Takk for Turnering

Warmachine and Hordes og Kings of War Turnering, Oslo

Moderators: JackInTheGreen, Asbjørn, Frederique, stigandr, aleksander

chranos
Warlock

Re: Takk for Turnering

Post by chranos » Thu Apr 19, 2012 8:08 pm

Navn: 2D6 Crusade
Dato: 14-15 april
Sted: Abildsø skole, Oslo
Antall Deltagere: 50
Spill: WFB
Overnatting: Nei
Pris: 300
Annet: ETC komp
Hjemmeside: http://www.2d6.no/viewforum.php?f=27
Se her ja, utrolig hva man finner liggende.

Det interessante her er at turneringen ble først annonsert til 300,- (en sum det var vanskelig i utgangspunktet å finne referanse til da den var bortgjemt i kunngjøringer), for å så ende opp med å koste 350 dager før turneringen.

Det kan kanskje ikke virke så mye med en 50 lapp ekstra men det blir jo tross alt til 2500,- når man ser på antall spillere (2300,- om man skal være helt nøyaktig med antallet som møtte opp)

Mitt spørsmål er da: hva skyldes økningen i pris?

Turneringen i seg selv ga 16100,- inn i kassa, hva er utgiftene? 2d6 er ingen non profit organisasjon og jeg forstår at de som en forening bruker overskudd til å suplere med materiell og kanskje subsidiere etc-turen, men når det ved et spørsmål få dager før turneringen ble spurt om pris ble det da A: ved en feil sagt 350,- eller B: overveid å ta mer penger for turneringen enn originalt annonsert?
Uansett hvordan man ser det er det bare et spill.

[url=http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=14&t=3547]My painting Blog[/url]

aleksander
Archangel

Post by aleksander » Thu Apr 19, 2012 8:11 pm

At inntektene fra 2D6 sine turneringer går til å dekke utgiftene til ETC kan jeg blankt avvise.

Spillforeningen 2D6 og ETC-laget to forskjellige ting, selv om en del av medlemmene, deltakerne overlapper. Utgiftene til reise, opphold og eventuelle innkjøp av modeller/hærer i forkant av ETC er noen som deltakerne tar utelukkende fra egen lomme.
Nazreg Moonsinger wrote:
Oh Finland, Finland, Finland... ...the land of 15 power dices, roaming Dragons and never-ending gunlines. There shall armies of 13 models fight for glory, there shall the five armies of doom point their guns at enemies.

chranos
Warlock

Post by chranos » Thu Apr 19, 2012 8:48 pm

aleksander wrote:At inntektene fra 2D6 sine turneringer går til å dekke utgiftene til ETC kan jeg blankt avvise.

Spillforeningen 2D6 og ETC-laget to forskjellige ting, selv om en del av medlemmene, deltakerne overlapper. Utgiftene til reise, opphold og eventuelle innkjøp av modeller/hærer i forkant av ETC er noen som deltakerne tar utelukkende fra egen lomme.
Men det gjennstår fremdeles et spørsmål om hvorfor avgiften du annonserte i februar på kunngjøringsforumet økte til 350,- like i forkant av turneringen.

Legger også merke til at hverken du eller Jackinthegreen som skrev 350,- i spørsmål og svar tråden like over 24 timer før turneringen gikk av stabelen er listet som arrangører for turneringen.

Da jeg sto i kø for å registrere meg var det forvirring blandt deltagerne som sto rundt meg i forhold til hva avgiften var på, jeg husker at en av dem poengterte at det var blitt dyrt noe jeg kan si meg enig i.

Om ikke husleien i lokale dere leier for turneringen har blitt dyrere siden tidligere turneringer i fjor ser jeg som deltager heller ingen grunn til at avgiften skulle bli høyere.

Det var ikke noe mer man fikk igjen for pengene, lunsjtilbudet var likt fra tidligere, det var ikke laget noe nevneverdig mer terreng siden sist og det var atpåtil fler forhåndspåmeldte til turneringen enn noen sinne.

aleksander
Archangel

Post by aleksander » Thu Apr 19, 2012 9:17 pm

Nei, det er helt riktig at hverken jeg eller JackintheGreen var arrangører av turneringen. Selv om vi er medlemmer av klubben og er med på å dra lasset på turneringene, rullerer selve arrangørrollen rundt på medlemmene i klubben. Denne gangen slo dette litt uheldig ut, da de som var satt opp som arrangører i liten grad tok tak i informasjonen eller spørsmålene som kom opp i forkant. JackintheGreen tok ansvar og svarte etter evne.

