Takk for Turnering

Warmachine and Hordes og Kings of War Turnering, Oslo

Moderators: JackInTheGreen, Asbjørn, Frederique, stigandr, aleksander

aleksander
Archangel

Re: Takk for Turnering

Post by aleksander » Tue Apr 17, 2012 9:55 pm

Nå synes jeg du er for ukritisk til en stor del av spillerne. Nivået har blitt høyere de siste årene, så man kan møte hardere motstand i alle slag. Den reelle treningen for laget kommer både fra spilling internt, men også fra turneringer, enten det er med ETC komp eller ikke. På Crusade har 2D6 valgt å kjøre ETC komp fult ut. Dette er både av arrangementsmessige hensyn, muligheten for laget til å spille ETC-komp på en turnering, OG basert på tilbakemeldinger vi får. I det store og det hele er tilbakemeldingene vi får utelukkende positive til bruken av ETC kompet, med enkelte unntak.
Nazreg Moonsinger wrote:
Oh Finland, Finland, Finland... ...the land of 15 power dices, roaming Dragons and never-ending gunlines. There shall armies of 13 models fight for glory, there shall the five armies of doom point their guns at enemies.

Olannon
Haley

Post by Olannon » Tue Apr 17, 2012 10:28 pm

Jeg er ikke en spiller på ETC laget og har heller ikke spilt særlig mye ETC før denne turneringen (hadde 3 kamper for å finspikke listen men har tidligere brukt den under annet comp system + uncomped): jeg spilte ferdig samtlige av mine kamper og tok bilder for hver tur + notater ned til detaljnivå som hvor mange terninger som ble brukt på et spell. Jeg tror Aleksander har rett i at mange av spillerne på turneringen er relativt dyktige. Min opplevelse er at folk bruker lang tid når de simpelthen ikke vet hva de skal gjøre, og dette inntreffer gjerne når man er i en ukjent situasjon relativt til den hæren man spiller. Da de fleste deltagerne har spilt sin hær mange ganger før turneringen har de en viss kjennskap til de fleste situasjoner og bruker dermed ikke like lang tid. Klart kan det dukke opp noe rart i ny og ne, men at folk konsistent ikke klarer å spille ferdig på 2.5 time tror jeg skyldes mer at den enkelte spiller ikke kjenner hæren sin godt nok. Det finnes naturligvis unntak, og noen krever mer tid enn andre, men jeg synes i prinsippet ikke at man trenger mer enn 10 minutter per tur. Det er begrenset hvor mange movement trays som skal flyttes og terninger som skal kastes: på en strømlinjeformet tur kan selv en hær som har elementer i samtlige faser lett være ferdig på under 5 minutter.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Ivovich
Enigma Foundry

Post by Ivovich » Wed Apr 18, 2012 6:12 am

At det spilles ETC komp har ikke nevneverdig inflytelse på hvor lang tid som brukes på å spille. Ett par ekstra/nye regler samt føringer til hvordan sette sammen armeliste.

Hva er argumentene for ikke å gjøre spilltiden lengre? Reisetiden for langveis pendlere? Rekke fest etterpå? Venting mellom spill for de få som rekker bli ferdig?

Ettersom dette diskuterez rundt hver turneringen ville det vært flott hvis dette nevnes offisielt i introduksjons talen, og att spillerne oppfordres til å presentere, deploye og spille raskt. Forslaget om att man setter opp scene oppsett til neste kamp før man forlater bordet man nettop har spilt ved er bra. (jeg veldig stresset til å ta en røyk etter hver kamp)
https://31.media.tumblr.com/4a5b6b04f214eef332b3f8a96072dd9c/tumblr_ng2lgrSkof1r3gb3zo1_400.gif
Raz I 9thage forum.

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Wed Apr 18, 2012 10:00 am

Hva er argumentene for ikke å gjøre spilltiden lengre? Reisetiden for langveis pendlere? Rekke fest etterpå? Venting mellom spill for de få som rekker bli ferdig?
Ja, denne typen ting. Det handler om at en det nok for flertallet er klart for den typen tidsplan vi har. Å øke med minimum 1,5 timer er ikke gunstig. Det er ganske slitsomt.

Vi har også sett tidligere at denne typen grep ikke har løst problemet helt, det er alltid knapt med tid. Det er også lenge siden sist dtte kom opp like konkret. Tror det har noe med poengsummen.

