Indian Sumer 2016 ris og ros

WMH/MtG turnering, Gjøvik

Moderators:Asbjørn, The Avenger, Nurion, Vradchuck

Vradchuck
Wraith Engine
Indian Sumer 2016 ris og ros

Post by Vradchuck » Mon Aug 01, 2016 6:49 pm

Hei, her ønsker vi tilbakemelding fra dere som var med på turneringa.
ønsker dere å gi direkte tilbakemelding utenom forumet så send meg en pm eller en epost til malarsen1983[at]gmail[.]com
Marius

Green is the new everything

Olannon
Haley

Post by Olannon » Mon Aug 01, 2016 8:31 pm

I'll start :)

Først og fremst synes jeg det er veldig kult at dere drar i gang Indian Summer igjen. I fjor ble det pause pga rikets tilstand og det forstår jeg godt, derfor setter jeg ekstra pris på at dere hopper i det med begge bein og arrangerer en runde i nytt system i år! Stor kudos til alle som jobbet med å dra dette i land.

Jeg synes også det var veldig bra at såpass mange tok turen. Jeg har ikke helt oversikt men jeg så i alle fall folk fra både Trondheim, Kongsberg, Oslo og naturligvis Gjøvik. Det er kult at man gidder å ta seg turen over litt lengre avstander og jeg håper dette er noe vi kan være flinke til å gjøre ellers også. Foruten NM er det få turneringer som klarer å samle mange folk fra forskjellige steder. Invasion er vel unntaket.

Bra med mat og drikke som stod fremme nesten hele tiden. Utrolig deilig med vipps både for inngang og kiosk! Godt med utstyr og terreng, med unntak av de psycho store husene holdt alt høy standard.

Antall runder og oppsett. I warhammer var det veldig vanlig med comp og skreddersying av alt fra regelpakker til poeng, runder og antall deltakere. Steamroller definerer derimot en mengde forskjellige predefinerte måter å spille turnering på. Jeg liker dette veldig godt fordi hele systemet er satt sammen deretter. Eksempelvis hvordan en vinner kåres: Man spiller så mange runder som trengs for at det står igjen 1 ubeseiret spiller. 2 stk = 1 runde, 3-4 stk = 2 runder, 5-8 stk = 3 runder, 9 - 16 = 4 runder, 17 - 32 = 5 runder osv. Hvorfor er dette så viktig? Fordi pairing underveis og tie breakers er basert på akkurat dette. Den første tie breakeren er Strength of Schedule, som sier noe om hvor gode motstandere du har møtt underveis (du summerer antall seiere alle motstanderne dine har). Dette betyr effektivt i praksis at submarining slik vi kjente det fra Warhammer er umulig: Taper du tidlig vil du møte andre spillere som har tapt tidlig og som sannsynligvis har dårlig Strength of Schedule og du vil derfor ikke få en sterk 1. tie breaker. Motsatt vei vil det være slik at hvis du taper feks siste kamp så vil du ofte få 2. plass fordi du har møtt de som har vunnet hele veien, inklusiv han som aldri tapte (og dermed vant turneringen). På Gjøvik nå så vi at pairingen ble all over the place: I siste runde var det flere på 4-1 og 3-2 hvor man hadde "sitt første tap" på vidt forskjellige steder. Det blir langt mer tilfeldig hvordan tie breakerne slår ut da.

Det som er vanlig på litt større arrangementer er å heller kjøre flere parallelle løp. I år var det ca 30 deltakere. Det er en ypperlig mengde for å kjøre feks 2 pools på max. 16 spillere på lørdag hvor top X spillere går videre til en finale mens resten spiller en annen turnering. Det krever noe mer overhead men på Battle at Lund i år håndterte 1 organisator 3 parallelle turneringer uten problemer. Med felles rundestart etc er det egentlig så ikke mye mer jobb.

Terreng. Warmahordes har en helt annen bruk av terreng enn Warhammer. I Warhammer var det ofte fy-fy å ha sentralt plassert terreng fordi det så til de grader favoriserte mobiler hærer og hærer med triks, som ofte var veldig sterke fra før av. I Warmahordes er det en nødvendighet å sentralisere terrenget for å gjøre det spennende. På tross av at vi var 5 Cygnarspillere på turneringen var det kun 1 som stilte med Kara Sloan. Dersom samtlige av oss hadde hatt med henne ville man merket svært godt hvor mye det har å si at relevant terreng er sentralt plassert. Lister ville bokstavelig talt bli skutt bort på 1 tur. Det er ikke gøy. Prinsippene jeg pleier å bruke når jeg lager terreng er å ha 7-8 terrain pieces av forskjellig natur. Typisk gir jeg begge spillere mulighet for cover i en posisjon hvor de ikke er i killbox (dersom det er relevant) og 1 spiller får en LoS-blokker (enten skog eller impassable). Det bør være noe rough som fucker up hvor man kan avansere for begge to og noe sentralt plassert terreng, gjerne i en sone, som gir en hær som pusher en mulighet til å komme seg gjennom det som finnes av skyting og spells (som er veldig kraftig i Mk. 3). Man bør også ta høyde for hvilket scenario man spiller for å incentivere de hærene som kan trenge en boost (i min mening). Eksempelvis forsøker jeg å lage terreng som gjør det vanskeligere for casters som Haley2 og Wurmwood i scenarier som Outlast og Entrenched fordi de er så naturlig sterke der, samtidig som jeg vil ha mye tett terreng for å hjelpe mot skytelister i Take and Hold (som er et veldig "dødt" scenario).

Jeg tar meg friheten å legge ved et par maps vi har brukt i interne 2d6 turneringer som illustrerer disse prinsippene i praksis:

Line Breaker: https://www.dropbox.com/s/148l2h69p9sjk ... r.jpg?dl=0
The Pit: https://www.dropbox.com/s/gr35u80xub75j ... t.jpg?dl=0
Entrenched: https://www.dropbox.com/s/5p5xgsekvhaf7 ... d.jpg?dl=0

Food for thought!

Alt i alt er jeg veldig glad jeg tok turen og synes arrangementet var knall. Håper å kunne dra igjen neste gang :)
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Vradchuck
Wraith Engine

Post by Vradchuck » Mon Aug 01, 2016 10:50 pm

Takk for innspillet Jarle. Mye av det du har tatt opp kjem neste år
Marius

Green is the new everything

Sverre
Thorn

Post by Sverre » Wed Aug 03, 2016 3:03 pm

Veldig hyggelig å komme til Gjøvik å spille WMH. Hadde en bra helg. Jarle oppsumerer ting på en så god måte at jeg bare kan si at jeg er enig i hans ris og ros.
Blue moon over the Nightmare Empire
#DennyWillHaveSnuggles

Post Reply

Return to “Indian Summer”