Det faktum at det ikke er samsvar mellom den prisen jeg annonserte i februar under Kunngjøringer, og den prisen som ble oppgitt i siste liten i infotråden kan potensielt skyldes flere ting. Det kan godt tenkes at jeg postet feil info, eller kopierte en gammel tråd og bare endret datoen. Jeg husker at arrangeringen av årets turneringer og prisen på disse var et tema på et styremøte som ble holdt, men jeg kan ikke erindre om dette ble holdt før eller etter nevnte info ble lagt ut i februar. Om det skjedde seinere, har infotråden i Kunngjøringer blitt glemt å oppdatert.

Om klubbens økonomiske forhold ellers kan sikkert klubbens økonomiansvarlig svare på om du vil vite mer.
Nazreg Moonsinger wrote:
Oh Finland, Finland, Finland... ...the land of 15 power dices, roaming Dragons and never-ending gunlines. There shall armies of 13 models fight for glory, there shall the five armies of doom point their guns at enemies.

chranos
Warlock

Post by chranos » Thu Apr 19, 2012 9:24 pm

Jeg håper folk kan si seg enige i at deltageravgiften for turneringen begynner å bli litt dyr om det er meningen at den skal koste 350,- pr hode.

Til sammenligning med andre turneringer slik som Strategicon og invasion er begge disse billigere enn 2d6 sine turneringer.

Asbjørn
Wraith Engine

Post by Asbjørn » Thu Apr 19, 2012 9:32 pm

2d6 har vedtatt prisen på turneringene for et år framover på sist generalforsamling. At det sto 300 i kunngjøringstråden var en beklagelig feil. Vi jobber med å få mer system på alt rundt turneringene våre, blandt annet informasjon som gis i forkant.

De største utgiftene for turneringene våre er i til lunsj, lokaler og premier. I tillegg kommer det innkjøp av turneringsutstyr. Før Alliance kjøpte vi inn ny kaffemaskin/kanne og bukker til bordene. Vi har planer om å kjøpe inn mer utstyr for å gjøre turneringene enda bedre. I tillegg har vi planer om å utvide med flere bord og mer terreng.

Vi sitter igjen med et overskudd etter turneringene, men det er også sånn at flere av 2d6 medlemmene har måtte legge ut av egen lomme (blandt annet for bukkene) i vente på å få tilbakebetalt etter overskuddet fra Crusade.

Ved neste generalforsamling vil vi vurdere turneringsavgiften igjen. Hvis vi har bra økonomi og ser at vi går med et trygt overskudd kan vi vurdere å senke den. Andre muligheter er feks å forbedre lunsjen og å kjøpe inn enda bedre utstyr til turneringene (prosjektor feks).

chranos
Warlock

Post by chranos » Thu Apr 19, 2012 9:46 pm

Asbjørn wrote:Ved neste generalforsamling vil vi vurdere turneringsavgiften igjen. Hvis vi har bra økonomi og ser at vi går med et trygt overskudd kan vi vurdere å senke den. Andre muligheter er feks å forbedre lunsjen og å kjøpe inn enda bedre utstyr til turneringene (prosjektor feks).
Hva slags funksjon vil en prosjektor ha på turneringene?

Asbjørn
Wraith Engine

Post by Asbjørn » Thu Apr 19, 2012 9:49 pm

Vise resultater / pairing mellom slagene og vise tid som gjenstår for den nåværende runden feks. Kim kunne sikkert også lagd noe kul grafikk så det så bra ut også :)

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Thu Apr 19, 2012 11:55 pm

Turneringen i seg selv ga 16100,- inn i kassa, hva er utgiftene? 2d6 er ingen non profit organisasjon og jeg forstår at de som en forening bruker overskudd til å suplere med materiell og kanskje subsidiere etc-turen,
Hei, Chranos!

Dette er spekulasjoner...2d6 har aldri sponset ETC laget.

Hva 2d6 bruker pengene sine til, har offentligheten egentlig ikke noe som helst med. Likevel har vi faktisk fortalt dette tidligere.

Vi har tidligere gått i null på turneringer, og dette måtte endres. Vi har derfor vedtatt å gå opp til 350,- for å ha muligheten til å både ta et dyrere turneringslokale, og i tillegg vedlikeholde og utvide turneringsutstyret vårt.

Husk også at hvert 2d6 medlem betaler 3000,- år i medlemskontingent. Legg til turneringsavgifter, så blir det faktisk en del penger per medlem.