Ser definitivt et poeng, og tror det henger mye sammen med at 2400p er en tøff poengsum å spille på denne tiden.

Etter min mening er det ikke en gunstig løsning å utvide tiden. Men til syvende og sist, er det en avveining mot det å få dårlig tid.

Jeg synes du kommer med noen gode, konkrete forslag på tiltak vi kan gjøre for å gjøre ting mer effektivt. Dette er definitivt noe vi bør se nærmere på.

Jeg tror vi bør forsøke denne typen tiltak på neste turnering. Dette vil neppe være 2400p, så tror ikke vi bør utvide tiden til neste gang. Men det kan gi oss en indikasjon på hvilken effekt vi har av slike tiltak. Dersom disse fungerer bra, er det kanskje ikke nødvendig med lengre tid neste gang. Jeg synes vi i allefall bør utsette en konklusjon (som er en avstemming i 2d6 som klubb, siden tidsskjema er vedtatt i våre vedtekter, om jeg ikke husker feil).

Jeg synes imidlertid det er en interessant og viktig diskusjon, der vi ikke må ta noe for gitt. Men det er ikke nødvendigvis en enkel løsning, da utvidelse i tid er noe vi har fått veldig negative tilbakemeldinger på fra en del spillere tidligere.

Makes sense?
Have you seen the Jack in the Green?

severus
Ghetorix

Post by severus » Wed Apr 18, 2012 10:32 am

Det som først og fremst skiller det siste årets tureninger fra tidligere er at man før (hvis begge spillere var enige om det) fikk mulighet til å spille ut i lunsjpausen eller lignende. Nå legges det betydelig mer stress på at spillere skal være ferdig til lik tid.

Hvis man absolutt har tenkt til å terpe på at man skal holde seg til et ETC-tidsskjema så forstår jeg det, men for meg personlig er det viktigere å spille ferdig mest mulig av kampene. Jeg ser ingen skade ved å tillate litt ekstra tid for å gjøre seg ferdig så lenge det er god nok tid (les: veldig god tid) til å plotte inn resultater før neste kamp. Før var man mer avslappet på dette punktet, samtidig som turneringen klarte å holde seg til tidskjemaet som er satt opp.

To ting som faktisk har overrasket meg det siste året er:
1. At morsomme kamper må avbrytes i tur 3 eller 4, også må man deretter gå rundt å loke i en time uten at det skjer noe. (Her er det verdt å legge til en liten forklaring: Jeg er egentlig et sosialt og hyggelig menneske, men først og fresmt mot den jeg spiller med, når jeg nå plutselig skal gå rundt og småprate er dette litt uvant (ikke ubehagelig), særlig når jeg egentlig vil spille.)
2. At et flere spillere enn tideligere finner det (mistenkelig?) behagelig å måtte avbryte midt i en kamp. Personlig synes egentlig det er litt ekkelt og kleint hvis noen hinter om at de trekker ut tida med vilje... Kortere tid til kamper og strengere tidsskjema åpner nettopp for denne typen taktikk. Jeg sier ikke at dette gjelder mange, ei heller at man gjør det med vilje, men dette kan være med å påvirke hva slags hærer som dukker opp. Et typisk eksempel er kanskje at hvis en spiller ser at hordeenheten sin aldri dør i turnering fordi han stort sett ikke spiller lenger enn til tur 4-5, så vil dette gjøre hordeenheter bedre i turneringer (eller i det minste øke muligheten for uavgjort fordi den tar lite poeng, men aldri dør).

Hva gjelder størrelsen på hærer så har jeg alltid hatt en fasinasjon for 2000poeng, men det er en interessant tanke å gå videre nedover, om ikke annet for å luke ut de beste Lord og Rare-valgene.
KoW-boy

Facebook:Kings of War Norway

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Wed Apr 18, 2012 10:59 am

Hei,

tidligere var vi slappe på å holde tiden i hvert slag. Dette gjorde at vi gikk over tiden, og vi fikk mye negative tilbakemeldinger på dette. Derfor strammet vi inn.

