Crusade 2012: 14-15 april Turneringsinfo

Warmachine and Hordes og Kings of War Turnering, Oslo

Moderators: JackInTheGreen, Asbjørn, Frederique, stigandr, aleksander

Erling
Battle Boar

Re: Crusade 2012: 14-15 april

Post by Erling » Thu Feb 16, 2012 10:04 pm

Jeg er veldig takknemlig for at det finnes noen som bruker tid og ressurser i å
arrangere turneringer. Man kan gjerne være uenig, og det er selvfølgelig lov!
At det stilles malekrav til en slik hobby tar jeg som en selvfølge, spesielt ved deltakelse i en turnering der man skal bygge opp under miljøet en er en del av.
Selv er jeg litt av en Noob i denne forsamlingen, men de få turneringene jeg har deltatt i har vært det jeg trenger for å holde meg interessert i hobbyen.

En ting er hvordan maledelen praktiseres, det virker som de aller fleste synes den fungerer bra. Det viktigste er at noen arrangerer turneringer som jeg kan gå å glede meg til! Det er uansett ikke vanskelig å male opp en fin hær en kan delta med. :D
http://www.flickr.com/photos/erlingtrustad/

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Thu Feb 16, 2012 10:05 pm

Hei,

her er malepoengene vi hadde sist:
0-25 poeng totalt og følgende kategorier:

- wow 0-5
- helhet 0-5
- baser 0-5
- skygge 0-5
- detaljer 0-5
Have you seen the Jack in the Green?

Gwan
Gobber

Post by Gwan » Fri Feb 17, 2012 1:49 am

chranos wrote: Jeg er sikker på at 2d6 kan vise til de siste års turneringer topp ti plasseringer. Her vil det med mindre jeg tar meget feil vise at vinnende general med mest poeng totalt (maling og spilling) har en midt på treet til litt over midt på treet malescore. Om man derimot tar bort malescore det skjelden utgjøre noen forskjell (har sett et bytt av 2 og 3 plass et par ganger) Den med flest battle points er som regel vinner med eller uten malepoints. Det som derimot utgjør en forskjell er resten av plassene. Dvs de upremierte.
Poenget mitt var at dersom du fjerner malescoren til vinneren vil han trolig ikke lenger ha flest poeng (selv om han altså er den beste spilleren). Altså er vinneren avhengig av en grei malescore for å ha sjansen til å vinne (at vinneren som regel er den som har flest spillpoeng uansett er en annen sak, jeg tenker på utgangspunktet). Uansett, det var ikke det som var hovedpoenget mitt, kun at det generelt vil påvirke resultatene i turneringen.

chranos wrote: Husk at for rankings på RankingsHQ.com er alle scores levert uten malescores og derfor vil rankingsystemet for norge være "riktig" i forhold til en ren spilleturnering.
I know ;)

chranos wrote: Jeg husker med grøss de årene arcon 40k og wh turneringene ble arrangert uten malekrav og malepoeng. Powergamers fra hele landet kjøpte ofte den nyeste beste (eller minst leste og dermed minst møtte) hæren og stilte den for det meste umalt og til tider usammensatt, gjerne også med proxier. og solgte ofte hæren til høystbydende på nett eller på auksjonen dagen etter.

Med mindre det er snakk om testkamper på hærlister før turneringer stiller ikke jeg umalte modeller om det står om livet og skjelden da. Det er tross alt en hobby ikke bare et spill, det er naturlig at maledelen er med på det totale turneringsresultatet.

Umalte modeller (og ikke minst proxyer) er en uting, absolutt. Jeg er som sagt helt enig i at det bør være minimumskrav til maling, modeller og basing.

chranos wrote: Jeg har drevet med miniatyrspill i 20 år nå og er det en ting jeg har lært er at absolutt ALLE kan male. Folk med parkinsons bruker miniatyrmaling som terapi og maler flottere hærer enn mange andre uten sykdommen. Fargeblinde maler flotte hærer selv om de ikke kan skildne mellom rød og grønn.
Foundation og washes alene har gjort at ALLE kan nå bra resultater. Airbrush, dipping, resinbaser mm gjør at modellene går raskt å male og blir fantastiske med minimal jobb (selv om jeg fremdeles kaller dipp juks :) )

Om du ikke vil vie litt tid til å male hæren din får det være din greie men jeg tror du nok må vende deg til at det er både malekrav og malepoeng på de fleste norske turneringer.
Nok en gang, jeg har aldri sagt at jeg ikke ønsker å male hæren min. Jeg føler folk antar det verste og ikke leser gjennom innleggene mine ordentlig.

