Takk for Turnering

Warmachine and Hordes og Kings of War Turnering, Oslo

Moderators: JackInTheGreen, Asbjørn, Frederique, stigandr, aleksander

JackInTheGreen
The Dude

Re: Takk for Turnering

Post by JackInTheGreen » Tue Apr 17, 2012 8:50 am

- Jeg savner scenarioer
Ja, men ikke på Crusade som har 100% ETC comp. Det vil bli scenarier på Challenge, mest sannsynlig.

Scenarier kan forresten også gjøre at slag tar lenger tid.
- Mindre poengsummer gjør at slagene tar kortere tid
Enig!

ETC compen har etablert 2400p som en standard. Usikker på om det egentlig er en ideell poengsum for en vanlig turnering.

Igjen, det handler også en god del om øvelse. De fleste som sliter på tida bruker nærmere en time på å være gjennom første runde.
Have you seen the Jack in the Green?

thomas
Electromancer

Post by thomas » Tue Apr 17, 2012 10:31 am

JackInTheGreen wrote:
Igjen, det handler også en god del om øvelse. De fleste som sliter på tida bruker nærmere en time på å være gjennom første runde.
Er enig med deg ang dette. Og dersom man har nok erfaring er tiden god nok.
Likevel er det ett problem her:
Uansett hvor mye jeg øver, pugger regelbok, etc. så er det ingenting som blir noe særlig bedre av at jeg kan møte motstandere som ikke har gjort det. Og da hjelper det lite om jeg er ferdig med en runde på 10 minutter dersom motstanderen bruker det dobbelte.

Det jeg synes var mest frustrerende denne turneringen var at jeg ikke (med ett unntak) fikk spillt siste runden. Hele hæren min baserer seg på å være undvikende de første 3 rundene (ellers forsvinner den) også være i cc fra runde 4 og ut. Dermed betyr det endel å spille 6te runde.

Og jeg har forberedt meg mye bedre denne gangen enn før og på deployment så visste jeg med en gang hvor hver enhet skulle så min tid på deployment ble svært liten (i nesten alle kampene), men det hjelper så lite når man tilsammen alikevel ender opp med å bruke halvtime++ på å gjennomgå lister i detalj, og sette ut enhetene.
Har du 2 timer til spilling så er ikke det mer enn 10 minutter pr runde pr person... da skal begge vite hve de driver med.
2015: Woos Elf: 5/1/6
DE: 1/1/2
OnG: 0/0/1
Liz: 1/0/0
VC: 1/0/0
2014: Wood Elf: 3/0/4
2013: Wood Elf: 4/1/4
2012: Wood Elf: 4/1/6

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Tue Apr 17, 2012 10:36 am

En løsning på å bruke for mye tid på å gå gjennom hærene er å lage en liste med alle stats og gi til motstanderen når man starter. Det eliminerer ikke behovet for gjennomgang, men kan jo hjelpe en del. Det er vanskelig å møte en helt ny hær for første gang, så jeg skjønner at det kan ta tid.
Gult er kult

15 min of shame - https://www.youtube.com/watch?v=SkzDfGMDhiA

Olannon
Haley

Post by Olannon » Tue Apr 17, 2012 10:49 am

Jeg følte ikke at tid var noe problem, men jeg var klar over at det kunne bli det så jeg spilte fort. Tror dette i svært stor grad handler om trening, spesielt deployment bruker folk vanvittig lang tid på. Dette bør i prinsippet ikke være noe hokus pokus dersom du kjenner hæren din (spesielt ikke når vi har fått kart av samtlige brett!). Jeg fullførte 2-3 av mine spill i svært god tid (det første hadde jeg nesten 40 min til overs!) og de siste gikk akkurat innenfor fristen. Jeg møtte dòg ingen motstandere som brukte veldig lang tid men jeg kan se at dette kan være et problem for enkelte.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Ivovich
Enigma Foundry

Post by Ivovich » Tue Apr 17, 2012 11:27 am

15 minutter ekstra da? Første dagen blir kun 3 kvart time lenger....
https://31.media.tumblr.com/4a5b6b04f214eef332b3f8a96072dd9c/tumblr_ng2lgrSkof1r3gb3zo1_400.gif
Raz I 9thage forum.