thomas
Electromancer

Post by thomas » Wed Apr 18, 2012 11:02 am

severus wrote: To ting som faktisk har overrasket meg det siste året er:
1. At morsomme kamper må avbrytes i tur 3 eller 4, også må man deretter gå rundt å loke i en time uten at det skjer noe. (Her er det verdt å legge til en liten forklaring: Jeg er egentlig et sosialt og hyggelig menneske, men først og fresmt mot den jeg spiller med, når jeg nå plutselig skal gå rundt og småprate er dette litt uvant (ikke ubehagelig), særlig når jeg egentlig vil spille.)
2. At et flere spillere enn tideligere finner det (mistenkelig?) behagelig å måtte avbryte midt i en kamp. Personlig synes egentlig det er litt ekkelt og kleint hvis noen hinter om at de trekker ut tida med vilje... Kortere tid til kamper og strengere tidsskjema åpner nettopp for denne typen taktikk. Jeg sier ikke at dette gjelder mange, ei heller at man gjør det med vilje, men dette kan være med å påvirke hva slags hærer som dukker opp. Et typisk eksempel er kanskje at hvis en spiller ser at hordeenheten sin aldri dør i turnering fordi han stort sett ikke spiller lenger enn til tur 4-5, så vil dette gjøre hordeenheter bedre i turneringer (eller i det minste øke muligheten for uavgjort fordi den tar lite poeng, men aldri dør).

Akkurat her tar du frem 2 poeng jeg er helt enig i.
Når det gjelder punkt 2 så er dette noe jeg kun opplevde en gang denne turneringen (3 kvarter før kampslutt så begynnte han med at nå rekker vi bare denne runden). Jeg kan skjønne hvorfor da han mest trolig visste at hadde vi spillt ferdig hadde dette fått en større innvirkning på hvem som vant og med hvor mye.
Synes det ble litt dumt, men hadde en morsom kamp mot han fordet.
Som sagt dette skjedde bare en gang denne turneringen.
2015: Woos Elf: 5/1/6
DE: 1/1/2
OnG: 0/0/1
Liz: 1/0/0
VC: 1/0/0
2014: Wood Elf: 3/0/4
2013: Wood Elf: 4/1/4
2012: Wood Elf: 4/1/6

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Wed Apr 18, 2012 11:29 am

severus wrote:Det som først og fremst skiller det siste årets tureninger fra tidligere er at man før (hvis begge spillere var enige om det) fikk mulighet til å spille ut i lunsjpausen eller lignende. Nå legges det betydelig mer stress på at spillere skal være ferdig til lik tid.
Tidsskjemaet skal holdes. Dette har mange vært tydelige på i tilbakemeldingene til oss. Om det skal utvides er en annen diskusjon.
Hvis man absolutt har tenkt til å terpe på at man skal holde seg til et ETC-tidsskjema
ETC har et helt annet tidsskjema, men det er det også en ganske komplisert pairing, og mye logistikk i et stort lokale.

Vårt tidsskjema er felles for våre turneringer.

Før var man mer avslappet på dette punktet, samtidig som turneringen klarte å holde seg til tidskjemaet som er satt opp.
Sorry, men da husker du feil. Det er en stund siden vi startet å stramme inn. Før det var vi dårlige på å holde skjema.
1. At morsomme kamper må avbrytes i tur 3 eller 4,
Er du ikke lenger enn runde 3 eller 4, så holder ikke 30 min til.
2. At et flere spillere enn tideligere finner det (mistenkelig?) behagelig å måtte avbryte midt i en kamp.
Det handler om tiden vi bruker totalt sett. For mange er det viktig med forutsigbarhet på når man slutter. Man må også behandle alle likt. Vi må enten være veldig slappe overfor alle, eller strenge. Det fugnerer dårlig å la noen spille 30 min ekstra mens andre må avslutte.
Personlig synes egentlig det er litt ekkelt og kleint hvis noen hinter om at de trekker ut tida med vilje...
På ETC er det et mye større problem, og der har man 3 timer + lange pauser.
Kortere tid til kamper og strengere tidsskjema åpner nettopp for denne typen taktikk. Jeg sier ikke at dette gjelder mange, ei heller at man gjør det med vilje, men dette kan være med å påvirke hva slags hærer som dukker opp.
Slike spillere bør henges ut offentlig med navn og bilde... 8) 8) 8)

Neida, men hent dommer om noen haler ut tiden. Det er ikke bra!

Forsøker ikke si at det du sier er feil, bare at det er mange faktorer som spiller inn - og mange meninger - omtrent som med comp.

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Wed Apr 18, 2012 11:35 am

Hmm...det ble kanskje uklart.

