god unnskyldning for å sette andre ting til sides og bruke litt tid på en eller to BattleTech modeller.

Post Reply

Return to “Andre spill”