Jeg skal dæsken meg gi deg Specialist Games! Man o'War!

Battlefleet Gothic, Blood Bowl, Lotr, Mordheim, Warmaster og annet.

Moderator: Deng_Ham

Kaptajn Congoboy
Archangel
Posts: 2798
Joined: Sun Jan 18, 2009 4:05 pm
Location: Oslo

Jeg skal dæsken meg gi deg Specialist Games! Man o'War!

Post by Kaptajn Congoboy » Sun Jan 18, 2009 4:07 pm

X-post fra Hyperionforumet.

En lørdag kveld kom jeg og min nye Man o'War gaming buddy Anders på at det var en god ide å tørke det for min den 16 år gamle støvet av våre Man o'War*-flåter og prøve ett spill. Ingen av oss kunne reglene helt. Min flåte var en hel del mindre enn det blir anbefalt å spille med og hans måtte derfor reduseres litt. For å få det poengmessig til å gå opp og samtidig ha med flyvende skapninger måtte vi lage en husregel om at min ene Man o'War fikk en omtrekning av Man o'War kort, noe som nok gjorde den ganske trimmet i forhold til hvordan den ville vært i et vanlig spill. Men hva gjør vel det? Det ble til en 725 pts Orc vs Bretonnia kamp, der jeg hadde kjøpt 2 ekstra Man o'War kort.

Jeg oversetter ikke skipsnavnene da det vil bli litt corny med orkeflåten, som har noen sære navn på både skip og våpen...det er teit nok som det er, i god GW-orkestil.

Først kan vi her se orkenes Waarghmada, på vei inn mot Bretonnias kyster for å spre død og ødeleggelse:
Image

3 Hulks, en av dem med Long Range Big Chukkas (store katapulter som gir -1 på saving throw) og Waarghmiralen om bord, 3 Drilla Killas, 3 Bigchukkas (ps: orkenes katapulter heter Big Chukkas, de små skibe Bigchukkas. Flott GW :-D) og en Wyvern Rider. En ikke uunseelig mengde Boyz er klare til kamp under Waarghmiral Anders.

Mot dem står Bretonnias stolte sjømenn under Hans Fortreffelighet, den for anledningen forfremmede Admiral Congoboy:
Image
1 meget trimmet Galleon med War Leader, Swivel Guns og Divine Icon of Wrath med Admiralen selv om bord. 3 Corsairs, 6 Buccaneers og 3 Pegasus Riders står klare til å møte orkenes flåte.

Flere av skipene er uten seil og delvis master; vi har dem alle sammen, men de har ligget lagret lenge og vi hadde ikke tid til å sette dem på igjen. Bretonniaskip ser ellers mye bedre ut med master og seil, særlig om man setter på Klyvere/Jagere eller hva det nå heter (de trekantede foran), som ikke var med i originalesken.

Poeng til dem som ser eggekartongen. Hjemmelaget terreng fra 1993, juhuu!

I grålysningen seiler flåtene opp mot hverandre. Orkene har plassert Hulkene i midten, skjermet av Bigchukkaene. Wyvern Rideren står klar til å fly frem og Drilla Killaene står ute på den høyre flanken:

Image

I horisonten skimter de Admiral Congoboys flåte:
Image

Buccaneerene skjermer Corsairsene og Galleonen mens Pegasus Riderene står klare til å møte Wyvernen før den kan gjøre noe skade.

I runde 1 seiler flåtene stort sett bare frem mot hverandre. Bretonnia vinner initiativet og starter med en gruppe Buccaneers:
Image
Anders åpner sin runde med å kaste 3 1'ere på en av hans Drilla Killas movement og den starter sin nye karriere som ubåt uten oppdrift. Ingen lovende start...