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Tue Apr 17, 2012 11:38 am

Ivovich wrote:15 minutter ekstra da? Første dagen blir kun 3 kvart time lenger....
Hei,

dette er ikke en forhandling...men nice try! :D

Det er flere faktorer som spiller inn her. Spillmessig burde det være lenger tid, i allefall på 2400p. På 1800 som det er på alliance, mener jeg 2,5 timer holder.

Vi har også gjort tiltak, som å lage brett for flytting av hærer, som gjør at spillerne får bedre tid.

Det er først og fremst praktiske konsekvenser for arrangør og tilreisende som er utfordringen med å utvide tiden. Det er ikke at vi/jeg synes det er ideelt med 2,5 timer.

2d6 tar i allefall innspillet til etterretning, så får vi se hvordan vi gjør det fremover. Jeg tror i allefall det er et mye mindre problem på 2000 eller 1800p. Enig?

thomas
Electromancer

Post by thomas » Tue Apr 17, 2012 12:39 pm

Helt enig i at på 2000pts og under så er det ikke noe problem:)

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Post by Kaleth Darkblade » Tue Apr 17, 2012 12:46 pm

Enig i at i 1800-2000 poeng så skal 2.5 timer gå greit (Selv om det kan ta litt ekstra tid med pairing i Alliance), men når det for meg ofte ble 2600-2600 kamper og med åpne lister, så ble 2.5 timer litt for lite tid.

Ellers strålende fornøyd med alt!
On the Judi bandwagon

rusty
Thorn

Post by rusty » Tue Apr 17, 2012 12:54 pm

Enig i at 2,5h holder på 2000 pts og nedover.

På 2500 pts mener jeg 3h er mer realistisk.
Dette er også hæravhengig. Demoner og dverger er hærer som går veldig fort å deploye og kjøre de første par rundene med. Skogalver er verre, i og med at alle enheter skal flytte mye i hver runde, i alle retninger, og bruke mye skyting og magi. Det er også hærer som skaven med ørten misfirecharts å slå opp, og mengder med forskjellige regler.
Det blir for enkelt å påstå at folk må spille fortere, det er mer nyansert enn som så.

Til sist er det mange som møter opp på turnering som ikke spiller ofte nok til å kjenne alle reglene. Med mindre en ønsker minimum opptakskrav og tilsvarende lite oppmøte må det tas høyde for at ikke alle er like drevne.

Når det er sagt har jeg full forståelse for at timeplanen må holdes når den er satt opp. Folk har fly å nå osv.

Gøy var det uanset. Skal ikke være lett å være arrangør :D
Tor Erling

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Tue Apr 17, 2012 1:13 pm

når det for meg ofte ble 2600-2600 kamper og med åpne lister, så ble 2.5 timer litt for lite tid.
Synes du det tar lengre tid med åpne lister?

Andre som har synspunkter på dette?

thomas
Electromancer

Post by thomas » Tue Apr 17, 2012 1:45 pm

Jeg vil tro at ett krav om at man har stats på unitene på et eget ark til motstanderen vil være med på å gjøre det lettere for de som ikke er så erfarne.
Personlig så heller jeg nesten til likegyldighet om listene er åpne eller ikke.

Jeg for min del tror ikke det ville gått mye raskere med lukkede lister.

Men ett annet forslag jeg har er følgende:
utsett av terreng. Kan ikke det heller være fastsatt for hver runde. Når man er ferdig med å spille så tar en av partene å leverer resultat mens den andre gjør klart til neste slag.?
det er jo selvfølgelig det problemet med hvor man da skal gjøre av figurene sine, men om terrenget iallefall sånn ca er satt opp riktig så hjelper det mye. Sparer vel iallefal 5-10 min der.

