Crusade 2012: 14-15 april Turneringsinfo

Warmachine and Hordes og Kings of War Turnering, Oslo

Moderators: JackInTheGreen, Asbjørn, Frederique, stigandr, aleksander

duke balduin
Fennblade

Re: Crusade 2012: 14-15 april

Post by duke balduin » Wed Feb 15, 2012 3:16 pm

aleksander wrote:Det blir nok både malekrav og malepoeng ;)
går male poeng på antall figurer malt, eller hvor god du er til å male?
håper det er nummer 1.....
SJEKK UT FORUMET OM ABSOLUTT ALT!
http://www.everythingforum.net76.net
(Inkluder warhammer)

aleksander
Archangel

Post by aleksander » Wed Feb 15, 2012 3:22 pm

Før det første er det malekrav. Det vil si at hele hæren din skal være malt i minimum 3 farger og baset. (Det gjelder hele modeller, så man kan IKKE grunne en modell svart, male brune støvler og drybrushe metall..)

For det andre blir det gitt malepoeng. Det er et enkelt poengsystem der hæren blir bedømt utifra hvor bra den er malt, highlights, helhetsinntrykk osv.
Nazreg Moonsinger wrote:
Oh Finland, Finland, Finland... ...the land of 15 power dices, roaming Dragons and never-ending gunlines. There shall armies of 13 models fight for glory, there shall the five armies of doom point their guns at enemies.

duke balduin
Fennblade

Post by duke balduin » Wed Feb 15, 2012 5:24 pm

men blirr ikke det lit uretferdig? jeg har drivd med warhammer i litt over et halvt år, og jeg maler som en 3 åring, men jeg burde da ha like stor sjanse til å vinne som alle andre, bare jeg gjør mitt beste?

du vinner tross alt ikke en krig fordi soldatene dine har kulest klær...
(Inkluder warhammer)

The Avenger
Ghetorix

Post by The Avenger » Wed Feb 15, 2012 5:38 pm

duke balduin wrote:men blirr ikke det lit uretferdig? jeg har drivd med warhammer i litt over et halvt år, og jeg maler som en 3 åring, men jeg burde da ha like stor sjanse til å vinne som alle andre, bare jeg gjør mitt beste?

du vinner tross alt ikke en krig fordi soldatene dine har kulest klær...
Nå er det slik at malepoengene utgjør 1/6 av de totale poengene du kan få på turneringen. Totalt kan du få 120 poeng. Du kan få inntil 100poeng for spilling og inntil 20 for maling.

Det vil si at det er spillingen som er hovedvekten ifht til hvem som går av som vinner av turneringen. Malepoengene er inkludert for å belønne maledelen av hobbyen.
Slep deg til Indian Summer 17-18. juni 2017!!

duke balduin
Fennblade

Post by duke balduin » Wed Feb 15, 2012 6:35 pm

jaja, sikkert fair det =)

men en noe annet som kanskje kunne gått

hvis hæren din er malt bedre en motstanderen sin:

På grunn av dems fine skinnende rustning og det skremmende synet av awesome detaljer , får de fear på første chargen.

elller, hvis den "stygge" hæren, skulle charge den "pene" kunne vi også sakt at de måtte ta en stupidety test for charge, for å representere skjøønheten til de bra malt, dette kan feks gjelde for snille lag, mens for onde, må de ta en fear test, fordi de er så skumle....

bare et par ideer........ :D
(Inkluder warhammer)

rusty
Thorn

Post by rusty » Wed Feb 15, 2012 7:16 pm

@Aleksander
Dere har tidligere hatt tydelig definerte malekrav som scoren bedømmes ut i fra. For nye deltakere kan det være en fordel at de publiseres i forkant.

Personlig er jeg kjent med systemet og stort sett enig, men det gjelder neppe alle :)
Tor Erling

aleksander
Archangel

Post by aleksander » Wed Feb 15, 2012 8:42 pm

@Rusty: Informasjonen kommer straks til å bli lagt ut :)
Nazreg Moonsinger wrote:
Oh Finland, Finland, Finland... ...the land of 15 power dices, roaming Dragons and never-ending gunlines. There shall armies of 13 models fight for glory, there shall the five armies of doom point their guns at enemies.

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Wed Feb 15, 2012 10:40 pm

aleksander wrote:@Rusty: Informasjonen kommer straks til å bli lagt ut :)
MAlepoeng er de samme på alle våre turneringer.
Have you seen the Jack in the Green?

Gwan
Gobber

Post by Gwan » Wed Feb 15, 2012 11:33 pm

Jeg må si meg enig med at dette med malepoeng som en integrert del av turneringsscoren er en ting man kunne unngått. Det mest naturlige ville imo vært å hatt to konkurranser; en hvor turneringens beste warhammerspiller blir kåret og en hvor turneringens beste miniatyrskulptør (i mangel på et bedre ord) blir kåret (gjerne med 2.- og 3.-plass).