La meg si min kommentar mer direkte:

1. Tiltak for å lette tidspresset bør iverksettes på neste turnering og vurderes.

2. Tidsskjema i seg selv og håndheving av dette er to forskjellige ting.

Omnichron
Thorn

Post by Omnichron » Wed Apr 18, 2012 11:53 am

Helt konge turnering. Skulle gjerne hatt litt mer tid til å spille på hver kamp neste gang.

Ellers veldig trivelig å spille! Godt med folk som tar tap og vinn med så og si samme sinn. Jeg selv ble litt skuffet over to av mine kamper, men desto mer artig for motstanderne tenker jeg :wink:
"Rock is fine, Scissors are overpowered" - Paper

severus
Ghetorix

Post by severus » Wed Apr 18, 2012 1:11 pm

Ah kult med rask tilbakemelding :)

Det som først og fremst skiller det siste årets tureninger fra tidligere er at man før (hvis begge spillere var enige om det) fikk mulighet til å spille ut i lunsjpausen eller lignende. Nå legges det betydelig mer stress på at spillere skal være ferdig til lik tid.

Tidsskjemaet skal holdes. Dette har mange vært tydelige på i tilbakemeldingene til oss. Om det skal utvides er en annen diskusjon.

Og det var derfor jeg nevnte det.

Hvis man absolutt har tenkt til å terpe på at man skal holde seg til et ETC-tidsskjema

ETC har et helt annet tidsskjema, men det er det også en ganske komplisert pairing, og mye logistikk i et stort lokale.

Vårt tidsskjema er felles for våre turneringer.
Så da kan det vel diskuteres om ETC komp er forenelig med et annet tidsskjema enn det som er tiltenkt. Grunnen til at jeg nevner dette er kun fordi det kan få konekvenser for hvordan spillet spilles, og dermed kanskje ikke gir den tilbakemeldingen i forhold til hvordan hærer presterer på ETC som man ønsker.

Før var man mer avslappet på dette punktet, samtidig som turneringen klarte å holde seg til tidskjemaet som er satt opp.

Sorry, men da husker du feil. Det er en stund siden vi startet å stramme inn. Før det var vi dårlige på å holde skjema.
Du har helt rett. Det er sikkert to år siden minst. Tiden flyr når man har det gøy :)

1. At morsomme kamper må avbrytes i tur 3 eller 4,

Er du ikke lenger enn runde 3 eller 4, så holder ikke 30 min til.
Litt uenig. Det har ofte mye å si

Kortere tid til kamper og strengere tidsskjema åpner nettopp for denne typen taktikk. Jeg sier ikke at dette gjelder mange, ei heller at man gjør det med vilje, men dette kan være med å påvirke hva slags hærer som dukker opp.

Slike spillere bør henges ut offentlig med navn og bilde...

Neida, men hent dommer om noen haler ut tiden. Det er ikke bra!
Hehe. Jeg tror ikke dette skjer ofte, og jeg vet ikke en gang om det har skjedd meg i direkte forstand. Jeg har derimot hørt folk snakke om det og da blir jeg pinlig berørt, og går fort vekk fra den dårlige stemningen som oppstår.

Dessuten vil jeg fortsette å understreke at jeg er veldig fornøyd med organiseringen av turneringene når de pågår. Jeg øsnker bare å peke på at begrensinger på tid også får følger på spillestil og hærsammensetniger på turneringer. Noe som forøvrig ikke nødvendigvis egner seg for å trene til ETC...
KoW-boy

Facebook:Kings of War Norway

runolas
Holy Zealot

Post by runolas » Wed Apr 18, 2012 7:35 pm

Flott turnering! Gleder meg til neste.

Når det gjelder det med tid, så ville jeg ha kuttet ned på pauser og lunch slik at det ble mer spilletid dersom 2,5 timer oppfattes som for lite. Når det er sagt ble alle mine slag ferdig på 2 timer eller mindre, og siste matchen ble en begredelig sak som tok kun 30 min. Dernest syntes jeg også at tid er en del av spillet på en turnering - dvs i de fleste turnering er tid et tema. I 8th ed. syntes jeg 2400 poeng fungere best, og håper at 2d6 holder seg på dette nivået. Jeg liker også svært godt ETC komp, som jeg syntes gir mer og bedre variasjon i hærer etc.