Image
Kampen begynner på alvor! Pegasus Riderene flyr frem mens det blinker i rustninger og bannerne på lansene vaier i vinden. Lederen og hans ene kollega gir seg i kast med Wyvernen og selv om en av ridderne stuper og faller ned i bølgene klarer lederen å få spiddet Wyvernen når han kommer inn med sine angrep. Det grønne bestet faller dødt ned i havet under. Fullt så heldig er ikke den siste Pegasus Rideren, som selv om han klarer å rydde ut halvparten av mannskapet på den forreste Drilla Killaen alikevel bukker under for orkenes innbitte forsvar.

Image
Den forreste Drilla Killaen kaster høyt nok og drillen borrer seg inn i en Buccaneer, som slett ikke kan tåle slik mishandling av skroget, velter og begynner å synke. Uheldigvis klarer ikke den andre Drilla Killaen å rekker frem til Bretonnias slaglinje.

Image
Hevn! Samtlige Corsairs glir inn blant Drilla Killaene og tordnende kanonskudd lyder over vannet. Galleonen slutter seg til dem og avfyrer spillets kraftigst mulige bredside uten magi eller de merkelige 1d6-bredsidegreiene Dark Elves skyter med (5 terninger på kloss hold). Selv om den fremre Drilla Killaen mister både skovlhjul og drill og blir satt i brann, og den andre mister drillen og et mannskap, er alikevel resultatene nedslående dårlige for de kraftigste skipene i Bretonnias flåte - heldigvis er ikke 1-crew Drilla Killaer uten drill særlig farlige. En Hulk seiler frem og avfyrer Big Chukkas mot Buccaneerene men bommer. Som svar får den et par katapultsten tilbake, og blir lettere skadet. Et enkelt Big Chukkaskudd fra orkenes flaggskip trefer den bakre masta og faller nedover til først akterdekket og så det sentrale kanondekket på på den ledende Corsairen, som nå er nede i 1 ternings bredsider! Oh noes!

Image
Så kommer øyeblikket enhver Admiral fra kongeriket lever for. Hele slaglinjen av større linjeskip og flaggskipet seiler inn foran to av orkenes Hulks og avfyrer en mektig bredside som ødelegger orkenes flaggskips Iron Klaws og både Smash-Hammerene og skovlhjulet på den andre, som nå må klare seg med seilene sine. Vinden snudde i starten av runden og favoriserer Bretonnia, slik at orkene vanskelig kan manøvrere under seil uten å seile opp mot vinden, som vil stoppe dem. Hulken som mistet skovlhjulet seiler frem og border den ene Corsairen forfra slik at mannskapet ikke kan bruke bredsidene til å avfyre kardesk, og etter å ha mistet to tredjedeler av mannskapet sitt klarer Corsairen endelig ved stort hell klarer å kutte entrehakene og vil forsøke å flykte i neste runde.

Ute på den andre flanken har den tredje Hulken fått tak i en Buccanner med Iron Klaws (den kan gripe et skip om den kaster over avstanden til det på 1d6 og immobiliserer det hvorpå den kan dra den til seg om skipet ikke er en Man o'War som Galleonen og Hulks er) og etter først å ha banket den i stykker med Smash-Hammers border orkene den, utrydder mannskapet og senker det lille skipet. Den siste Pegasus Rideren har fanget Drilla Killaen og utryddet det gjenværende mannskapet. Grunnet regelmisforståelser har den så senket skipet; egentlig skulle Drilla Killaen bare bli liggende uten mannskap.

Image
Så samles Bretonnias Galleon og Corsairs omkring orkenes flaggskip, som blir alvorlig skadet av bombardementet: Big Chukkas, Smash-Hammers og Iron Klaws blir skutt i stykker og en mannskapsmarkør dør i infernoet (4 igjen). Hulken og Waarghmiral Andes gir dog ikke opp, og rygger med skovlhjulene inn i Corsairen med kun 1 mannskapsbrikke tilbake. Orkene rydder raskt dekket på Corsairen på tross av en haglstorm av kardesk fra kanonene (Bretonnias ene mannskap + 3 for 3 kanoners kardesk + 1d6 mot Hulkens 4 gjenværende mannskap +1 for admiralen +1d6), og sender et prisemannskap over.