Vi som er medlemmer, er derfor altså de største bidragsyterne økonomisk...
Have you seen the Jack in the Green?

chranos
Warlock

Post by chranos » Fri Apr 20, 2012 8:00 am

JackInTheGreen wrote:
Turneringen i seg selv ga 16100,- inn i kassa, hva er utgiftene? 2d6 er ingen non profit organisasjon og jeg forstår at de som en forening bruker overskudd til å suplere med materiell og kanskje subsidiere etc-turen,
Dette er spekulasjoner...2d6 har aldri sponset ETC laget.
Derfor jeg skrev kanskje :wink:
Hva 2d6 bruker pengene sine til, har offentligheten egentlig ikke noe som helst med. Likevel har vi faktisk fortalt dette tidligere.

Vi har tidligere gått i null på turneringer, og dette måtte endres. Vi har derfor vedtatt å gå opp til 350,- for å ha muligheten til å både ta et dyrere turneringslokale, og i tillegg vedlikeholde og utvide turneringsutstyret vårt.

Nå skriver dere forskjellige ting, du sier at dere går i null, mens asbjørn sier at dere sitter igjen med overskudd. Det er greit om dere vil holde økonomien til klubben deres tett til brystet, men jeg må få lov til å stille spørsmålstegn når man annonserer med en pris og høyner denne 24timer før turneringen.

Dere gikk også bort fra bokser som premier i år og erstattet dette med trofeer, noe jeg fullt støtter, men å ikke få disse inngravert som jeg forstår planen var er en snarvei jeg håper dere ikke tar i fremtiden om dere fortsetter å gi bort trofeer. Da kunne dere like gjerne gitt bort bokser til dere var klare med trofeene.

For all del jeg liker å dra på turneringene til 2d6, deimot begynner jeg å rynke på nesen av prisen. Ikke nødvendigvis for meg selv men ser igjen på deres potensiale som turnering. Selv med flere forhåndspåmelde krysset ikke turneringen den magiske 50 personers linjen (jeg ble også fortalt at dere ikke hadde hatt plass om det hadde kommet 60stk ???). Terskelen blir kanskje litt høy for en student eller andre yngre spillere når dere skur opp prisen.

2d6 med sin årlige tributt på 3000,- fra sine medlemmer får klubben til å være eksklusiv samt at den er invite only. Jeg vil nødig at det samme skjer med turneringene.

chranos
Warlock

krøll med nettleseren, trippelpost!
Last edited by chranos on Fri Apr 20, 2012 8:43 am, edited 1 time in total.

chranos
Warlock

krøll med nettleser, trippelpost!

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Fri Apr 20, 2012 9:10 am

Nå skriver dere forskjellige ting, du sier at dere går i null, mens asbjørn sier at dere sitter igjen med overskudd.
Nei, vi sier det samme.

Før gikk vi i null. Det er over ett år siden vi satte opp prisen. Dette er vedtatt i 2d6 sine vedtekter.
Det er greit om dere vil holde økonomien til klubben deres tett til brystet, men jeg må få lov til å stille spørsmålstegn når man annonserer med en pris og høyner denne 24timer før turneringen.
Vi satte ikke opp prisen. Aleksander hadde postet en feil. Vi beklager dette, men det er ikke det samme som at vi aktivt tar et valg og setter opp prisen...
Have you seen the Jack in the Green?

soulassassin
Battle Boar

Post by soulassassin » Fri Apr 20, 2012 9:14 am

Prisen på 350 opplever jeg ikke som for høy. At andre turneringer/arrangører har lavere priser er flott, men enorme forskjeller er det uansett ikke. En helg med spillegalskap er billigere enn mange andre helgeaktiviteter, at en prisøkning på en femtilapp skremmer bort kidsa tror jeg er lite sansynlig.

De fleste av oss investerer lassevis med tid og penger i denne hobbyen. Det er uvurderlig at noen tar på seg jobben med å arrangere disse turningene, det være seg 2d6 eller andre.

Arrangører må tåle konstruktiv kritikk, dette er med på å gjøre neste turnering bedre for alle. Men kritikken bør holdes fri for spekulasjoner om hva arrangørene bruker evnt. overskudd på. Det er uansett deres sak, og for min del må de gjerne bruke det på crack, warmahordes eller det som verre er.
Arcon 2014 - Ikke flykt inn i grillen

aleksander
Archangel

Post by aleksander » Fri Apr 20, 2012 10:08 am

Jeg kan forsikre alle om at et eventuelt overskudd fra arrangement ikke blir brukt på warmahordes ;)

Det viktigste for meg fra helga, var at selv om vi ikke klarte målet om å runde 50 spillere, var vi hele 46 deltakere. Noe som er rekord i Norge siden sist Hersir tror jeg?
Nazreg Moonsinger wrote:

Post Reply

Return to “2d6 Crusade”