Med hensyn til beste malte/maling. Her syntes jeg det er viktigere at arrangøren går rundt og gir sin bedømming av hærene med hver enkelt. Malingen er en viktig del av hobbyen for mange, slik at individul konstruktiv tilbakemelding på dette tror jeg er riktig vei å gå. Dette syntes jeg ble veldig bra gjennomført denne gangen. Selve avstemmingne for beste malte ble kanskje litt hektisk, men jeg syntes det var greit nok. Woodelf hæren som ikke kom på bordet før litt senere, skylles slik jeg oppfattet det, en kombinasjon av at eieren ikke fikk med seg at hæren var nominert og/eller ikke var tilstedet når den ble nominert.

Rune

chranos
Warlock

Post by chranos » Wed Apr 18, 2012 9:04 pm

Om jeg ser bort ifra mine "problemer" med ETC komp har jeg i forhold til det som er blitt diskutert et par tips.

1. Terrenget er ferdig satt opp for slag 1 før spillerne skal begynne første slag, dette kan gjøres ved at arrangører fikser det eller at de første 30 spillerne får turneringshefte ved registrering og beskjed om å sette opp terreng samtidig som de gjør seg klare. Gjerne da med hvilket bord de skal stå for set up av.

2. Etter hvert endt slag tar spiller A og leverer inn poeng mens spiller B setter opp terreng for neste kamp, dette tar ca like mye tid.

3. Etter siste kamp tar spiller A å leverer inn poeng mens spiller B samler sammen terrenget tilhørende bordet og bærer dette til boksene det skal lagres i til neste turnering.

4. Alle spillere setter opp hærene for bedømming av malepoeng etter kamp 1 dag 1 før lunsj, det ble en 5-10 minutter avbrytelse når malepoeng ble bedømmet på mitt bord og jeg hørte andre snakke om det samme, feedback kan tas på det sosiale på kvelden ellers får de aller fleste komplimenter eller forslag under pausene eller set up uansett.

5. Under kamp 4 blir de nominerte til best malte hær kontaktet og bedt om å stille ut hæren sin på angitt plass så fort de er ferdig med slaget.

6. avstemming kan da gjøres fritt hele lunsjpausen og man mister derfor ikke stemmer.

7. avstemming burde være obligatorisk, maks malepoeng burde være 24pts og man burde få 1 poeng for å stemme. Arrangørene er de eneste som leser opp stemmene og burde være så proffe at de holder det til seg selv. Det er viktig at alle stemmer synes jeg.

8. I forkant av turneringen burde Q&A trådens førstepost bli oppdatert med besvarte spørsmål, samme med tillegsinfo om turneringen i informasjonstråden.
kostnaden for turneringen burde bli kunngjort samtidig som turneringen og arrangørene burde være mer tilstede på forum.

9. "maleguiden" burde postes sammen med turneringsinfo slik at man kan aspirere mot å legge mer vekt på fks baser om man ser at man kan score et par poeng ekstra her, denne har jeg merket meg at har vært mer eller mindre lik i en stund og burde ikke vært unlatt almennheten.
Uansett hvordan man ser det er det bare et spill.

[url=http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=14&t=3547]My painting Blog[/url]

Jorgta
Holy Zealot

Post by Jorgta » Thu Apr 19, 2012 8:36 am

Må bare henge meg på å takke for nok en kjempeturnering!

Det betyr mye for meg at dere som arrangerører tar dere tid til dette og jeg synes det var utrolig bra at så mange møtte opp.

Synes også at denne turneringen bar preg av å være godt organisert. Dørene var åpne før tida, tider ble overholdt, kaffe ble brygget... Kort sagt, veldig bra!

Jeg er enige med mange andre her at det ble litt snaut med 2,5 time pr. kamp. Jeg rakk kun å bli ferdig med to kamper, den ene mot brodern og den andre mot Jarle som har mad ninja skillz i å spille fort ;)

Takker også samtlige motstandere, jeg hadde 5 veldig artige kamper.

-Jørgen
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

--Terry Pratchett

Imhotep
Electromancer

Post by Imhotep » Thu Apr 19, 2012 7:44 pm

Mener at pris ble lagt ut på kunngjøringer samtidig som tidspunktet for turneringen. Og der står det 300,-
40K:
Necrons ca 3000 poeng malt, Orks 1000 poeng malt
Fantasy:
Empire 3000 poeng malt, Tomb Kings 3000 poeng malt, Warriors of Chaos ca 1000 poeng malt
Warmachine:
Khador ca 15 poeng malt

Post Reply

Return to “2d6 Crusade”