Og alle kan selvsagt bli gode malere, akkurat som alle kan bli gode spillere. Jeg snakker kun for de som kanskje ikke er like interessert i begge deler eller har tid nok til å engasjere seg fullt og helt i alt rundt warhammer (slik som undertegnede). De som kanskje bare kommer på turneringer for å vise fram en ny hær, eller de som kun kommer for å spille spillet de elsker. Det er mulig dette kun er en neglisjérbar minoritet, det vet jeg ingenting om. Selv kommer jeg fra et veldig lite miljø (og jeg merker forøvrig dette når jeg blir presentert for nye sorter ost hver gang jeg drar på turnering). Det kan jo hende det sitter en del på gjerdet fordi de føler at de ikke kan konkurrere når de først og fremst er malere?

Jeg er forøvrig godt vant med malekrav og -poeng. Akkurat derfor stiller jeg spørsmål ved sistenevnte som en del av spillpoengene. Hvorfor kunne det ikke vært en egen konkurranse, så hadde det bifalt både de som er mest interessert i maling, spilling og begge deler?

chranos wrote: Ettersom vi har blitt lovet at malepoeng skalaen skal postes her er det hele rimelig enkelt. Om du vil ha en god malescore er det bare å følge fasiten.
Hvordan kan kriterier som bedømmes subjektivt (kvalitet) behandles som en fasit? ;)
Neida, jeg skjønner godt hva det innebærer å ha en velmalt hær, det er heller ikke noe jeg har påpekt som et problem.
Last edited by Gwan on Fri Feb 17, 2012 2:33 am, edited 1 time in total.

Gwan
Gobber

Post by Gwan » Fri Feb 17, 2012 2:09 am

Erling wrote:Jeg er veldig takknemlig for at det finnes noen som bruker tid og ressurser i å
arrangere turneringer. Man kan gjerne være uenig, og det er selvfølgelig lov!
At det stilles malekrav til en slik hobby tar jeg som en selvfølge, spesielt ved deltakelse i en turnering der man skal bygge opp under miljøet en er en del av.
Selv er jeg litt av en Noob i denne forsamlingen, men de få turneringene jeg har deltatt i har vært det jeg trenger for å holde meg interessert i hobbyen.
Jeg er også veldig takknemlig for dette - de gjør en strålende jobb!
Og jeg har selvsagt full respekt for om de ønsker å ha turneringen på den ene eller den andre måten, det er ikke dét.

Malekrav er jeg (som sagt :P) helt enig i. Men dersom man om hadde splittet opp det nåværende poengsystemet inn i to separate konkurranser, ville man ikke tatt høyde for flere? Kanskje føler ikke flertallet det sånn, men det hadde isåfall vært fint å høre hva folk faktisk tenker rundt dette.
Erling wrote: En ting er hvordan maledelen praktiseres, det virker som de aller fleste synes den fungerer bra. Det viktigste er at noen arrangerer turneringer som jeg kan gå å glede meg til! Det er uansett ikke vanskelig å male opp en fin hær en kan delta med. :D
At den fungerer bra betyr ikke at den ikke kan fungere bedre ;)

Jeg lufter kun noen tanker her, intet mer enn det.

Uff, denne kvelden ble alt for sen :shock:

thomas
Electromancer

Post by thomas » Fri Feb 17, 2012 8:45 pm

Når det gjelder malepoeng så er jeg 100% for at det skal være med.
Jeg husker malescoren som ble brukt på GT i England for en herres år siden (tror det var der iallefall). Jeg var da ingen habil maler men alikevel fikk jeg en god malescore. Det er fordi malescoren da var lagt opp på en måte der tilnærmet alle skal få minst 60% av poengene. (ser jo fortsatt ut som det er det)
Feks fikk du 4 poeng for at basene hadde minst 2 farger. Det er 4 av 5 mulige poeng for å male to farger på basen. Det er jo noe jeg har inntrykk av at de fleste har.
Og du får 3 av 5 poeng for at hele hæren har like baser.