Image
Siste runde! Pegasus Rideren flyr tilbake og dreper orkenes prisemannskap - det er stort sett slike ting flyvende skapninger er gode til om de ikke medfører bomber eller spruter ild eller noe i den stilen. Galleonen seiler frem til den* nesten uskadede Hulken til høyre i bildet og med en dobbel bredside senker den en Bigchukka og skader Hulkens Smash Hammers og Iron Klaws. Hulken seiler videre og får avfyrt noen Big Chukka skudd mot Galleonen og ødelegger noe av riggen og et Gun Deck. En Buccaneer seiler over til den tomme Corsairen og får satt mannskap over slik at samtlige Corsairs kommer seg utenfor rekkevidde av de hylende grønne hordene ombord på Hulksene.

På dette tidspunktet bestemte Waarghmiralen seg for å kaste inn håndkledet, da det så ut som om det ville bli vanskelig for ham å manøvrere seg slik at han kunne borde de større fiendtlige skipene - og uten Smash-Hammers og Iron Klaws ville han sannsynligvis ikke kunne få skadet dem i noen særlig grad. Bigchukkaene hadde vist seg like så ubrukelige som vi hadde regnet med - det å ikke kunne flytte og skyte er et enormt problem for dem.

Vi gjorde masse feil under spillet (jeg har kun spilt 3 slag tidligere for 16 år siden og Anders har aldri prøvd spillet): når et skip skal disengage mister det 1/2 av sin movement og dyttes klar af fienden, ikke de 2 eller 3" vi spillede med. Katapulter og Big Chukkas kan ikke skyte over andre skip på medium range, som vi spilte med. Flere ganger glemte vi at samtlige linjeskip skal flytte før noen av dem skyter. Når et skip under seil seiler opp mot vinden spilte vi helt korrekt med at den må stoppe, men den må også bruke neste runde på å snu én enkelt gang ut av vinden, den kan ikke bare seile videre.

Taktisk sett var det ganske enkelt. Buccaneeren på høyre flanke fungerte som åte for den ene Hulken slik at jeg kun hadde 2 Hulks og Drilla Killaene å stri med (Bigchukkas kan virkelig ingenting) mens jeg klarte å få flere runder med 3-5 ternings bredsider avfyrt mot Hulkene. Så uerfarne som vi er skal vi nok dog spille noe mer før vi prøver å teorisere for mye. Det å være helt avhengige av vinden er et stort minus for Bretonnia, og selv om orkenes tredemølledrevne skovlhjul kun kan flytte dem 4" i runden hjelper det masse om de er nær fiendens skip.

Alt i alt var dette så morsomt at jeg seriøst vurdere å beholde mine Man o'War ting - planen var å selge dem.

Vi avslutter med et bilde av Bretonnias triumferende flåte som seiler hjem til L'Anguille!
Image

Vive le Roi!

*Man o'War ble utgitt av Games Workshop i 1993 og overlevde de foreskrevne to årene GW's "specialist games" skulle melkes for penger i følge GW's til tider noe merkelige businessmodell. Det var i lang tid det eneste fantasiminiatyrspillet i verden med flåtetema (og er i mine øyne fortsatt det beste), og har et meget solid grunnregelsett, i kontrast til det meste GW gir ut, og til dels meget ubalanserte flåter, som de fleste nok kjenner igjen fra GW - dog er det ikke i nærheten av å være så ille som f.eks. Skaven i Mordheim. Som alltid finnes det noen som fortsatt spiller disse spillene, 14 år etter at GW sluttet å selge dem.
-Kaptajnen

noneshallpass!
Enigma Foundry
Posts: 451
Joined: Sun Jul 09, 2006 5:41 pm
Location: Oslo

Post by noneshallpass! » Mon Jan 26, 2009 11:46 pm

Det ser veldig gøy ut. Har reglene liggende tror jeg, men ingen figurer.
Virker ikke som det kommer noe re-release med det første heller. LotR har vel tatt over den greia med 2 års spill. Når jeg snubler over det på ebay virker prisene stive :?