Forøvrig, vet ikke om dette har kommet tydelig nok frem; Jeg har hatt en kjempeartig turnering og synes det er en fantastisk jobb dere gjør!

chranos
Warlock

Post by chranos » Tue Apr 17, 2012 4:44 pm

thomas wrote:Men ett annet forslag jeg har er følgende:
utsett av terreng. Kan ikke det heller være fastsatt for hver runde. Når man er ferdig med å spille så tar en av partene å leverer resultat mens den andre gjør klart til neste slag.?
det er jo selvfølgelig det problemet med hvor man da skal gjøre av figurene sine, men om terrenget iallefall sånn ca er satt opp riktig så hjelper det mye. Sparer vel iallefal 5-10 min der.
Du glimter til med gode ideer hele tiden du!

Fantastisk påfunn, dette vil hjelpe på masse om gjør det.

Ellers så føler også jeg at tiden ikke strekker til med 2,5 timer på 2400/2600pts. Jeg følte ikke at jeg var nevneverdig treg (etter kamp 2 :) ) men det tar fremdeles tid å gjennomføre 12 player turns pluss oppstart.
Jeg vil gjerne se personen som klarer 10 minutter i snitt med en vanlig skaven build.
Uansett hvordan man ser det er det bare et spill.

[url=http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=14&t=3547]My painting Blog[/url]

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Tue Apr 17, 2012 8:02 pm

chranos wrote: Jeg vil gjerne se personen som klarer 10 minutter i snitt med en vanlig skaven build.
Yours truly... 8)

Når det er sagt, har jeg lagt merke til at folk bruker lang tid når de spiller mot skaven.

Mordenkai
Enigma Foundry

Post by Mordenkai » Tue Apr 17, 2012 8:55 pm

Vil bare hive meg på og si takk for en flott turnering, og en veldig hyggelig helg!

Masse hyggelige folk, god stemning og stor variasjon på hærene. Veldig bra!

Tusen takk til: Andreas, Mads, Tor Erling, Kim & Jørgen for morsomme og intense slag mot min røde & sorte Empire hær. Hadde det helt topp! :-)

Og til slutt, TUSEN TAKK til gutta i 2d6 for at dere gidder! *applaus*

Gleder meg til høstens Conquest.

Game on.

-Mordenkai

chranos
Warlock

Post by chranos » Tue Apr 17, 2012 9:33 pm

JackInTheGreen wrote:
chranos wrote: Jeg vil gjerne se personen som klarer 10 minutter i snitt med en vanlig skaven build.
Yours truly... 8)

Når det er sagt, har jeg lagt merke til at folk bruker lang tid når de spiller mot skaven.
Kan du filme et par av dine turns, jeg vil gjerne se dette dokumentert, hvordan man skal klare å flytte mengden av enheter og random movement samt ringe med bjelle, kaste magi, skyte og gjennomføre et par nærkamper på 10 minutter er et konsept jeg ikke helt klarer å tenke meg.

Ogres, WOC og til en viss grad Daemons og et par andre kan jeg tenke meg går litt kjappere.

Dette gir forsåvidt også grobunn for hvorfor ETC komp ikke er et passende turneringsformat for "ikke ETC" spillere. Jeg tror mengden med trening og flisespikking med hærene som dere bedriver gjør at dere har ting litt mer i fingerspissende enn den gjevne deltageren på deres turneringer. Det var ytterst få av folkene jeg snakket med som fortalte at de hadde blitt ferdig med en kamp. Jeg endte som regel mine kamper etter spilt runde 4, et par ganger 3. Mot TK i runde 4 ved å utslette ham ( :) ) det var forsåvidt den eneste kampen jeg ble ferdig med.

Argumentet med å ha ETC komp og turneringsstruktur i en 2d6 turnering slik at ETC laget kan få trening synes jeg er litt tynt når den reelle treningen dere trenger blir bedre om dere spiller mot dere selv internt, dere vil da møte hardere motstand samt mer strukturerte spillere overall.
Uansett hvordan man ser det er det bare et spill.

[url=http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=14&t=3547]My painting Blog[/url]

Post Reply

Return to “2d6 Crusade”