Har aldri følt at malepoeng har gjort noe fra eller til når det gjelder plassering, men jeg har sett at noen kanskje ville gått opp eller ned en-> to plasser.
2015: Woos Elf: 5/1/6
DE: 1/1/2
OnG: 0/0/1
Liz: 1/0/0
VC: 1/0/0
2014: Wood Elf: 3/0/4
2013: Wood Elf: 4/1/4
2012: Wood Elf: 4/1/6

Gwan
Gobber

Post by Gwan » Fri Feb 17, 2012 10:30 pm

thomas wrote:Når det gjelder malepoeng så er jeg 100% for at det skal være med.
Jeg husker malescoren som ble brukt på GT i England for en herres år siden (tror det var der iallefall). Jeg var da ingen habil maler men alikevel fikk jeg en god malescore. Det er fordi malescoren da var lagt opp på en måte der tilnærmet alle skal få minst 60% av poengene. (ser jo fortsatt ut som det er det)
Feks fikk du 4 poeng for at basene hadde minst 2 farger. Det er 4 av 5 mulige poeng for å male to farger på basen. Det er jo noe jeg har inntrykk av at de fleste har.
Og du får 3 av 5 poeng for at hele hæren har like baser.

Har aldri følt at malepoeng har gjort noe fra eller til når det gjelder plassering, men jeg har sett at noen kanskje ville gått opp eller ned en-> to plasser.

Det er det prinsipielle her jeg tenker på, heller enn hvorvidt de fleste kan oppnå en grei score. Altså, at malescore ikke burde påvirke en totalscore fordi det er snakk om en turnering basert på spilling. Man behøver kun minimumskrav (som de fleste klarer å oppfylle uansett), og er ikke de nåværende nok, kan man heller heve de litt.

chranos
Warlock

Post by chranos » Fri Feb 17, 2012 11:19 pm

Jeg tror nok du står ganske hardnakket på ditt prinsipp her.

Det jeg tror kommer til å stritte imot din mening her er at Warhammer miljøet i norge må være inkluderende for å overleve. Det jeg mener med det er at om ikke malepoeng hadde vært en del av turneringscoren hadde ikke alle orket (no pun intended) å gjøre det lille ekstra med hæren som setter dem i et bedre lys, her mener jeg baser. banner, finere detaljer, wysiwyg på troppevalg osv. Og folk som meg hadde rett og slett ikke møtt opp (se min kommende post i @strollinginthewoods under the hood tråd)

Turneringene hadde blitt enda mer competetive en det de er nå (ikke en god ting) og kvaliteten på den jevne malte hær hadde tapt seg.

Jeg vil gjerne se deg på Crusade. Om du vil kan jeg ta med et par malingspann og en goblin eller to så jeg kan vise deg hvordan du maler 300 modeller på ti timer og får det til å se pent ut (ikke èavy metal) uten å bruke dip.
Uansett hvordan man ser det er det bare et spill.

[url=http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=14&t=3547]My painting Blog[/url]

rusty
Thorn

Post by rusty » Sat Feb 18, 2012 12:27 pm

chranos wrote:....
Godt skrevet. Jeg tror modellen slik den er nå med malekrav og comp er den som trekker flest folk på sikt. Når det er sagt er det bare bra at det blir en diskusjon om det hver eneste gang :lol:
Tor Erling

Mordenkai
Enigma Foundry

Post by Mordenkai » Sat Feb 18, 2012 2:03 pm

Hei.

Jeg er veldig enig med Chranos ang malepoeng i disse turneringene.

Noe av grunnen til at jeg sluttet å delta på turneringer (for en mannsalder siden, vel og merke), er forsatt noen 'grusomme' opplevelser fra bl.a. Arcon... ;-)
(Har fortsatt mareritt om en kamp mot Chaos Dwarves hvor mesteparten av hæren hans besto av regimenter hvor kun føttene var limt på basene... Og alle de store monsterne ikke engang var festet på baser, så de bare lå på siden, i en klump... *grøsser*

Ble derfor svært overrasket, i positiv stand, når jeg dukket opp på 2d6 Allinace for første gang, for 3-4-5 år siden. Masse hyggelige folk, og masse kule hærer, med fete conversions. Det likte jeg, og det var det som ansporet meg til å spille mer aktivt igjen, og dra igang resten av gamlekara fra Nesodden. :-)

Maling, terreng og sånne ting bidrar veldig til min 'suspension of disbelief', og gjør det mosommere å spille (synes jeg).