Slayer
Timotei
Posts: 518
Joined: Mon Aug 29, 2005 10:47 am
Location: Oslo

Post by Slayer » Tue Jan 27, 2009 12:18 am

En fantastisk rapport! :D Godt jobba!

Kaptajn Congoboy
Archangel
Posts: 2798
Joined: Sun Jan 18, 2009 4:05 pm
Location: Oslo

Post by Kaptajn Congoboy » Tue Jan 27, 2009 8:09 am

Ja, det er dyrt på eBay...men om man vil spille 1100pts trenger man typisk (for Bretonnians) 1-2 Galleons (150pts hver) , 3 eller 6 Corsairs (300pts for en skvadron på 3), 1 sveit Pegaus Riders (75pts, anti-flyer), 2-3 skvadroner Buccanneers (75pts for hver skvadron med 3) og et Sea elemental (100pts, viktig for HE og Brets som er avhengig av vind) - på toppen kommer en Wizard Lord til 150 og kanskje et Archer Company eller to som anti-flyer armament - begge gratis i rede penger da de ikke har figurer - og Man o'War cards til 25 pts hver - også gratis i penger. Corsairsene kan gjøre prisen stiv - Bretonnians er den klart dyreste flåten nå til dags, men utover det er det alikevel betraktelig billigere å spille MoW med vanvittig dyre figurer enn å spille WHFB eller 40K med dagens nypriser. Hovedproblemet er snarere å finne figurene!

Det finnes en yahoo-group, Sea of Claws, som supporter spillet og klager mye over at GW ikke gidder å gjenutgi ihvertfall mastene....
-Kaptajnen

verzutiko
Fennblade
Posts: 121
Joined: Tue Feb 13, 2007 9:33 am
Location: Moss

Post by verzutiko » Tue Sep 27, 2011 1:10 pm

Det ser ut til at GW relanserer dette spillet under navnet Dreadfleet!

Image
Image
Image

What is Dreadfleet?

Dreadfleet is a boxed tabletop miniatures game that includes everything you need to make war on the turbulent seas of the Warhammer world. At your command are two fleets of ships - the Dreadfleet led by the Vampire Count Noctilus, aboard his gargantuan sea-hulk the Bloody Reaver; and the Grand Alliance commanded by the Pirate Captain Jaego Roth, who recently stole the Heldenhammer – the pride of the Imperial Fleet, and one of the largest galleons to ever sail the high seas.

As your ships engage in furious battle, it's down to you, the fleet captain, to make important split-second decisions. Do you bring all guns to bear on the closest enemy warship, or do you sail into position for a furious broadside? What happens when the warship catches fire, or worse, the powder kegs ignite? Exactly how much punishment can your warship take before it sinks without a trace? Are those Undead seagulls or flying piranha fish? And, when all else fails, do you have the courage to ram your foe, board their ship, and engage them in a duel to the death?

http://www.fantasyflightgames.com/edge_ ... ?eidn=2677
Spiller mest Magic the Gathering.

Kaptajn Congoboy
Archangel
Posts: 2798
Joined: Sun Jan 18, 2009 4:05 pm
Location: Oslo

Post by Kaptajn Congoboy » Tue Sep 27, 2011 3:15 pm

Dessverre er det ikke det nye Man o'War vi ser der. Dreadfleet er en limited run i stil med Space Hulk, og reglene ser ut til å ha pent lite å gjøre med det gamle MoW å gjøre. Dreadfleet har bare unike, "special character" aktige skip, ikke muligheten til å bygge en flåte. Det ser også ut til å gå Spartan's sjøkrigsspill en høy gang på randomfronten.

Terrenget virket interessant (om det er noe av det som ikke er fullt så zkull-y som det på bildene), og sjømatta, men de dukker vel opp på eBay etter hvert.
-Kaptajnen

Post Reply

Return to “Andre spill”