Det har seg slik at noen har større interesse for maledelen og noen for spilldelen av hobbyen (det er heller ikke alle som har nok tid eller befinner seg i et stort nok miljø til å bli flink på begger deler). Da synes jeg man burde ha muligheten til å konkurrere fair på det området man er mest engasjert og best.

Det man eventuelt kan gjøre er å øke malekravene litt, slik at man får en høyere minimumstandard. Men at det skal være mer enn godkjent/ikke godkjent mtp spilldelen synes jeg ikke.

chranos
Warlock

Post by chranos » Thu Feb 16, 2012 10:50 am

Det er en diskusjon som går hver gang 2d6 arrangerer turnering.

De har ikke endret systemet i den siste tiden og tviler på at de kommer til å gjøre det for denne heller.

Personlig mener jeg at Warhammer er en hobby hvor spilling er like viktig som maling og omvendt. Selvfølgelig vektlegger individuelle personer dette annerledes men jeg synes allt i allt malepoeng har noe å gjøre på en turnering samt malekrav.

Grunnen til dette er

A: malekrav er viktigs nettop fordi det er en synd og en skam å møte en umalt/halvmalt hær, dette ser ikke bra ut og ødelegger min opplevelse under spillet.

B: Malepoeng er viktig da dette bidrar som en incentiv til folk som kanskje ikke er verdens beste generaler men liker å male. Jeg vet mine egne limitasjoner og regner med at jeg ikke vil vinne en eneste 2d6 turnering grunnet min evne til å ikke min/max'e samt gå for fluff hærer. Men jeg maler greit så da scorer jeg totalt over middels. Jeg hadde ikke dratt på turneringer om det ikke hadde vært en mulighet for meg å vise frem mine siste maleprosjekter.
Uansett hvordan man ser det er det bare et spill.

[url=http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=14&t=3547]My painting Blog[/url]

Gwan
Gobber

Post by Gwan » Thu Feb 16, 2012 4:40 pm

Akkurat dét skal likevel ikke hindre en debatt om dette. Hva som har blitt gjort før er irrelevant i så måte, det som er interessant er hva som skjer framover og grunnene til dette (at ting har blitt gjort på denne måten før er ikke en gyldig grunn).

At du synes maling og spilling er like viktig har jeg ingenting imot, jeg skrev i mitt innlegg at det finnes warhammerspillere som ikke er like engasjert i begge deler. Det burde tas høyde for alle mener jeg, spesielt når spilldelen og maledelen er så vidt forskjellige aspekter av hobbyen som de faktisk er.

Når det kommer til punktene dine:

A) Dette er jeg helt enig i, noe jeg påpekte i siste avsnitt av mitt forrige innlegg. Man har naturligvis et ansvar ovenfor motspillere og andre turneringsdeltakere mtp å stille en akseptabelt malt hær.

B) På samme måte som malepoeng sikkert er en incentiv for folk som er mest glad i maledelen, kan det virke frustrerende for spillere som ikke har topp malte hærer. Sett at malepoeng utgjør 1/6 av totalsummen slik det er idag, er det faktisk nærmest umulig å vinne en turnering basert på spilling alene, og dette utgangspunktet synes jeg er veldig merkelig og feil.

Deler man opp dette til to konkurranser, vil man fortsatt ha fokus på begge deler. Samtidig vil det fortsatt gå prestisje (antageligvis mer enn før) i en velmalt hær (her får du en enda bedre sjanse til å vise fram maleprosjektene dine). Spesielt dersom man legger til en 2.- og 3.-plass.

Dette gir muligheter for alle i større grad enn det nåværende systemet, også de som liker malebiten best.

duke balduin
Fennblade

Post by duke balduin » Thu Feb 16, 2012 4:58 pm

jeg synes også det hadde vært best med 2 turneringer, en for maling, og en for spilling.
(Inkluder warhammer)

Mowinckel
Greylord Outrider

Post by Mowinckel » Thu Feb 16, 2012 6:11 pm

Da foreslår jeg at dere lager en slik turnering som dere vil, og lager en ny topic et annet sted for dette.
uh..

Gwan
Gobber

Post by Gwan » Thu Feb 16, 2012 7:10 pm

Har hverken mulighet til eller interesse av å arrangere en turnering, dessverre :|

Men jeg kommer likefullt til å fremme egne synspunkter, det må da vitterlig være lov å stille spørsmål ved ting.

chranos
Warlock

Post by chranos » Thu Feb 16, 2012 8:59 pm

Gwan wrote:Akkurat dét skal likevel ikke hindre en debatt om dette. Hva som har blitt gjort før er irrelevant i så måte, det som er interessant er hva som skjer framover og grunnene til dette (at ting har blitt gjort på denne måten før er ikke en gyldig grunn).

At du synes maling og spilling er like viktig har jeg ingenting imot, jeg skrev i mitt innlegg at det finnes warhammerspillere som ikke er like engasjert i begge deler. Det burde tas høyde for alle mener jeg, spesielt når spilldelen og maledelen er så vidt forskjellige aspekter av hobbyen som de faktisk er.