Nå spiller jeg jo stort sett jeg nede på 'taperrekka' i turneringer, og er mer hobby/rollespill/historie fiksert, enn en kynisk og dyktig general, men det er jo greit for de gode at vi 'hobbygutta' dukker opp også... Sånn at de får herjet litt, og dratt inn noen 20-0 seire. ;-)

Og uansett, når jeg som trebarnsfar (en på 9 og tvillinger på 2) klarer å male opp en Empire hær, og score rundt 20+ på maling, så er det abusolutt overkommelig for de fleste. Tror jeg.

Jeg og kompisene bruker også disse turneringen til å tvinge oss selv til å ta 'skipppertak' for å fikse hærene våre... (Så jeg burde vel egentlig melde meg på en 40k turnering også, for å få et spark bak på DE hæren min... :oops: )

Uansett, gleder meg til Crusade i April. :-)

Game on!

-Mordenkai

Omnichron
Thorn

Post by Omnichron » Mon Feb 20, 2012 3:30 pm

Malekrav er 100% bra. Da får jeg meg til å gjøre det ekstra lille på de som er bra men ikke helt 100% ferdige enda, samt at jeg får faktisk endelig gjort ferdig mange fler valg.

Har allerede fått tenkt ut en ny liste som jeg blir å stille med, så nå er det vel ca. 90 modeller som skal males :D
"Rock is fine, Scissors are overpowered" - Paper

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Post by Kaleth Darkblade » Mon Feb 27, 2012 6:10 pm

Blir det åpne lister?

Og med den nye LOS, så kan TK egentlig skyte gjennom alt så lenge det ikke ikke er et hus, impassable terrain eller hill?
On the Judi bandwagon

Ivovich
Enigma Foundry

Post by Ivovich » Sat Mar 17, 2012 10:36 am

(Har bare vært på en turnering før (var 2d6). Fungerte veldig bra med måten man ble rangert i forhold til motstandere. Bortsett fra første kampen var det jevne kamper. Malerkrav er bra, og for de som kun er interessert i spill poeng, så presenterte arrangørene de tallene og, selv om offisielle vinnerne ble kåret etter både spill poeng og male poeng.)

Er det skjulte arme`lister? -Har ikke sett/funnet noe info om dette.
https://31.media.tumblr.com/4a5b6b04f214eef332b3f8a96072dd9c/tumblr_ng2lgrSkof1r3gb3zo1_400.gif
Raz I 9thage forum.

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Sun Mar 18, 2012 11:03 pm

Ivovich wrote:(Har bare vært på en turnering før (var 2d6). Fungerte veldig bra med måten man ble rangert i forhold til motstandere. Bortsett fra første kampen var det jevne kamper. Malerkrav er bra, og for de som kun er interessert i spill poeng, så presenterte arrangørene de tallene og, selv om offisielle vinnerne ble kåret etter både spill poeng og male poeng.)

Er det skjulte arme`lister? -Har ikke sett/funnet noe info om dette.
Åpne lister. Ta med kopi for å vise motstander...

Ivovich
Enigma Foundry

Post by Ivovich » Sun Mar 18, 2012 11:09 pm

Tenkte at i fremtiden kunne det kanskje være en variant av åpne lister, slik at fex fanatics og andre concealed units kunne vært dekket av post-it lapp eller noe lignende.
https://31.media.tumblr.com/4a5b6b04f214eef332b3f8a96072dd9c/tumblr_ng2lgrSkof1r3gb3zo1_400.gif
Raz I 9thage forum.

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Sun Mar 18, 2012 11:10 pm

Ivovich wrote:Tenkte at i fremtiden kunne det kanskje være en variant av åpne lister, slik at fex fanatics og andre concealed units kunne vært dekket av post-it lapp eller noe lignende.
Vanligvis har vi lukkede lister. Nå er det 100% ETC regler, ergo åpne lister.

Post Reply

Return to “2d6 Crusade”