Når det kommer til punktene dine:

A) Dette er jeg helt enig i, noe jeg påpekte i siste avsnitt av mitt forrige innlegg. Man har naturligvis et ansvar ovenfor motspillere og andre turneringsdeltakere mtp å stille en akseptabelt malt hær.

B) På samme måte som malepoeng sikkert er en incentiv for folk som er mest glad i maledelen, kan det virke frustrerende for spillere som ikke har topp malte hærer. Sett at malepoeng utgjør 1/6 av totalsummen slik det er idag, er det faktisk nærmest umulig å vinne en turnering basert på spilling alene, og dette utgangspunktet synes jeg er veldig merkelig og feil.

Deler man opp dette til to konkurranser, vil man fortsatt ha fokus på begge deler. Samtidig vil det fortsatt gå prestisje (antageligvis mer enn før) i en velmalt hær (her får du en enda bedre sjanse til å vise fram maleprosjektene dine). Spesielt dersom man legger til en 2.- og 3.-plass.

Dette gir muligheter for alle i større grad enn det nåværende systemet, også de som liker malebiten best.
Jeg er sikker på at 2d6 kan vise til de siste års turneringer topp ti plasseringer. Her vil det med mindre jeg tar meget feil vise at vinnende general med mest poeng totalt (maling og spilling) har en midt på treet til litt over midt på treet malescore. Om man derimot tar bort malescore det skjelden utgjøre noen forskjell (har sett et bytt av 2 og 3 plass et par ganger) Den med flest battle points er som regel vinner med eller uten malepoints. Det som derimot utgjør en forskjell er resten av plassene. Dvs de upremierte.

Husk at for rankings på RankingsHQ.com er alle scores levert uten malescores og derfor vil rankingsystemet for norge være "riktig" i forhold til en ren spilleturnering.

Jeg husker med grøss de årene arcon 40k og wh turneringene ble arrangert uten malekrav og malepoeng. Powergamers fra hele landet kjøpte ofte den nyeste beste (eller minst leste og dermed minst møtte) hæren og stilte den for det meste umalt og til tider usammensatt, gjerne også med proxier. og solgte ofte hæren til høystbydende på nett eller på auksjonen dagen etter.

Med mindre det er snakk om testkamper på hærlister før turneringer stiller ikke jeg umalte modeller om det står om livet og skjelden da. Det er tross alt en hobby ikke bare et spill, det er naturlig at maledelen er med på det totale turneringsresultatet.

Jeg har drevet med miniatyrspill i 20 år nå og er det en ting jeg har lært er at absolutt ALLE kan male. Folk med parkinsons bruker miniatyrmaling som terapi og maler flottere hærer enn mange andre uten sykdommen. Fargeblinde maler flotte hærer selv om de ikke kan skildne mellom rød og grønn.
Foundation og washes alene har gjort at ALLE kan nå bra resultater. Airbrush, dipping, resinbaser mm gjør at modellene går raskt å male og blir fantastiske med minimal jobb (selv om jeg fremdeles kaller dipp juks :) )

Om du ikke vil vie litt tid til å male hæren din får det være din greie men jeg tror du nok må vende deg til at det er både malekrav og malepoeng på de fleste norske turneringer.

Ettersom vi har blitt lovet at malepoeng skalaen skal postes her er det hele rimelig enkelt. Om du vil ha en god malescore er det bare å følge fasiten.
Som regel ser den ut slik:
Malepoeng (teller på resultatlisten):

Baser 0-5 poeng
Helhet 0-5 poeng
Detaljer 0-5 poeng
Skygger 0-5 poeng
Konvertering 0-5 poeng
WYSIWYG 0-5 poeng

5 - alle basene har gode detaljer
4 - alle basene har minst 2 farger
3 - basene har farge
0 - noen baser er ikke malt

5 - Hele hæren er malt i en sammensatt stil
4 - hele hæren ser lik ut
3 - hele hæren har like baser
0 - hæren er satt samme av flere forskjellige farger og baser

5 - Alle detajler er jobbet med
4 - detaljer godt malt
3 - detaljer er malt
0 - detaljer er ikke malt

5 - Alle modeller er WYSIWYG
4 - Enkelte detaljer mangler
3 - Hoveddelen (>50%) er WYSIWYG
0 - Kun noen få modeller er WYSIWYG

5 - Det er gode konverteringer
4 - flere konverteringer
3 - 1 konvertering
0 - ingen konverteringer

5 - alle er skyggelagt minst 2 lag
4 - alle er skyggelagt
3 - Hoveddelen (>50%) er skyggelagt
0 - kun noen få modeller er skyggelagt
Det har blitt sagt at det er maks 20pts så den blir sikkert nerfet men det er fremdeles bare å følge fasiten.
Uansett hvordan man ser det er det bare et spill.

[url=http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=14&t=3547]My painting Blog[/url]

Post Reply

Return to “2d6 Crusade”